Προστατεύοντας το Αιγαίο από τον βυθό του: Οι ήρωες των υποβρυχίων και τα ταξίδια χωρίς γυρισμό
Πηγή: Pexels
ΝΑΥΤΙΛΙΑ

Προστατεύοντας το Αιγαίο από τον βυθό του: Οι ήρωες των υποβρυχίων και τα ταξίδια χωρίς γυρισμό

Ποιο είναι το συναίσθημα που κυριεύει το πλήρωμα όταν βρίσκεται μέσα στο υποβρύχιο; Τι χρειάζονται τα στελέχη μετά από ένα μεγάλο ταξίδι; Ποιος είναι ο μεγαλύτερος εχθρός ενός υποβρυχίου; Πώς «εξαφανίζεται» ένα βαθυσκάφος; Σε μια ενδεχόμενη ελληνοτουρκική σύρραξη ποιος είναι ο ρόλος των ελληνικών υποβρυχίων; Απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα δίνει ο πρώην κυβερνήτης υποβρυχίων, Γιώργος Λεβέντης μιλώντας στο Newsbomb.gr - Τέσσερις μυστηριώδεις εξαφανίσεις υποβρυχίων μέχρι σήμερα

Με καλή διάθεση και αγωνία το πλήρωμα επιβιβάζεται στο υποβρύχιο προκειμένου να καταδυθεί στον θαλάσσιο χώρο για ένα ταξίδι δίχως γυρισμό...

Οι βυθίσεις υποβρυχίων είναι σπάνιες και σχεδόν πάντα θανατηφόρες για το πλήρωμα, όπως ακριβώς συνέβη και με το υποβρύχιο Titan του οποίου τα ίχνη είχαν χαθεί από την Κυριακή 18 Ιουνίου κοντά στο ναυάγιο του Τιτανικού και εντοπίστηκε διαλυμένο το βράδυ της Πέμπτης (22/6). Από το ναυάγιο του βαθυσκάφους βρήκαν θάνατο πέντε επιβαίνοντες εξαιτίας της καταστροφικής αποσυμπίεσης που οδήγησε στη διάλυση του υποβρυχίου.

AP23171658511566.jpg
Το υποβρύχιο «USS Connecticut».
AP

Στο παρελθόν έχουν υπάρξει μυστηριώδεις εξαφανίσεις υποβρυχίων στις οποίες δεν αποκαλύφθηκαν οι αιτίες τους. Για παράδειγμα το 1968, η θάλασσα «κατάπιε» τέσσερα υποβρύχια από τέσσερις χώρες σε μια περίοδο πέντε μηνών. Μέχρι και σήμερα, οι λόγοι παραμένουν άγνωστοι.

Πότε το πλήρωμα χάνει την αίσθηση του χρόνου και του χώρου

Ποιο είναι το συναίσθημα που κυριεύει το πλήρωμα όταν βρίσκεται μέσα στο υποβρύχιο; Τι χρειάζονται τα στελέχη μετά από ένα μεγάλο ταξίδι; Ποιος είναι ο μεγαλύτερος εχθρός ενός υποβρυχίου; Πώς «εξαφανίζεται» ένα υποβρύχιο; Σε μια ενδεχόμενη ελληνοτουρκική σύρραξη ποιος είναι ο ρόλος των ελληνικών υποβρυχίων;

Απαντήσεις στα παραπάνω ερωτήματα δίνει ο πρώην κυβερνήτης υποβρυχίων, Γιώργος Λεβέντης μιλώντας στο Newsbomb.gr.

Ο κύριος Λεβέντης αρχικά αναφέρθηκε στο συναίσθημα του απόλυτου εγκλεισμού, μέσα σε έναν μεταλλικό σωλήνα, και τόνισε ότι τα στελέχη πλην μερικών περιπτώσεων, δεν χάνουν την αίσθηση χρόνου.

