Τέμπη: Το πόρισμα για το δυστύχημα - «Απίθανο τα έλαια σιλικόνης να προκάλεσαν πυρόσφαιρα»

«Τα θύματα από φωτιά είναι 5 έως 7. Αυτό που μεταφερόταν επίσημα δεν δικαιολογεί την πυρόσφαιρα»

Τέμπη: Το πόρισμα για το δυστύχημα - «Απίθανο τα έλαια σιλικόνης να προκάλεσαν πυρόσφαιρα»
Φωτ.: Χάρης Γκίκας

Με πληθώρα σημαντικών αναφορών ολοκληρώθηκε η ανακοίνωση για το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) σχετικά με το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη

Παρόντες ήταν οι:

  • Δρ. Χρήστος Παπαδημητρίου Δικηγόρος Παρ' Αρείω Πάγω, πρόεδρος σιδηροδρομικού τομέα ΕΟΔΑΣΑΑΜ,
  • Fabrizio Carpinelli μέλος επιτροπής διερεύνησης ΕΟΔΑΣΑΑΜ,
  • Κωνσταντίνος Καπετανίδης, Πολιτικός μηχανικός, Προϊστάμενος Μονάδας Διερευνήσεως Ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ
  • Bart Accou, μέλος επιτροπής διερεύνησης ΕΟΔΑΣΑΑΜ,
  • Αστέριος Αλεξάνδρου, Πολιτικός μηχανικός, Προϊστάμενος Τμήματος Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων ΕΟΔΑΣΑΑΜ

«Τα θύματα από φωτιά είναι 5 έως 7. Αυτό που μεταφερόταν επίσημα δεν δικαιολογεί την πυρόσφαιρα», ειπώθηκε κατά τη διάρκεια της παρουσίασης και προστέθηκε: «Αυτό που έγινε, που καταστράφηκαν τα στοιχεία σε τρεις μέρες, δεν έπρεπε να συμβεί. Αυτό δεν πρέπει να ξαναγίνει».

Αρχικά ο πρόεδρος αναφέρθηκε στη σύσταση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ και στη λειτουργία του.

«Αυτό που δεν τιμά το ελληνικό κράτος είναι η ανυπαρξία του Οργανισμού, που δημιούργησε σοβαρά προβλήματα στην διερεύνηση. Δημιούργησε απώλεια σοβαρών στοιχείων. Πρέπει να ζητηθεί μια μεγάλη συγγνώμη στους συγγενείς.», είπε ο πρόεδρος κα πρόσθεσε: «Το έργο της τιμωρίας των ενόχων ανήκει στην ανεξάρτητη ελληνική Δικαιοσύνη»

Σύμφωνα με τον κ. Παπαδημτρίου δύο παράγοντες έπαιξαν καθοριστικό ρόλο:

-Η διαχρονική απόφαση του ελληνικού κράτους να εγκαταλείψει τον σιδηρόδρομο μη επενδύοντας τα χρήματα που πρέπει

-Τα μνημόνια που είχαν ως αποτέλεσμα την αποψίλωση του ΟΣΕ

Αυτά τα δύο συνεισέφεραν στο αποτέλεσμα που είχε το δυστύχημα αυτό.

«Η έκθεση των 180 σελίδων αν δεν πέσει στις ελληνικές καλένδες θα έχουμε έναν πιο ασφαλή Σιδηρόδρομο», είπε από την πλευρά του ο κ. Καπετανίδης και πρόσθεσε: «Οι ταχύτητες και των δύο τρένων ήταν μεγάλες. Και δημιουργήθηκε μια μεγάλη πυρόσφαιρα»

«Η σύγκρουση έγινε γιατί έβαλαν τα δύο τρένα σε μια γραμμή», είπε και αποτύπωσε τους λάθους χειρισμούς του σταθμάρχη. «Αυτός ο άνθρωπος δούλευε σε ένα κοντρόλ πάνελ και έπρεπε να δουλέψει στα δεξιά του. Όταν έπρεπε να γυρίσει δεξιά, άρα δεν έβλεπε τον πίνακα ελέγχου. Είχε συναισθηματική φόρτιση από προηγούμενο λάθος που είχε κάνει», πρόσθεσε.

Αναφορικά με τον μηχανοδηγό είπε: «Η εντολή αναχώρησης του σταθμάρχη ήταν σωστή , έπρεπε να επαναλάβει την εντολή, δεν την επανέλαβε. Έφυγε λέγοντας μόνο ένα ευχαριστώ»

paragontes.jpg

Ποιοι είναι οι υποκείμενοι παράγοντες:

ypokeimenoi.jpg

«Το προσωπικό εργαζόταν πέρα από το όριο. Ο ΟΣΕ δεν είχε εκσυγχρονίσει τη διαδικασία του και δεν μπορούσε να καταλάβει ότι οι λειτουργικοί κίνδυνοι δεν μπορούν να καλυφθούν μόνο με το γενικό κανονισμού», ανέφερε.

