ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΡΑΕ: Στοιχεία στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για δεσπόζουσα θέση στον ηλεκτρισμό

ΡΑΕ: Στοιχεία στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για δεσπόζουσα θέση στον ηλεκτρισμό
ΑΠΕ - ΜΠΕ

Στην Επιτροπή Ανταγωνισμού με το ερώτημα της ενδεχόμενης κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης έχει καταθέσει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας στοιχεία για την αγορά ηλεκτρισμού, όπως αποκάλυψε σήμερα ο πρόεδρος της ανεξάρτητης αρχής Θανάσης Δαγούμας. Την ίδια στιγμή, ένταση μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και της ΡΑΕ προκαλεί η τροπολογία με την οποία καταργείται η πιστοποίηση της Αρχής για τις Εταιρίες Διανομής Αερίου, θυγατρικές της ΔΕΠΑ Υποδομών, ώστε να εξυπηρετηθεί η πώληση της τελευταίας από το ΤΑΙΠΕΔ.

Κατά τον κ. Δαγούμα, η ΡΑΕ βρίσκεται σε στενή συνεργασία με την Επιτροπή Ανταγωνισμού και στο πλαίσιο αυτό έχουν κοινοποιηθεί προς αξιολόγηση ζητήματα τιμολόγησης καταναλωτών σε όλα τα επίπεδα τάσεων. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα κληθεί να εξετάσει το ενδεχόμενο εάν υπάρχει κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης ή εναρμονισμένες πρακτικές, αφήνοντας να εννοηθεί ότι οι καθετοποιημένες εταιρίες του κλάδου είναι σε θέση να έχουν δεσπόζουσα θέση.

Αναφερόμενος στην εποπτεία της αγοράς και στις δράσεις στη λιανική για την ενδυνάμωση και προστασία των καταναλωτών, ο κ. Δαγούμας σημείωσε ότι έχουν επιβληθεί κυρώσεις ύψους 3,5 εκατ. ευρώ σε 5 προμηθευτές για ληξιπρόθεσμες οφειλές σε διαχειριστές για το 2020 ενώ έχουν κληθεί σε ακρόαση ακόμη 12 προμηθευτές για ληξιπρόθεσμες οφειλές του 2021.

Για θέματα που αφορούν σε δικαιώματα των καταναλωτών η ΡΑΕ έχει προχωρήσει σε ακροάσεις 11 προμηθευτών για θέματα παροχής σταθερών τιμολογίων και τυποποίησης της ρήτρας αναπροσαρμογής ενώ με αποφάσεις του 2022 προχωρά εκ νέου σε ακροάσεις 12 προμηθευτών. Τα θέματα που εξετάζει ο Ρυθμιστής αφορούν στην προγνωστοποίηση και την ατομική ειδοποίηση των καταναλωτών και όπως είπε ο κ. Δαγούμας στόχος της ΡΑΕ είναι να επιστρέφονται χρήματα στους καταναλωτές.

Σε σχέση με τα θέματα καταναλωτή , ο κ. Δαγούμας ανέφερε ότι μετά από μια σειρά διαβουλεύσεων η ΡΑΕ υιοθέτησε τα οριστικά πρότυπα των λογαριασμών που θα πρέπει οι πορομηθευτές μέχρι τις 29 Ιουνίου να απαντήσουν εάν θα τα υιοθετήσουν και να στείλουν την αίτηση της προτύπου σύμβασης που θα αναρτηθεί και στην ιστοσελίδα τους. Στο πλαίσιο αυτό θα γίνουν θετικές αναφορές για όσες εταιρείες υιοθετήσουν τον πρότυπο λογαριασμό που έχει προταθεί από τη ΡΑΕ. Υπενθυμίζεται ότι η ΡΑΕ με τις αποφάσεις 967/2021 και 389/2022 υιοθέτησε πρότυπο για την αίτηση προσφοράς προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και πρότυπο για τον λογαριασμό κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας.

Πάντως η αρμοδιότητα του κώδικα προμήθειας δεν βρίσκεται στη ΡΑΕ, κάτι που ο Ρυθμιστής έχει αιτηθεί να αλλάξει όπως ισχύει και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Ο πρόεδρος της ΡΑΕ, αναφέρθηκε και στην απόφαση του ΥΠΕΝ να καταργήσει, μέσω της τροπολογίας που κατέθεσε την προηγούμενη Παρασκευή, την αρμοδιότητα της ΡΑΕ για την πιστοποίηση των Ανεξάρτητων Διαχειριστών Διανομής Φυσικού Αερίου και να στραφεί σε ένα άλλο μοντέλο διαχωρισμού, το οποίο, ωστόσο, δεν καλύπτεται από νομικό πλαίσιο. Κι αυτό γιατί η Ελλάδα έχει επιλέξει και έχει νομοθετήσει τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό των Διαχειριστών της Διανομής αερίου και όχι τον νομικό ή λειτουργικό που φαίνεται τώρα να επιλέγει η σημερινή ηγεσία του ΥΠΕΝ.