«Στο υποβρύχιο δεν χάνουμε εντελώς την αίσθηση του χρόνου, αυτό συμβαίνει μόνο αν μείνουμε πάρα πολύ καιρό και είναι μεγάλο το ταξίδι. Τα άτομα τα οποία δεν έχουν επαφή με το περισκόπιο δηλαδή δεν βλέπουν αν έξω είναι μέρα ή νύχτα υπάρχει μία περίπτωση να χάσουν λίγο την αίσθηση του χρόνου. Μέσα στο υποβρύχιο συντηρούμε μία διαδικασία, δηλαδή την ημέρα ανάβουμε τα φώτα και την νύχτα τα σβήνουμε. Ο λόγος που τα σβήνουμε πέρα από το να μπορεί να καταλάβει ο άλλος ότι είναι νύχτα είναι για να μπορούμε να κοιτάμε από το περισκόπιο έξω», είπε ο πρώην κυβερνήτης υποβρυχίων, Γιώργος Λεβέντης στο Newsbomb.gr.

Και πρόσθεσε ότι οι παραιτήσεις λόγω αυτών των -όπως τις έχουν χαρακτηρίσει - μη ανθρωπίνων συνθηκών «είναι ελάχιστες».

Ο μεγαλύτερος εχθρός των υποβρυχίων

Σε ερώτηση για την περίοδο προσαρμογής που πρέπει να ακολουθήσουν τα στελέχη μετά από κάθε μεγάλη αποστολή απάντησε: «Τα στελέχη δεν χρειάζονται κάποια περίοδο προσαρμογής, αυτά συμβαίνουν μόνο στο αμερικανικό ναυτικό στα πυρηνικά που φεύγουν για έξι μήνες και μετά χρειάζονται κάποια περίοδος προσαρμογής. Στα δικά μας δεδομένα δεν ισχύει αυτό».

Το υποβρύχιο USS Oklahoma City.AP

Στις ναυμαχίες του Ατλαντικού, κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, τα υποβρύχια διαδραμάτισαν πολύ σημαντικό ρόλο, μέχρι που άρχισε να τα εντοπίζει η εχθρική αεροπορία. Όπως ανέφερε ο κ. Λεβέντης, ο μεγαλύτερος εχθρός των υποβρυχίων σήμερα είναι τα ιπτάμενα μέσα.

«Αυτό που φοβάται ο κάθε κυβερνήτης είναι τα ιπτάμενα μέσα και κυρίως τα ελικόπτερα», τόνισε.

Πώς «εξαφανίζεται» ένα υποβρύχιο - Οι συνθήκες και το βαθυσκάφος «Τitan»

Στη συνέχεια μιλώντας για τις συνθήκες που μπορεί να χαθεί ένα υποβρύχιο, εάν δεν εμπλέκεται σε ναυμαχία ο πρώην κυβερνήτης υποβρυχίων ανέφερε ότι: «Στα ελληνικά δεδομένα δεν έχουμε τέτοια παραδείγματα, είναι τεράστιες οι διατάξεις ασφαλείας που υπάρχουν και η προετοιμασία, ο κόσμος που είναι μέσα είναι επαγγελματίες, η εκπαίδευση που περνούν στα υποβρύχια είναι μεγάλη».

«Σημειώνεται ότι δεν μπορείς να αλλάξεις εύκολα υπηρεσία, εγώ συγκεκριμένα κάθισα 14 χρόνια στο ίδιο υποβρύχιο, υπάρχει μία συνεχής εκπαίδευση που σου επιτρέπει να αντιμετωπίσεις την κάθε κατάσταση με επαγγελματικό τρόπο. Είμαστε ασφαλείς στα δικά μας υποβρύχια», πρόσθεσε.

«Το υποβρύχιο και τα εξαρτήματα του έχουν δοκιμαστεί όχι στα βάθη που πάμε αλλά με υψηλούς συντελεστές σε μεγαλύτερα βάθη και με πάρα πολλές δοκιμές. Τα υποβρύχια που έχουμε εμείς αλλά και οι υπόλοιπες συμμαχικές χώρες είναι πιστοποιημένα και ελεγμένα σε μεγαλύτερα βάθη, είναι πολλές οι διαδικασίες που περνούν για να μπορέσει να κατασκευαστεί και να ταξιδεύει», συμπλήρωσε.

Και τόνισε τη διαφορά με το τουριστικό υποβρύχιο «Titan»: «Αυτή ήταν και η διαφορά με το βαθυσκάφος, καθώς δεν ήταν πιστοποιημένο και δεν είχε περάσει όλες αυτές τις διαδικασίες».

Ο ρόλος των υποβρυχίων σε μια ενδεχόμενη ελληνοτουρκική σύρραξη

Τέλος, αναφέρθηκε στο ρόλο των υποβρυχίων σε μια ενδεχόμενη ελληνοτουρκική σύρραξη υπογραμμίζοντας ότι στον τομέα αυτόν υπερέχουμε.

«Αυτή τη στιγμή υπερέχουμε, διαθέτουμε καινούργια υποβρύχια τα 214 αλλά έχουμε και έμπειρο προσωπικό. Κάθε σύστημα καινούργιο που παίρνεις απαιτεί χρόνο για να μάθεις να το χρησιμοποιείς και να το εκμεταλλεύεσαι. Εμείς αυτή την περίοδο έχουμε τα υποβρύχια καιρό και μπορούμε να τα εκμεταλλευτούμε στον μέγιστο βαθμό. Επίσης, το περιβάλλον είναι πιο οικείο για εμάς καθώς εκπαιδευόμαστε αρκετές ώρες στο Αιγαίο», κατέληξε.

Τέσσερις μυστηριώδεις εξαφανίσεις υποβρυχίων που μένουν αναπάντητες μέχρι σήμερα

Το Newsbomb.gr συγκέντρωσε τέσσερα υποβρύχια, (σ.σ. το INS Dakar, το Minerve, το Κ-129 και το USS Scorpion), που εξαφανίστηκαν πριν από αρκετές δεκαετίες και οι λόγοι παραμένουν άγνωστοι μέχρι και σήμερα.

INS Dakar

Το INS Dakar ήταν ισραηλινό υποβρύχιο κατηγορίας «Τ», κατασκευάστηκε το 1943 και υπηρέτησε στο βρετανικό ναυτικό ως HMS Totem πριν αγοραστεί από το Ισραήλ το 1965.

Αφού ολοκλήρωσε τις απαραίτητες δοκιμές στη θάλασσα και τις καταδύσεις στη Σκωτία, το Dakar είχε προγραμματίσει να φτάσει σε μια τελετή καλωσορίσματος στο Ισραήλ στις 29 Ιανουαρίου 1968. Το υποβρύχιο έφτασε στο Γιβραλτάρ στις 15 Ιανουαρίου, ανέφερε τη θέση του ανατολικά της Κρήτης στις 24 Ιανουαρίου, και έστειλε το τελικό μήνυμα λίγο μετά τα μεσάνυχτα στις 25 Ιανουαρίου.

Όταν έγινε σαφές ότι το στίγμα του υποβρυχίου είχε χαθεί, πλοία από τη Βρετανία, την Ελλάδα, την Τουρκία, το Λίβανο και το Ισραήλ έψαχναν την περιοχή για μέρες.

Οι προσπάθειες αποδείχθηκαν άκαρπες καθώς τα πλοία δεν κατάφεραν να βρουν τίποτα, ενώ η έρευνα έληξε επίσημα στις 4 Φεβρουαρίου. Το πλήρωμα των 69 ατόμων δεν κηρύχθηκε επίσημα «χαμένο» μέχρι το 1981. Το 1991, το ναυάγιο τελικά ανακαλύφθηκε μεταξύ Κρήτης και Κύπρου περίπου 9.800 πόδια κάτω από το νερό.

Η αιτία της βύθισης του Dakar δεν έχει προσδιοριστεί μέχρι σήμερα. Οι επικρατούσες θεωρίες είναι ότι μηχανικό ή ανθρώπινο σφάλμα προκάλεσε ένα καταστροφικό ατύχημα ή ότι ο αναπνευστήρας του υποβρυχίου υπέστη ζημιά αφού χτύπησε άλλο πλοίο σε καταιγίδα, προκαλώντας πλημμύρα στο εσωτερικό.

Minerve

Στο γαλλικό ναυτικό υποβρύχιο Minerve κατηγορίας Daphné που ξεκίνησε την πορεία του το 1961, με έδρα το Τουλόν επέβαιναν συνολικά 52 άτομα.