Παράγοντες που επηρέασαν τη σοβαρότητα των συνεπειών:

480579970_3533948766907291_9047886077915856631_n.jpg

«Καταλήξαμε ότι τα θύματα που είχαν αιτία θανάτου τη φωτιά είναι περίπου 5 έως 7» , είπε. Επίσης έγινε λόγος για πιθανή παρουσία ενός άγνωστου μέχρι στιγμής καυσίμου!

«Δεν έγινε σωστή χαρτογράφηση του χώρου διερεύνησης του ατυχήματος. Έτσι έγινε απώλεια πληροφοριών ζωτικής σημασίας», πρόσθεσε.

paratiriseis-asflaeias.jpg
rolos.jpg

O Αστέριος Αλεξάνδρου αναφέρθηκε στις συστάσεις ασφαλείας.

480887327_640899841919942_5098562167339992111_n.jpg

Στη συνέχεια ο κ. Καπετανίδης αναφέρθηκε στις συστάσεις ασφαλείας για τον ΟΣΕ.

systaseis-asfaleias-ose.jpg

Η Hellenic Train και η ΡΑΣ έχουν δύο συστάσεις:

xelenik.jpg

«Ότι θα δείτε στην έκθεσή μας βασίζεται στα στοιχεία που πήραμε από την Hellenic Train», είπε ο Fabrizio Carpinelli μέλος επιτροπής διερεύνησης ΕΟΔΑΣΑΑΜ,
«Η επιθεώρηση του τόπου ατυχήματος δεν έγινε με τον τρόπο που έπρεπε. Να προσδιορίσουμε κατόπιν τον τύπο του καυσίμου που μεταφερόταν και προκάλεσε την πυρόσφαιρα», είπε ο κ. Ακού. «Αυτό που επίσημα μεταφερόταν στο τρένο δεν μπορεί να δικαιολογήσει την πυρόσφαιρα», πρόσθεσε ο Bart Accou, μέλος επιτροπής διερεύνησης ΕΟΔΑΣΑΑΜ.

«Δεν δεχτήκαμε το αίτημα, γιατί η ευρωπαϊκή νομοθεσία λέει πως η διερεύνηση πρέπει να ολοκληρώνεται το αργότερο ένα χρόνο μετά το δυστύχημα. Λάβαμε μέιλ από άλλους συγγενείς για να μην αναβληθεί η παρουσίαση του πορίσματος», απάντησε ο πρόεδρος σε σχετικό ερώτημα. Υπενθυμίζεται ότι χθες δεν έγινε δεκτό το αίτημα οικογενειών θυμάτων της τραγωδίας των Τεμπών, να μην παρουσιαστεί το πόρισμα του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για το δυστύχημα, την παραμονή των μεγάλων συγκεντρώσεων σε όλη τη χώρα.

Σε άλλο σχετικό ερώτημα ο κ. Ακού είπε: «Απίθανο ότι τα έλαια σιλικόνης αποτέλεσαν την αιτία για την πυρόσφαιρα. Με βάση τα στοιχεία που είχαμε διαθέσιμα».

«Ο σιδηρόδρομος το 2023 δεν ήταν ασφαλής, ας μην κρυβόμαστε. Αν ήμασταν Ιαπωνία δεν θα χρειαζόταν να κάνουμε 17 συστάσεις. Θα μπορούσα να έχω ταξιδέψει με τρένο και εγώ το 2023 και να έχω σκοτωθεί», είπε επίσης ο πρόεδρος του Οργανισμού.

Η ερώτηση του Newsbomb.gr

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του πορίσματος για τα Τέμπη, το Newsbomb.gr και η δημοσιογράφος Διονυσία Προκόπη έθεσε ένα πολύ συγκεκριμένο ερώτημα σχετικά με την σημερινή ασφάλεια των σιδηροδρόμων.

Ερώτηση:

«Μέχρι να υλοποιηθούν οι συστάσεις ασφαλείας στις οποίες καταλήξατε, είναι ασφαλείς οι σιδηροδρομικές μετακινήσεις; Δηλαδή σήμερα μπορεί να επαναληφθεί κάποιο δυστύχημα;»

Απάντηση Μπάρτ Ακού: Δεν είμαστε εμείς που θα δώσουμε αυτήν την απάντηση. Μπορούμε να πούμε ότι οι άνθρωποι που εργάζονται στον σιδηρόδρομο είναι αφοσιωμένοι και γίνονται ενέργειες. Όμως, για να φτάσουμε σε έναν ασφαλή σιδηρόδρoμο, πιστεύουμε ότι οι συστάσεις πρέπει να εφαρμοστούν

Παρέμβαση πατέρα θύματος

Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του πορίσματος για τα Τέμπη, παρενέβη και ένας πατέρας θύματος του δυστυχήματος.

