ΑΠΟΨΕΙΣ

Το άρθρο 16 δεν χρήζει αναθεώρησης

Το άρθρο 16 δεν χρήζει αναθεώρησης

H ανώτατη εκπαίδευση παρέχεται αποκλειστικά από ιδρύματα που αποτελούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου με πλήρη αυτοδιοίκηση.

Γράφει ο Αντώνης Ελευθεριάδης

Η αναφορά στο Σύνταγμα συγκεκριμένα στο άρθρο 16 αποτελεί την έμπρακτη απόδειξη ότι το πολιτικό σύστημα εμπιστεύεται το δημόσιο τομέα να δημιουργήσει τους επιστήμονες αυτής της χώρας.

Η αναγνώριση πλέον των επαγγελματικών δικαιωμάτων λόγω της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας σε κάτοχους πτυχίων Ευρωπαϊκών πανεπιστήμιων έχει περιορίσει ουσιαστικά την αξία του 16 στην ακαδημαϊκή αναγνώριση.

Τα κολλέγια που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα ήδη καλύπτουν τους νέους που θέλουν να σπουδάσουν στο αντικείμενο της επιλογής τους ξέχωρα από την επίτευξη υψηλής βαθμολογίας στις πανελλαδικές εξετάσεις. Η καλύτερη εναρμόνιση της οδηγίας είναι απαραίτητη στο εργασιακό περιβάλλον προκειμένου να μην αδικούνται οι συγκεκριμένοι πτυχιούχοι καθώς τα πτυχία τους αναγνωρίζονται με βαθμό βάσης.

Η συζήτηση για την αναγνώριση των παραϊατρικών επαγγελμάτων στα κολλέγια είναι ένα ανοιχτό θέμα καθώς δεν μπορούν να έχουν άδεια εργασίας γιατί προϋποθέτει ακαδημαϊκή αναγνώριση. Όπως επίσης η ύπαρξη αυστηρού πλαισίου λειτουργίας των κολλεγίων είναι αναγκαία ώστε να μην λειτουργούν με εμπορικά κριτήρια αλλά με αυστηρά εκπαιδευτικά και οι διαφημίσεις τους να μην είναι παραπλανητικές.

Αρά προς τι όλη αυτή η ιδεοληπτική συζήτηση που με πάθος ανακινεί το δεξιό φάσμα του πολιτικού μας συστήματος;

Μια αναθεώρηση του 16 θα αποδείκνυε μόνο ότι οι πολιτικοί μας αναγνωρίζουν την αποτυχία τους να μεταρρυθμίσουν την τριτοβάθμια εκπαίδευση με ένα σύγχρονο και αποτελεσματικό τρόπο. Και καθώς έχουν αποτύχει στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα γιατί να τους εμπιστευτούμε να θέσουν το θεσμικό πλαίσιο για το ιδιωτικό; Εκτός αν η επιχειρηματολογία έγκειται στο laisser-faire laisser-passer και στην περιβόητη αυτορρύθμιση της αγοράς και στον νόμο της ζούγκλας.

Στην τέταρτη βιομηχανική επανάσταση που ξημερώνει η έρευνα και η καινοτομία θα αποτελέσουν τους βασικούς μοχλούς ανάπτυξης της οικονομίας. Ο εμπορικός πόλεμος Κίνας -Η.Π.Α. υποκρύπτει την σύγκρουση για τον έλεγχο της τεχνολογίας. Δεν μπορεί να επιτραπεί σε ολιγαρχικές λογικές να επικρατήσουν και o στρατηγικός σχεδιασμός της χώρας να βρεθεί στην διαχείριση λίγων και «εκλεκτών».

Η παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας αποτελεί εθνικό στοίχημα. Τα τελευταία χρόνια με την αύξηση των ερευνητικών κονδυλίων δίνεται επιτέλους η ευκαιρία στο διεθνώς καταξιωμένο ερευνητικό προσωπικό μας να αναδειχθεί.

Η συζήτηση της αναθεώρησης του άρθρου 16 τελευταία φορά ανακινήθηκε μαζί με το νομοσχέδιο που προωθούσε η υπουργός Παιδείας της κυβέρνησης Καραμανλή, Μαριέττα Γιαννάκου. Τότε το φοιτητικό κίνημα αντέδρασε δυναμικά σε Πανεπιστήμια και ΤΕΙ με καταλήψεις και κινητοποιήσεις. Η τότε αξιωματική αντιπολίτευση, το ΠΑΣΟΚ του Γιώργου Παπανδρέου, είχε δεσμευτεί για την αναθεώρηση του άρθρου 16 αλλά αναγκάστηκε να υπαναχωρήσει από τις αντιδράσεις της νεολαίας και ειδικά τις εσωκομματικές της Νεολαίας ΠΑΣΟΚ με αποκορύφωμα στο συνέδριο της το 2007. Αυτή αποτέλεσε την τελευταία νίκη μιας γενιάς που ανδρώθηκε πολιτικά πιστεύοντας ότι η παιδεία αποτελεί δημόσιο αγαθό. Στο εν λόγω συνέδριο το πιο μαζικό της ιστορίας του η μεγάλη πλειοψηφία των συνέδρων όρθωσε ανάστημα απέναντι στην κομματική ηγεσία.

Όσοι πρωτοστατήσαμε στα γεγονότα εκείνης της εποχής θεωρούσαμε και θεωρούμε ότι το άρθρο 16 είναι κομμάτι της ψυχής της ιδεολογίας της προοδευτικής παράταξης και ως τέτοιο δεν χρήζει αναθεώρησης. Στην βάση αυτήν πάλι οφείλουμε να συντονιστούμε απέναντι σε αυτούς που τάσσονται υπέρ.

Ο Αντώνης Ελευθεριάδης είναι μέλος του ΔΣ του ΟΣΕΘ, τραπεζικό στέλεχος και πιστοποιημένος στην παροχή επενδυτικών συμβουλών