Είναι η τεχνητή νοημοσύνη άχρηστη; Οι περισσότερες εταιρείες δεν επωφελούνται από αυτήν
Η τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) μπορεί να βελτιώσει τη λήψη αποφάσεων, να προωθήσει την καινοτομία και να αυξήσει την παραγωγικότητα.
Ωστόσο, πρόκειται απλώς για μια φουσκωμένη φούσκα που θα σκάσει με μειωμένες επενδύσεις και πιθανότατα δεν θα μας στείλει όλους στο γραφείο ανεργίας. Αν και θα έρθει για να μείνει, όπως ακριβώς και το διαδίκτυο, δεν θα οδηγήσει στην επανάσταση που αναζητούν οι μεγάλες εταιρείες. Τουλάχιστον όχι στο ορατό μέλλον. Αυτό υποδηλώνει πρόσφατη μελέτη Φινλανδών επιστημόνων. Η εφημερίδα Helsinki Times ανέφερε σχετικά .
Η ομάδα της Natalie Vuori από το Πανεπιστήμιο Aalto (Aalto-yliopisto) κατέληξε στο συμπέρασμα της κοινωνιολογικής τους έρευνας ότι έως και το 80 τοις εκατό των εταιρειών δεν επωφελούνται από την τεχνητή νοημοσύνη και μόνο το 20 τοις εκατό από αυτές μπορούν να εφαρμόσουν και να χρησιμοποιήσουν αποτελεσματικά την προηγμένη τεχνολογία.
Οι εταιρείες σε όλους τους κλάδους εξακολουθούν να αναζητούν τρόπους για να αρμέξουν αυτή την αγελάδα μετρητών, αλλά ως επί το πλείστον δεν τα καταφέρνουν. Η τεχνητή νοημοσύνη δεν μπορεί να κάνει τα πάντα. Είναι εξαιρετική στην ιατρική διάγνωση ή στην ταξινόμηση δεδομένων. Μπορεί να παράγει περιεχόμενο και να γράφει μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου για εσάς. Μπορεί να σας απαλλάξει από καθήκοντα ρουτίνας, αλλά όχι από καθήκοντα λήψης αποφάσεων.
Η τεχνητή νοημοσύνη απλώς δεν είναι τόσο έξυπνη και χρειάζεται ανθρώπινη επίβλεψη. Επιπλέον, οι εταιρείες ξεχνούν τον ανθρώπινο παράγοντα. Η επιτυχής εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης εξαρτάται από τις συναισθηματικές αντιδράσεις των εργαζομένων.
Οι ερευνητές κατέληξαν στα συμπεράσματά τους παρατηρώντας μια εταιρεία συμβούλων με 600 υπαλλήλους. Η εταιρεία προσπαθούσε να αναπτύξει και να εφαρμόσει ένα νέο εργαλείο τεχνητής νοημοσύνης που είχε σχεδιαστεί για τη συλλογή ψηφιακών αποτυπωμάτων των εργαζομένων, ώστε να αξιολογούνται οι δεξιότητες και οι ικανότητές τους. Ο στόχος ήταν να χαρτογραφηθεί η συνολική αποτελεσματικότητα της εταιρείας. Τα δεδομένα επρόκειτο τελικά να χρησιμοποιηθούν για την αποτελεσματικότερη ανάθεση εργαζομένων σε συγκεκριμένα έργα.
Εμπιστοσύνη και ασφάλεια
Το έργο κατέληξε σε καταστροφή μετά από δύο χρόνια. Οι εργαζόμενοι αναγνώρισαν την αξία του εργαλείου, αλλά δεν ένιωθαν άνετα με την τεχνητή νοημοσύνη που παρακολουθούσε τα ημερολόγιά τους, τις εσωτερικές επικοινωνίες και τις καθημερινές τους δραστηριότητες. Ορισμένοι αρνήθηκαν να παράσχουν δεδομένα, ενώ άλλοι χειρίστηκαν τις εισροές για να προωθήσουν την καριέρα τους. Αυτό οδήγησε σε έναν φαύλο κύκλο ανακριβών αποτελεσμάτων του έργου, διάβρωσης της εμπιστοσύνης στο εργαλείο και αδιαφορίας για τη χρήση του.
Παρά τις προσπάθειες των στελεχών να εξηγήσουν τον σκοπό της τεχνητής νοημοσύνης και να πείσουν τους υπαλλήλους για τις δυνατότητές της, απέτυχαν να αντιμετωπίσουν τη συναισθηματική αναταραχή του προσωπικού, οδηγώντας τελικά στην κατάρρευση του έργου.
Οι ερευνητές υποψιάζονται ότι ένα παρόμοιο σενάριο διαδραματίζεται και σε άλλες εταιρείες σε όλους τους κλάδους, και η τρέχουσα μελέτη τους για το λογισμικό Τεχνητής Νοημοσύνης Copilot της Microsoft απέδωσε παρόμοια ευρήματα σχετικά με την αποτελεσματικότητα.
Η μελέτη συνόψισε τέσσερις διαφορετικές στάσεις των εργαζομένων απέναντι στη νέα τεχνολογία με βάση δύο τύπους εμπιστοσύνης: τη γνωστική εμπιστοσύνη (πιστεύοντας ότι η τεχνολογία είναι χρήσιμη και λειτουργεί καλά) και τη συναισθηματική εμπιστοσύνη (συναισθήματα που εκφράζονται απέναντι στο σύστημα). Οι τέσσερις στάσεις ήταν: πλήρης εμπιστοσύνη, πλήρης δυσπιστία, αμήχανη εμπιστοσύνη και τυφλή εμπιστοσύνη.
Όσο χαμηλότερη ήταν η συναισθηματική εμπιστοσύνη, τόσο περισσότερο οι εργαζόμενοι κατέβαζαν ή αλλοίωναν τα ψηφιακά τους αποτυπώματα. Είναι ενδιαφέρον ότι αυτό ίσχυε και για τους εργαζόμενους με γνωστική εμπιστοσύνη στην τεχνολογία.
Η μελέτη υπογραμμίζει ότι η επιτυχία της τεχνητής νοημοσύνης στις εταιρείες συνδέεται με τη συναισθηματική αντίδραση και την αποδοχή των εργαζομένων. Είναι σημαντικό να εφαρμοστούν προσαρμοσμένες στρατηγικές για την αντιμετώπιση συναισθηματικών ζητημάτων και την ενίσχυση της εμπιστοσύνης. Η διοίκηση πρέπει να δημιουργήσει ένα περιβάλλον όπου το προσωπικό θα αισθάνεται ασφαλές να πειραματιστεί με την ΤΝ χωρίς να χρειάζεται να ανησυχεί για κατασκοπεία.