Εθνική Eπιτροπή Tηλεπικοινωνιών: Μετά το 2017 ο διαγωνισμός για τις τηλεοπτικές άδειες

Εθνική Eπιτροπή Tηλεπικοινωνιών: Μετά το 2017 ο διαγωνισμός για τις τηλεοπτικές άδειες

Το θέμα του αριθμού των τηλεοπτικών αδειών πανελλήνιας εμβέλειας που μπορεί να προκηρυχθούν, κυριάρχησε κατά τη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, κατά τη συζήτηση επί της Εκθέσεως Πεπραγμένων του 2015 της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ), με τη συμμετοχή του προέδρου της ΕΕΤΤ Δημήτρη Τσαμάκης και του αντιπρόεδρο Νίκου Παπαουλάκη.

Ο κ. Τσαμάκης υποστήριξε ότι με βάση την παρούσα τεχνολογία, μετά το 2020 όταν και θα παραχωρηθεί μέρος του ψηφιακού φάσματος στην κινητή τηλεφωνία για το 5G, χωράνε 5 με 6 κανάλια υψηλής ευκρίνειας. Σύμφωνα με τον κ. Τσαμάκη, το υπάρχον φάσμα επέτρεπε 8-10 κανάλια, αλλά μετά το 2020, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη η υποχρεωτική μείωση του φάσματος, λόγω του μερίσματος 2, το οποίο θα φύγει από την ψηφιακή εκπομπή, θα πάει στους κινητούς, θα το δημοπρατήσουν σε περίπου 3 χρόνια.

Το θέμα των τηλεοπτικών αδειών έθεσαν στην Επιτροπή Θεσμών της Βουλής, ο πρώην πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Ευάγγελος Βενιζέλος καθώς και οι βουλευτές, της ΝΔ Γιάννης Τραγάκης, και της Ένωσης Κεντρώων Μάριος Γεωργιάδης, κατά την συζήτηση επί της έκθεσης πεπραγμένων του 2015 της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων.

Τόσο ο κ. Τσαμάκης όσο και ο κ. Παπαουλάκης έκαναν λόγο για εξαιρετικές σχέσεις που υπάρχουν μεταξύ ΕΕΤΤ και υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικής, διευκρίνισαν ότι δεν έχει καμία ευθύνη η αρμοδιότητα για τον αριθμό των τηλεοπτικών αδειών η ανεξάρτητη αρχή και τόνισαν ότι για την διαγωνιστική διαδικασία η απόφαση του ΣτΕ είναι ξεκάθαρη, «αρμόδιο είναι το ΕΣΡ».

«Το θέμα του αριθμού των τηλεοπτικών αδειών δεν είναι ευθύνη μας ούτε και μας πέφτει λόγος», δήλωσε ο κ. Τσαμάκης, ενώ απαντώντας στον κ. Βενιζέλο για το αν έχει η ΕΕΤΤ επαφή με το ΕΣΡ για την διαδικασία αδειοδότησης των τηλεοπτικών σταθμών ανέφερε χαρακτηριστικά:

«Η απόφαση του ΣτΕ για το ποιος θα κάνει τη διαγνωστική διαδικασία είναι σαφής. Το ΕΣΡ είναι αρμόδιο. Το ΕΣΡ μας απηύθυνε ερωτήματα τεχνικής φύσεως όπως για το πόσοι σταθμοί χωράνε στο φάσμα, και στείλαμε πλήρης απαντήσεις με ουδετερότητα. Εμείς κάναμε αναγωγή ανά πολυπλέκτη, και εκεί σταματάμε. Δεν έχουμε ευθύνη, ούτε μας πέφτει λόγος για το πόσες άδειες θα αποκτηθούν. Σε δύο επιστολές μας απαντήθηκαν όλα τα ερωτήματα που έθεσε το ΕΣΡ. Τι θα γίνει μετά με το «μέρισμα 2», είναι πολιτική απόφαση. Η απομείωση του φάσματος σημαίνει και περιορισμό χωρητικότητας».

Όπως εξηγήθηκε, η Ελλάδα μαζί με τις χώρες της ΕΕ είναι υποχρεωμένες να προχωρήσουν σε μείωση του διαθέσιμου φάσματος για εκπομπή προγράμματος -το λεγόμενο «μέρισμα 2», ώστε ένα μέρος του να δοθεί στην κινητή τηλεφωνία για νέες τεχνολογίες Η διαδικασία αυτή είναι σε εξέλιξη και ολοκληρώνεται στο τελευταίο τρίμηνο του 2017.

