Τρισδιάστατη σάρωση του Τιτανικού αποκαλύπτει νέες λεπτομέρειες για τις τελευταίες ώρες του πλοίου
Το ναυάγιο του Τιτανικού, το οποίο βρίσκεται σε βάθος 3.800 μέτρων στα παγωμένα νερά του Ατλαντικού, χαρτογραφήθηκε με τη χρήση υποβρύχιων ρομπότ.
Η ψηφιακή σάρωση δείχνει την πλώρη να κάθεται όρθια στον πυθμένα της θάλασσας
Μια λεπτομερής ανάλυση μιας ψηφιακής σάρωσης του Τιτανικού αποκάλυψε νέες πληροφορίες για τις τελευταίες ώρες του καταδικασμένου πλοίου.
Το ακριβές τρισδιάστατο αντίγραφο δείχνει τη βία με την οποία το πλοίο έσπασε στα δύο καθώς βυθίστηκε αφού συγκρούστηκε με παγόβουνο το 1912. 1.500 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στην καταστροφή.
Η σάρωση παρέχει μια νέα εικόνα ενός λεβητοστασίου, επιβεβαιώνοντας μαρτυρίες αυτοπτών μαρτύρων ότι οι μηχανικοί εργάστηκαν μέχρι τέλους για να κρατήσουν τα φώτα του πλοίου αναμμένα. Επιπλέον, μια προσομοίωση δείχνει ότι τρύπες στα ύφαλα σε μέγεθος χαρτιού οδήγησαν στην καταστροφή του πλοίου.
«Ο Τιτανικός είναι ο τελευταίος «επιζών» αυτόπτης μάρτυρας της καταστροφής και έχει ακόμα ιστορίες να πει», δήλωσε ο Parks Stephenson, αναλυτής του Τιτανικού.
Η σάρωση μελετήθηκε για ένα νέο ντοκιμαντέρ του National Geographic και της Atlantic Productions με τίτλο «Titanic:The Digital Resurrection».
Το ναυάγιο, το οποίο βρίσκεται σε βάθος 3.800 μέτρων στα παγωμένα νερά του Ατλαντικού, χαρτογραφήθηκε με τη χρήση υποβρύχιων ρομπότ.
Περισσότερες από 700.000 εικόνες, τραβηγμένες από κάθε γωνία, χρησιμοποιήθηκαν για να δημιουργηθεί το ψηφιακό αντίγραφο, όπως αναφέρει το BBC.
Επειδή το ναυάγιο είναι τόσο μεγάλο και βρίσκεται στο σκοτάδι του βυθού, η εξερεύνησή του με υποβρύχια δείχνει μόνο περιορισμένες εικόνες. Η σάρωση, ωστόσο, παρέχει την πρώτη πλήρη εικόνα του Τιτανικού.
Η τεράστια πλώρη βρίσκεται όρθια στον πυθμένα, σαν το πλοίο να συνεχίζει το ταξίδι του κανονικά. Όμως, 600 μέτρα μακριά, η πρύμνη είναι ένας σωρός από μέταλλα. Η ζημιά προκλήθηκε καθώς χτύπησε στον πυθμένα της θάλασσας αφού το πλοίο έσπασε στη μέση.
Η ψηφιακή σάρωση δείχνει την πλώρη να κάθεται όρθια στον πυθμένα της θάλασσας
Πηγή: Atlantic Productions/Magellan μέσω BBC
Η πρύμνη του πλοίου, η οποία αποσπάστηκε από την πλώρη, έχει υποστεί σοβαρές ζημιές
Πηγή: Atlantic Productions/Magellan μέσω BBCΗ νέα τεχνολογία χαρτογράφησης παρέχει έναν διαφορετικό τρόπο μελέτης του πλοίου.
«Είναι σαν μια σκηνή εγκλήματος: πρέπει να δεις ποια είναι τα αποδεικτικά στοιχεία, στο πλαίσιο του τόπου που βρίσκονται», δήλωσε ο Parks Stephenson. «Και το να έχεις μια ολοκληρωμένη εικόνα του συνόλου του ναυαγίου είναι το κλειδί για να καταλάβεις τι συνέβη».
Το φινιστρίνι και η ανοιχτή βαλβίδα
Η σάρωση δείχνει νέες λεπτομέρειες από κοντά, συμπεριλαμβανομένου ενός φινιστρινιού (παράθυρο πλοίου) που πιθανότατα έσπασε από την σύγκρουση με το παγόβουνο. Αυτό συμπίπτει με αναφορές επιζώντων ότι είχε μπει πάγος στις καμπίνες ορισμένων ανθρώπων κατά τη διάρκεια της σύγκρουσης.

