ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα: Εκτόξευση του κόστους μεταφοράς – Φόβοι για την ποιότητα των προϊόντων

ship
Αμερικανικό εμπορικό πλοίο που έχει βληθεί από πύραυλο των Χούθι
Photo: AP

Δεκαοκτώ ναυτιλιακές δρομολόγησαν τα πλοία τους γύρω από τη Νότια Αφρική γεγονός έχει αυξήσει κατακόρυφα το κόστος των ναύλων.

Αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων που έρχονται από την Άπω Ανατολή προκαλεί η κρίση που επικρατεί στην Ερυθρά Θάλασσα με τις επιθέσεις των Χούθι κατά εμπορικών πλοίων μεταφοράς αγαθών.

Αύξηση του κόστους των φορτίων που εισάγονται στην Ελλάδα αλλά και καθυστερήσεις στην παράδοσή τους καθώς τα εμπορικά πλοία είναι αναγκασμένα να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής ώστε να αποφύγουν τους αντάρτες Χούθι κάτι που στοιχίζει σε χρόνο και χρήμα.

«Από τις χώρες της Άπω Ανατολής εισάγουμε περίπου 9 εκατ. ευρώ αξίας σε προϊόντα και έτσι μία αύξηση 10% (στις τιμές) θα σημαίνει μία επιβάρυνση 900.000.000 προς τους καταναλωτές», ανέφερε επίσης ο Συμεών Διαμαντίδης, πρόεδρος του ΣΕΒΕ.

Τριπλασιάστηκε το κόστος - Κινδυνεύει η ποιότητα

Σήμερα το κόστος μεταφοράς έχει τουλάχιστον τριπλασιαστεί. Η μεταφορά ενός Κοντέινερ 40 ποδών κόστιζε 1.875 δολάρια πριν την κρίση και σήμερα κοστίζει 6.150 δολάρια. Ήδη παρατηρούνται οι π[ρώτες καθυστερήσεις σε πρώτες ύλες που έρχονται από την Ασία σε ελληνικές βιοτεχνίες, ενώ οι παράγοντες της αγοράς μιλούν για νέο καπέλο σε δεκάδες προϊόντα που μπορεί να ξεπεράσει το 10%.

Επιπλέον, ορισμένα προϊόντα με μικρή διάρκεια ζωής είναι πολύ πιθανό να μην φτάσουν στον προορισμό τους γιατί θα χαλάσουν στο δρόμο, ενώ άλλα θα φτάσουν με μεγάλη καθυστέρηση, με αποτέλεσμα ορισμένα προϊόντα να εξαφανιστούν από τα ράφια των ευρωπαϊκών καταστημάτων.

Παγκόσμια η κρίση

Σχεδόν το 15% του παγκόσμιου θαλάσσιου εμπορίου διέρχεται από την Ερυθρά Θάλασσα, συμπεριλαμβανομένου του 8% του παγκόσμιου εμπορίου σιτηρών, του 12% του πετρελαίου που διακινείται μέσω θάλασσας και του 8% του παγκόσμιου εμπορίου υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Σημειώνεται ότι όσες εταιρείες αποφασίζουν τον διάπλου των πλοίων τους από την Ερυθρά Θάλασσα μέσω της διώρυγας του Σουέζ οδηγούνται και σε σημαντική άνοδο των ασφαλίστρων για τα πλοία τους.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα από τον ναυλομεσιτικό οίκο Linerlytica, 262 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με συνολική χωρητικότητα 3,4 εκατ. TEUs, ή το 12% της παγκόσμιας χωρητικότητας, είχαν εκτραπεί προς τη διαδρομή του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας έως τις 31 Δεκεμβρίου.

Λόγω των αλλαγών στις διαδρομές των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μέσω του διάπλου της Αφρικής, ο δείκτης Freightos Baltiάc Index (FBX) κατέγραψε ότι οι τιμές από την Ασία προς την Ευρώπη είχαν αυξηθεί κατά περίπου 86% έως τις 2 Ιανουαρίου στη spot αγορά.

Η μεταφορά ενός εμπορευματοκιβωτίου 40 ποδών που ήταν στα 2.452 δολάρια, αυτή τη στιγμή αγγίζει τα 4.042. Επίσης, οι τιμές στη διαδρομή από την Ασία προς τη Μεσόγειο αυξήθηκαν κατά 2.774 δολάρια, στα 5.175 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο.

Ο δείκτης Shanghai Containerized Freight Index κατέγραψε επίσης αύξηση 80% στις τιμές spot από τη Σαγκάη προς την Ευρώπη την εβδομάδα έως τις 29 Δεκεμβρίου. Οι τιμές αυξήθηκαν στα 2.694 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο σε μια εμπορική διαδρομή που ήταν κάτω από 1.000 δολάρια για σχεδόν έναν χρόνο. Επίσης, οι τιμές από την Κίνα προς τη Μεσόγειο αυξήθηκαν κατά 70%, στα 3.491 δολάρια ανά εμπορευματοκιβώτιο στο τέλος Δεκεμβρίου.

Ο ρόλος των Χούθι

Οι Χούθι, που πήραν την εξουσία της Υεμένης πριν από εννέα χρόνια, έχουν διαμηνύσει τη στήριξή τους στη Χαμάς, απειλώντας πως θα στοχεύουν πλοία με προορισμό το Ισραήλ, ανεξαρτήτως του πού (εταιρεία, χώρα, σημαία) ανήκουν. Η οργάνωση αξιώνει ανθρωπιστική βοήθεια χωρίς καθυστέρηση στη Λωρίδα της Γάζας, προειδοποιώντας τις διεθνείς ναυτιλιακές εταιρείες να μη συναλλάσσονται με το εβραϊκό κράτος.