Ιταλία: Η Iveco πουλήθηκε στην ινδική Tata, με τα στρατιωτικά της οχήματα να πηγαίνουν στη Leonardo

Διπλή συμφωνία αξίας 5,5 δισεκατομμυρίων ευρώ
4'

Η ιταλική Exor πούλησε την Iveco στην ινδική Tata Motors, με τα στρατιωτικά της οχήματα να πηγαίνουν στην Leonardo. Μόλις οριστικοποιηθεί η συμφωνία, ο αμυντικός βραχίονας αποσχίζεται από την Iveco (που ελέγχεται από την Exor).

Η μητρική εταιρεία, η οποία ασχολείται με την παραγωγή φορτηγών και εμπορικών και βαρέων οχημάτων, πωλείται στην ινδική Tata Motors για 3,8 δισεκατομμύρια ευρώ. Το τμήμα στρατιωτικών και ερπυστριοφόρων οχημάτων, Iveco Defense, το οποίο διαχωρίστηκε από τη μητρική εταιρεία, εξαγοράστηκε από τη Leonardo, ενισχύοντας έτσι τη θέση της στον τομέα της παραγωγής ερπυστριοφόρων οχημάτων.

Όταν η συμφωνία ολοκληρωθεί, το τμήμα άμυνας της Iveco αποσχίζεται και περιέρχεται στον έλεγχο της Leonardo, ενώ η Exor, μητρική της Iveco, ενισχύει την στρατηγική της ανάπτυξης, σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Leonardo, Roberto Cingolani. Ταυτόχρονα, η οικογένεια Agnelli προχωρά στην πώληση της Iveco στον όμιλο Tata Motors.

Η Exor, μέσω αυτής της συμφωνίας, ρευστοποιεί τον όμιλο Iveco σε δύο στάδια. Η Tata Motors συμφωνεί να αποκτήσει την Iveco για 3,8 δισεκατομμύρια ευρώ, με στόχο τη δημιουργία ενός παγκόσμιου ηγέτη στον τομέα των επαγγελματικών οχημάτων. Η εξαγορά αφορά μόνο τα τμήματα φορτηγών, εμπορικών και βαρέων οχημάτων, εξαιρώντας την αμυντική μονάδα. Η Leonardo, από την πλευρά της, συμφωνεί να αγοράσει το τμήμα των στρατιωτικών οχημάτων για 1,7 δισεκατομμύρια ευρώ, ενισχύοντας τη θέση της στην ευρωπαϊκή αγορά χερσαίας άμυνας.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Leonardo, Cingolani, δήλωσε πως η εξαγορά της Iveco Defence «ενισχύει τη θέση της εταιρείας ως ηγέτη στην ευρωπαϊκή χερσαία άμυνα», ενώ παράλληλα ανοίγει νέες δυνατότητες στην αγορά στρατιωτικών και αμυντικών οχημάτων. Η Leonardo προγραμματίζει την ολοκλήρωση της συναλλαγής το πρώτο τρίμηνο του 2026, με τη συμφωνία να εξαρτάται από τις απαραίτητες κανονιστικές εγκρίσεις.

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η Exor, η μεγαλύτερη μέτοχος της Iveco, κατέχει περίπου το 27,06% των κοινών μετοχών και έχει δεσμευτεί να στηρίξει τη δημόσια προσφορά της Tata.

Με την ολοκλήρωση της πώλησης, η Exor, καθώς και άλλοι μέτοχοι της Iveco, όπως το νορβηγικό επενδυτικό ταμείο Norges Bank και το αμερικανικό ταμείο Arcadia, θα λάβουν έκτακτο μέρισμα από τα έσοδα της συναλλαγής.

Η εξαγορά αυτή, όπως σχολιάζει ο Διευθύνων Σύμβουλος της Iveco, Olof Persson, προβάλλει την αμυντική μονάδα της Iveco ως στρατηγικό εταίρο της Leonardo, στη δημιουργία ενός παγκόσμιου ηγέτη στον τομέα της χερσαίας άμυνας.

Η συμφωνία αυτή αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την ενίσχυση των στρατηγικών θέσεων και των δύο εταιρειών, με την Leonardo να ενδυναμώνει τον αμυντικό τομέα και την Tata Motors να επεκτείνει την παρουσία της στον τομέα των επαγγελματικών οχημάτων.

Η Morgan Stanley ήταν ο οικονομικός σύμβουλος της Leonardo στην εξαγορά, ενώ η Bonelli Erede η νομική σύμβουλος. Η Goldman Sachs ενήργησε ως οικονομικός σύμβουλος και η Freshfields ενήργησε ως νομικός σύμβουλος του Ομίλου Iveco.

Η συναλλαγή έγινε δεκτή με ικανοποίηση από τα συνδικάτα της Leonardo, μαζί με τα αποτελέσματα του εξαμήνου, τα οποία έκλεισαν με αύξηση 44,4% στα κανονικά καθαρά κέρδη στα 273 εκατομμύρια ευρώ.

Η IVECO ιδρύθηκε το 1937 στο Μπολζάνο με την επωνυμία Lancia Veicoli Industriali για την παραγωγή στρατιωτικών φορτηγών, η Iveco Defense Vehicles (IDV) εντάχθηκε στον Όμιλο Iveco το 1975. Με την πάροδο του χρόνου, έχει γίνει πυλώνας της ιταλικής αμυντικής βιομηχανίας και διεθνές σημείο αναφοράς: σήμερα, συνεργάζεται με τις ένοπλες δυνάμεις των σημαντικότερων συμμάχων του ΝΑΤΟ, το Σώμα Πεζοναυτών των Ηνωμένων Πολιτειών και τον Βραζιλιάνικο Στρατό.
Η IDV απασχολεί 2.000 υπαλλήλους σε έξι εγκαταστάσεις παραγωγής και δίκτυο πωλήσεων σε περισσότερες από 100 χώρες. Με έσοδα 750 εκατομμυρίων ευρώ, η IDV αντιπροσώπευε το 5,7% των συνολικών εσόδων της Iveco το 2024, με λειτουργικό περιθώριο κέρδους 10%.
Η γκάμα προϊόντων περιλαμβάνει τακτικά φορτηγά με ωφέλιμο φορτίο που κυμαίνεται από 1,5 έως 17,5 τόνους, θωρακισμένους ελκυστήρες μεταφοράς και κινητήρες για θωρακισμένα και θωρακισμένα οχήματα, τόσο με τροχούς όσο και με ερπυστριοφόρους.

Παράγει επίσης θωρακισμένα οχήματα σε συνεργασία με τον Oto Melara. Ανάμεσα στα πιο εμβληματικά οχήματα που χρησιμοποιεί ο Ιταλικός Στρατός είναι το LMV, γνωστό ως «Lince», ένα ελαφρύ θωρακισμένο όχημα που μπήκε σε μαζική παραγωγή το 2003.