ΕΘΝΙΚΑ

Ίμια: Μνήμες μιας εθνικής τραγωδίας 21 χρόνια μετά...

Ίμια: Μνήμες μιας εθνικής τραγωδίας 21 χρόνια μετά...

Ειδήσεις | Ίμια: 1996 – 2017: Υπό το πρίσμα της προχθεσινής απίστευτης πρόκλησης των Τούρκων στα ανοικτά των Ιμίων, μοιραία ο νους όλων των Ελλήνων ταξιδεύει στην αποφράδα εκείνη ημέρα του 1996, όταν ένα θερμό επεισόδιο ανάμεσα στην Τουρκίακαι τη χώρα μας λίγο έλειψε να οδηγήσει στο ξέσπασμα ενός νέου πολέμου.

Ο ΑΔΙΚΟΣ ΧΑΜΟΣ ΤΡΙΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΑΞΙΩΜΑΤΙΚΩΝ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΙΚΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ – ΤΟ ΘΕΡΜΟ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ ΠΟΥ ΚΑΤΕΣΤΗΣΕ ΤΗΝ ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ ΩΣ ΤΟΝ ΑΠΟΛΥΤΟ ΡΥΘΜΙΣΤΗ ΤΟΥ ΓΕΩΣΤΡΑΤΗΓΙΚΟΥ ΠΑΙΧΝΙΔΙΟΥ ΣΤΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟ

Ήταν τότε ακριβώς, όταν τρεις Έλληνες αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού, ο υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης, ο υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και ο αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός σκοτώθηκαν άδικα, κατά την πτώση του ελικοπτέρου τους στα Ίμια.

Tris Ellines Pilotoi

Μέχρι και σήμερα, 21 χρόνια μετά, η ιστορία των Ιμίων και κυρίως οι συνθήκες, υπό τις οποίες χάθηκαν τα τρία παλικάρια καλύπτονται από ένα πυκνό πέπλο μυστηρίου. Όμως, τα γεγονότα παραμένουν βαθιά χαραγμένα στις μνήμες όλων των Ελλήνων.

Μεγάλο θύμα, ωστόσο, υπήρξε και η αλήθεια: Τα τελευταία χρόνια ακούστηκαν πολλά και γράφτηκαν ακόμη περισσότερα σχετικά με το τι πραγματικά συνέβη τις πρώτες εκείνες ταραγμένες ημέρες του 1996.

Δυστυχώς, μέχρι και σήμερα τα πραγματικά γεγονότα παραμένουν θολά και ομιχλώδη.

Δείτε παρακάτω στον χάρτη της Google την ακριβή τοποθεσία των Ιμίων

Το λυπηρό, μάλιστα, είναι πως τα στόματα των πολιτικών «πρωταγωνιστών» παραμένουν ερμητικά κλειστά και η πραγματικότητα εξακολουθεί να βρίσκεται καλά κρυμμένη σε μια νοητή διαδρομή που καλύπτει το υπουργείο Εξωτερικών, το Μέγαρο Μαξίμου και καταλήγει στα υπόγεια του ελληνικού Πενταγώνου.

Και βεβαίως, δεν μπορεί κανείς να παραγνωρίσει τα στοιχεία που υπάρχουν στα άκρως απόρρητα ειδικού χειρισμού έγγραφα των αμερικανικών μυστικών υπηρεσιών, για τα οποία θα περάσουν ακόμη πολλά χρόνια, μέχρις ότου αποχαρακτηριστούν και έρθουν στο φως της δημοσιότητας.

Ήταν τότε, λοιπόν, στο λυκαυγές του 1996, όταν η μόλις λίγων ημερών κυβέρνηση του Κώστα Σημίτη, ο οποίος είχε διαδεχθεί τον ασθενή στο «Ωνάσειο» Ανδρέα Παπανδρέου στον πρωθυπουργικό θώκο βρέθηκε μπροστά σε μια σοβαρή δοκιμασία: Να διαχειριστεί μια άκρως επικίνδυνη εθνική κρίση.

