Μαζικές προσφυγές στο ΣτΕ για την κατάργηση των νέων σταθμών διοδίων στην Εγνατία Οδό

Μαζικές προσφυγές στο ΣτΕ για την κατάργηση των νέων σταθμών διοδίων στην Εγνατία Οδό

Την κατάργηση των νέων σταθμών διοδίων κατά μήκος της Εγνατίας Οδού ζητούν δεκάδες προσφεύγοντες στο Συμβούλιο της Επικρατείας καθώς επιφέρουν υπερβολικά μεγάλη επιβάρυνση στους οδηγούς των οχημάτων, και αυξάνουν σε μεγάλο βαθμό το κόστος μεταφοράς των αγαθών, προϊόντων, κ.λπ.  

Συνολικά στην Εγνατία Οδό σύμφωνα με την από 29 Μαΐου 2017 απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Μεταφορών Ευκλείδη Τσακαλώτου και Χρήστου Σπίρτζη πρόκειται να τοποθετηθούν 38 σταθμοί διοδίων, 18 μετωπικοί και 20 πλευρικοί. Για την ώρα λειτουργούν 8 σταθμοί διοδίων και συγκεκριμένα στην Τύρια (Θεσπρωτία), στο Μαλακάσι (Μέτσοβο), στον Πολύμυλο (Κοζάνη), στα Μάλγαρα Θεσσαλονίκης, στην Ανάληψη, στη Μουσθένη (Καβάλα), στον Ίασμο Κομοτηνής και στον Προμαχώνα Σερρών.

Ήδη στο Ανώτατο Ακυρωτικό Δικαστήριο έχουν προσφύγει η Περιφέρεια Ηπείρου, οι Δήμοι Μετσόβου, Αλεξανδρούπολης και Ορεστιάδας, ο Δικηγορικός Σύλλογος Αλεξανδρούπολης, το Επιμελητήριο Έβρου, ο Σύνδεσμος Ξενοδόχων Θράκης, η Ένωση Ξενοδόχων Μετσόβου, δικηγόροι, επιχειρηματίες, οι οποίοι δραστηριοποιούνται σε διάφορους τομείς, όπως είναι της κτηνοτροφίας, της τυροκομίας, της μεταφοράς απορριμμάτων, ιδιοκτήτες φορτηγών TIR ψυγείων, κ.λπ.

Οι προσφεύγοντες τονίζουν ότι η επιβολή των πολλαπλών διοδίων για τις μετακινήσεις τους εντός και εκτός των περιφερειών τους, προκαλεί ανεπανόρθωτη οικονομική βλάβη, ενώ ο υπερβολικά μεγάλος σταθμός διοδίων κατά μήκος της Εγνατίας Οδού προσβάλλει τον πυρήνα του δικαιώματος στην ελευθερία κίνησης και εγκατάστασης των πολιτών, όπως αυτό κατοχυρώνεται τόσο από το Σύνταγμα, όσο και από την Ευρωπαϊκή νομοθεσία και νομολογία (δικαστικές αποφάσεις), επιβάλλοντας έτσι δυσανάλογο μεγάλο περιορισμό, αλλά και μη θεμιτό.

Η υπέρμετρη υποχρέωση καταβολής διοδίων συνιστά δυσανάλογο μεγάλο περιορισμό στην ελευθερία κίνησης, στην επαγγελματική ελευθερία και στο δικαίωμα του κάθε πολίτη στην εργασία, που προστατεύονται από το Σύνταγμα και την νομοθεσία.

Παράλληλα, παραβιάζει τις συνταγματικές αρχές της αναλογικότητας και της ισότητας, καθώς δεν έχει προβλεφθεί εξαίρεση από την υποχρέωση καταβολής των διοδίων στους μονίμους κατοίκους και τους επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται κατά μήκος και κοντά στην Εγνατία Οδό. Πολύ περισσότερο μάλιστα όταν στην περιοχή της Ηπείρου δεν υπάρχει ένα άλλο ασφαλές και κατάλληλο εναλλακτικό οδικό δίκτυο (ούτε όμως και παράπλευρο) για τις μετακινήσεις τόσο των κατοίκων όσο και των αγαθών.

Από τα πολλαπλά διόδια πλήττεται άμεσα ο τουρισμός, τα ξενοδοχεία, τα καταστήματα (εστιατόρια, καφετέριες, εμπορικά καταστήματα, κ.λπ.), καθώς αυξάνεται σε μεγάλο βαθμό το οδικό κόστος μεταφοράς και αποτρέπει τους τουρίστες (Έλληνες και αλλοδαπούς) να εισέλθουν με τα αυτοκίνητά τους στην Εγνατία Οδό.

Η Ευρωπαϊκή νομοθεσία, η οποία έχει επικυρωθεί από την χώρας μας το 2013, απαγορεύει ρητά την ταυτόχρονη επιβολή διοδίων για τη χρήση του ίδιου οδικού τμήματος στα βαρέα φορτηγά οχήματα.

Όμως, για την κατασκευή των νέων σταθμών διοδίων δεν τηρήθηκε η προβλεπόμενη διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης, ούτε υπάρχουν οι απαιτούμενες επιστημονικές μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, αλλά δεν τηρήθηκε ούτε και η διαδικασία της δημόσιας διαβούλευσης των σχετικών μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων, οι οποίες δεν υπάρχουν καν.

Τέλος επισημαίνουν την αναγκαιότητα απαλλαγής των μονίμων κατοίκων από την υποχρέωση καταβολής διοδίων για τις εντός και πέριξ των νομών μετακινήσεις των κατοίκων, επιχειρηματιών, επαγγελματιών, κ.λπ. και ζητούν τον εφοδιασμό τους με κάρτα ελεύθερης διέλευσης.