MEDIA

ΕΝΕΔ: Η ενημέρωση σε κίνδυνο

ΕΝΕΔ: Η ενημέρωση σε κίνδυνο

Για «αθέμιτο ανταγωνισμό» των πολυεθνικών διαδικτυακών επιχειρήσεων και για μέτρα «χαριστικής βολής» κάνει λόγο η ΕΝΕΔ σε επιστολή της - Αίτημα συνάντησης με τους αρχηγούς των πολιτικών κομμάτων - Σε θεσμικό επίπεδο αναζητείται η επίλυση της κατάστασης.

Το μέγεθος των αντιδράσεων αναμένουν να αξιολογήσουν τα μέλη της Ένωσης Εκδοτών Διαδικτύου, σε συνέχεια της επίσημης επιστολής που απέστειλε χθες ο Πρόεδρός της, κ. Δημήτρης Μάρης με θέμα «τη ζοφερή κατάσταση για τις ελληνικές διαδικτυακές εκδοτικές επιχειρήσεις», καλώντας τόσο τον Πρωθυπουργό κ. Αλέξη Τσίπρα όσο και τους αρχηγούς πολιτικών κομμάτων να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι, σε μια προσπάθεια περιορισμού του κινδύνου για τον αφανισμό των ψηφιακών εκδοτών στην Ελλάδα.

Στόχος της ΕΝΕΔ, δεν είναι άλλος από την άμεση και ουσιαστική ενημέρωση των κομματικών αρχηγών για ένα ζήτημα που φαίνεται να προβληματίζει έντονα τον κλάδο των διαδικτυακών εκδόσεων, αφού πρακτικά οι μέχρι σήμερα νομοθετικές ρυθμίσεις αδυνατούν να διασφαλίσουν τη βιωσιμότητά τους, την ίδια ώρα μάλιστα που ο αθέμιτος ανταγωνισμός στην άλλη μεριά του πλανήτη δείχνει να κορυφώνεται.

Ο λόγος για την Google/Youtube, καθώς και για το Facebook, τους πολυεθνικούς κολοσσούς.

Ενώ είναι γνωστά τα προβλήματα διασποράς ψευδών ειδήσεων κυρίως μέσω του Facebook, η κακοδιαχείριση των προσωπικών δεδομένων των χρηστών και η υποβάθμιση της ενημέρωσης μέσω αλγορίθμων, η Πολιτεία ουσιαστικά τις ενισχύει, άνευ όρων και κανόνων.

Χαρακτηριστικό αυτών των εταιρειών είναι η απορρόφηση του 70% της ελληνικής διαφημιστικής δαπάνης, στοιχείο που υποδηλώνει ότι το μερίδιο των ελληνικών διαδικτυακών επιχειρήσεων ανταγωνίζεται σε ένα αρκετά περιορισμένο φάσμα.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός, ότι αυτές οι εταιρείες δεν φορολογούνται πλήρως και απασχολούν ελάχιστους εργαζομένους.

Σε ρυθμό δύο ταχυτήτων φαίνεται επίσης να κινείται ο κλάδος της ενημέρωσης σε ό,τι αφορά στις φορολογικές υποχρεώσεις.

Η πρόσφατη θεσμοθέτηση της καταβολής ειδικής εισφοράς 2% επήλθε για τη διάσωση του Ε.Δ.Ο.Ε.Α.Π., ενός ταμείου, στο οποίο οι εκδότες του διαδικτύου δεν ανήκουν καταρχάς, αλλά αφορά στους τηλεοπτικούς σταθμούς για τους οποίους όμως θεσμοθετήθηκε μείωση του φόρου επί των τηλεοπτικών διαφημίσεων από 20% σε 5%.

Μέσα σε αυτό το δυσμενές και ρευστό πλαίσιο, και την ίδια στιγμή που ελληνικές εταιρείες ενημέρωσης που δραστηριοποιούνται στο διαδίκτυο καταβάλλουν κάθε θεμιτή προσπάθεια επιβίωσης, αναρωτιέται εύλογα κανείς πόση αντοχή ακόμη μπορούν να επιδείξουν, παραμένοντας συνεπείς και υπεύθυνες απέναντι στους εκατοντάδες εργαζομένους τους, αλλά και την ίδια τη χώρα.

Αυτή τη στιγμή, η ΕΝΕΔ στοχεύει στην αναζήτηση πιθανών μέτρων, επιδιώκοντας να αποκρούσει τις ορατές δυσμενείς συνέπειες που δεν είναι άλλες από τις ομαδικές απολύσεις εργαζομένων, τη μετεγκατάσταση της έδρας σε άλλες χώρες, ακόμη και της πτώχευσης.

Είναι γεγονός ότι το αγαθό της ενημέρωσης πρέπει να περιφρουρηθεί ως βασικό συστατικό της ομαλής λειτουργίας της Δημοκρατίας μας.

Ωστόσο, αυτό δεν μπορεί να γίνει ούτε με λάθος προσανατολισμό, ούτε με ανολοκλήρωτες προσπάθειες, ούτε με ημίμετρα ή μέτρα προς τη λάθος κατεύθυνση.

Η ελληνική Πολιτεία καλείται να αποδείξει στην πράξη ότι αντιλαμβάνεται την κρισιμότητα του ζητήματος.