Της καταλογίστηκε ατολμία και δειλία, ιδίως στον τότε νέο πρωθυπουργό, ο οποίος έμελλε να προκαλέσει αλγεινή εντύπωση στο πανελλήνιο, όταν από το βήμα της ελληνικής Βουλής έσπευσε να ευχαριστήσει την αμερικανική κυβέρνηση του Μπιλ Κλίντον για τη στάση της και τη διαμεσολάβησή της ανάμεσα στην Αθήνα και την Άγκυρα.

Εξίσου πολλά έχουν ειπωθεί και για τον ρόλο που διαδραμάτισαν οι τότε υπουργοί Εξωτερικών, Θεόδωρος Πάγκαλος, και Εθνικής Άμυνας, Γεράσιμος Αρσένης.

Όμως, όπως λέει και ο θυμόσοφος λαός, «το αποτέλεσμα μετράει»: Ούτε η Τουρκία της τότε πρωθυπουργού Τανσού Τσιλέρ, ούτε και η Ελλάδα του Κώστα Σημίτη βγήκαν κερδισμένες από αυτή τη σοβαρή εθνική κρίση.

Αντιθέτως, το θερμό επεισόδιο στα Ίμια έμελλε να καταστήσει τις ΗΠΑ τον απόλυτο κυρίαρχο στη γεωστρατηγικής σκακιέρα του Αιγαίου αλλά να τις θέσει σε ρόλο επιδιαιτητή, με πρωταγωνιστή τον τότε υφυπουργό Εξωτερικών Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ.

Και το χειρότερο όλων: τρεις νέοι άνθρωποι, τρεις Έλληνες, χάθηκαν άδικα.

Το Newsbomb.gr σας παρουσιάζει σήμερα, ανήμερα της 21ης «μαύρης» επετείου των Ιμίων το χρονικό ενός θερμού επεισοδίου που λίγο έλειψε να βάλει φωτιά στη θρυαλλίδα της νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Το χρονικό της κρίσης

25 Δεκεμβρίου 1995: Το τουρκικό φορτηγό πλοίο «Φιγκέν Ακάτ» προσαράζει σε αβαθή ύδατα κοντά στην Ανατολική Ίμια και εκπέμπει σήμα κινδύνου.

Ο πλοίαρχός του αρνείται βοήθεια από το Λιμενικό, υποστηρίζοντας ότι βρισκόταν σε τουρκική περιοχή και ότι οι μόνες αρμόδιες είναι οι αρχές της χώρας του.

26 Δεκεμβρίου 1995: Το Λιμεναρχείο Καλύμνου ενημερώνει το Υπουργείο Εξωτερικών και αυτό με τη σειρά του το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών ότι αν δεν παρέμβει ρυμουλκό, το τουρκικό πλοίο θα κινδυνεύσει.

1825881

27 Δεκεμβρίου 1995: Το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών ενημερώνει την ελληνική πρεσβεία ότι, ανεξαρτήτως του ποιος θα ανελάμβανε τη διάσωση του πλοίου, υπήρχε θέμα γενικότερα με τις βραχονησίδες.

28 Δεκεμβρίου 1995: Δύο ελληνικά ρυμουλκά αποκολλούν το τουρκικό φορτηγό και το οδηγούν στο λιμάνι Κιουλούκ της Τουρκίας. Το πρωί της ίδιας μέρας ένα τουρκικό μαχητικό αεροσκάφος συντρίβεται στα ελληνικά χωρικά ύδατα, στην περιοχή της Μυτιλήνης, ύστερα από εμπλοκή με ελληνικά μαχητικά. Με ελληνική βοήθεια, ο Τούρκος πιλότος διασώζεται.

29 Δεκεμβρίου 1995: Το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών εκμεταλλεύεται την κατάσταση και επιδίδει ρηματική διακοίνωση στο αντίστοιχο ελληνικό, στην οποία αναφέρεται ότι οι βραχονησίδες Ίμια είναι καταχωρισμένες στο κτηματολόγιο Μουγκλά του νομού Μπουντρούμ (Αλικαρνασσού) και ανήκουν στην Τουρκία.

9 Ιανουαρίου 1996: Το ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών απαντά με καθυστέρηση, απορρίπτοντας τη διακοίνωση.

