ΥΓΕΙΑ

Πώς η τηλεϊατρική εξαλείφει ανισότητες στον χώρο της Υγείας

Τηλεϊατρική

Η τηλεϊατρική δεν είναι μία έννοια που ακούμε για πρώτη φορά.

Εδώ και λίγα χρόνια εφαρμόζεται, κυρίως σε πιλοτικό επίπεδο, για την παροχή ιατρικών υπηρεσιών σε συμπατριώτες μας που αντιμετωπίζουν δυσκολία στην πρόσβαση σε μονάδες υγείας – κυρίως δηλαδή αφορά σε όσους ζουν σε δυσπρόσιτα νησιά και ορεινά χωριά. Αυτό που ζούμε σήμερα ως τηλεϊατρική όμως, είναι πολύ διαφορετικό από αυτό που πρόκειται να γίνει πραγματικότητα, «καθημερινότητα» στο άμεσο μέλλον. Η εξέλιξη της τεχνολογίας, οι ανάγκες του σύγχρονου ανθρώπου και η μετατόπιση του κέντρου βάρους της πρωτοβάθμιας περίθαλψης, που κρίνεται αναγκαία για την ίδια την επιβίωση του συστήματος Υγείας, πρόκειται να φέρουν σύντομα την τηλεϊατρική στο προσκήνιο.

Η πανδημία του κορονοϊού ως καταλύτης εξελίξεων

Την καταλυτική επίδραση που είχε η πανδημία του κορονοϊού ως προς την επιτάχυνση της εφαρμογής του λεγόμενου ψηφιακού μετασχηματισμού στην Υγεία, συνομολογούν όλοι όσοι ασχολούνται με τον χώρο αυτό. Από την μια μέρα στην άλλη, οι άνθρωποι παγκοσμίως υποχρεώθηκαν – για λόγους υγείας – να αποστασιοποιηθούν. Οι επισκέψεις στο νοσοκομείο ή ακόμα και στο ιδιωτικό ιατρείο «του γιατρού μας», ειδικά για το πρώτο διάστημα, βγήκαν εντελώς από την καθημερινότητα, ακόμα και από την σκέψη μας. Φυσικά αυτό δεν έγινε διότι ξαφνικά σταματήσαμε να αντιμετωπίζουμε διάφορα θέματα με την υγεία μας, αν και, ομολογουμένως, το «σκληρό lock down» της άνοιξης του 2020 και η παύση πολλών δραστηριοτήτων, συνετέλεσαν και στη μείωση ατυχημάτων, για παράδειγμα.

Εν τούτοις, αυτό που κατά κύριο λόγο συνέβη είναι πως οι πολίτες αναζήτησαν εναλλακτικούς τρόπους παροχής ιατρικών υπηρεσιών και αυτό έγινε με μία, ίσως «πρωτόγονη» μορφή τηλεϊατρικής. Οι περισσότεροι επιστράτευσαν τα smart phones τους και επικοινώνησαν με τον γιατρό τους μέσω ανταλλαγής μηνυμάτων και φωτογραφιών, όπου ο γιατρός επιχειρούσε μία εκτίμηση, βάσει αυτού που έβλεπε. Άλλοι έγιναν περισσότερο «υπομονετικοί» με ό,τι τους συνέβαινε, με αποτέλεσμα απλώς να αναβάλλουν την επικοινωνία με τον γιατρό – όποιους κινδύνους κι αν έκρυβε κάτι τέτοιο. Κάποιοι, επίσης, προσπάθησαν να «μαζέψουν» εκκρεμότητες και με μία επίσκεψη στον γιατρό ή στην κλινική, να αντιμετωπίσουν ό,τι χρειαζόταν.

