Και όμως τα... θεατρικά κοστούμια «συσφίγγουν» τους δεσμούς Ελλάδας - Κίνας

Και όμως τα... θεατρικά κοστούμια «συσφίγγουν» τους δεσμούς Ελλάδας - Κίνας

Οι οικονομικοί και οι πολιτιστικοί δεσμοί μεταξύ Ελλάδας και Κίνας, όπως έχουν σφυρηλατηθεί τα τελευταία χρόνια, προβλήθηκαν με θέρμη κατά τη διάρκεια της τελετής παράδοσης σειράς κινέζικων θεατρικών κοστουμιών στο Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς.

Η τελετή πραγματοποιήθηκε στις 22/ 5, στην Πρεσβεία της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας. Μιλώντας εκ μέρους του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς, η πρόεδρός του Σοφία Στάικου ευχαρίστησε την κινεζική πλευρά για τη δωρεά, σημειώνοντας ότι αποτελεί σημαντική προσφορά και μεγάλο προνόμιο για την Ελλάδα αφού σηματοδοτεί τη μεταφορά της ασιατικής κουλτούρας στην Ευρώπη. «Πρόκειται για μια επαφή που πρέπει να ενδυναμωθεί γιατί έτσι ανεβαίνουν στο προσκήνιο όχι μόνο οι οικονομικές, αλλά και οι πολιτιστικές σχέσεις». Η πρόεδρος του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς αναφέρθηκε, επίσης, στις πολλαπλές συνεργασίες του Ιδρύματος (Εθνικό Θέατρο, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Εθνική Πινακοθήκη) και στο δίκτυο μουσείων του σε όλη την Ελλάδα, λέγοντας πως «σκοπός είναι να κερδίσουμε στην οικονομία και να προσφέρουμε στην κοινότητα». 

Απαντώντας ο πρέσβης της Κίνας Zou Xiaoli, παρατήρησε ότι είναι απολύτως βέβαιος για τη φροντίδα που θα έχουν τα κινεζικά κοστούμια στον τόπο της υποδοχής τους, προωθώντας κατ' αυτόν τον τρόπο τους δεσμούς ανάμεσα στις δύο χώρες και τις πολιτιστικές ανταλλαγές που έχουν δρομολογηθεί από καιρό. Ο πρέσβης μίλησε ακόμα για τις πολύτιμες εμπειρίες που απόκτησε στην Ελλάδα (επιστρέφει στην πατρίδα του τον επόμενο μήνα), όπως και για την ιστορία του μακραίωνου πολιτισμού της. Κάνοντας μιαν αναδρομή, ο Zou Xiaoli τόνισε τη συνεργασία της Ελλάδας με την Κίνα, που ξεκίνησε το 2014 με την κυβέρνηση εκείνης της εποχής, προχώρησε το 2015 με την επόμενη κυβέρνηση και συνεχίστηκε το 2017 με την καθιέρωση έτους πολιτιστικών ανταλλαγών μεταξύ Ελλάδας και Κίνας, πάντοτε στη βάση της αμοιβαίας φιλίας και εμπιστοσύνης.

«Αν με ρωτούσαν» είπε ο πρέσβης «ποιο είναι το κλειδί για την επιτυχία της Κίνας στην Ελλάδα, η απάντησή μου θα ήταν πως πρόκειται για ένα ποδήλατο του οποίου ο μπροστινός τροχός είναι ο πολιτισμός. Η Ελλάδα συνιστά σημαντικό μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η εταιρική συμφωνία για το λιμάνι του Πειραιά συνεχίζεται με τον διάλογο για τον πολιτισμό, που θεμελιώνεται στο ανοιχτό πνεύμα, στη συμμετοχικότητα και στην αμοιβαία μάθηση». Παίρνοντας τη σκυτάλη, ο υφυπουργός Οικονομίας και Ανάπτυξης Στέργιος Πιτσιόρλας σημείωσε πως η εκδήλωση για τη δωρεά των κοστουμιών είναι ένα σύμβολο για τη βαθύτερη σχέση που πρέπει να οικοδομηθεί ανάμεσα στην Ελλάδα και την Κίνα:

σχέση με στρατηγικό βάρος, που μπορεί να πάει μακριά και να βασιστεί στα κοινά στοιχεία των δύο πολιτισμών: «Το τι έγινε στον Πειραιά (τόσο με την προηγούμενη όσο και με τη σημερινή κυβέρνηση) δείχνει τον ρόλο που μπορεί να παίξει η Ελλάδα ως προς το άνοιγμα της Κίνας στον κόσμο». «Το ποδήλατο για το οποίο έκανε λόγο ο πρέσβης της Κίνας», υπογράμμισε από την πλευρά του ο πρώην πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς, «είναι η πολιτιστική συνεργασία κι αυτή αποδείχθηκε πολύτιμη και για τις οικονομικές σχέσεις. Ο πρέσβης έπαιξε καθοριστικό ρόλο για τη σύνδεση των δύο αρχαιότερων πολιτισμών του κόσμου, συνομιλώντας τόσο με την προηγούμενη όσο και με τη σημερινή κυβέρνηση, πέραν των κομμάτων. Έτσι, οι σημερινές μας λέξεις θα γίνουν οι αυριανές μας πράξεις».

Στην εκδήλωση χαιρέτησαν, επίσης, η Δέσποινα Ζερνιώτη, διευθύντρια του Μουσείου Ασιατικής Τέχνης Κέρκυρας, και ο πολιτικός σύμβουλος της Πρεσβείας της Κίνας Γουάν Τιάν. Τα κοστούμια της δωρεάς αντιπροσωπεύουν κυρίως την Όπερα του Πεκίνου, που παρά το όνομά της προέρχεται από την Κεντρική και την Ανατολική Κίνα και έχει επηρεάσει όλες τις άλλες κινεζικές όπερες. Η σημασία των ρόλων της Όπερας του Πεκίνου αντικατοπτρίζεται στα κοστούμια, που είναι αυτοκρατορικά ρούχα, πανοπλίες, κάπες και καθημερινές ενδυμασίες. Γενικότερα η κινέζικη όπερα είναι ένα από τα αρχαιότερα θέατρα του κόσμου και περιλαμβάνει παντομίμα, χορό, τραγούδι, διάλογο και ακροβατικά. Στην Κίνα υπάρχουν τουλάχιστον 300 διαφορετικές όπερες και 360 τοπικές όπερες.