ΣΤΟ ΦΩΣ ΝΕΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΡΑΓΩΔΙΑ

ΕΛΛΑΔΑ

Τέμπη: Η μοιραία σύμβαση 717, οι 300.000 ευρώ και τα 15 ακατάλληλα τούνελ

Τέμπη

Όσο περνούν οι μέρες, έρχονται στο φως νέα στοιχεία για την τραγωδία στα Τέμπη... Στοιχεία, όμως, που καταδεικνύουν τη γραφειοκρατία και την παθογένεια στη χώρα μας... 

Την ώρα που η τραγωδία στα Τέμπη συγκλονίζει, την ώρα που αναζητούνται ευθύνες για τα αίτια της τραγωδίας, τα νέα στοιχεία δείχνουν μόνο ένα πράγμα: Ότι η παθογένεια στους σιδηροδρόμους είναι χρόνια. Αυτό, άλλωστε, αποδεικνύεται και από την αποκάλυψη του ΣΚΑΪ ότι 15 από τα 18 τούνελ στη χώρα μας είναι ακατάλληλα.

Το χειρότερο, μάλιστα, είναι ότι μόλις μία ημέρα μετά τη φονική σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, όπου έχασαν τη ζωή τους 57 άνθρωποι, καταβλήθηκαν πάνω από 300.000 ευρώ για τη δόση της σύμβασης 717 που έχει υπογραφεί από το 2014 και αφορά στο σύστημα τηλεδιοίκησης.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του MEGA, όπως αναγράφεται στη σύμβαση 717 του 2014 που αφορά την «Ανάταξη και Αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και Αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς σε εντοπισμένα τμήματα του Άξονας Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας», πληρώθηκε το ποσό των 313.618,21 ευρώ στις 2 Μαρτίου του 2023.

Ακατάλληλα τα 15 από τα 18 τούνελ στη χώρα μας

Στο μεταξύ, τα νέα στοιχεία που έρχονται στο φως δείχνουν το απαρχαιωμένο σύστημα που επικρατεί στον ΟΣΕ. Κομμένα καλώδια τηλεδιοίκησης από τις σπείρες του χαλκού, ξεχαρβαλωμένες λάμπες μέσα στα τούνελ και βανδαλισμένα κέντρα διαχείρισης σηράγγων συνθέτουν την εικόνα σε σημεία του σιδηροδρομικού δικτύου του ΟΣΕ που έχουν εγκαταλειφθεί.

Σύμφωνα με τα ρεπορτάζ των τηλεοπτικών καναλιών, οι εικόνες που έρχονται στη δημοσιότητα από το κέντρο διαχείρισης της σήραγγας στην Κακιά Σκάλα είναι τουλάχιστον αποκαρδιωτικές.

Οι πόρτες είναι ανοιχτές και στο εσωτερικό έχει λεηλατηθεί όλος ο ηλεκτρικός και μηχανικός εξοπλισμός. Υπολογίζεται πως ο ΟΣΕ χάνει πάνω από 10 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο από τους κυνηγούς μετάλλων.

Σύμφωνα με τον ΣΚΑΪ, η Πυροσβεστική έχει ξεκινήσει τον τελευταίο χρόνο να κάνει αυτοψίες σε συνεργασία με τον ΟΣΕ σε σήραγγες που έχουν μήκος άνω του ενός χιλιομέτρου και μέχρι τον Ιανουάριο είχε γίνει αυτοψία σε 15 από 18 σήραγγες.

Τα αποτελέσματα είναι άκρως απογοητευτικά αφού στις 15 από τις 18 σήραγγες που έχουν ελεγχθεί κρίθηκε πως:

  • Δεν υπάρχει πρόβλεψη για το πώς θα φτάσει η Πυροσβεστική στις σήραγγες σε περίπτωση φωτιάς
  • Υπάρχει δυσκολία ή αδύνατη επικοινωνία μέσω κινητών και ασυρμάτων που δεν πιάνουν
  • Δεν έχουν φωτισμό
  • Προβληματικοί οι έξοδοι διαφυγής
  • Προβληματική συντήρηση εξαερισμού

Πρόκειται για τις εξής σήραγγες:

  • Σήραγγα Πλαταμώνα
  • Σήραγγα Τεμπών
  • Σήραγγες Εκκάρας (4 στο σύνολο)
  • Σήραγγα Οθρυος
  • Σήραγγα Μακρυράχης
  • Σήραγγες Στίρφακα (3 σύνολο)
  • Σήραγγα Καλλιδρόμου
  • Σήραγγα Αλίαρτου

Απογοητευτική η εικόνα στη σήραγγα της Κακιάς Σκάλας

Η εικόνα στη σιδηροδρομική γραμμή που ενώνει την Αθήνα με την Κόρινθο είναι απογοητευτική... Οι εργαζόμενοι καταγγέλλουν πως μέσα στη σήραγγα της Κακιάς Σκάλας δεν υπάρχει εξαερισμός, πυρασφάλεια και φωτισμός.