Ήδη, έχουν δημοσιευτεί οι πιστοποιήσεις της ΡΑΕ για δύο από τις ΕΔΑ της ΔΕΠΑ Υποδομών και άμεσα ακολουθεί και η τρίτη. Παράλληλα, η Αρχή έχει εκδώσει πιστοποίηση και για την εταιρία Hengas, η οποία πλέον ακυρώνεται μετά την ψήφιση του σχεδίου νόμου για τις ΑΠΕ, που περιλαμβάνει την τροπολογία του ΥΠΕΝ.

«Εμείς εφαρμόζουμε το ευρωπαϊκό πλαίσιο και όσα καθορίζει ο Ν.4001/2011», υπογράμμισε ο κ. Δαγούμας. «Βεβαίως, η ευρωπαϊκή νομοθεσία προβλέπει τη δυνατότητα επιλογής στα κράτη-μέλη να επιλέξουν το μοντέλο του διαχωρισμού που επιθυμούν, αρκεί να ισχύει το αντίστοιχο νομοθετικό πλαίσιο. Στη χώρα μας με τον Ν.4001 ισχύει ο ιδιοκτησιακός διαχωρισμός και η πιστοποίηση των Διαχειριστών. Άλλο πλαίσιο δεν υφίσταται». Ο κ. Δαγούμας αποκάλυψε ότι η Italgas δεν έχει υποβάλει στη ΡΑΕ σχέδιο για το πώς προτίθεται να λειτουργήσει τον όμιλο της ΔΕΠΑ Υποδομών, παρότι της ζητήθηκε.

«Η χώρα θα πρέπει να εμπιστεύεται και να στηρίζει τον ανεξάρτητο Ρυθμιστή. Η Ολομέλεια και η διοίκηση του έχουν όλα τα εχέγγυα να προστατεύσουν το δημόσιο συμφέρον, επομένως η χώρα πρέπει να εκτιμά ιδιαίτερα τη δουλειά που κάνει ο ανεξάρτητος Ρυθμιστής. Αν θέλει η πολιτική ηγεσία να κάνει κάτι θα πρέπει να το κάνει σωστά, με την ενίσχυση των αρμοδιοτήτων της ΡΑΕ. Η πολιτική ηγεσία που σέβεται το ρόλο της, ως δυτική χώρα, ως ευρωπαϊκή χώρα, οφείλει να στηρίξει τις ανεξάρτητες αρχές», ανέφερε.

Σε σχέση με τις αιτιάσεις του ΑΔΜΗΕ για την απόφαση καθορισμού του Wacc του διαχειριστή, ο κ. Δαγούμας υπεραμύνθηκε της απόφασης της ΡΑΕ κάνοντας λόγο για υπεράσπιση του δημοσίου συμφέροντος και των συμφερόντων του καταναλωτή. Ξεκαθάρισε ότι δεν τίθεται θέμα αλλαγής της απόδοσης παρά μόνο εάν υπάρξει συμπληρωματικό αίτημα του ΑΔΜΗΕ εφόσον συντρέχουν αντικειμενικές συνθήκες (αύξηση του κόστους δανεισμού του ΑΔΜΗΕ). Ο κ. Δαγούμας ανέφερε ότι υπάρχει παραπληροφόρηση στα νούμερα και ανέφερε ως παράδειγμα τη μείωση της φορολογίας στο 22%, η οποία μεταφράζεται σε αυτόματη μείωση του Wacc κατά 0,5%. Για το κόστος δανεισμού του διαχειριστή, πρόσθεσε ότι εάν αυτό είναι υψηλότερο τότε ο ΑΔΜΗΕ μπορεί να κάνει αίτηση αναθεώρησης και τότε θα υπάρξει αναπροσαρμογή. Ο ΑΔΜΗΕ ήθελε αύξηση 39% στις χρέωσεις χρήσης συστήματος, εμείς δώσαμε 24% γιατί περιορίσαμε το Wacc και δεν εγκρίναμε ό,τι δεν θεωρήσαμε εύλογο, ανέφερε ο κ. Δαγούμας. Πρόσθεσε ότι εγκρίθηκε αύξηση κατά 50 εκατ. ευρώ αντί 80 εκατ. ευρώ που ζητούσε ο ΑΔΜΗΕ, με το επιτρεπόμενο έσοδο να διαμορφώνεται στα 262 εκατ. ευρώ αντί 294 εκατ. ευρώ που ζητούσε ο διαχειριστής. "Η ιστορία έχει λήξει” ανέφερε κατηγορηματικά ο κ. Δαγούμας ερωτηθείς εάν προτίθεται η ΡΑΕ να επανεξετάσει την απόφασή της.