ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Πώς ο Κυριάκος Μητσοτάκης έβαλε την Ελλάδα σε κίνηση: Η ψηφιακή επανάσταση του κράτους

Πώς ο Κυριάκος Μητσοτάκης έβαλε την Ελλάδα σε κίνηση: Η ψηφιακή επανάσταση του κράτους

Αναμφίβολα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατάφερε μέσα σε τέσσερα χρόνια να εκσυγχρονίσει το ελληνικό κράτος κάνοντας αλλαγές που δεν έγιναν επί σειρά δεκαετιών.

Η ψηφιακή επανάσταση και όχι απλά μεταρρύθμιση που πέτυχε ο Κυριάκος Μητσοτάκης μετέτρεψε την ταλαιπωρία του συναλλασσόμενου πολίτη σε εμπιστοσύνη.

Και αυτή η μετάβαση από το χθες στο αύριο έγινε υπό τις αντίξοες συνθήκες του κορονοϊού και των συνεχόμενων μέτρων κοινωνικής αποστασιοποίησης και καραντίνων και μάλιστα έγινε σε χρόνο dt. To όλο εγχείρημα έχει τύχει καθολικής αναγνώρισης από τους Έλληνες πολίτες, ανεξαρτήτως από το ποιο κόμμα επιλέγουν να ψηφίσουν στις εθνικές εκλογές.

Ο πρωθυπουργός κατάφερε επί της ουσίας να επεκτείνει όλο το φάσμα των ψηφιακών υπηρεσιών σε πάρα πολλά επίπεδα, από απλές υπηρεσίες, αντικατάσταση επισκέψεων που έπρεπε να γίνουν στα ΚΕΠ με ψηφιακές υπηρεσίες, μέχρι πιο προηγμένες υπηρεσίες, όπως οι υπηρεσίες του MyHealth.

Η χώρα μετατράπηκε πολύ γρήγορα σε έναν πόλο υψηλής τεχνολογίας. Η παρουσία τόσων μεγάλων κολοσσών από το χώρο της τεχνολογίας στη χώρα μας συνδέεται προφανώς και με το γεγονός ότι έγιναν πρωτόγνωρα άλματα στον τομέα της ψηφιακής διακυβέρνησης, και βέβαια στην πολιτική της κυβέρνησης να μεταφέρει όλα τα δεδομένα του κράτους στο cloud, στο υπολογιστικό νέφος.

Ο gov.gr, η κεντρική πύλη παροχής υπηρεσιών του ψηφιακού κράτους, έχει εξυπηρετήσει τουλάχιστον μία φορά περισσότερα από 8,1 εκατομμύρια διαφορετικούς πολίτες την πρώτη τριετία λειτουργίας του, αριθμός που ουσιαστικά αντιστοιχεί στο σύνολο του ενήλικου πληθυσμού της χώρας.

Προσφέρει πλέον 1.514 υπηρεσίες στους επισκέπτες του, που υπάγονται σε 11 μεγάλες κατηγορίες και καλύπτουν κάθε πτυχή της καθημερινότητας και της επαγγελματικής ή της επιχειρηματικής ζωής, από την εκπαίδευση, την εργασία και την ασφάλιση έως την υγεία, την οικογένεια και τον πολιτισμό.

Οι υπηρεσίες αυτές και αρκετές ακόμα, που διεκπεραιώθηκαν από τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκο Πιερρακάκη, μετασχηματίζουν κυριολεκτικά τη χώρα αλλά και τις διαχρονικές σχέσεις πολίτη-κράτους.

Εξοικονόμηση χρημάτων στο ΑΕΠ

Ο βασικός στόχος του Κυριάκου Μητσοτάκη μέσω αυτής της υπερπροσπάθειας ήταν να μειωθεί η γραφειοκρατία που στοίχισε στην Ελλάδα το 6.8 του ΑΕΠ πριν την οικονομική κρίση! Το νούμερο είναι βεβαίως τρομακτικό. Πλέον σήμερα, εν έτει 2023 ο αριθμός των ηλεκτρονικών πράξεων έφτασε τα 94 εκατ. και αυξήθηκε κατά 11 φορές το 2020.

Στον πυρήνα του gov.gr δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι βρίσκεται η απρόσκοπτη διεκπαιρέωση των συναλλαγών του πολίτη με το Δημόσιο, ώστε οι πολίτες να απαλλαγούν από αχρείαστη ταλαιπωρία και καθυστερήσεις. Ενδεικτικό είναι ότι μέχρι πριν από λίγους μήνες, μόνο οι εκδόσεις εγγράφων και οι υποβολές δηλώσεων που έχουν γίνει μέσω των σελίδων του υπερέβαιναν τα 231 εκατομμύρια.

Η εξυπηρέτηση των πολιτών συμπληρώνεται από τις λειτουργίες του Κέντρου Διαλειτουργικότητας, το οποίο είναι ο ψηφιακός σύνδεσμος ανάμεσα στις υπηρεσίες και τις βάσεις δεδομένων του Δημοσίου, επιτρέποντας σε φορείς του κράτους να ανταλλάσσουν εύκολα και γρήγορα επιχειρησιακά δεδομένα με στόχο την ταυτοποίηση και την ασφαλή εξυπηρέτηση του δικαιούχου.

