Έλληνες εφοπλιστές: Πανηγυρίζουν που… δεν πληρώνουν

Έλληνες εφοπλιστές: Πανηγυρίζουν που… δεν πληρώνουν

«Η ελληνική ναυτιλία δεν αποτέλεσε ποτέ μέρος της κρίσης χρέους του ελληνικού κράτους» υποστηρίζει προκλητικά η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών στην ετήσια έκθεσή της 2015-2016, και αυτοανακηρύσσεται ως ο ένας από τους δύο πυλώνες της οικονομίας.

Ένας «πυλώνας», όμως, που καταβάλλει μηδαμινή φορολογίαλιγότερα από 10 ευρώ ανά πλοίο για επταψήφιους τζίρους την ημέρα-, έχει φορτώσει «θαλασσοδάνεια» το τραπεζικό σύστημα που ανακεφαλαιοποιήθηκε ξανά και ξανά με χρήματα του ελληνικού λαού, φοροαποφεύγει περαιτέρω μέσω off-shore σαν να μην είναι σκανδαλωδώς ευνοημένος από τις δεκάδες φοροαπαλλαγές, πώς δεν είναι μέρος της οικονομικής κρίσης της χώρας;

Οι Έλληνες εφοπλιστές φαίνεται να ακολουθούν για άλλη μία φορά τη λογική του «αν δεν με συμφέρει η πραγματικότητα, κρίμα για την πραγματικότητα». Σε μια έκθεση γεμάτη αντιφάσεις, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών αρχικά παρουσιάζει πόσο έπληξε τη ναυτιλία η επιβολή των capital controls, όμως παρά τη δεινή οικονομική κατάσταση οι Έλληνες εφοπλιστές παρέμειναν στην πρώτη θέση του παγκόσμιου στόλου, συνέχισαν να παραγγέλνουν πλοία σε ναυπηγεία της Ασίας και να αγοράζουν μεταχειρισμένα, επενδύοντας δισεκατομμύρια δολάρια. Η σημαία της χώρας όμως που έχει το πιο ισχυρό εφοπλιστικό κεφάλαιο και τον πιο πολυάριθμο στόλο, βρίσκεται στην 7η θέση παγκοσμίως και ούτε καν πρώτη στην Ευρώπη, αλλά δεύτερη. Την ίδια ώρα, η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών ισχυρίζεται ότι εκτιμά και εμπιστεύεται για τη λειτουργία των πλοίων της, τους Έλληνες ναυτικούς, τα ποσοστά ανεργίας των ναυτεργατών, όμως, άλλα δείχνουν. Επομένως, η συμβολή των Ελλήνων εφοπλιστών στην ελληνική οικονομία είναι μέγεθος σχετικό, λαμβάνοντας υπόψη την ιλιγγιώδη κερδοφορία τους.

Αναλυτικά, τα στοιχεία που παραθέτει η έκθεση είναι:

Το ναυτιλιακό συνάλλαγμα εμφάνισε κατακόρυφη μείωση, που παρά τη σχετική εξομάλυνση μετά τους πρώτους μήνες από την επιβολή των περιορισμών στη διακίνηση κεφαλαίων, συνεχίζεται συγκριτικά με τις αντίστοιχες περιόδους προηγούμενων ετών.

Το 2015 οι εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών ήταν 6,42 δισεκατομμύρια ευρώ σημειώνοντας αύξηση 2,13% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014 που ήταν 6,29 δισεκατομμύρια ευρώ. Στο διάστημα, όμως, Ιουλίου - Δεκεμβρίου 2015 οι εισροές ξένου συναλλάγματος ανήλθαν μόνο σε 3,54 δισεκατομμύρια ευρώ σημειώνοντας μείωση σχεδόν 50% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014 που ήταν 6,84 δισεκατομμύρια ευρώ.Συνολικά, το 2015 οι εισροές στο ισοζύγιο πληρωμών από τη ναυτιλία ήταν 9,97 δισεκατομμύρια ευρώ, σημειώνοντας μείωση 24% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014 που ήταν 13,13 δισεκατομμύρια ευρώ. Οι εισροές από τη ναυτιλία στο ισοζύγιο πληρωμών ανέρχονται περίπου στα 142 δισεκατομμύρια ευρώ για τα έτη 2006-2015.

Η ελληνική πλοιοκτησία δια της υπογραφής συνυποσχετικού οικειοθελούς συνεισφοράς με το ελληνικό δημόσιο, ξεκίνησε το 2014 να εισφέρει ποσό ύψους 420 εκατομμυρίων ευρώ, η καταβολή του οποίου θα ολοκληρωθεί σε τέσσερα χρόνια (υπενθυμίζουμε ότι για το 2014 και 2015 έχουν καταβληθεί μόνο 85.977.031,06 ευρώ).

