Ανακάλυψαν ψάρι που «βλέπει» με το δέρμα του ακόμη και μετά το θάνατό του

psari
University of Florida

Το γουρουνόψαρο  μεταμορφώνεται χρωματίζοντας το δέρμα τους από λευκό σε κοκκινωπό-καφέ μέσα σε λίγα χιλιοστά του δευτερολέπτου

Τα γουρουνόψαρα «βλέπουν» με το δέρμα τους με τη βοήθεια ειδικών κυττάρων που αντιλαμβάνονται το φως, ακόμη και μετά το θάνατό τους, σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό «Nature Communications».

Όπως αναφέρει η ertnews.gr, πρόκειται για ψάρια που ζουν σε υφάλους και είναι οι χαμαιλέοντες του Ατλαντικού Ωκεανού, καθώς αλλάζουν το χρώμα του δέρματός τους ανάλογα με το περιβάλλον τους.

Η Λόριαν Σουάικερτ, επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Βιολογίας και Θαλάσσιας Βιολογίας του Πανεπιστημίου της Βόρειας Καρολίνας και συν-συγγραφέας της μελέτης, παρατήρησε αυτό το φαινόμενο κατά τη διάρκεια μιας αλιευτικής αποστολής στη Φλόριντα, όταν είδε ένα γουρουνόψαρο (Lachnolaimus maximus) να αλλάζει το χρώμα του δέρματός του για να ταιριάζει με το λευκό κατάστρωμα της βάρκας στην οποία επέβαινε η ερευνήτρια.

«Φαίνεται ότι παρακολουθούν την αλλαγή του δικού τους χρώματος», δήλωσε η ερευνήτρια.

Πολλά ψάρια, αμφίβια και ερπετά έχουν τη φυσική ικανότητα να αλλάζουν γρήγορα χρώμα, με το χαρακτηριστικό αυτό να έχει εξελιχθεί πολλές φορές σε πολλά διαφορετικά είδη ζώων. Αυτή η ικανότητα βοηθά τα ζώα να προσαρμοστούν στις αλλαγές της θερμοκρασίας, να προσελκύσουν συντρόφους και να καμουφλαριστούν, σύμφωνα με τους ερευνητές. Τα κύτταρα στο σώμα τους ονομάζονται χρωματοφόρα και περιέχουν χρωστικές ουσίες, κρυστάλλους ή μικροσκοπικές αντανακλαστικές πλάκες που επιτρέπουν στα ζώα αυτά να αλλάζουν γρήγορα τα χρώματά τους μέσα σε λίγα λεπτά ή και λιγότερο.

Το γουρουνόψαρο είναι γνωστό ότι μεταμορφώνεται από λευκό σε κοκκινωπό-καφέ μέσα σε λίγα χιλιοστά του δευτερολέπτου. Αυτό το πετυχαίνει μετακινώντας χρωστική ουσία μέσα στα χρωματοφόρα κύτταρα του σώματός του για να αποκαλύψει ή να καλύψει τον λευκό ιστό που βρίσκεται από κάτω. Ωστόσο, παραμένει ασαφές το πώς ρυθμίζει και αντιλαμβάνεται αυτές τις χρωματικές αλλαγές.

Αυτό που εξέπληξε ιδιαίτερα τους επιστήμονες της μελέτης είναι ότι το ψάρι παρέμεινε καμουφλαρισμένο και μετά τον θάνατό του. Με τη βοήθεια ενός μικροσκοπίου, εξέτασαν λεπτομερώς το δέρμα του γουρουνόψαρου, μετρώντας την επίδραση του φωτός σε διάφορα μέρη του σώματός του. Διαπίστωσαν ότι οι υποδοχείς φωτός, που ονομάζονται SWS1, οι οποίοι βρίσκονται κάτω από τα χρωματοφόρα, μπορεί να εμπλέκονται στη διαδικασία αλλαγής χρώματος.

Αυτοί οι υποδοχείς, σύμφωνα με τους επιστήμονες, παρέχουν πληροφορίες στα ψάρια σχετικά με το πού και πώς συμβαίνουν οι χρωματικές αλλαγές στα διάφορα μέρη του δέρματός τους.

«Τα ψάρια αυτά μπορούν να βγάλουν μια φωτογραφία του δέρματός τους από το εσωτερικό», εξήγησε ο δρ Σόνκε Τζόνσεν, συν- συγγραφέας της μελέτης.

«Για να είμαστε σαφείς, δεν λέμε ότι το δέρμα του γουρουνόψαρου λειτουργεί σαν μάτι», τόνισε η Σουάικερτ, προσθέτοντας ότι τα μάτια είναι ικανά για περισσότερα πράγματα πέρα από την ανίχνευση του φωτός.