Την ίδια στιγμή, το ίδιο το κράτος, υποχρεώθηκε εκ των γεγονότων και της κατάστασης, να ξεπεράσει «εν μία νυκτί» αγκυλώσεις και βραδυπορίες ετών ή δεκαετιών και να εφαρμόσει πρακτικές που θα έπρεπε να είναι ήδη καθημερινότητα για τους Έλληνες πολίτες. Τρανό παράδειγμα στον τομέα αυτό αποτελεί βεβαίως η «άυλη», ηλεκτρονική συνταγογράφηση, η οποία, εκτός του ότι επιτάχυνε και διευκόλυνε απίστευτα τη διαδικασία, αποσυμφόρησε τα ιατρικά γραφεία και γλίτωσε τους ασθενείς από περιττή ταλαιπωρία, συνέβαλε τα μέγιστα και στην ομαλή πορεία του εμβολιασμού κατά του Covid-19 στη χώρα.

Η τηλεϊατρική στο μέλλον

Η πανδημία υπήρξε ορόσημο και σταθμός στην πορεία της ανθρωπότητας και αντίστοιχα αναμένεται να αποτελέσει «σταθμό» στην πορεία της υγειονομικής περίθαλψης στην Ελλάδα, με τα δεδομένα να αλλάζουν άρδην και άμεσα. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι οι πρακτικές τηλεϊατρικής «ήρθαν για να μείνουν». Μπορεί άλλωστε, να έμοιαζαν «πρωτόγονες» στην αρχή της πανδημίας, έναν χρόνο μετά όμως έχουν ήδη εξελιχθεί κατά πολύ και αυτή η πορεία όχι μόνο δεν θα τερματίσει σύντομα, αλλά θα συνεχιστεί ανοδικά τα επόμενα χρόνια. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε μεγάλη έρευνα του περιοδικού The Economist, εξειδικευμένοι επιστήμονες από τον χώρο της Υγείας εκτιμούν ότι το 2045 η τηλεϊατρική θα είναι η καθιερωμένη πρακτική, ειδικά σε ό,τι αφορά στην πρωτοβάθμια περίθαλψη. Αξίζει να αναφέρουμε πως προς την κατεύθυνση αυτή, ήδη στρέφεται ο τομέας της ιδιωτικής ασφάλισης: Ήδη κυκλοφορούν και το επόμενο διάστημα αναμένεται να πολλαπλασιαστούν, προγράμματα με παροχές που έχουν ως βασική πτυχή τις υπηρεσίες τηλεϊατρικής.

Ας μην ξεχνάμε άλλωστε, πως η τηλεϊατρική έχει δύο μεγάλα και αδιαμφισβήτητα πλεονεκτήματα, ένα για τον ασθενή και ένα για το σύστημα υγείας. Το πρώτο, που αφορά στους ασθενείς, είναι πως γνωρίζοντας ότι μόλις «ένα τηλεφώνημα μακριά» βρίσκεται ένας γιατρός, ο οποίος θα τους κατευθύνει ό,τι και αν αντιμετωπίζουν, αισθάνονται πολύ μεγαλύτερη ασφάλεια. Η τεχνολογία, φυσικά, έχει συμβάλλει τα μέγιστα σε αυτό, αφού πλέον, η μεγάλη πλειοψηφία των πολιτών στην Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει smart phone και μέσω αυτού να επικοινωνήσει απευθείας με βιντεοκλήση με τον γιατρό – περίπου όπως θα γινόταν εάν τον είχε επισκεφθεί στο ιατρείο.

Την ίδια ώρα, όταν το σύστημα υγείας και υγειονομικής περίθαλψης αποσυμφορίζεται από τα «ελαφρά» περιστατικά, που κατά κύριο λόγο είναι χρονοβόρα για το προσωπικό, τότε κερδίζει διπλά: Διότι και η κατάσταση γίνεται καλύτερα αντιμετωπίσιμη ως προς τα πιο σοβαρά περιστατικά που χρήζουν ιατρικών πράξεων και επεμβάσεων επί τόπου, αλλά και μειώνεται δραστικά το κόστος – κι όταν μειώνεται το κόστος μίας υπηρεσίας που πληρώνουν οι πολίτες, τότε το όφελος είναι σαφώς υπέρ των πολιτών.

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.

Διαβάστε επίσης:

Σχολεία: Σήμερα «κληρώνει» για το άνοιγμά τους – Τι θα γίνει με τις μετακινήσεις το Πάσχα