ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Ανακαλύφθηκαν 83 άγνωστα γονίδια σχετικά με τη σχιζοφρένεια

Σύμφωνα με δημοσίευση στην επιθεώρηση Nature οι επιστήμονες ανακάλυψαν περισσότερα από 80 άγνωστα μέχρι σήμερα γονίδια που αυξάνουν τον κίνδυνο της σχιζοφρένειας.

Οι ερευνητές- επιστήμονες διεξήγαγαν την μεγαλύτερη γενετική ανάλυση που έχει γίνει ως σήμερα σχετικά με τη συγκεκριμένη ψυχική νόσο και κατέληξε στο συμπέρασμα ότι αυτή μπορεί να έχει ισχυρό βιολογικό υπόβαθρο. Της ερευνητική μονάδας ηγούνται ειδικοί του Πανεπιστημίου Κάρντιφ και πιστεύουν ότι τα νέα ευρήματα μπορούν να οδηγήσουν μελλοντικά σε αποτελεσματικότερες θεραπείες.

Το διεθνές κονσόρτσιουμ (Psychiatric Genomics Consortium, PGC) εξέτασε ενδελεχώς το γενετικό προφίλ περισσότερων από 37.000 ασθενών το οποίο και συνέκρινε με εκείνο περίπου 110.000 ατόμων χωρίς σχιζοφρένεια.

83 άγνωστα μέχρι σήμερα γονίδια

Κατά την διάρκεια των ερευνών εντοπίστηκαν περισσότερα από 100 γονίδια που σχετίζονται με την προδιάθεση για σχιζοφρένεια από τα οποία 83 ήταν άγνωστα μέχρι σήμερα.

Μερικά από αυτά εμπλέκονται στη μεταφορά χημικών σημάτων εντός του εγκεφάλου ενώ άλλα σχετίζονται με το ανοσοποιητικό σύστημα επηρεάζοντας τη λειτουργία του.

Οι επιστήμονες ανέπτυξαν μάλιστα έναν αλγόριθμο ο οποίος μπορεί να εξαγάγει ένα «σκορ κινδύνου» σχετικά με τη συμβολή κάθε γονιδιακής παραλλαγής που εντοπίστηκε στην εμφάνιση σχιζοφρένειας.

Ο καθηγητής Μάικλ Ο’Ντόνοβαν του Πανεπιστημίου Κάρντιφ ο οποίος ηγήθηκε της μεγάλης ερευνητικής ομάδας ανέφερε ότι:

«επί πολλά έτη ήταν δύσκολο να αναπτυχθούν νέες θεραπευτικές προσεγγίσεις για τη σχιζοφρένεια καθώς γνωρίζαμε ελάχιστα για τη βιολογία της νόσου. Η ανακάλυψη τόσο πολλών γονιδίων που φαίνεται να σχετίζονται με αυτή ανοίγει ένα παράθυρο για πειράματα τα οποία θα ‘ξεκλειδώσουν’ το βιολογικό της υπόβαθρο και θα οδηγήσουν, όπως ελπίζουμε, σε νέες θεραπείες».

Από την πλευρά του ο καθηγητής Ντέιβιντ Κέρτις από το University College του Λονδίνου, εκ των συγγραφέων της νέας μελέτης είπε στο BBC:

«Η μελέτη αυτή θέτει την ψυχιατρική στην ίδια κατηγορία με άλλα πεδία της ιατρικής. Στο παρελθόν πιστευόταν λανθασμένα ότι οι ψυχικές νόσοι δεν αποτελούν ‘πραγματικές’ νόσους. Τώρα δείχνουμε ότι υπάρχουν βιολογικές διεργασίες που οδηγούν σε αυτές».

Σύμφωνα με τον Ο’Ντόνοβαν, η ερευνητική ομάδα σχεδιάζει να διπλασιάσει το δείγμα των ατόμων με σχιζοφρένεια μέχρι το επόμενο έτος, γεγονός που θα της επιτρέψει να εντοπίσει τα πιο «ένοχα» γονίδια για την εμφάνιση της νόσου.