ΚΟΣΜΟΣ

Ερυθρά Θάλασσα: Μήλα, ακτινίδια και εσπεριδοειδή σαπίζουν στα κοντέινερ - Φόβος για ανατιμήσεις

Οι Χούθι απειλούν την παγκόσμια οικονομία
Οι Χούθι απειλούν την παγκόσμια οικονομία
ΑΡ

Η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα απειλεί επικίνδυνα την εύθραυστη εφοδιαστική αλυσίδα των τροφίμων γράφει το Bloomberg

Το χάος στην Ερυθρά Θάλασσα διακόπτει τις αποστολές προϊόντων από τον καφέ μέχρι τα φρούτα και απειλεί να σταματήσει την επιβράδυνση του πληθωρισμού των τροφίμων που πρόσφερε κάποια ανακούφιση στους καταναλωτές που δοκιμάστηκαν από την κρίση κόστους ζωής.

Τα πλοία που μεταφέρουν τρόφιμα είναι μεταξύ εκείνων που επιχειρούν να αποφύγουν τις επιθέσεις των Χούθι, πλέοντας γύρω από την Αφρική, σε μια μακρύτερη και πιο δαπανή διαδρομή. Ωστόσο, σε αντίθεση με τα φορτία φυσικού αερίου, πετρελαίου και καταναλωτικών αγαθών που έχουν επίσης επηρεαστεί, οι μεγαλύτεροι χρόνοι αποστολής κινδυνεύουν να καταστήσουν τα ευπαθή τρόφιμα μη πωλήσιμα.

Η εξέλιξη αυτή προκαλεί τριγμούς στη βιομηχανία. Οι Ιταλοί εξαγωγείς φοβούνται ότι τα ακτινίδια και τα εσπεριδοειδή θα αλλοιωθούν στο δρόμο, το κινέζικο τζίντζερ γίνεται πιο ακριβό και ορισμένα φορτία αφρικανικού καφέ καθυστερούν. Τα σιτηρά εκτρέπονται από τη Διώρυγα του Σουέζ και μια κτηνοτροφική εταιρεία με προορισμό τη Μέση Ανατολή άλλαξε πρόσφατα πορεία.

Αν και ο αντίκτυπος είναι μέχρι στιγμής περιορισμένος, είναι μια υπενθύμιση του πόσο εύθραυστες μπορεί να είναι οι αλυσίδες εφοδιασμού τροφίμων. Εάν η κρίση επιδεινωθεί, θα μπορούσε να σταματήσει την πτώση στο κόστος των τροφίμων που είχε αρχίσει να μειώνουν αισθητά τους λογαριασμούς στα παντοπωλεία.

«Όλοι είναι χαμένοι σε αυτή την εξίσωση», δήλωσε ο Nιτίν Αγκραουάλ, διευθύνων σύμβουλος της Euro Fruits, μιας μεγάλης ινδικής εταιρείας που εξάγει σταφύλια. Η εταιρεία συνήθως αποστέλλει στην Ευρώπη μέσω της Ερυθράς Θάλασσας, αλλά τώρα χρησιμοποιεί τη μεγαλύτερη διαδρομή, γεγονός που έχει τετραπλασιάσει το κόστος μεταφοράς και έχει διπλασιάσει τον χρόνο διέλευσης.

Αυτό σημαίνει ότι η ποιότητα των σταφυλιών θα πληγεί και οι περισσότεροι Ευρωπαίοι εισαγωγείς έχουν συμφωνήσει σε υψηλότερες τιμές ινδικών σταφυλιών, γεγονός που θα τα κάνει πιο ακριβά για τους καταναλωτές. Η Ευρωπαϊκή Ένωση βασίζεται γενικά στην Ινδία για περίπου το ένα έβδομο των σταφυλιών της και περισσότερο από το 35% στην κορύφωση της καλλιέργειας τον Μάρτιο-Απρίλιο, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή ένωση φρέσκων προϊόντων Freshfel.

Οι Ιταλοί εξαγωγείς, που πωλούν περίπου 4,4 δισεκατομμύρια δολάρια αγροτικών προϊόντων στην Ασία, ανησυχούν ότι η πλεύση μέσω της Αφρικής θα πλήξει τη φρεσκάδα και θα αυξήσει το κόστος για φρούτα όπως μήλα, ακτινίδια και εσπεριδοειδή, δήλωσε ο Mασιμιλιάνο Τζοιανσάντι, πρόεδρος του αγροτικού ομίλου Confagricoltura. Το κρέας αντιμετωπίζει παρόμοια τύχη και οι αποστολές βουβαλίσιου κρέατος της Ινδίας με προορισμό περιοχές όπως η Βόρεια Αφρική αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις, δήλωσε ο Φαουζάν Αλαβί, εκπρόσωπος του All India Buffalo and Sheep Meat Exporters Association.

Είναι επίσης πονοκέφαλος για τους αγρότες που θα μπορούσαν να μειώσουν τις τιμές τους για να αντισταθμίσουν το υψηλότερο κόστος αποστολής. «Πρέπει να πουλήσουμε ακόμα κι αν πέσουν οι τιμές, καθώς δεν μπορούμε να παρατείνουμε την περίοδο συγκομιδής», δήλωσε ο Σαντίπ Νταγκού Σαντάν, καλλιεργητής σταφυλιών στην πολιτεία Μαχαράστρα της Ινδίας, όπου η συγκομιδή έχει ξεκινήσει σε ορισμένες περιοχές. «Οι εξαγωγείς καταφέρνουν πάντα να καλύπτουν το κόστος τους. Θα είναι χάσουμε εάν οι τιμές καταρρεύσουν».

Ευρύτερες ανησυχίες

Η κρίση στη ναυτιλία ανησυχεί επίσης για τις εξαγωγές ευρωπαϊκών προϊόντων όπως το χοιρινό, τα γαλακτοκομικά και το κρασί, καθώς και τις εισαγωγές τσαγιού, μπαχαρικών και πουλερικών - αν και δεν είναι σαφές το μέγεθος του αντίκτυπου - σύμφωνα με την CELCAA, η οποία εκπροσωπεί τους εμπόρους γεωργικών προϊόντων διατροφής. Και τα πλοία που μετέφεραν περίπου 1,6 εκατομμύρια τόνους σιτηρών και κατευθύνονταν προς τη Διώρυγα του Σουέζ, εκτράπηκαν σε άλλες διαδρομές τις τελευταίες εβδομάδες, δήλωσε η εταιρεία πληροφοριών Kpler. Τα περισσότερα από αυτά θα είναι καλλιέργειες που θα προορίζονται για την Κίνα και τη Νοτιοανατολική Ασία.

Ο βρετανικός γίγαντας παντοπωλείων Tesco Plc έχει προειδοποιήσει ότι οι διακοπές στη ναυτιλία θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε πληθωρισμό σε ορισμένα αγαθά και η J Sainsbury Plc συνεργάζεται με την κυβέρνηση για να αντιμετωπίσει τις καθυστερήσεις. Οι τιμές του φρέσκου τζίντζερ έχουν εκτιναχθεί περισσότερο από το ένα τρίτο από τον Δεκέμβριο στο New Spitalfields Market του Ανατολικού Λονδίνου. Ο Mοχάμεντ Πατέλ της εταιρείας χονδρικής Amer Superfresh Ltd., η οποία συνήθως προέρχεται από την Κίνα, είπε ότι οι προμηθευτές αυξάνουν το κόστος για να λάβουν υπόψη τα μεγαλύτερα ταξίδια.

«Είχαμε συχνά καποιες καθυστερήσεις, αλλά τίποτα σαν αυτό», είπε ο Πατέλ. Ορισμένοι έμποροι έχουν καθυστερήσει ακόμη και τα φορτία. Ο εισαγωγέας καφέ Mercanta με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο διέκοψε για λίγο τη φόρτωση στην Ανατολική Αφρική, ενώ περίμενε διευκρινίσεις για τη διαδρομή που θα ακολουθήσουν οι μεταφορείς. Ενώ αποφάσισε να φορτώσει ξανά, οποιεσδήποτε καθυστερήσεις θα επιβραδύνουν τις πωλήσεις στην Ευρώπη σε μια εποχή που οι αποστολές στην Αμερική αντιμετωπίζουν επίσης περιορισμούς, συμπεριλαμβανομένης της διώρυγας του Παναμά.

Εάν ένα φορτίο κατευθύνεται προς το νότο, «θα πρέπει να πραγματοποιήσει μια πολύ, πολύ μεγάλη διαδρομή και πιθανώς αυτό να είναι πιο ακριβό», δήλωσε ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Mercanta, Στίφεν Χερστ. Χώρες όπως η Ουγκάντα ​​και το Βιετνάμ αντιπροσωπεύουν μεγάλο μερίδιο των εισαγωγών καφέ στην Ευρώπη, και η Ερυθρά Θάλασσα είναι μια κρίσιμη αρτηρία για αυτό το εμπόριο.

Ενώ τα ευπαθή τρόφιμα συχνά μεταφέρονται σε δοχεία, ορισμένες εταιρείες στρέφονται σε μεταφορείς χύδην για να μεταφέρουν καφέ, σύμφωνα με την Ένωση Καφέ /Κακάο του Βιετνάμ. Αυτό μπορεί να κάνει πιο δύσκολο τον χειρισμό των προμηθειών σε μέρη όπως τα λιμάνια και να τα καταστήσει πιο ευάλωτα σε ζημιές. Οι εισαγωγείς επιδιώκουν να εξασφαλίσουν περισσότερο robusta - τους κόκκους που χρησιμοποιούνται στον στιγμιαίο καφέ - από τη Βραζιλία, ανατρέποντας τις τυπικές ροές.

Το ροζ αλάτι από το Πακιστάν είναι ένα άλλο παράδειγμα που οι αγοραστές διστάζουν. Ο Mατζίντ Παράτσα, διευθυντής διεθνούς εμπορίου στη Shahpur Industries, είπε ότι η πελατειακή του βάση έχει συρρικνωθεί επειδή οι αγοραστές δεν είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν υψηλότερες τιμές μεταφοράς, με το κόστος για την αποστολή ενός εμπορευματοκιβωτίου στην Ευρώπη να είναι τετραπλάσιο από τον κανόνα. «Έχουμε το προϊόν, αλλά αν δεν αισθάνονται άνετα με τα τέλη μεταφοράς, δεν μπορούμε να τους αναγκάσουμε», είπε.

Πηγή: Bloomberg