«Αγνώστου πατρός» το «Napalm Girl» - Το ντοκιμαντέρ που άλλαξε την ιστορία της εμβληματικής φωτό
Η ομάδα World Press Photo ανέστειλε την απόδοση της πατρότητας στη φωτογραφία, μετά την προβολή ντοκιμαντέρ και τον έλεγχο που διενήργησε
Οι δυνάμεις του Νότιου Βιετνάμ ακολουθούν τρομοκρατημένα παιδιά, μεταξύ των οποίων και η 9χρονη Kim Phuc, στο κέντρο, καθώς τρέχουν προς τη διαδρομή 1 κοντά στο Trang Bang μετά από αεροπορική επίθεση με ναπάλμ σε ύποπτες κρυψώνες των Βιετκόνγκ, 8 Ιουνίου 1972. Ένα νοτιοβιετναμέζικο αεροπλάνο έριξε κατά λάθος τη φλεγόμενη ναπάλμ του σε στρατιώτες και πολίτες του Νοτίου Βιετνάμ. Η τρομοκρατημένη κοπέλα είχε σκίσει τα φλεγόμενα ρούχα της ενώ διέφευγε. Τα παιδιά από αριστερά προς τα δεξιά είναι τα εξής: Phan Thanh Tam, μικρότερος αδελφός της Kim Phuc, ο οποίος έχασε ένα μάτι, Phan Thanh Phouc, μικρότερος αδελφός της Kim Phuc, Kim Phuc, και τα ξαδέλφια της Kim Ho Van Bon και Ho Thi Ting. Πίσω τους βρίσκονται στρατιώτες της 25ης μεραρχίας του στρατού του Βιετνάμ
Περισσότερο από πέντε δεκαετίες αργότερα, η πιο εμβληματική φωτογραφία στην παγκόσμια ιστορία εξακολουθεί να διχάζει ως προς την πατρότητά της, μετά και την προβολή ενός ντοκιμαντέρ.
Σε μία ανατροπή, η ομάδα World Press Photo ανέστειλε την απόδοση της πατρότητας στη φωτογραφία, με τον επίσημο τίτλο «The Terror of War», αλλά γνωστή ως Napalm Girl, που είναι μία από τις πιο ανεξίτηλες εικόνες του πολέμου των ΗΠΑ στο Βιετνάμ.
Από τη δημοσίευσή της, τον Ιούνιο του 1972, έχει επίσημα αποδοθεί στον Nick Ut, έναν Βιετναμέζο φωτογράφο που συνεργάζεται με το Associated Press στη Σαϊγκόν.
Το AP και ο Ut υποστηρίζουν εδώ και καιρό ότι ο Ut, τότε 21 ετών, τράβηξε τη φωτογραφία, η οποία κέρδισε το βραβείο World Press Photo of the Year το 1973 και καθιέρωσε τον Ut ως φωτορεπόρτερ.
Το ντοκιμαντέρ αμφισβήτησε αυτή την ιστορία, υποστηρίζοντας ότι η φωτογραφία, η οποία απεικονίζει ένα γυμνό εννιάχρονο κορίτσι, την Phan Thi Kim Phuc καθώς προσπαθεί να ξεφύγει από μια επίθεση ναπάλμ στο χωριό Trảng Bàng του Νοτίου Βιετνάμ, τραβήχτηκε από έναν άνδρα που ονομάζεται Nguyen Thành Nghe.

Το The Stringer, το οποίο έκανε πρεμιέρα στο φεστιβάλ κινηματογράφου Sundance τον Ιανουάριο, ισχυρίστηκε ότι ο Nghe, οδηγός του NBC που πούλησε φωτογραφίες στο AP ως ελεύθερος επαγγελματίας, στερήθηκε πίστωσης υπέρ του Ut επειδή δεν ήταν προσωπικό του AP.
Η ταινία προκάλεσε «βαθύ προβληματισμό» στο World Press Photo, το οποίο διεξήγαγε τη δική του έρευνα, τα αποτελέσματα της οποίας δημοσιοποιήθηκαν την Παρασκευή 16 Μαΐου.
