ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

O «άθλος» της Athlos Capital, οι φόροι στα τυχερά παίγνια και το νομοσχέδιο για την Κεφαλαιαγορά

O «άθλος» της Athlos Capital, οι φόροι στα τυχερά παίγνια και το νομοσχέδιο για την Κεφαλαιαγορά

Το Newsbomb.gr μέσα από τη στήλη «Over the Counter», φιλοδοξεί να προσφέρει στους αναγνώστες του μια σταθερή πηγή πληροφόρησης για τα τεκταινόμενα στο οικονομικό, επιχειρηματικό και χρηματιστηριακό παρασκήνιο της χώρας.

Η Athlos Capital

Η Athlos Capital Investment Services Limited είναι μια επενδυτική εταιρεία που ιδρύθηκε προ πενταετίας στην Κύπρο. Η boutique investment firm την οποία τρέχει ο Ιωάννης Πετρή πέτυχε από το 2016 έως σήμερα να κτίσει ένα πελατολόγιο που αποτελείται από μεγάλους θεσμικούς επενδυτές, προσφέροντας εξαιρετικά ανταγωνιστικές προμήθειες. Η ειδικότητα της Athlos Capital είναι τα ελληνικά κρατικά ομόλογα. Tο συγκεκριμένο desk το τρέχει ο Άλεξ Κυριακίδης, ο επικεφαλής του γραφείου Αθηνών. H Athlos Capital Investment Services Limited πέτυχε πρόσφατα έναν πραγματικό «άθλο». Λόγω του track record της και των όγκων που κάνει στα ελληνικά κρατικά ομόλογα, ζητήθηκε από βασικούς διαπραγματευτές της ελληνικής αγοράς ομολόγων να υπάρξει τροποποίηση του Κανονισμού Λειτουργίας των Βασικών Διαπραγματευτών Αγοράς, (κάτι που απαιτεί Κοινή Απόφαση του Υπουργού Οικονομικών και του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος) και να χαρακτηριστεί η Athlos Capital Investment Services Limited «αποδεκτή επιχείρηση επενδύσεων», ήτοι η πλατφόρμα συναλλαγών της να εξισωθεί με τις πλατφόρμες διαπραγμάτευσης των ΗΔΑΤ, MTS, BGC και HPC/OTCex. Γιατί έγινε αυτό; Οι βασικές διαπραγματευτές ομολόγων έχουν το δικαίωμα να διενεργούν συναλλαγές επί τίτλων του Ελληνικού Δημοσίου στους προαναφερόμενους τόπους διαπραγμάτευσης. Ωστόσο, υποχρεούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του ημερολογιακού έτους, η αξία συναλλαγών που πραγματοποιούν να μην είναι μικρότερη από το 2% επί της συνολικής αξίας συναλλαγών που διενεργείται σ’ αυτούς τους τόπους διαπραγμάτευσης. Καθώς αρκετοί βασικοί διαπραγματευτές πραγματοποιούν μεγάλους όγκους μέσω της Athlos Capital ζήτησαν από την Τράπεζα της Ελλάδος και το υπουργείο Οικονομικών η επενδυτική φίρμα να χαρακτηριστεί «αποδεκτή επιχείρηση επενδύσεων» για να υπολογίζονται στο προαναφερόμενο 2% και οι συναλλαγές που κάνουν μέσω της πλατφόρμας της Athlos. Παραδόξως, η Τράπεζα της Ελλάδος, η οποία έχει κάθε συμφέρον να περνάνε οι συναλλαγές από τη δική της πλατφόρμα, πρωτοστάτησε ώστε να δοθεί το καθεστώς της «αποδεκτής επιχείρησης επενδύσεων» στην κυπριακή εταιρεία. Το προφανές είναι πως πλέον οι βασικοί διαπραγματευτές θα δηλώνουν στους όγκους συναλλαγών τους και πράξεις που μέχρι σήμερα όδευαν μέσω της Athlos Capital και τις οποίες δεν ήθελαν – για λόγους κόστους ή άλλους- να περάσουν από τις πλατφόρμες των ΗΔΑΤ, MTS, BGC και HPC/OTCex.