Η έκθεση που επικαλείται τις μελέτες του Boston Consulting Group (BCG) και του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) (2013), αναφέρει ότι η ελληνική ναυτιλία συνεισφέρει άνω του 7% του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος (ΑΕΠ), παρέχει απασχόληση σε 200.000 άτομα και καλύπτει άνω του 30% του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου.

Η ελληνόκτητη ναυτιλία παραμένει στην πρώτη θέση διεθνώς. Ο στόλος ανέρχεται σε 4.585 πλοία (πλοία άνω των 1.000 gt), χωρητικότητας 341,17 εκατομμυρίων τόνων deadweight (dwt) -αύξηση περίπου 22% σε σχέση με το προηγούμενο έτος- που αντιπροσωπεύει το 19,63% του παγκόσμιου στόλου σε dwt και το 49,96% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) .

Το 2015 η ελληνική σημαία αριθμούσε 770 πλοία (άνω των 1.000 gt) χωρητικότητας 41,37 εκατομμυρίων gt 4 . Η ελληνική σημαία κατέχει την έβδομη θέση διεθνώς και τη δεύτερη στην ΕΕ (σε dwt).

Ειδικότερα, ο ελληνόκτητος στόλος ελέγχει το 30,14% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων, το 21,18% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών πλοίων χύδην φορτίων και το 16,61% του παγκόσμιου στόλου πλοίων μεταφοράς χημικών και παράγωγων προϊόντων πετρελαίου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Αποκλειστικό Newsbomb.gr: Έτσι ξεπλένουν το... μαύρο χρήμα μέσω ναυτιλιακών εταιρειών! (Α' Μέρος)

Αποκλειστικό Newsbomb.gr: Έτσι ξεπλένουν το... μαύρο χρήμα μέσω ναυτιλιακών εταιρειών! (Α' Μέρος)

Παρά τη συρρίκνωση της χρηματοδότησης και την ασταθή ναυλαγορά, οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων ελληνικών συμφερόντων ανήλθαν σε 407 πλοία (άνω των 1.000 gt), αντιπροσωπεύοντας 44,83 εκατομμύρια dwt σε σύνολο 3.507 παραγγελιών χωρητικότητας 260,35 εκατομμυρίων dwt 5 νέων πλοίων μέχρι το τέλος του 2015.

Από αυτά τα πλοία, 221 ήταν δεξαμενόπλοια που αντιστοιχούν στο 25,88% της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt) υπό παραγγελία, στα οποία συμπεριλαμβάνονται και 63 πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου LNG LPG που ανέρχονται στο 19,72% της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt) υπό παραγγελία, 153 πλοία μεταφοράς χύδην φορτίων που αντιστοιχούν στο 14,39% της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt) υπό παραγγελία, 30 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που αντιστοιχούν στο 6,12% της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt) υπό παραγγελία και 3 άλλα σκάφη.

Το 2015, οι Έλληνες εφοπλιστές ήταν επίσης δραστήριοι στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων, καθώς συμμετείχαν σχεδόν στο 50% όλων των αναφερόμενων συναλλαγών σε δεξαμενόπλοια και φορτηγά είτε ως αγοραστές, είτε ως πωλητές.

Σύμφωνα με την έκθεση της ΕΕΕ το 2016 αναμένεται να είναι εξαιρετικά δύσκολο για την παγκόσμια ναυτιλία. Η ναυτιλιακή αγορά αναμένεται να παραμείνει σε χαμηλά επίπεδα, με στασιμότητα στην ανάπτυξη των οικονομιών των μεγάλων χωρών και με ανάγκη αυστηρής πειθαρχίας στη διαχείριση της ανισορροπίας προσφοράς και ζήτησης μεταφορικής ικανότητας.
Γεωπολιτικές εντάσεις, υψηλότερο λειτουργικό κόστος και κόστος συμμόρφωσης με τους κανονισμούς, αυξημένο κόστος δανεισμού και περιορισμένη πρόσβαση στη χρηματοδότηση, είναι επίσης δυσμενείς παράγοντες.

Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, πάντως, κάνει ό,τι περνάει από το χέρι της για να καθησυχάσει τους Έλληνες εφοπλιστές, δηλώνοντας ότι τα προνόμιά τους δεν πρόκειται να πειραχθούν, ενώ ο «κόφτης» για μισθωτούς και συνταξιούχους καραδοκεί...