Στις διαβεβαιώσεις μελών της Επιτροπής για το ότι συνεχίζουν οι ίδιοι και τα παιδιά τους να χρησιμοποιούν τον σιδηρόδρομο, παρενέβη ο κ. Αντώνης Ψαρόπουλος, δικηγόρος, που έχασε την κόρη του, Μάρθη, στο δυστύχημα των Τεμπών.

«Ενδεχομένως να πέφτετε έξω σε αυτή την εκτίμηση. Κι εγώ στην κόρη μου είπα να ταξιδεύει με το τρένο γιατί είναι πιο ασφαλές και να τα αποτελέσματα», τόνισε.

Ερωτήσεις και απαντήσεις

«Η διερεύνηση αφορά τη σιδηροδρομική ασφάλεια, η σύνθεση είναι η σωστή. Ζητήθηκε βοήθεια από εξωτερικούς ειδικούς. Τα πορίσματα της Επιτροπής τα έχουμε λάβει υπόψη», απάντησε στη συνέχεια μετά από σχετική ερώτηση ο Αστέριος Αλεξάνδρου.

Ο δε κ. Καπετανίδης από την πλευρά του πρόσθεσε: «Κάναμε 70 συνεντεύξεις, πήγαμε στο Κουλούρι, μελετήσαμε» και πρόσθεσε: «Εμείς ξέρουμε μηχανικά μέρη τροχαίου υλικού με ό,τι περιέχουν πολύ δύσκολο να δημιουργήσουν την πυρόσφαιρα, δεν ξέρουμε τίποτα άλλο»

«Άγνοια οργανισμών και φορέων οδήγησε σε απώλεια στοιχείων/ Το ότι χάθηκαν στοιχεία δεν σημαίνει ότι είπαμε ότι δεν φταίει κανείς», είπε επίσης ο κ. Αλεξάνδρου.

«Αν ήμασταν εκεί την πρώτη μέρα, θα ζητούσαμε τα στοιχεία που υπάρχουν ( βίντεο κλπ). Στη δική μας περίπτωση η έρευνα είχε γίνει από τη δικαστική αρχή, ζητήσαμε βιντεοληπτικο υλικό και δεν υπήρχε τότε. Έχουμε όλα τα στοιχεία της δικογραφίας αυτά που ήταν τότε», υπογράμμισε ο κ. Αλεξάνδρου.

Σε άλλο σημείο ο κ. Αλεξάνδρου τόνισε: «Διερευνήσαμε το ρόλο του ρυθμιστή κυκλοφορίας, ελέγχθηκε διαδικασία εκπαίδευσης σταθμαρχών, εκδόθηκε σύσταση ασφάλειας. Δεν χρειάζεται παραπάνω βήμα για σταθμάρχες».

Εν κατακλείδι ο κ. Παπαδημητρίου είπε ότι ο Οργανισμός έκανε ό,τι μπορούσε. «Από τα στοιχεία που έχουμε και τα έχουμε επιβεβαιώσει, σίγουρα από τη φωτιά πέθαναν 5 με 7 άνθρωποι. Ακόμη και ένας να ήταν νεκρός απο τη φωτιά, το ίδιο είναι για εμάς. Δεν αλλάζει κάτι», τόνισε.

Ο κ. Καπετανιδης είπε επίσης ότι δεν έγινε καλός συντονισμός, δεν έγινε χαρτογράφηση της περιοχής, δεν έμειναν τα στοιχεία και τόνισε ότι την ευθύνη του συντονισμού είχε η δικαστική αρχή που βρέθηκε επί τόπου. "Υπήρχε μπέρδεμα για το ποιος έκανε τι. Θα πρέπει να ξέρει ο καθένας τον ρόλο του, να περιλαμβάνει και τον ΕΔΟΑΣΑΑΜ", είπε.

Παρακολουθήστε:

Δείτε ΕΔΩ τα πορίσματα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ:

Πόρισμα ΕΟΔΑΣΑΑΜ Πόρισμα ΕΟΔΑΣΑΑΜ (2) Πόρισμα ΕΟΔΑΣΑΑΜ (3)

Διαβάστε επίσης

Σχόλια
Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή