ΚΟΣΜΟΣ

Kρις Σου: Ο «άνθρωπος φάντασμα» πίσω απο τον «γίγαντα» Shein - Ποιος ειναι ο μυστηριώδης Κροίσος

O «μίστερ Shein» Κρις Σου
O «μίστερ Shein» Κρις Σου

Ο Kρις Σου, ο μυστηριώδης ιδρυτής του κινεζικού γίγαντα φθηνής online μόδας, Shein είναι ένας από τους πλουσιότερους άνδρες της Κίνας. Ελάχιστα πράγματα ωστόσο είναι γνωστά για τον δισεκατομμυριούχο 

Ο Kρις Σου, ο ιδρυτής του «γίγαντα» Shein είναι ένας από τους πλουσιότερους άνδρες της Κίνας, αλλά σχεδόν κανείς δεν τον γνωρίζει, τουλάχιστον όχι όσο τον Τζακ Μα της Alibaba ή τoν Πόνι Μα της Tencent. Με τον κολοσσό Shein να έχει καταθέσει αίτηση εισαγωγής στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, τα φώτα στρέφονται εκ νέου στον «άνθρωπο-φάντασμα» πίσω από τον κολοσσό των 66 δις δολαρίων.

Ο επίσημος ιστότοπος της Shein δεν έχει φωτογραφία του, ο ίδιος δεν έχει δώσει ποτέ συνέντευξη, ενώ δεν έχει δημοσιεύσει τίποτα στο διαδίκτυο εδώ και οκτώ χρόνια. Περνάει τόσο απαρατήρητος που οι υπάλληλοι αστειεύονται ότι δεν τον αναγνωρίζουν στο γραφείο, ενώ τα τελευταία δύο χρόνια, άλλαξε το αγγλικό του όνομα από «Κρις» σε «Σκάϊ», δημιουργώντας σύγχυση στο προσωπικό και τους επενδυτές για το πώς πρέπει να τον αποκαλούν.

Η «στρατηγική σιωπής» που ακολουθεί δικαιώνεται από τους ενισχυμένους ελέγχους που πραγματοποιούν εσχάτως στους Κινέζους μεγιστάνες τόσο το Πεκίνο όσο και η Ουάσιγκτον, με το παράδειγμα της δημόσιας τιμωρίας του Τζακ Μα να προκαλεί φόβο στους κινεζικούς επιχειρηματικούς κύκλους.

Η Shein η οποία χρησιμοποιεί ένα πρωτοποριακό μοντέλο αποστολής αγαθών απευθείας από τα κινεζικά εργοστάσια σε αγοραστές στη Δύση ιδρύθηκε το 2008, χρειάστηκε όμως μια δεκαετία για να απογειωθεί. Οι καταναλωτές της «Gen Z» συρρέουν στο διαδικτυακό κατάστημα αναζητώντας φθηνά ρούχα και αξεσουάρ για να ανανεώνουν συνεχώς την γκαρνταρόμπα τους σε έναν κόσμο όπου είναι «ταμπού» να φωτογραφίζονται στο ίντερνετ με τα ίδια ρούχα.

Η πανδημία επιτάχυνε την ανάπτυξη της Shein με τα έσοδά της να εκτινάσσονται από 1,3 δις δολάρια το 2018 σε 22,7 δις δολάρια το 2022, ενώ το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους, κατέγραψε έσοδα 14,7 δις δολαρίων, «πολιορκώντας» κολοσσούς όπως οι Zara και H&M.

Η ταχεία άνοδος έχει προκαλέσει επικρίσεις σχετικά με τις πρακτικές της εφοδιαστικής αλυσίδας και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των φθηνών και «μιας χρήσης» ρούχων της, το πιο ανησυχητικό ωστόσο για τους επενδυτές, είναι ότι η Ουάσιγκτον εξετάζει το ενδεχόμενο να κλείσει ένα «φορολογικό κενό» που της επιτρέπει να πουλά προϊόντα χωρίς να επιβαρύνεται με δασμούς.

H εταιρεία αντιμετωπίζει καταγγελίες από την κυβέρνηση των ΗΠΑ για καταναγκαστική εργασία, αμφιλεγόμενες προμήθειες, παραβιάσεις πνευματικής ιδιοκτησίας και εκμετάλλευση εμπορικών κενών στη νομοθεσία, μεταξύ άλλων, ετοιμάζεται ωστόσο ακάθεκτη να εισαχθεί στο χρηματιστήριο μέσα στο 2024. Ο «μίστερ» Σέιν, απόγονος εργατών από «ένα εξαιρετικά φτωχό υπόβαθρο», μαγεύτηκε από την επιτυχία της Alibaba και άρχισε να «στήνει» ιστοσελίδες που πουλούσαν τα πάντα συνδέοντας ξένους αγοραστές με τοπικούς κατασκευαστές.

Ξεκίνησε με γυαλιά και τσαγιέρες και τελικά δημιούργησε το Sheinside -που θα μεταμορφωνόταν τελικά σε Shein- πουλώντας φθηνά νυφικά στις ΗΠΑ. Το τελευταίο διάστημα, η γοητεία του έχει αρχίσει να ξεθωριάζει, λόγω του Τemu, ενός νέου καλά χρηματοδοτούμενου Κινέζου ανταγωνιστή που αναπαράγει το ίδιο επιχειρηματικό μοντέλο και έχει διπλάσιο αριθμό μηνιαίων ενεργών χρηστών από ότι η Shein στις ΗΠΑ.

Για να προλάβει τις εξελίξεις η Shein ένωσε τις δυνάμεις της με τη Forever 21 και δημιούργησε τη βρετανική μάρκα Missguided, επεκτείνεται ταχύτατα στην Τουρκία και τη Βραζιλία και διαφοροποιεί την αλυσίδα εφοδιασμού της μακριά από την Κίνα. Για τον Σου δεν υπάρχει όριο στις παγκόσμιες φιλοδοξίες.