Πανελλαδικές: Αποχαιρετώντας τα θρανία και η αρχή μιας νέας διαδρομής!

Όσο οι μέρες περνούν, το βλέμμα όλων στρέφεται πλέον στις Πανελλαδικές
4'

Για πολλούς μαθητές, αυτή η περίοδος δεν ήταν περίοδος ξεκούρασης, αλλά εντατικής επανάληψης. Καθώς πλησιάζει η στιγμή, η ανυπομονησία και το άγχος μεγαλώνουν και η συγκέντρωση γίνεται πιο έντονη.

Οι επαναλήψεις έχουν ξεκινήσει εδώ και καιρό. Οι υποψήφιοι βρίσκονται σε μια συνεχή προσπάθεια, με τις ώρες μπροστά στα βιβλία να μοιάζουν ατελείωτες. Σχολείο, φροντιστήριο, προσωπικό διάβασμα -κάθε μέρα και ένα μικρό βήμα πιο κοντά στον στόχο τους. Έχουν αφήσει πίσω τους την ανεμελιά της εφηβείας, επενδύοντας σε ένα όνειρο που απαιτεί κόπο, πειθαρχία και αντοχή: Την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η εισαγωγή σε μια πανεπιστημιακή σχολή αποτελεί για πολλούς μαθητές ένα σπουδαίο ορόσημο. Είναι το αποτέλεσμα μιας μακράς, απαιτητικής πορείας, το οποίο συχνά ερμηνεύεται ως το πρώτο βήμα προς την υλοποίηση των επαγγελματικών τους φιλοδοξιών. Όμως πόσο δίκαιο είναι να βαραίνει τόσο μια και μόνο διαδικασία το μέλλον ενός εφήβου; Είναι σωστό η επιτυχία ή η αποτυχία στις Πανελλαδικές να καθορίζουν την αξία, τα όνειρα ή τις δυνατότητές του;

Καθώς οι Πανελλαδικές πλησιάζουν, η σωστή διαχείριση του χρόνου και η αποτελεσματική οργάνωση των επαναλήψεων είναι πιο σημαντικές από ποτέ. Δεν αρκεί απλώς να διαβάζει κανείς πολλές ώρες -το ζήτημα είναι να διαβάζει με στόχο, πλάνο και μέτρο. Οι μαθητές χρειάζονται ένα πρόγραμμα που να περιλαμβάνει ρεαλιστικούς στόχους μελέτης, διαλείμματα και εναλλαγές ύλης. Οι επαναλήψεις γίνονται πιο αποδοτικές όταν είναι στοχευμένες και βασισμένες στα δυνατά και αδύναμα σημεία κάθε μαθητή.

Παράλληλα, η ψυχολογική κατάσταση των υποψηφίων επηρεάζει άμεσα την απόδοσή τους. Το άγχος είναι φυσικό, αλλά αν δεν ελεγχθεί, μπορεί να γίνει ανασταλτικός παράγοντας. Η ψυχολογική ενδυνάμωση -μέσα από θετικές σκέψεις, τεχνικές χαλάρωσης και την αποδοχή ότι δεν χρειάζεται να είναι όλα «τέλεια»- είναι καθοριστική. Οι μαθητές χρειάζονται υποστήριξη, όχι πίεση.

Ο δικός μας ρόλος -γονιών, εκπαιδευτικών και φίλων- είναι να στεκόμαστε στο πλευρό των παιδιών. Να τα στηρίζουμε, να τα ενθαρρύνουμε, να τους προσφέρουμε την καθοδήγηση που χρειάζονται, ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα. Δεν είναι η ώρα για υπερβολικές παραινέσεις ή συνεχείς υπενθυμίσεις Γιατί στο τέλος της ημέρας, αυτό που μετράει περισσότερο είναι να ξέρουν ότι δεν είναι μόνα τους σε αυτή τη διαδρομή. Ένα απλό «είμαι εδώ αν χρειαστείς κάτι» μπορεί να δώσει περισσότερη δύναμη από οποιαδήποτε υπόδειξη.

Τέλος, οι μικρές καθημερινές συνήθειες είναι αυτές που μπορούν να κάνουν τη διαφορά: ένας καλός ύπνος, η σωστή διατροφή, λίγη κίνηση μέσα στην ημέρα, η αποφόρτιση με ένα αγαπημένο τραγούδι ή μια σύντομη βόλτα. Δεν είναι πολυτέλειες, είναι εργαλεία που βοηθούν σώμα και πνεύμα να αντέξουν και να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις της περιόδου.

Ίσως, όμως, είναι καιρός να αναρωτηθούμε: Προσφέρουμε στα παιδιά μας αρκετές εναλλακτικές; Τους δίνουμε τον χώρο να ανακαλύψουν τι τους ταιριάζει πραγματικά; Ή μήπως εγκλωβίζονται σε έναν μονόδρομο, όπου η πανεπιστημιακή πορεία παρουσιάζεται ως η μόνη έγκυρη επιλογή;

Αυτό που αξίζει να θυμόμαστε, όλοι -γονείς, εκπαιδευτικοί και φυσικά οι ίδιοι οι μαθητές- είναι πως το σημαντικότερο αυτή την περίοδο είναι η ψυχραιμία, η στήριξη και η πίστη στην προσπάθεια. Οι Πανελλαδικές είναι ένας σημαντικός σταθμός, όχι όμως ο μοναδικός καθοριστικός παράγοντας για το μέλλον.

Αν τα αποτελέσματα δεν είναι αυτά που περιμέναμε, αυτό δεν σημαίνει αποτυχία. Αντίθετα, είναι μια ευκαιρία να επαναπροσδιορίσουμε στόχους, να δούμε νέους δρόμους και να συνεχίσουμε με νέες δυνάμεις. Η επαγγελματική πορεία δεν διαμορφώνεται σε μία μόνο στιγμή - είναι μια διαδρομή με επιλογές, αλλαγές και εξελίξεις.

Η ζωή δεν είναι ένας αγώνας ταχύτητας, αλλά ένας μαραθώνιος γεμάτος ευκαιρίες. Και καμία εξέταση, όσο σημαντική κι αν φαίνεται, δεν έχει τη δύναμη να ορίσει απόλυτα το ποιος είσαι και τι μπορείς να καταφέρεις.

Λέλες Θανάσης

Επιστημονικός Υπεύθυνος Career Gate