15 Ιανουαρίου 1996: Παραιτείται ο πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου, που νοσηλεύεται στο «Ωνάσειο».

papandreoy

16 Ιανουαρίου 1996: Το Υπουργείο Εξωτερικών αντιλαμβανόμενο το παιχνίδι των Τούρκων και ζητά αυξημένα μέτρα επαγρύπνησης στην περιοχή των Ιμίων από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.

19 Ιανουαρίου 1996: Η κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ εκλέγει νέο πρωθυπουργό τον Κωνσταντίνο Σημίτη.

simitis

26 Ιανουαρίου 1996: Ο δήμαρχος Καλύμνου, Δημήτρης Διακομιχάλης, θορυβημένος από το γεγονός της αμφισβήτησης της ελληνικότητας των Ιμίων, υψώνει την ελληνική σημαία στο ένα νησί, συνοδευόμενος από τον αστυνομικό διευθυντή Καλύμνου, τον ιερέα και δύο κατοίκους του νησιού. Θα κατηγορηθεί αργότερα από τους συντρόφους του στο ΠΑΣΟΚ ότι ήταν αυτός που έριξε λάδι στη φωτιά.

27 Ιανουαρίου 1996: Δύο δημοσιογράφοι της εφημερίδας «Χουριέτ» στη Σμύρνη μεταβαίνουν με ελικόπτερο στη Μεγάλη Ίμια. Υποστέλλουν την ελληνική σημαία και υψώνουν την τουρκική. Η όλη επιχείρηση βιντεοσκοπείται και προβάλλεται από το τηλεοπτικό κανάλι της «Χουριέτ», με τους Τούρκους να πανηγυρίζουν για την ελληνική αποτυχία.

Imia Turks
untitled2

28 Ιανουαρίου 1996: Το περιπολικό του Πολεμικού Ναυτικού «Αντωνίου» κατεβάζει την τουρκική σημαία και υψώνει την ελληνική. Το βράδυ Έλληνες βατραχάνθρωποι αποβιβάζονται στη Μεγάλη Ίμια, χωρίς να γίνουν αντιληπτοί από τα παραπλέοντα εκεί τουρκικά πολεμικά. Η πολιτική εντολή προς τους Έλληνες στρατιωτικούς είναι να αποφευχθεί κάθε κλιμάκωση της έντασης.

imagesGFEGTFJK
imia greek

29 Ιανουαρίου 1996: Ο νέος πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης, στις προγραμματικές του δηλώσεις στη Βουλή, στέλνει μήνυμα προς τη Τουρκία, ότι σε οποιαδήποτε πρόκληση η Ελλάδα θα αντιδράσει άμεσα και δυναμικά. Η πρωθυπουργός της Τουρκίας Τανσού Τσιλέρ ζητά διαπραγματεύσεις για το καθεστώς των βραχονησίδων του Αιγαίου. Τουρκικά πολεμικά παραβιάζουν τα ελληνικά χωρικά ύδατα και πλησιάζουν τα Ίμια. Γίνονται διαβήματα από την Ελλάδα σε Ε.Ε. και ΗΠΑ.

tsiler

Η τότε πρωθυπουργός της Τουρκίας, Τανσού Τσιλέρ

30 Ιανουαρίου 1996: Ο πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης έχει τηλεφωνική επικοινωνία με τον Αμερικανό πρόεδρο Μπιλ Κλίντον. Του εκφράζει την ελληνική θέση ότι η χώρα μας δεν επιθυμεί την ένταση, αλλά εφόσον προκληθεί θα αντιδράσει δυναμικά. Η κυβέρνηση δηλώνει έτοιμη να αποσύρει το άγημα, όχι όμως και την ελληνική σημαία. Στα Ίμια σπεύδουν τα πολεμικά πλοία «Ναυαρίνο» και «Θεμιστοκλής». Ο Τούρκος Υπουργός Εξωτερικών δηλώνει ότι υπάρχουν και άλλα νησιά του Αιγαίου με ασαφές νομικό καθεστώς και δεν αποδέχεται την ελληνική πρόταση (αποχώρηση του αγήματος, όχι και της σημαίας).

