ΦΑΡΜΑΚΟ

Φαρμακευτική δαπάνη: Δύο κλειστοί προϋπολογισμοί και κατάργηση του μεριδίου ανάπτυξης στο clawback

R&D
Αλλαγές στη φαρμακευτική πολιτική
ΑΠΕ-ΜΠΕ/EPA

Συνεχίζεται σήμερα, Τετάρτη (11/05/2022) η συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής και ψηφίζεται το απόγευμα το νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας «Γιατρός για όλους, ισότιμη και ποιοτική πρόσβαση στις υπηρεσίες του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας και στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και άλλες διατάξεις», μαζί με την τροπολογία που φέρνει αλλαγές στον επιμερισμό της φαρμακευτικής δαπάνης και τον υπολογισμό του clawback (υποχρεωτικές επιστροφές που καταβάλλει η φαρμακοβιομηχανία για το υπερβάλλον ποσό της φαρμακευτικής δαπάνης).

Η τροπολογία κατατέθηκε αργά το βράδυ της Δευτέρας (09/05/2022), ενώ είχε προηγηθεί διαβούλευση με τους θεσμικούς εκπροσώπους του κλάδου του φαρμάκου. Οι βασικότερες αλλαγές που φέρνει, είναι η κατάργηση του «80-20%» για το εξωνοσοκομειακό και του «90-10%» για το νοσοκομειακό φάρμακο, δηλαδή του μεριδίου ανάπτυξης στον υπολογισμό του clawback, που εξισορροπείται με αύξηση στο rebate (υποχρεωτική έκπτωση). Επίσης, δημιουργούνται δύο ξεχωριστοί προϋπολογισμοί από τη δημόσια φαρμακευτική δαπάνη, ένας για τα Φάρμακα Υψηλού Κόστους της κατηγορίας 1Α και 1Β, και ένας για όλα τα υπόλοιπα. Στόχος της τροπολογίας είναι η συγκράτηση της φαρμακευτικής δαπάνης και η εξοικονόμηση πόρων για τη φαρμακευτική περίθαλψη και μακροπρόθεσμα η σταδιακή μείωση του clawback, μέσω του ελέγχου και του εξορθολογισμού, επισημαίνει το υπουργείο Υγείας. Με τη συνολική υπέρβαση της φαρμακευτικής δαπάνης να εκτιμάται κοντά στο 1,3 δισ. ευρώ το 2021, το υπουργείο Υγείας φέρνει μια σειρά μέτρων προκειμένου να πιαστούν και οι στόχοι που έχουν τεθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης για τη μείωση του clawback, αλλά και να απλοποιηθούν κάποιες διαδικασίες προς διευκόλυνση του έργου της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης, χωρίς μεγάλες ανατροπές των ισορροπιών στην αγορά.

Ειδικότερα, προβλέπεται ότι το μερίδιο ανάπτυξης εξαιρείται των κριτηρίων για τον καταλογισμό του νοσοκομειακού και εξωνοσοκομειακού ποσού αυτόματης επιστροφής (clawback) και υπερισοσκελίζεται από την πρόβλεψη πρόσθετης έκπτωσης (rebate). Το κριτήριο ανάπτυξης στον υπολογισμό του clawback αποτελούσε «ανάχωμα» για την είσοδο νέων φαρμάκων στη θετική λίστα. Η κατάργησή του αναμένεται να διευκολύνει την είσοδο νέων προϊόντων στην αγορά, παρά την αύξηση του υποχρεωτικού rebate. Πρόσθετη έκπτωση έως 3% θα καταβάλλουν τα Φάρμακα Υψηλού Κόστους του ν. 3816 και τα φάρμακα που έχουν ετησίως δαπάνη μεγαλύτερη των 20 εκατ. ευρώ. Επιπλέον έκπτωση 5% θα καταβάλλουν τα μοναδικά φάρμακα τα οποία δεν διαθέτουν γενόσημα και έχουν λιανική τιμή άνω των 10 ευρώ. Από την πρόσθετη έκπτωση εξαιρούνται τα φάρμακα για τα οποία έχουν συναφθεί συμφωνίες μετά από διαπραγμάτευση καθώς και τα φάρμακα με Κόστος Ημερήσιας Θεραπείας που δεν υπερβαίνει τα 20 λεπτά του ευρώ. Για τα τελευταία προβλέπεται, επίσης, η άμεση ένταξή τους στον Κατάλογο Αποζημιούμενων Φαρμάκων χωρίς να υπόκεινται σε διαδικασία αξιολόγησης.

Όσο για το νοσοκομειακό clawback, ορίζεται αναδρομικά ότι από την 1η Ιανουαρίου 2022, τα φαρμακευτικά σκευάσματα με αξία προμήθειας από 0,01 ευρώ έως 5 ευρώ θα έχουν μηδενικό clawback, τα φάρμακα με αξία προμήθειας από 5,01 ευρώ έως 15 ευρώ θα έχουν clawback 20% και αυτά με αξία προμήθειας από 15,01 έως 30 ευρώ θα έχουν clawback 40%. Το υπερβάλλον ποσό αυτόματης επιστροφής που θα αναλογούσε στις παραπάνω κατηγορίες εάν δεν είχαν τεθεί ανώτατα όρια, αναζητείται από τις λοιπές κατηγορίες.

Ως προς το «σπάσιμο» της φαρμακευτικής δαπάνης σε δύο κλειστούς προϋπολογισμούς, για τα έτη 2020-2022 ορίζεται φαρμακευτική δαπάνη ύψους 2.088 εκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων 87 εκατ. ευρώ για τη νοσοκομειακή φαρμακευτική δαπάνη των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ, δηλαδή για τα φάρμακα υψηλού κόστους 1Α και 2.001 εκατ. ευρώ για τη λοιπή φαρμακευτική δαπάνη του ΕΟΠΥΥ.

Επιπλέον, ειδικά για το έτος 2021, προβλέπεται η δυνατότητα συμψηφισμού με το καταλογιζόμενο clawback του κόστους των εμβολίων κατά της γρίπης, τα οποία οι εταιρείες προμηθεύτηκαν και είτε δεν διέθεσαν, είτε διέθεσαν στην αγορά αλλά επιστράφηκαν λόγω έλλειψης ζήτησης. Τέλος, για τα έτη 2020 και 2021, για λόγους αντιμετώπισης της πανδημίας του κορονοϊού, αυξάνεται κατά 16.500.000 εκατ. ευρώ ανά έτος το όριο δαπανών υγείας του ΕΟΠΥΥ πέραν του οποίου ενεργοποιείται το clawback, για υπηρεσίες διαγνωστικών εξετάσεων και πράξεων (15.000.000) και για την υποκατηγορία «Αναπνευστικά – συσκευές- οξυγόνο» (1.500.000). Η αύξηση αυτή δεν αποτελεί βάση υπολογισμού της δαπάνης για τα επόμενα έτη.

Διαβάστε επίσης:

Πλεύρης σε Τσίπρα: «Απόλυτη κοροϊδία» η τροπολογία σας για τη ρήτρα αναπροσαρμογής

Υπουργείο Υγείας: «Ψήφος εμπιστοσύνης» στον προσωπικό γιατρό - 12 ερωτήσεις και απαντήσεις