Θυμίζουμε ότι τον Μάρτιο του 2020, συγκεντρώθηκαν εκεί 500 ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες. Σε λιγότερο από τρία χρόνια, ο αριθμός αυτός τριπλασιάστηκε σε περισσότερες από 1500 υπηρεσίες. Και ακολούθησε η ανταπόκριση του κόσμου. Οι ψηφιακές αλληλεπιδράσεις με δημόσιους φορείς έχουν αυξηθεί εκθετικά αυξάνοντας παράλληλα τις δυνατότητες του κράτους.

Για παράδειγμα, μπορείτε να ζητήσετε πιστοποιητικό γέννησης ή άδεια οδήγησης, να λάβετε ιατρική συνταγή και ιατρικό αποτέλεσμα ή ακόμα και να δημιουργήσετε τη δική σας επιχείρηση. Σήμερα εκατομμύρια Έλληνες μπορούν να το κάνουν αυτό μόνο με μερικά απλά κλικ και αυτό είναι έργο του Κυριάκου Μητσοτάκη το οποίο κανείς πολίτης δεν μπορούσε να το φανταστεί πριν από μια δεκαετία.

Με ένα κλικ γίνονται όλα

Από την πρώτη μέρα λειτουργίας των ψηφιακών υπηρεσιών οι πολίτες είχαν και έχουν την δυνατότητα να κάνουν τα ακόλουθα:

1) οι άυλες συνταγές που φτάνουν τις 73.731.324, 2) τα άυλα παραπεμπτικά που αριθμούν τα 32.994.635, 3) στην τρίτη θέση κατατάσσονται οι υπεύθυνες δηλώσεις με 10.263.690 συνολικά από την αρχή λειτουργίας του gov.gr μέχρι σήμερα, 4) έπονται τα πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης που αγγίζουν τα 5.233.952 και 5) στην πέμπτη θέση βρίσκονται οι ενεργοποιήσεις άυλης συνταγογράφησης που φτάνουν τις 4.159.272. Ακολουθούν 6) οι εξουσιοδοτήσεις που αγγίζουν τις 3.220.021, ενώ 7) 1.219.866 πιστοποιητικά γέννησης εκδόθηκαν ψηφιακά, 8)στην όγδοη θέση των προτιμήσεων των πολιτών βρίσκεται η ψηφιακή βεβαίωση εγγράφου που αγγίζει τις 856.410. Στην ένατη θέση βρίσκονται 9) οι ληξιαρχικές πράξεις γέννησης που έφτασαν συνολικά τις 752.780 και τέλος, 10) στην δέκατη θέση των «κλικ» των πολιτών βρίσκονται τα αντίγραφα ποινικού μητρώου που υπολογίζονται στα 503.982.

Ο ίδιος ο πρωθυπουργός είχε περιγράψει τις πτυχές του εγχειρήματος και είχε μιλήσει και για τον αριθμό 112: «Μπορέσαμε και μετατρέψαμε τις αντιξοότητες σε ευκαιρίες. Κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε κάποιες κατεπείγουσες κρίσεις οι οποίες μας υποχρέωσαν να προτάξουμε με απόλυτη προτεραιότητα το ζήτημα του 112. Και δεν σας κρύβω ότι ακούστηκαν κατά καιρούς και από εμένα πολλά γαλλικά, αγγλικά, όπως θέλετε πείτε τα, για να μπορέσουμε να καταφέρουμε να φτάσουμε να τηρήσουμε και να ξεπεράσουμε τα χρονοδιαγράμματα τα οποία είχαμε θέσει για τους εαυτούς μας. Και όμως τα καταφέραμε. Και σήμερα το 112 είναι πια συλλογικό κτήμα. Και δεν είναι μόνο ένα ψηφιακό εργαλείο αλλά είναι μια ολόκληρη κουλτούρα πολιτικής προστασίας η οποία μας είναι απολύτως απαραίτητη. Και γνωρίζουν οι πολίτες ότι όταν έρχεται μια ειδοποίηση από το κράτος την παίρνουν στα σοβαρά και αυτό ίσως είναι το σημαντικότερο», είχε τονίσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους σε όλους τους τομείς του δημοσίου που έπασχαν τις προηγούμενες δεκαετίες. Ακόμα και στην απονομή των συντάξεων όπου οι πολίτες περίμεναν 4 και 5 χρόνια για να βγει η σύνταξή τους. Με τις κατάλληλες κινήσεις και την ψηφιοποίηση του ΕΦΚΑ άλλαξε οριστικά σελίδα η χώρα. 500.000 συντάξεις σε 24 μήνες εκδόθηκαν από τον ΕΦΚΑ. Κοντά στις 300.000 οι απονομές μέσα στο 2022. Στους 2 μήνες ο μέσος χρόνος απονομής.

Πρόκειται για ένα ιστορικό ορόσημο για τον Φορέα, ενώ παράλληλα οι χρόνοι απονομής μιας σύνταξης έχουν μειωθεί κατά μέσο όρο στους 2 μήνες με την ημερήσια παραγωγή συντάξεων να ξεπερνά τις 1.250 σήμερα από 500 που εκδίδονταν το 2019. Δεν θα ήταν υπερβολή να ισχυριστούμε ότι πλέον γινόμαστε επιτέλους σοβαρό κράτος. Ένα κράτος που σέβεται τον πολίτη και ένα κράτος το οποίο μέσα από ποιοτικές υπηρεσίες χτίζει σχέσεις εμπιστοσύνης με τον πολίτη.

Σχετικές ειδήσεις