Επίσης, μέσα στη σήραγγα το τηλέφωνο έκτακτης ανάγκης δεν λειτουργεί, αφού έχουν κόψει το καλώδιο. Ταυτόχρονα, οι υπερσύγχρονες κεραίες GSM-R που έχουν τοποθετηθεί στο σημείο δεν λειτούργησαν ποτέ. Οι κυνηγοί μετάλλων έφτασαν στο σημείο να σηκώσουν τις πλάκες στην Κακιά Σκάλα για να ξηλώσουν τα καλώδια σε ακτίνα αρκετών χιλιομέτρων. Άξιο αναφοράς είναι πως μέλη από τις συμμορίες του χαλκού μπαίνουν ακόμα και με ΙΧ στις ράγες για να κλέψουν και, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του OPEN, πριν από λίγο καιρό αμαξοστοιχία σταμάτησε την τελευταία στιγμή και δεν συγκρούστηκε με το αυτοκίνητο που ήταν γεμάτο χαλκό.

«Μέχρι το 2009 οι σήραγγες και όλο το κομμάτι από Κόρινθο μέχρι Λιόσια της τηλεδιοίκησης δούλευε κανονικά, ήταν ένα σύστημα άρτιο. Μετά κατέρρευσε σιγά - σιγά. Και ειδικά από το 2012 έως το 2014 να λεηλατηθεί από κυνηγούς μετάλλων και διαφόρων άλλων» είπε στο OPEN ο εργαζόμενος στον ΟΣΕ Ανδρέας Λεχουρίτης. Σύμφωνα με τον ίδιο «αυτή τη στιγμή που δεν υπάρχει εντός των σηράγγων το κέντρο ελέγχου δεν υπάρχει ρεύμα, οπότε δεν λειτουργεί κάτι». Οσο για την παραλίγο σύγκρουση, ο κ. Λεχουρίτης λέει πως ο μηχανοδηγός είδε από μόνος του το αυτοκίνητο και σταμάτησε!

Παγίδα «θανάτου» η σήραγγα της Ραψάνης

Εικόνα κατάρρευσης υπάρχει και στη σήραγγα της Ραψάνης, λίγο πιο πίσω από το σημείο όπου έγινε το δυστύχημα στα Τέμπη και μέσα από την οποία πέρασε η εμπορική αμαξοστοιχία. Οπως φαίνεται στα πλάνα του MEGA, στη σήραγγα δεν υπάρχει φως ενώ η μία έξοδος κινδύνου είναι κλειδωμένη. Επίσης δεν υπάρχει πυρασφάλεια αφού οι πυροσβεστικοί κρουνοί είναι χωρίς λάστιχα, ενώ δεν υπάρχουν και σωλήνες για να μεταφέρουν νερό.

Τι δείχνει το «μαύρο κουτί» για τα Τέμπη

Την ίδια στιγμή, νέα στοιχεία για τη νύχτα της τραγωδίας με τους 57 νεκρούς έρχονται στο φως της δημοσιότητας. Σύμφωνα με την Καθημερινή, ο 59χρονος προφυλακισμένος σταθμάρχης Λάρισας δεν γνώριζε ή επέλεξε να μη χρησιμοποιήσει το σύστημα τηλεδιοίκησης που υπήρχε στο σταθμό, ενώ οι δύο εμπειρότεροι συνάδελφοι του εγκατέλειψαν -νωρίτερα από το προβλεπόμενο ωράριο- το πόστο τους, αφήνοντάς τον μόνο. Αυτό αποτυπώνεται στον πίνακα καταγραφής συμβάντων, όπου και φαίνονται όλες οι εντολές που έχουν δώσει οι 2 σταθμάρχες -λίγο πριν τις 10 το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου- στο αυτοματοποιημένο σύστημα ηλεκτρονικής χάραξης διαδρομής. Ωστόσο, μετά τις 10, αμφότεροι αποχώρησαν από τη θέση τους, αφήνοντας μόνο του τον 59χρονο σταθμάρχη, ο οποίος και χρησιμοποίησε τον παλιό πίνακα ελέγχου, με αποτέλεσμα το σύστημα να είναι «νεκρό» μετά τις 10.12 μμ. και μια ώρα περίπου μετά, τα τρένα να συγκρούονται.

Στο «μαύρο κουτί» της τηλεδιοίκησης καταγράφονται όλες οι κινήσεις των σταθμαρχών από τις 9.50 μ.μ της 28ης Φεβρουαρίου έως και τις 2.39 π.μ. της επόμενης μέρας. Ενδεικτικά, στον πίνακα συμβάντων αναφέρεται ότι από 21.50.36 έως 21.51.15 ο σταθμάρχης -μέσω του συστήματος τηλεδιοίκησης προέβη σε χειρισμούς για τη «διέλευση συρμού με χάραξη προς Θεσσαλονίκη». Στο διάστημα μεταξύ 21.50.49 έως 22.07.05, το σύστημα έχει καταγράψει «χάραξη διαδρομής από το Φωτόσημο 2, είσοδο της Λάρισας». Μέχρι τις 22.12.50, μεσολαβούν ακόμα τρεις χειρισμοί στο αυτοματοποιημένο σύστημα. Ο σταθμάρχης και ο -υπεύθυνος για τις βάρδιες- επιθεωρητής κατέθεσαν ότι οι δύο αρχαιότεροι σταθμάρχες αποχώρησαν πριν από τη λήξη της βάρδιας του στις 11 μ.μ. Πρόσθεσε, μάλιστα, ότι μετά το δυστύχημα είδε το βιβλίο παράδοσης-παραλαβής που βρίσκεται στο γραφείο του σταθμάρχη να έχει διορθωθεί με μπλάνκο.

Σχετικές ειδήσεις