ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ιωάννης Χαλικιάς: Ποια προϊόντα πρωταγωνιστούν στις ελληνικές εξαγωγές

Ιωάννης Χαλικιάς: Ποια προϊόντα πρωταγωνιστούν στις ελληνικές εξαγωγές

Μολονότι η ελληνική οικονομία διανύει τον έκτο χρόνο ύφεσης, οι εξαγωγές εξακολουθούν να σημειώνουν υψηλές επιδόσεις, αποδεικνύοντας ότι ακόμα και σε ένα εξαιρετικά αντίξοο περιβάλλον, οι ελληνικές επιχειρήσεις μπορούν να είναι ανταγωνιστικές, προσφέροντας σημαντικές επαγγελματικές ευκαιρίες τόσο για τους νέους επιχειρηματίες όσο και τους εργαζόμενους.

Την τελευταία τριετία, η έκρηξη της ανεργίας έχει οδηγήσει σε αδιέξοδο, μεταξύ άλλων, και τη συντριπτική πλειονότητα της ελληνικής νεολαίας. Το κύμα μετανάστευσης προς τις ευρωπαϊκές χώρες αυξάνεται και ορισμένα από τα πιο λαμπρά «μυαλά» αναζητούν ένα καλύτερο μέλλον στο εξωτερικό.

Και, όμως, η ελληνική οικονομία μπορεί να προσφέρει ευκαιρίες και να κρατήσει στη χώρα χιλιάδες νέους.

Στο Newsbomb.gr μίλησε ένας από τους πλέον ειδικούς στη χώρα μας για τις εξαγωγές, ο καθηγητής Καθηγητής Ποσοτικής Ανάλυσης στο Τμήμα Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, κ. Ιωάννης Χαλικιάς. Ο κ. Χαλικιάς διαθέτει εκτεταμένη επαγγελματική και συμβουλευτική εμπειρία, και είναι επιστημονικός υπεύθυνος του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ).

«Υπάρχουν ευκαιρίες»

Ζητήσαμε από τον κ. Χαλικιά να μας πει ποιοι κλάδοι ξεχωρίζουν στις εξαγωγές και ποιοι έχουν προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης, από τη σκοπιά των νέων που αναζητούν ένα καλύτερο επαγγελματικό μέλλον εντός της Ελλάδας.

«Οι εξαγωγές χωρίζονται γενικά σε δύο κατηγορίες», μας λέει ο κ. Χαλικιάς. «Από τη μία πλευρά έχουμε τις εξαγωγές προϊόντων και από την άλλη τις εξαγωγές υπηρεσιών, όπως κυρίως τον τουρισμό και τη ναυτιλία».

«Και αν η ναυτιλία δεν είναι ένα χώρος που προσφέρεται εύκολα, καθώς απαιτεί υψηλές επενδύσεις, μεγάλα κεφάλαια κ.τλ.», προσθέτει ο κ. Χαλικιάς, «ένας νέος επιχειρηματίας μπορεί να ενεργοποιηθεί στον τουρισμό καθώς δίνει ευικαιρίες».

pc1

Περιθώρια ανάπτυξης για την τεχνολογία πληροφορικής

Σε ό,τι αφορά τις «άλλες υπηρεσίες» (πλην τουρισμού και της ναυτιλίας), ο κ. Χαλικιάς επισημαίνει τα ισχυρά περιθώρια ανάπτυξης που έχουν οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της Πληροφορικής και της υψηλής τεχνολογίας.

«Εδώ», λέει ο κ. Χαλικιάς, «οι επιδόσεις των ελληνικών εξαγωγών είναι σχετικά χαμηλές. «Σε αυτή την κατηγορία περιλαμβάνουμε την ιατρική τεχνολογία, τις υπηρεσίες κατασκευών, κ.ά», προσθέτει. «Άρα, οι χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, οι υπηρεσίες πληροφορικής, εφαρμογών για κινητά τηλέφωνα κ.ο.κ.» είναι τομείς που μπορούν οι νέοι να αναπτύξουν επιχειρηματική δραστηριότητα, χωρίς μεγάλο λειτουργικό κόστος.