Η εσωτερική ανάλυση, που διεξήχθη μεταξύ Ιανουαρίου και Μαΐου 2025, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι «με βάση την ανάλυση της τοποθεσίας, της απόστασης και της κάμερας που χρησιμοποιήθηκε εκείνη την ημέρα» ότι «οι φωτογράφοι Nguyễn Thành Nghệ ή Huỳnh Công Phúc μπορεί να ήταν σε καλύτερη θέση για να τραβήξουν τη φωτογραφία από τον Nick Út».

Ο βραβευμένος με Πούλιτζερ φωτογράφος Nick Ut, στο κέντρο, πλαισιωμένος από τον Kim Phuc, κρατάει το "κορίτσι Ναπάλμ", τη φωτογραφία που κέρδισε το βραβείο Πούλιτζερ, καθώς περιμένουν να συναντηθούν με τον Πάπα Φραγκίσκο κατά τη διάρκεια της εβδομαδιαίας γενικής ακρόασης στην πλατεία του Αγίου Πέτρου στο Βατικανό, Τετάρτη 11 Μαΐου 2022.
AP Photo/Gregorio BorgiaΗ αναστολή ισχύει μόνο για την πατρότητα της φωτογραφίας και δεν αναιρεί το βραβείο Φωτογραφίας της Χρονιάς του 1973. «Η ίδια η φωτογραφία παραμένει αδιαμφισβήτητη», ανέφερε η ομάδα, «και το βραβείο World Press Photo για αυτή τη σημαντική φωτογραφία μιας σημαντικής στιγμής στην ιστορία του 20ού αιώνα παραμένει γεγονός».
Νωρίτερα αυτό το μήνα, το Associated Press ανακοίνωσε ότι δεν βρήκε «οριστικά στοιχεία» που να δικαιολογούν την αλλαγή της πατρότητας της φωτογραφίας και δημοσίευσε μια έκθεση 96 σελίδων για το θέμα - τη δεύτερη σε τέσσερις μήνες - βασισμένη στη δική του εσωτερική έρευνα.
Το AP κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ήταν «πιθανό» ο Ut να τράβηξε τη φωτογραφία και δεν βρήκε κανένα στοιχείο ότι ο Nguyen την τράβηξε αντ 'αυτού. Το θέμα δεν ήταν σε θέση να αποδειχθεί οριστικά, πρόσθεσε, λόγω του περάσματος του χρόνου, της απουσίας βασικών αποδεικτικών στοιχείων, των περιορισμών της τεχνολογίας και των θανάτων αρκετών βασικών εμπλεκόμενων ατόμων.
Το The Stringer, σε σκηνοθεσία Bao Nguyen, στρατολόγησε αρκετούς μάρτυρες για να υποστηρίξει ότι ο Nghe πούλησε τη φωτογραφία στον επικεφαλής φωτογραφίας του γραφείου της Σαϊγκόν, Horst Faas, για 20 δολάρια και μια εκτύπωση, συμπεριλαμβανομένου του αδελφού του Nghe, ο οποίος ισχυρίζεται ότι έφερε την ταινία στο AP. Οι ερευνητές συμβουλεύτηκαν επίσης ιατροδικαστές με τη γαλλική ΜΚΟ Index, οι οποίοι βρήκαν «εξαιρετικά απίθανο» ότι ο Ut τράβηξε τη φωτογραφία με βάση τις άλλες εικόνες που του απέδωσε το AP εκείνη την ημέρα.
Ο Nghe, ο οποίος έκανε μια εμφάνιση έκπληξη στην πρεμιέρα του Stringer στο Sundance, επιβεβαιώνει την αφήγησή του στην ταινία. Ο Ut, εν τω μεταξύ, συνεχίζει να διατηρεί την πατρότητά του και δήλωσε στο AP ότι η διαμάχη «ήταν πολύ δύσκολη για μένα και προκάλεσε μεγάλο πόνο».
Αλλά για το World Press Photo, ο επίσημος φωτογράφος είναι τώρα: άγνωστος. «Αυτό παραμένει αμφισβητούμενη ιστορία και είναι πιθανό ότι ο φωτογράφος δεν θα επιβεβαιωθεί ποτέ πλήρως», ανέφερε η ομάδα. "Η αναστολή της απόδοσης ισχύει, εκτός εάν αποδειχθεί το αντίθετο."