Οι φόροι στα τυχερά παίγνια

Δεν γνωρίζουμε το κατά πόσον η Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ) σχεδιάζει αλλαγές επί του φόρου παικτών τυχερών παιγνίων. Αυτό που γνωρίζουμε είναι πως ο επικεφαλής της ΕΕΕΠ Δημήτρης Ντζανάτος προχώρησε προ ημερών στην ανάθεση μελέτης που σχετίζεται με το φόρο παικτών τυχερών παιγνίων. Συγκεκριμένα ανέθεσε στον ορκωτό ελεγκτή -λογιστή Λεωνίδα Καρακίδη να καταρτίσει έκθεση που θα εξετάζει το θεσμικό πλαίσιο φορολόγησης τυχερών παιγνίων. Και αυτή η ανάθεση εν πολλοίς προκαλεί μια απορία, δεδομένου ότι το σχετικό θεσμικό πλαίσιο τροποποιήθηκε μόλις προ λίγων μηνών. Σε κάθε περίπτωση, η έκθεση θα πρέπει να παραδοθεί εντός τετραμήνου, με την αμοιβή του κ. Καρακίδη να ανέρχεται σε 13.200 ευρώ. Εάν δε απαιτηθεί πρόσθετος χρόνος, και η έκθεση παραδοθεί εντός οκταμήνου, τότε ο ανάδοχος θα λάβει ως αμοιβή 26.400 ευρώ. Το εάν το πόνημα Καρακίδη δημοσιοποιηθεί ή όχι θα το μάθουμε μέχρι τον Απρίλιο 2022.

Ζήσε Μάη μου…

Δύο συγκεκριμένες διατάξεις τραβάνε την προσοχή από το κείμενο του σχεδίου νόμου για τον «Εκσυγχρονισμό του πλαισίου λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς» που δόθηκε χθες σε διαβούλευση. Η μία διάταξη αφορά στις κυρώσεις για τις παραβάσεις της χρηματιστηριακής νομοθεσίας ή για να ακριβολογούμε στις «μη κυρώσεις». Βλέπετε η σχετική διάταξη προβλέπει πως η εποπτική αρχή δύναται «να μην επιβάλλει κυρώσεις για ορισμένες παραβάσεις, σε περίπτωση που το υπόχρεο πρόσωπο λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα συμμόρφωσης, ώστε να ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις που προβλέπονται από τον νόμο». Επιεικέστατη αντιμετώπιση για την «θεραπεία» του προβλήματος θα λέγαμε, και αναμένουμε να δούμε την τελική μορφή της διάταξης που θα κατατεθεί στη Βουλή. Η δεύτερη διάταξη που κάνει εντύπωση είναι εκείνη που αναφέρεται στις μεταβατικές διατάξεις. Στην εν λόγω διάταξη αναφέρονται μεταξύ άλλων τα ακόλουθα: «Εντός δώδεκα (12) μηνών από την ημερομηνία έναρξης ισχύος του παρόντος, το Διοικητικό Συμβούλιο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς υποβάλλει στον Υπουργό Οικονομικών σχέδιο προεδρικού διατάγματος για τον Οργανισμό και καταρτίζει τον Κανονισμό Εσωτερικής Λειτουργίας, το Στρατηγικό Σχέδιο και το Ετήσιο Επιχειρησιακό Σχέδιο, σύμφωνα με τον παρόντα. Για τις ανάγκες της πρώτης εφαρμογής του επιχειρησιακού σχεδιασμού, κατά τους όρους του παρόντος, το ως άνω Ετήσιο Επιχειρησιακό Σχέδιο καταρτίζεται για χρονικό διάστημα μέχρι το πέρας του έτους που ακολουθεί το έτος κατάρτισης, κατά παρέκκλιση των όρων ετήσιας λειτουργίας του». Τί σημαίνει η διάταξη αυτή; Πως ακόμη και εάν το νομοσχέδιο ψηφισθεί τον Ιανουάριο του 2022 (υπεραισιόδοξη εκτίμηση) η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς θα έχει περιθώριο έως το 2023 για να υποβάλει στο υπουργείο το σχέδιο προεδρικού διατάγματος για τον οργανισμό της, τον κανονισμό εσωτερικής λειτουργίας της, το στρατηγικό σχέδιο και το ετήσιο επιχειρησιακό σχέδιο της. «Ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι» που θα λέγαν οι παλιοί…

