ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και καταναλωτικές επιλογές: Τι συμφέρει;

Προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας και καταναλωτικές επιλογές: Τι συμφέρει;

Η συνεχιζόμενη ύφεση της ελληνικής οικονομίας έχει δυσμενείς επιπτώσεις σε πολλά επίπεδα της οικονομικής δραστηριότητας. Άλλα είναι εμφανή, όπως η ανεργία και τα λουκέτα, κι άλλα λιγότερο εμφανή, όπως η ανταγωνιστικότητα των προϊόντων τα οποία κυκλοφορούν στην αγορά.

Πράγματι, εμπορικός κόσμος και καταναλωτές διαπιστώνουν τη μειωμένη επενδυτική δραστηριότητα του λιανεμπορίου σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Πρόκειται για προϊόντα που παράγουν οι αλυσίδες super market, αξιοποιώντας την εμπιστοσύνη των πελατών τους και τις δυνατότητες μείωσης του κόστους χωρίς αντίστοιχη μείωση της ποιότητας.

Τα τελευταία χρόνια έχει ξεσπάσει ένας ακήρυκτος πόλεμος στις τιμές τόσο μεταξύ των παραγόντων του λιανεμπορίου, όσο και ανάμεσα σε λιανεμπόρους και προμηθευτές. Κεντρικό ζήτημα αυτού του ακήρυκτου πολέμου είναι η όλο και ασθενέστερη αγοραστική δύναμη του τελικού καταναλωτή, που μειώνει την κίνηση στην αγορά και κάνει όλο και δυσκολότερη τη διαχείριση της προμήθειας και πώλησης προϊόντων.

Για να αντιμετωπίσει τη νέα κατάσταση ένα μέρος της αγοράς, προχώρησε σε μείωση τιμών των επώνυμων προϊόντων, κυρίως μέσα από το κανάλι των προσφορών, ώστε να προσεγγίσει τος καταναλωτές με μειωμένο εισόδημα, που είναι η συντριπτική πλειοψηφία. Αυτή η κίνηση, μείωσε τη διαφορά τιμής που υπήρχε ανάμεσα στα επώνυμα και στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Ένα άλλο μέρος της αγοράς, όμως, λόγω κόστους δεν μπόρεσε να μειώσει σημαντικά τις τελικές τιμές των επωνύμων. Έτσι έδωσε βάρος στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ώστε να είναι ανταγωνιστικά.

Αποτέλεσμα αυτών των τακτικών κινήσεων στις οποίες προέβησαν παράγοντες της αγοράς είναι η αύξηση του μεριδίου αγοράς που έχουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, παρά τη συνεχιζόμενη απώλεια εισοδημάτων των καταναλωτών, αλλά και η υστέρηση σε σχέση με τα όσα έχουν καταφέρει στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Όπως συμπέρανε μεγάλη εταιρεία στρατηγικών συμβουλών στο χώρο του marketing, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας κέρδισε το 15,4% της αγοράς το 2014, έναντι 14,8 το 2013 και με τζίρο που κινείται στα επίπεδα των 500 εκατομμυρίων ευρώ. Η χαμηλότερη διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας παρατηρείται στα τρόφιμα και τα ποτά, η δε υψηλότερη στα είδη νοικοκυριού, ειδικά σε χαρτικά και καθαριστικά. Όπως επισημαίνει η μελέτη, σε κατηγορίες όπως τα αλκοολούχα και τα αναψυκτικά, η εμπιστοσύνη του καταναλωτικού κοινού στα σήματα (επώνυμα προϊόντα" είναι τόσο δυνατή, που όσο χαμηλή κι αν είναι η τιμή των σντίστοιχων προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, επηρεάζει ελάχιστα τις αποφάσεις του καταναλωτή".

Ωστόσο, όπως αναφέραμε, υπάρχει και ένα άλλο κομμάτι της αγοράς που επενδύει συστηματικά στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Πρόφατα, όμιλος λιανικού εμπορίου αποφάσισε να επεκτείνει τη γκάμα προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που διαθέτει, προσθέτοντας πολλούς κωδικούς σε χαρτικά, πλαστικά, λάμπες αλογόνου, ζωτροφές, αναψυκτικά και κατεψυγμένα προϊόντα. Σκοπός είναι η διεύρυνση του κέρδους και η ενίσχυση της καταναλωτικής συνείδησης μέσα από την εμπιστοσύνη των καταναλωτών στη συγκεκριμένη ετικέτα.

Συμπέρασμα: Εάν ψωνίζουμε από συγκεκριμένα σημεία, τα οποία εμπιστευόμαστε, τότε τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είναι φθηνότερα, χωρίς ουσιαστικές παραχωρήσεις στην ποιότητα.