31 Ιανουαρίου 1996 - Η ΑΠΟΦΡΑΔΑ ΜΕΡΑ

00:00: Συγκαλείται σύσκεψη στο γραφείο του Πρωθυπουργού. Ο Υπουργός Εξωτερικών, Θεόδωρος Πάγκαλος, φθάνει καθυστερημένα, επειδή παίρνει μέρος σε τηλεοπτική εκπομπή.

01:40: Στο ΓΕΕΘΑ καταφθάνουν πληροφορίες ότι Τούρκοι κομάντος αποβιβάζονται στη Μικρή Ίμια.

04:30: Ελικόπτερο του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού απογειώνεται από τη φρεγάτα «Ναυαρίνο» για να επιβεβαιώσει την πληροφορία. Επικρατούν άσχημες καιρικές συνθήκες.

04:50: Το πλήρωμα του ελικοπτέρου αναφέρει ότι εντόπισε περί τους 10 Τούρκους κομάντος με τη σημαία τους. Δίνεται εντολή να επιστρέψει στη βάση του κι ενώ πετά μεταξύ των βραχονησίδων Πίτα και Καλόλιμνος αναφέρει βλάβη και χάνεται από τα ραντάρ.

Δυστυχώς αργότερα θα ανασυρθούν νεκρά και τα τρία μέλη του πληρώματος, ο υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης, ο υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και ο αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός. Όσον αφορά τις αιτίες πτώσης του ελικοπτέρου διατυπώθηκαν διάφορες απόψεις αλλά μέχρι σήμερα δεν έχει δοθεί μία σίγουρη απάντηση.

Tris Ellines Pilotoi

Η επίσημη άποψη του ελληνικού κράτους ήταν ότι το σκάφος κατέπεσε λόγω κακοκαιρίας και απώλειας προσανατολισμού του πιλότου.

Ωστόσο, στην Ελλάδα υπάρχει ευρέως διαδεδομένη η άποψη ότι το ελικόπτερο καταρρίφθηκε είτε από το Τουρκικό Ναυτικό είτε από τους Τούρκους καταδρομείς που υπήρχαν πάνω στο νησί και ότι το γεγονός αποκρύφτηκε, προκειμένου να λήξει η κρίση και να μην οδηγηθούν οι δύο χώρες σε γενικευμένη σύρραξη ή ακόμα και σε πόλεμο.

06:00: Οι Αμερικανοί διά του Υφυπουργού Εξωτερικών Ρίτσαρντ Χόλμπρουκ επιβάλλουν και στις δύο πλευρές τη θέληση τους. «No ships, no troops, no flags» διαμηνύουν ή σε πιο κομψή διπλωματική γλώσσα να ισχύσει το status quo ante. Μέχρι το μεσημέρι της 31ης Ιανουαρίου 1996 τα πλοία, οι στρατιώτες και οι σημαίες είχαν αποσυρθεί από τα Ίμια.

Richard Holbrook

Και μέσα σε όλα αυτά, ήρθε στο φως και η αλήστου μνήμης του τότε υπουργού Εξωτερικών Θεόδωρου Παγκαλου τη βραδιά της εθνικής κρίσης.

Όπως αποκάλυψε σε μεταγενέστερο χρόνο, ο πρώην Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Ναύαρχος Λυμπέρης, όταν ο ίδιος ρώτησε τον κ. Πάγκαλο τι θα πουν στον ελληνικό λαό σχετικά με την απομάκρυνση της σημαίας απʼ τα ελληνικά Ίμια, ο κ. Πάγκαλος απάντησε κυνικά: «Θα πείτε ότι τη σημαία την πήρε ο αέρας!».

pagkalos1

Πολιτικές σκοπιμότητες ή εθνική προδοσία; Κανείς δεν ξέρει μέχρι τώρα, ή για την ακρίβεια λίγοι γνωρίζουν, αλλά σιωπούν. Μήπως ήρθε, επιτέλους, ο καιρός να ακουστεί η αλήθεια;

Σχετικές ειδήσεις