Τα πληροφοριακά συστήματα του ΧΑΑ

Στις αρχές Νοεμβρίου η στήλη είχε ενημερώσει για τον έλεγχο που διενεργούσε η Grant Thornton στα πληροφοριακά συστήματα του Χρηματιστηρίου Αθηνών και της Εταιρείας Εκκαθάρισης Συναλλαγών του Χρηματιστήριου Αθηνών μετά από ανάθεση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς. Συγκεκριμένα, είχαμε ενημερώσει για την παράταση που είχε ζητήσει η ελεγκτική εταιρεία για να ολοκληρώσει το έργο της, επικαλούμενη τρεις λόγους που εξέθεταν τη Διοίκηση του ΧΑΑ. Η Grant Thornton είχε υποστηρίξει πως ο έλεγχος καθυστέρησε, καθώς κατά τη διάρκεια της περιόδου του Αυγούστου 2021 η ροή παράδοσης στοιχείων από πλευράς του Χρηματιστήριου υπήρξε αρκετά μικρότερη από την αναμενόμενη, παράλληλα είχε αναφέρει πως υπήρξε ουσιαστική δυσκολία στον ορισμό συναντήσεων μεταξύ αρκετών συμμετεχόντων από όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη του ελέγχου, ενώ είχε αναφέρει πως εκκρεμούσαν και στοιχεία που δεν είχαν παραδοθεί από την πλευρά του Χρηματιστηρίου Αθηνών και της Εταιρείας Εκκαθάρισης Συναλλαγών του Χρηματιστήριου Αθηνών. Τελικά, ο έλεγχος στα πληροφοριακά συστήματα του Χρηματιστηρίου Αθηνών και της Εταιρείας Εκκαθάρισης Συναλλαγών ολοκληρώθηκε , το έργο παραλήφθηκε από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς στις 20 Δεκεμβρίου και ακολούθως εγκρίθηκε και η καταβολή της αμοιβής της Grant Thornton ύψους 22.568 ευρώ.

Το καταστατικό του ΤΑΙΠΕΔ

Την τροποποίηση του καταστατικού του ΤΑΙΠΕΔ απαίτησε η ενίσχυση της Μονάδας Ωρίμανσης Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (Project Preparation Facility – PPF) του Ταμείου. Αν και το καταστατικό του ΤΑΙΠΕΔ προέβλεπε πως στους σκοπούς του υπάγονται και οι συμβάσεις που έχουν ενταχθεί στο «Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας», ωστόσο δεν γινόταν ρητή αναφορά στη δυνατότητα του ΤΑΙΠΕΔ να τρέχει τους εν λόγω διαγωνισμούς και να παρακολουθεί την εκτέλεση τους. Προκειμένου να μην προκύψει κανένα διαδικαστικό ζήτημα αποφασίσθηκε να τροποποιηθεί ανάλογα το καταστατικό και να προστεθεί στους σκοπούς του Ταμείου η διενέργεια των σχετικών διαγωνιστικών διαδικασιών και η παρακολούθηση της εκτέλεσης των έργων που ανατίθενται στο πλαίσιο αυτών. Έτσι, ο Εντεταλμένος Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Παναγιώτης Σταμπουλίδης θα μπορέσει να τρέξει απρόσκοπτα την Μονάδα Ωρίμανσης Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας.

Αποποίηση Ευθύνης: Το περιεχόμενο και οι πληροφορίες που περιλαμβάνονται στη στήλη Over the Counter προσφέρονται προς τους επισκέπτες/τριες/χρήστες/τριες της αποκλειστικά και μόνο για ενημερωτικούς σκοπούς, δεν δύνανται σε καμιά περίπτωση να εκληφθούν ως προτροπή, προσφορά, άποψη, ή σύσταση της στήλης για αγορά ή πώληση οποιουδήποτε χρεογράφου και δεν συνθέτουν νομική, φορολογική, λογιστική, ή επενδυτική συμβουλή ή υπηρεσία σχετικά με την αποδοτικότητα ή καταλληλότητα οποιουδήποτε χρεογράφου ή επένδυσης. Κατά συνέπεια, δεν υφίσταται ουδεμία ευθύνη για τυχόν επενδυτικές και λοιπές αποφάσεις που θα ληφθούν με βάση τις πληροφορίες αυτές.