ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πιο ακριβό το ντίζελ από τη βενζίνη - Οι επιπτώσεις στην αγορά

Πιο ακριβό το ντίζελ από τη βενζίνη - Οι επιπτώσεις στην αγορά
INTIME

Με τις τιμές των καυσίμων να έχουν χτυπήσει και πάλι «κόκκινο», και οι ιδιοκτήτες των ντίζελ μοντέλων, μετά τη λήξη της επιδότησης, διαπιστώνουν ότι για τα πετρελαιοκίνητα ΙΧ τους πλέον πληρώνουν αδρά το φουλάρισμά τους!

Είναι χαρακτηριστικό ότι το γέμισμα του ρεζερβουάρ ενός ντίζελ αυτοκινήτου, μετά τη λήξη της επιδότησης από το κράτος που συγκρατούσε την τιμή του ντίζελ κίνησης σε ιδιαίτερα χαμηλές τιμές σε σχέση με τη βενζίνη, χθες, για πρώτη φορά προσπέρασε την τιμή της βενζίνης!

Συγκεκριμένα και με γνώμονα ότι μέχρι χθες η μέση τιμή του ντίζελ πανελλαδικώς ήταν στα 2,02 ευρώ/λίτρο, το κόστος για το γέμισμα ενός πετρελαιοκίνητου οχήματος – με ρεζερβουάρ 60 λίτρων – έχει σκαρφαλώσει στα 121,2 ευρώ! Οταν πριν από έναν μήνα οι ιδιοκτήτες είχαν τη δυνατότητα να βρουν βενζινάδικο με το λίτρο του ντίζελ να κοστίζει 1,75 ευρώ και το φουλάρισμα να μην ξεπερνά τα 105 ευρώ.

Οσον αφορά τον οδηγό ενός αντίστοιχου μοντέλου βενζίνης, όπως αναφέρουν «τα Νέα» το κόστος φουλαρίσματος αγγίζει πλέον τα 120,6 ευρώ – με ρεζερβουάρ 60 λίτρων και με 2,01 ευρώ/λίτρο. Σύμφωνα με τη Μαρία Ζάγκα, πρόεδρο των βενζινοπωλών Αττικής, η τιμή στο ντίζελ για πρώτη φορά στα χρονικά έχει την ίδια τιμή με την αμόλυβδη. «Η κυβέρνηση έκανε μεγάλο λάθος που δεν κράτησε έως τα τέλη του έτους την απευθείας επιδότηση των 0,15 ευρώ στο ντίζελ. Οι οδηγοί πλέον είναι σε απόγνωση. Σήμερα, σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη η τιμή στην αμόλυβδη έχει σκαρφαλώσει στα 2,04 ευρώ, ενώ στην περιφέρεια ξεπερνά τα 2,10 ευρώ. Οι ιδιοκτήτες των ντίζελ μοντέλων, είτε των ΙΧ είτε των επαγγελματικών, νιώθουν απογοητευμένοι. Διότι το μεγαλύτερο κριτήριο με βάση το οποία τα αγόρασαν ήταν επειδή συνέφερε η αγορά τους λόγω του χαμηλότερου κόστους του καυσίμου και της κατανάλωσης».

Οπότε, οι χαμηλές τιμές του ντίζελ πριν από έναν χρόνο αποτελούν μια καλή ανάμνηση για τους χιλιάδες ιδιοκτήτες των πετρελαιοκίνητων ΙΧ. Πλέον, μοναδικό πλεονέκτημα σε ένα ντίζελ μοντέλο παραμένει αυτό της μειωμένης κατανάλωσης καυσίμου σε σχέση με ένα βενζίνης. Συγκεκριμένα, ένας ντίζελ κινητήρας 1,5 λίτρου καίει 5,5 λίτρα/100 χλμ., τη στιγμή που ένας αντίστοιχου κυβισμού κινητήρας βενζίνης καταναλώνει 7 - 8 λίτρα/100 χλμ. Η διαφορά των 2-2,5 λίτρων είναι πλέον και το μοναδικό όφελος για τους ιδιοκτήτες πετρελαιοκίνητων ΙΧ.

Οι τελευταίες αυξήσεις στις τιμές του ντίζελ αποτελούν και κόκκινο πανί για τους υποψήφιους αγοραστές, που όπως διαπιστώνεται και από το βιβλίο προπαραγγελιών μεγάλων αντιπροσωπειών της Ελλάδας, μόνο ένας στους δέκα οδηγούς στην Ελλάδα επιλέγει να αγοράσει πετρελαιοκίνητο ΙΧ. Ανασταλτικός παράγοντας στην αγορά ενός ντίζελ δεν αποτελεί μόνο η τιμή του καυσίμου, αλλά και άλλοι παράγοντες, όπως η επερχόμενη απαγόρευση στις πρωτεύουσες των αναπτυγμένων ευρωπαϊκών χωρών της κίνησης των πετρελαιοκίνητων οχημάτων που σύντομα θα επιβληθεί και στην Ελλάδα, η επιπλέον φορολογία, αλλά και η σημαντικά μειωμένη γκάμα επιλογών από τις εταιρείες που βγάζουν πλέον από τους στόλους τους και τα νέα τους μοντέλα τούς ντίζελ κινητήρες.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα εστιάζεται όμως στους ιδιοκτήτες φορτηγών, όπου οι νέες τιμές στο ντίζελ «εκτοξεύουν» το μεταφορικό κόστος. Είναι χαρακτηριστικό ότι πέρυσι ένα φορτηγό βαρέος τύπου που φουλάριζε με 800 ευρώ, σήμερα φουλάρει με 1.200 ευρώ.