Ο κ. Τσαμάκης υπογράμμισε ότι η ευθύνη για το «ψηφιακό μέρισμα 2» δεν ανήκει στην ΕΕΤΤ αλλά στο υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής, που μαζί με την ομάδα επιστημόνων που έχει συγκροτήσει, και δύο από τα έξι στελέχη της προέρχονται από την ΕΕΤΤ, θα ολοκληρώσουν τις διαπραγματεύσεις.

Σε ερώτηση του κυρίου Τραγάκη, «αν επιμένει στην ίδια άποψη που είχε εκφράσει παλαιότερα για την δυνατότητα χορήγησης 10 τηλεοπτικών αδειών πανελλήνιας συχνότητας», αλλά και του κ. Γεωργιάδη, που τον κάλεσε «να δώσει σαφή απάντηση για το πόσα κανάλια χωράει το φάσμα και αν ενστερνίζεται την άποψη του υπουργείου Ψηφιακής Πολιτικών, για τη δυνατότητα μόνο τεσσάρων τηλεοπτικών καναλιών», ο κ. Τσαμάκης απάντησε λέγοντας χαρακτηριστικά:

«Όταν έγινε η συζήτηση για τις άδειες δεν ήμουν υποχρεωμένος να ξέρω για το μέρισμα. Όταν κουβέντιασα με επιστήμονες κατάλαβα ότι υπάρχει περιορισμός στο εύρος των συχνοτήτων λόγω του δεύτερου μερίσματος. Θα πρέπει να ολοκληρωθεί η διαβούλευση για το μέρισμα, να δούμε τι θα πάρουμε, και το ΕΣΡ θα αποφασίσει για την χωρητικότητα. Το τι τεχνολογία θα επιλέξουμε, αν επιλέξουμε την υπάρχουσα ή άλλη, το υπουργείο είναι αρμόδιο. Είναι πολιτικό και όχι τεχνικό το θέμα να μείνουμε με την ίδια τεχνολογία ή να την αλλάξουμε. Τότε είχα πει ότι πάμε για 6-7 διαύλους με ασφάλεια και μπορεί να κάνει προκήρυξη με πέντε διαύλους.

Με αυτά τα σημερινά δεδομένα και με κάποια σχετική ασφάλεια μπορούμε να πάμε για 6 συχνότητες και με επισφάλεια μπορούμε να πετύχουμε και 8, αλλά αυτό θα το ξέρουμε το 2018. Αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε να πούμε τίποτα, να δώσουμε εμείς νούμερα. Αν το πω είναι σαν να κάνω πολιτική. Συμβουλές δίνουμε εμείς, τα ξέρει ο υπουργός όπως και το ΕΣΡ. Εμείς είπαμε ποια είναι η τεχνική δυνατότητα και με τι τεχνολογία από εκεί και πέρα είναι θέμα πολιτικών αποφάσεων αν πάμε σε άλλη τεχνολογία με μεγάλη επιβάρυνση».

Ωστόσο, ο κ. Παπαουλάκης υποστήριξε ότι με την αξιοποίηση και εφαρμογή της νέας τεχνολογίας δίνεται η δυνατότητα να αυξηθούν από 9 μέχρι και 18.

Ο αντιπρόεδρος της ΕΕΤΤ είπε ότι εάν η Ελλάδα διαπραγματευτεί μπορεί να μεγαλώσει το φάσμα της, διεκδικώντας περισσότερους πολυπλέκτες, καθώς και ότι με μια απλή και εύκολη αλλαγή της τεχνολογίας χωρίς επιβάρυνση για τους πολίτες, όπως για παράδειγμα με ένα υβρίδιο σημερινής τεχνολογίας «Τ» και της αναβαθμισμένης «Τ2», η δυνατότητα ανεβαίνει στην ταυτόχρονη μετάδοση 12 επιπλέον σταθμών.

Ο κ. Παπαουλάκης διευκρίνισε αργότερα στους δημοσιογράφους ότι η Ελλάδα έχει 8 πολυπλέκτες και ότι με την ισχύουσα τεχνολογία, την «τεχνολογία Τ», χωράνε 3 κανάλια standard definition και 3 κανάλια high definition ταυτόχρονα.

Με βάση αυτό, όπως είπε, ακόμη και με τη σημερινή τεχνολογία και υπολογίζοντας μόνο 5 πολυπλέκτες, χωράνε τουλάχιστον 9 τηλεοπτικοί σταθμοί πέραν των κρατικών καναλιών.

Πηγή: ΑΠΕ ΜΠΕ