Ρώσοι επιστήμονες θα μελετήσουν τον εγκέφαλο ενός μαμούθ

Οι Ρώσοι παλαιοντολόγοι έχουν μια μοναδική ευκαιρία να μελετήσουν τον εγκέφαλο ενός μαμούθ και να το συγκρίνουν με τον εγκέφαλο ενός σύγχρονου ελέφαντα.

Μέχρι τώρα τον εγκέφαλο των εξαφανισμένων θηλαστικών το μελετούσαν μέσω των εκμαγείων της κρανιακής κοιλότητας. Όμως στο νεαρό θηλυκό μαμούθ, το οποίο το ονόμασαν Γιούκα και το οποίο το ανακάλυψαν στη βόρεια Δημοκρατία της Γιακουτίας, έχει διατηρηθεί ο ίδιος ο εγκέφαλος. Τώρα οι Ρώσοι ειδικοί για πρώτη φορά θα αποκαταστήσουν τη δομή του φλοιού των ημισφαιρίων του.

Η μελέτη της δομής του εγκεφάλου των μαμούθ βάσει των εκμαγείων αποτελεί παρελθόν, λένε οι επιστήμονες του Επιστημονικού Ερευνητικού Ινστιτούτου της ανθρώπινης μορφολογίας της Ρωσικής Ακαδημίας Γιατρικών Επστημών στη Μόσχα. Η επιστημονική ομάδα με επικεφαλής τον γνωστό Ρώσο παλαιοντολόγο Σεργκέι Σαβέλιεβ έλαβε πρόσφατα ένα πολύτιμο δέμα από την Γιακουτία, το οποίο περιείχε το ερμητικά συσκευασμένο εγκέφαλο του μικρού μαμούθ Γιούκα. Οι επιστήμονες έχουν ήδη σαρώσει το ευαίσθητο νευρικό ιστό και τώρα θα αναλύσουν τη βιοχημική του σύσταση. Στη συνέχεια θα δημιουργήσουν ένα τρισδιάστατο μοντέλο του εγκεφάλου του εξαφανισμένου ζώου.

Αυτό θα επιτρέψει να συγκριθεί ο εγκέφαλος του μαμούθ με τον εγκέφαλο του ασιατικού και του αφρικανικού ελέφαντα. Με αυτό τον τρόπο θα γίνει δυνατόν να μελετηθεί η ανάπτυξη των δομών του εγκεφάλου. Και ίσως να σημειωθούν και νέες ανακαλύψεις στην παλαιοντολογία.

Τα λείψανα του 9χρονου μαμούθ είναι ένα από τα παλαιοντολογικά ευρήματα της Γιακουτίας κατά τα έτη 2010-2011. Η γεωλογική ηλικία της Γιούκα είναι περίπου 40000 έτη. Το μικρό αυτό μαμούθ εξέπληξε τους παλαιοντολόγους

Η τομογραφία έδειξε ότι μέσα στο κρανίο του έχει διατηρηθεί ο εγκέφαλος. Μπορούσαν να παρατηρηθούν, για παράδειγμα, οι εξωτερικές του δομές και οι ζώνες της φαιά και λευκής ουσίας. Ένα παρόμοιο διατηρημένο εγκέφαλο οι παλαιοντολόγοι το ανακάλυψαν για πρώτη φορά στα 200 χρόνια μελέτης αυτού του προϊστορικού θηλαστικού.

Να εξαχθεί ο εγκέφαλος δίχως βλάβη ήταν πολύ δύσκολο πράγμα. Οι μαλακοί ιστοί, οι οποίοι διατηρήθηκαν μέσα στου αιώνιους παγετώνες, θα μπορούσαν να καταστραφούν. Η επιστημονική ομάδα του Σεργκέι Σαβέλιεφ και οι επιστήμονες της Ακαδημίας Επιστημών της Γιακουτίας σταθεροποίησαν τον εγκέφαλο με φορμόλη μέσω τρύπας στο κρανίο. Στη συνέχεια το κρανίο το άνοιξαν προσεκτικά. Τους ευαίσθητους ιστούς τους έβγαζαν κατά τη διάρκεια έξι ορών και μετά από αυτό το δύσκολο τρυπανισμό τους σταθεροποίησαν.

Όλες οι εργασίες κράτησαν περίπου ένα μήνα. Τώρα οι επιστήμονες θα δημιουργήσουν δίχως βιασύνη την «ταυτότητα» του εγκεφάλου της Γιούκα. Και θα ενημερώνουν τους παλαιοντολόγους συναδέλφους τους σχετικά με τα αποτελέσματα των εκπληκτικών τους ερευνών.