ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μεγάλη ζήτηση για πλοία LNG λόγω Ουκρανίας

Όποιος πλοιοκτήτης θέλει να παραγγείλει ένα πλοίο σήμερα θα πρέπει να γνωρίζει ότι θα το παραλάβει σ
Όποιος πλοιοκτήτης θέλει να παραγγείλει ένα πλοίο σήμερα θα πρέπει να γνωρίζει ότι θα το παραλάβει σχετικά καθυστερημένα
AP

Ολο και πιο ακριβή υπόθεση έγινε η ναυπήγηση νέου πλοίου, καθώς το κόστος κατασκευής εκτοξεύτηκε στα υψηλά δεκαετίας. 

Ένας συνδυασμός αυξημένης ζήτησης ναυπηγικών κλινών για την κατασκευή πλοίων κυρίως μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) και ενός υψηλότερου πληθωρισμού έχουν οδηγήσει τις τιμές ναυπήγησης νεότευκτων πλοίων στα υψηλά της τελευταίας δεκαετίας.

Σύμφωνα με τον βρετανικό ναυλομεσιτικό οίκο Clarkson’s ο σχετικός δείκτης που καταρτίζει βρίσκεται τώρα στις 156 μονάδες, 25% υψηλότερα από το χαμηλό του περασμένου Νοεμβρίου σηματοδοτώντας τις υψηλότερες τιμές από το 2009.

Επιπλέον, όποιος πλοιοκτήτης θέλει να παραγγείλει ένα πλοίο σήμερα θα πρέπει να γνωρίζει ότι θα το παραλάβει σχετικά καθυστερημένα, καθώς η «κάλυψη» των ναυπηγικών κλινών με όρους tonnage (cgt) έχει αυξηθεί σε 2,9 χρόνια από 2,4 χρόνια τον Νοέμβριο του 2019. Σε ορισμένες περιπτώσεις οι ναυπηγικές κλίνες είναι καλυμμένες μέχρι και το 2025, λόγω της μεγάλης ζήτησης για containerships και LNG Carriers. Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της BRS, το 2021 σημειώθηκε ρεκόρ παραγγελιών σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αέριου.

Οι παραγγελίες των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 300% το 2021, σύμφωνα με τα στοιχεία της BRS, και ξεπέρασαν τις παραγγελίες πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοιων για πρώτη φορά στην ιστορία. Επιπλέον, παραγγέλθηκαν 86 μεγάλα πλοία μεταφοράς LNG το 2021, ρεκόρ όλων των εποχών.

Αναφορικά με τα αποτέλεσμα των ναυπηγείων ότι παρά την αύξηση κατά 25% στις συνολικές τιμές των νέων ναυπηγήσεων, τα ναυπηγεία δεν αποκομίζουν τεράστια κέρδη, όπως εξηγεί ο ναυλομεσιτικός οίκος αυτό οφείλεται στο αυξανόμενο κόστος λόγω της ανόδου των τιμών των υλικών. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι οι τιμές του χάλυβα μετά την έκρηξη του 2021 εξακολουθούν να παραμένουν σε υψηλά επίπεδα. O κινεζικός χάλυβας είναι πάνω από 800 δολ. ανά τόνο, τιμή υψηλότερη κατά 250 δολ. ανά τόνο από τον Απρίλιο του 2020. Επίσης το νικέλιο είναι στα ύψη αυξάνοντας το κόστος του ανοξείδωτου χάλυβα που χρησιμοποιείται κατά κόρον σε πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Πάντως ο Clarkson’s σημειώνει ότι αποπληθωρίζοντας τις τιμές με βάση τον δείκτη τιμών καταναλωτή των ΗΠΑ σε πραγματικούς όρους οι τιμές νέων κατασκευών εξακολουθούν να είναι χαμηλότερες από την αρχή του 2016. Ανά κατηγορία πλοίων τις υψηλότερες αυξήσεις έχουν καταγράψει τα containerships (μέχρι και 47% από την αρχή του 2021), τα capesize (32%), τα δεξαμενόπλοια MR (21%), τα LNG Carriers (18%) κ.λπ.