Το γυαλί σε ένα φινιστρίνι μπορεί να έσπασε καθώς πέρασε από το παγόβουνο
Atlantic Productions/Magellan μέσω BBCΟι ειδικοί έχουν μελετήσει ένα από τα τεράστια λεβητοστάσια του Τιτανικού. Οι επιβάτες είπαν ότι τα φώτα ήταν ακόμα αναμμένα καθώς το πλοίο βυθιζόταν. Το ψηφιακό αντίγραφο δείχνει ότι ορισμένοι από τους λέβητες ήταν κυρτοί, γεγονός που υποδηλώνει ότι εξακολουθούσαν να λειτουργούν καθώς βυθίζονταν στο νερό.
Στο κατάστρωμα της πρύμνης, ανακαλύφθηκε επίσης μια βαλβίδα σε ανοιχτή θέση, γεγονός που υποδηλώνει ότι εξακολουθούσε να υπάρχει ατμός στο σύστημα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
Αυτό οφείλεται σε μια ομάδα μηχανικών με επικεφαλής τον Τζόζεφ Μπελ, οι οποίοι έμειναν πίσω για να βάζουν κάρβουνο στους φούρνους για να κρατούν τα φώτα αναμμένα. Όλοι έχασαν τη ζωή τους στην καταστροφή, αλλά οι ηρωικές τους πράξεις έσωσαν πολλές ζωές, δήλωσε ο Parks Stephenson.
«Διατήρησαν τα φώτα και το ρεύμα σε λειτουργία μέχρι το τέλος, για να δώσουν χρόνο στο πλήρωμα να εκτοξεύσει τις σωσίβιες λέμβους με ασφάλεια», δήλωσε στο BBC. «Συγκράτησαν το χάος όσο το δυνατόν περισσότερο, και όλα αυτά συμβολίζονταν κατά κάποιο τρόπο από αυτή την ανοιχτή βαλβίδα ατμού που βρισκόταν στην πρύμνη».

Ένα λεβητοστάσιο βρίσκεται στο πίσω μέρος της πλώρης, όπου το πλοίο χωρίζεται στα δύο.
Atlantic Productions/Magellan μέσω BBC«Θα ανακατασκευάσουμε τη βύθιση του Τιτανικού»
Μια νέα προσομοίωση παρείχε επίσης περαιτέρω πληροφορίες για το ναυάγιο.
Παίρνει ένα λεπτομερές δομικό μοντέλο του πλοίου, που δημιουργήθηκε από τα σχέδια του Τιτανικού, καθώς και πληροφορίες σχετικά με την ταχύτητα, την κατεύθυνση και τη θέση του, για να προβλέψει τις ζημιές που προκλήθηκαν καθώς προσέκρουσε στο παγόβουνο.
«Χρησιμοποιήσαμε προηγμένους αριθμητικούς αλγορίθμους, υπολογιστικά μοντέλα και δυνατότητες υπερυπολογιστών για να ανακατασκευάσουμε τη βύθιση του Τιτανικού», δήλωσε ο καθηγητής Jeom-Kee Paik, από το University College του Λονδίνου, ο οποίος ήταν επικεφαλής της έρευνας.
Η προσομοίωση δείχνει ότι, ενώ το πλοίο προσέκρουσε σχετικά ελαφρά με το παγόβουνο, μια σειρά απο τρυπήματα έμειναν πίσω κατά μήκος ενός στενός τμήματος των υφάλων.

Μια κυκλική βαλβίδα - στο κέντρο αυτής της εικόνας - βρίσκεται σε ανοικτή θέση.
Atlantic Productions/Magellan μέσω BBCΟ Τιτανικός υποτίθεται ότι ήταν αβύθιστος, σχεδιασμένος να παραμένει στην επιφάνεια ακόμη και αν τέσσερις ορόφοι του πλημμύριζαν. Όμως η προσομοίωση υπολογίζει ότι η ζημιά του παγόβουνου κατανεμήθηκε σε έξι όροφοι.
«Η διαφορά μεταξύ της βύθισης και της μη βύθισης του Τιτανικού έγκειται στα λεπτά περιθώρια των τρυπών που έχουν μέγεθος περίπου όσο ένα κομμάτι χαρτί», δήλωσε ο Σάιμον Μπένσον, αναπληρωτής λέκτορας ναυτικής αρχιτεκτονικής στο Πανεπιστήμιο του Νιούκαστλ.
«Αλλά το πρόβλημα είναι ότι αυτές οι μικρές τρύπες βρίσκονται σε ένα μεγάλο μήκος του πλοίου, οπότε το νερό εισέρχεται αργά αλλά σταθερά και τελικά οι όροφοι πλημμυρίζουν και ο Τιτανικός βυθίζεται».
Δυστυχώς η ζημιά δεν φαίνεται στη σάρωση, καθώς το κάτω τμήμα της πλώρης είναι θαμμένο στην άμμο.

Η τρισδιάστατη σάρωση του Τιτανικού
Atlantic Productions/Magellan μέσω BBCΗ ανθρώπινη τραγωδία του Τιτανικού είναι ακόμα πολύ ορατή. Τα προσωπικά αντικείμενα επιβατών του πλοίου είναι διασκορπισμένα στον πυθμένα της θάλασσας.
Η σάρωση παρέχει νέα στοιχεία για εκείνη την κρύα νύχτα του 1912, αλλά θα χρειαστούν χρόνια στους ειδικούς για να εξετάσουν πλήρως κάθε λεπτομέρεια του τρισδιάστατου αντιγράφου.
«Μας δίνει τις ιστορίες του (ο Τιτανικός) μόνο λίγο-λίγο κάθε φορά», δήλωσε ο Parks Stephenson. «Κάθε φορά, μας αφήνει να θέλουμε περισσότερα».
Διαβάστε επίσης
Ο σχολιασμός είναι απενεργοποιημένος