Φυσικό αέριο vs Πετρέλαιο θέρμανσης

Ανατροπή στο κόστος θέρμανσης για χιλιάδες νοικοκυριά, με τις εκτιμήσεις να θέλουν το φυσικό αέριο να πωλείται φθηνότερα κατά περίπου 18,5% σε σχέση με το πετρέλαιο. Αυτό προκύπτει από τα τωρινά δεδομένα και λίγες μέρες πριν ξεκινήσει η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης (14 Οκτωβρίου) και ανακοινωθούν τα τιμολόγια λιανικής αερίου για τον Οκτώβριο.

Οι πάροχοι αερίου αναμένεται να οριστικοποιήσουν τις τιμές αύριο Τετάρτη 12 του μηνός. Ειδικότερα, και σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, το πετρέλαιο θέρμανσης αναμένεται από την Παρασκευή να ξεκινήσει με εύρος τιμών ανάμεσα στα 1,50 με 1,55 ευρώ το λίτρο. Σε αυτές τις τιμές έχει συνυπολογιστεί και η ενίσχυση με 0,25 ευρώ το λίτρο (μαζί με ΦΠΑ).

Την ίδια στιγμή οι εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς ενέργειας θέλουν την τιμή του φυσικού αερίου για τους οικιακούς καταναλωτές που θερμαίνονται με το συγκεκριμένο καύσιμο να κινείται στα επίπεδα των 0,11 με 0,12 ευρώ ανά κιλοβατώρα. Στις τιμές αυτές συμπεριλαμβάνεται και η επιδότηση της ΔΕΠΑ Εμπορίας που είναι στα 0,09 ευρώ ανά κιλοβατώρα.

Αν λοιπόν επιβεβαιωθούν αυτές οι εκτιμήσεις και συγκριθούν οι τιμές των δύο καυσίμων θέρμανσης τότε προκύπτει πως το φυσικό αέριο θα είναι φθηνότερο κατά περίπου 18,5% σε σχέση με το πετρέλαιο. Για να είναι πιο δόκιμη η σύγκριση «ΤΑ ΝΕΑ» μετέτρεψαν τη μονάδα μέτρησης του πετρελαίου (λίτρα) σε κιλοβατώρες. Ετσι, το πετρέλαιο θέρμανσης σε κιλοβατώρες κοστίζει 0,147 ευρώ ανά κιλοβατώρα.

Τα Νέα επεξεργάστηκαν παραδείγματα μιας τετραμελούς οικογένειας με δύο παιδιά που μένει στον Δήμο Αθηναίων και για να θερμανθεί τη χειμερινή περίοδο Οκτωβρίου 2022 - Μαρτίου 2023 θα καταναλώσει τουλάχιστον 4.500 θερμικές κιλοβατώρες ή 516 λίτρα πετρελαίου.

Οπως προκύπτει λοιπόν από τα αποτελέσματα της σύγκρισης (έχοντας λάβει υπόψη και τους συντελεστές απόδοσης των λεβήτων πετρελαίου και φυσικού αερίου) αν το νοικοκυριό δεν δικαιούται την εισοδηματική επιδότηση, τότε το κόστος με το πρώτο καύσιμο ανέρχεται για όλο τον χειμώνα στα 756 ευρώ.

Με το φυσικό αέριο η συνολική δαπάνη είναι στα 545 ευρώ. Δηλαδή το όφελος για την οικογένεια που έχει πρόσβαση στο αέριο είναι στα 215 ευρώ.

Στην περίπτωση που η οικογένεια του παραδείγματος δικαιούται για τον φετινό χειμώνα το αυξημένο επίδομα θέρμανσης τότε η συνολική δαπάνη για το πετρέλαιο υποχωρεί στα 549 ευρώ. Αν το νοικοκυριό ζεσταίνεται με φυσικό αέριο και δικαιούται το επίδομα τότε η αντίστοιχη δαπάνη πέφτει από τα 545 ευρώ στα 338 ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι η κυβέρνηση ανακοίνωσε την αύξηση του βασικού επιδόματος θέρμανσης στα 350 ευρώ. Αυτό σημαίνει πως μία οικογένεια με δύο ανήλικα παιδιά στην Αθήνα θα λάβει 211 ευρώ.