ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Στοίχημα» για την ελληνική οικονομία η ανανέωση του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου

«Στοίχημα» για την ελληνική οικονομία η ανανέωση του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου
INTIME

Ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου είναι τα 31 έτη. Αυτό σημαίνει πως κάποια από τα πλοία έχουν ξεπεράσει τα 40 χρόνια ζωής και πολύ περισσότερα θα το κάνουν τα επόμενα λίγα χρόνια. 

Η ανανέωση του στόλου είναι η μεγάλη πρόκληση που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος, ενώ ο χρόνος για την εφαρμογή των νέων κανονισμών μείωσης ρύπων πιέζει.

Μία δεκαετία οικονομικής κρίσης που παρέσυρε και τις τράπεζες, σε συνδυασμό με αυξημένα λειτουργικά κόστη και χαμηλή ζήτηση, οδήγησε σε χρεοκοπίες εταιρειών και σίγουρα «πάγωσε» τα προγράμματα νέων ναυπηγήσεων της ελληνικής ακτοπλοΐας.

Με εξαίρεση την Attica Group που το 2022 έβαλε σε λειτουργία τρία νεότευκτα, φιλικά στο περιβάλλον καταμαράν στις γραμμές του Αργοσαρωνικού, κανένα άλλο πλοίο δεν έχει μπει στα ελληνικά νερά για περισσότερα από δέκα χρόνια.

Το κόστος για την ανανέωση του στόλου και την πράσινη μετάβασή του εκτιμάται στα 3 δισ. ευρώ, με το υπουργείο Ναυτιλίας να επεξεργάζεται τη σύσταση ειδικού ταμείου με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Στην Ιταλία έχουν καταρτίσει ήδη πρόγραμμα ανανέωσης και πράσινης μετάβασης του στόλου, έχοντας εξασφαλίσει έγκριση από την Ευρωπαϊκή Ενωση για τη χρηματοδότησή τους με 500 εκατ. ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης.