Τα αυτόνομα αυτοκίνητα της Waymo παρκάρουν όπου να ‘ναι

Τα αυτόνομα ρομποταξί μπορούν να κινούνται χωρίς οδηγό, αλλά όταν παρκάρουν λάθος, κάποιος πρέπει να πληρώσει τον λογαριασμό.

Του Γιάννη Σκουφή

Παρά την εξελιγμένη τεχνολογία τους, τα αυτόνομα αυτοκίνητα της Waymo φαίνεται πως δεν έχουν καταφέρει να μάθουν σωστά τους κανόνες στάθμευσης. Σύμφωνα με την Αρχή Συγκοινωνιών του Σαν Φρανσίσκο, μόνο για το 2024 η εταιρεία πλήρωσε πάνω από 65.000 ευρώ σε πρόστιμα, προερχόμενα από 589 παραβάσεις στάθμευσης μέσα στην πόλη.

Η Waymo, θυγατρική της Alphabet (μητρικής εταιρείας της Google), διατηρεί στόλο περίπου 300 Jaguar I-Pace στο Σαν Φρανσίσκο, τα οποία έχουν καλύψει πάνω από 16 εκατομμύρια χιλιόμετρα στην πόλη μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2024.

Ωστόσο, η πλήρης απουσία οδηγού δεν σημαίνει και απουσία λαθών. Από τις παραβάσεις που καταγράφηκαν, 138 αφορούσαν αγνόηση περιορισμών λόγω καθαρισμού δρόμων, 134 για παρεμπόδιση κυκλοφορίας, 77 για στάθμευση σε απαγορευμένα σημεία και 74 για διπλοπαρκάρισμα.

Ορισμένα περιστατικά έχουν προκαλέσει πονοκέφαλο τόσο στους κατοίκους όσο και στις αρχές. Ο Sterling Haywood, δημοτικός υπάλληλος με 17 χρόνια εμπειρίας, περιέγραψε πώς προσπάθησε να απομακρύνει ένα Waymo που είχε παρκάρει σε ώρες καθαρισμού, χωρίς αποτέλεσμα. Η μόνη λύση ήταν το πρόστιμο των περίπου 90 ευρώ.

Η Waymo υποστηρίζει πως τα οχήματά της είναι εξοπλισμένα με σύστημα αναγνώρισης θέσεων στάθμευσης, ωστόσο οι περισσότερες παραβάσεις συμβαίνουν σε σύντομα χρονικά διαστήματα, κατά την αποβίβαση ή επιβίβαση επιβατών. Επιπλέον, σε ορισμένες περιπτώσεις τα αυτοκίνητα σταθμεύουν σε θέσεις φόρτωσης, όταν δεν υπάρχουν άλλες διαθέσιμες επιλογές.

Τα περιστατικά δεν περιορίζονται μόνο στο Σαν Φρανσίσκο. Στο Λος Άντζελες, τα ρομποταξί της Waymo έλαβαν άλλες 75 κλήσεις. Η δημόσια εικόνα των αυτόνομων οχημάτων έχει πληγεί και από άλλα επεισόδια, όπως ένα περιστατικό στο Φοίνιξ όπου επιβάτης παγιδεύτηκε σε ένα Waymo που έκανε κύκλους χωρίς λόγο.

Υπήρξαν μέχρι και βανδαλισμοί, ακόμη και πυρπόληση, σε περιοχές όπου τα αυτοκίνητα κινούνταν αδιάφορα ανάμεσα σε πλήθη, όπως σε εορτασμούς της Κινέζικης Πρωτοχρονιάς.

Παρά την πρόοδο στην τεχνολογία της αυτόνομης οδήγησης, τα περιστατικά δείχνουν πως η αυτόνομη οδήγηση δεν εξαλείφει πλήρως τα προβλήματα, απλώς τα μεταφέρει σε νέα πεδία. Και προς το παρόν, τα πρόστιμα συνεχίζουν να καταλήγουν σε ανθρώπινα χέρια.