«Το μεγαλύτερο πρόβλημα για την έναρξη μίας επιχείρησης», σημειώνει ο κ. Χαλικιάς, είναι «η έλλειψη κεφαλαίων», ενώ πολλοί νέοι «φοβούνται τον επιχειρηματικό κίνδυνο». Σε ό,τι αφορά, όμως, για παράδειγμα, τη σύσταση ενός γραφείου χρηματιοικονικών συμβουλών και υπηρεσιών, επισημαίνει, τα κόστη είναι χαμηλά, άρα και όσοι δεν διαθέτουν μεγάλη ρευστότητα μπορούν να επιχειρήσουν να κάνουν κάτι ανάλογο.

«Υπάρχει μεγάλη έξαρση στις εξαγωγές προϊόντων υψηλής τεχνολογίας και εξειδεικευμένης εργασίας», υπογραμμίζει, συνεπώς όποιος επιλέξει να δραστηριοποιηθεί σε αυτούς τους τομείς, έχει καλές προοπτικές.

Ένας άλλος τομέας που πρωταγωνιστεί στις εξαγωγές, «με μερίδιο της τάξεως του 10% περίπου» και προσφέρει σημαντικές ευκαιρίες απασχόλησης, είναι το ελληνικό φάρμακο, σημειώνει ο κ. Χαλικιάς.

«Οι εξαγωγές πάνε πολύ καλά», προσθέτει, «καθώς η ελληνική φαρμακοβιομηχανία διαθέτει υψηλή τεχνολογία και παράγει υψηλής ποιότητας γενόσημα».

horafi

Ισχυρό ενδιαφέρον για ποιοτικά αγροτικά προϊόντα

«Ενδιαφέρον για τους νέους επιχειρηματίες», λέει ο κ Χαλικιάς, «έχουν ακόμα τα ποιοτικά αγροτικά προϊόντα».

«Οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων κινούνται με ένα μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 4-5%, ενώ η αξία τους ανέρχεται στα 4,5 δισ. ευρώ περίπου», επισημαίνει.

«Οι νέοι μπορούν να δραστηριοποιηθούν στην αγροτική παραγωγή με ελάχιστα κεφάλαια», προσθέτει, υπογραμμίζοντας ότι «το "μυστικό" για την επιτυχία στα τρόφιμα είναι η πιστοποίηση».

Ο παραγωγός πρέπει να λειτουργεί με τις αυστηρές προϋποθέσεις που απαιτούν τα διεθνώς αναγνωρισμένα συστήματα διασφάλισης ποσότητας, τονίζει ο κ. Χαλικιάς, ώστε να μπορεί να πουλήσει στις διεθνείς αγορές.

Σε αυτό το πλαίσιο, επισημαίνει ο κ. Χαλικιάς, «θα ήταν καλό να υπάρξει συνεργασία του κράτους με τον ιδιωτικό τομέα», ώστε να μειωθούν τα κόστη για τους επιειρηματίες» και τα ελληνικά προϊόντα να μπορούν να σταθούν με αξιώσεις στις αγορές,

Καταλήγοντας, ο κ. Χαλικιάς τονίζει ότι πέρα από τις προσπάθειες των ίδιων των επιχειρηματιών, χρειάζεται ένα οικονομικό περιβάλλον, φιλικό προς τις επενδύσεις, με σταθερό φορολογικό, ασφαλιστικό και εργασιακό καθεστώς.

Επιπλέον, το πιο σημαντικό απ' αυτή την άποψη, σημείωσε, είναι να υπάρξει μία ευρεία πολιτική συναίνεση μεταξύ τουλάχιστον των μεγάλων πολιτικών δυνάμεων στη χώρα, ώστε επιχειρηματίες, επενδυτές και εργαζόμενοι να γνωρίζουν τους κανόνες του παιχνιδιού και να μην υπάρχουν συνεχώς ανατροπές, παλινωδίες και αντιφάσεις, που το μόνο που κάνουν είναι να αποθαρρύνουν την επιχειρηματικότητα.

Διαβάστε επίσης:

Στα 12,9 δισ. ευρώ μειώθηκε το εμπορικό έλλειμμα

ΠΣΕ: Ποιοι τομείς των ελληνικών εξαγωγών αντιστέκονται στις πιέσεις

Εξαγωγείς: Φρένο στις αισιόδοξες προβλέψεις για την πορεία των εξαγωγών