Στις 27 Ιανουαρίου 1968, το Minerve βρέθηκε αντιμέτωπο με άσχημες καιρικές συνθήκες καθώς επέστρεφε στο Τουλόν από μια εκπαιδευτική επιχείρηση στη Μεσόγειο.

Όταν βρισκόταν περίπου 30 μίλια νότια της γαλλικής ακτής, το Minerve έστειλε μήνυμα σε γαλλικά αεροσκάφη λέγοντας ότι θα ήταν στο λιμάνι σε περίπου μία ώρα.

Αλλά το Minerve δεν έφτασε ποτέ. Διεξήχθη μια εξονυχιστική αναζήτηση με 20 πλοία και αεροσκάφη, συμπεριλαμβανομένου του Clemenceau, η οποία όμως σταμάτησε στις 2 Φεβρουαρίου. Πολλές αναζητήσεις τα επόμενα χρόνια απέτυχαν επίσης να βρουν το υποβρύχιο.

Το Minerve δεν είχε βρεθεί μέχρι το 2019, όταν μια αμερικανική εταιρεία χαρτογράφησης ωκεανών, η «Ocean Infinity», το ανακάλυψε σε μια προσπάθεια της γαλλικής κυβέρνησης για την εύρεση του υποβρυχίου.

Βρισκόταν περίπου 28 μίλια μακριά από την Τουλόν και 7.800 πόδια κάτω από το νερό. Το υποβρύχιο είχε «κοπεί» σε τρία κομμάτια διάσπαρτα σε μια έκταση 984 ποδιών. Η αιτία της βύθισης μέχρι σήμερα παραμένει άγνωστη.

Κ-129

Το K-129 ήταν ένα σοβιετικό υποβρύχιο βαλλιστικών πυραύλων κατηγορίας II, το οποίο ξεκίνησε την πορεία του το 1959. Ήταν μέλος του Σοβιετικού Στόλου του Ειρηνικού, είχε πλήρωμα 98 άτομα και μετέφερε τρεις βαλλιστικούς πυραύλους SS-N-5.

Στις 8 Μαρτίου 1968, σχεδόν δύο εβδομάδες σε περιπολία στο Βόρειο Ειρηνικό, το K-129 απέτυχε να στείλει ένα προγραμματισμένο μήνυμα. Οι Σοβιετικοί ξεκίνησαν σύντομα μια αναζήτηση με 36 πλοία και δεκάδες αεροσκάφη, τα οποία έκαναν 286 πτήσεις πάνω από την περιοχή που χάθηκε το σήμα.

Έπειτα από δύο μήνες και κανένα σημάδι του K-129, οι Σοβιετικοί εγκατέλειψαν την προσπάθεια. Το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ, ωστόσο, συνέχισε.

Εντυπωσιασμένοι από τη μαζική προσπάθεια αναζήτησης, οι Αμερικανοί ήξεραν ότι κάτι πολύτιμο είχε χαθεί και χάρη στις υποβρύχιες συσκευές ακρόασης του Ναυτικού, κατάφεραν να βρουν το ναυάγιο του K-129 στις 20 Αυγούστου.

Το ναυάγιο, που βρίσκεται περίπου 1.500 μίλια βορειοδυτικά της Χαβάης, ήταν πάνω από 16.500 πόδια κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.

Η CIA έπεισε τον εκκεντρικό δισεκατομμυριούχο Χόουαρντ Χους να χρησιμοποιήσει την εταιρεία εξόρυξης βαθέων υδάτων, Global Marine Inc., για να ανακτήσει το K-129 και να το φέρει στις ΗΠΑ, ως μέρος ενός προγράμματος χρηματοδοτούμενο από τη CIA.

Το 1974, το Hughes Glomar Explorer, ανέκτησε με επιτυχία το ένα τρίτο του K-129. Εκτός από έξι πτώματα (που χάθηκαν στη θάλασσα), η CIA ποτέ δεν αποκάλυψε δημόσια τι βρήκε, αν και πιστεύεται ότι ανέκτησε δύο πυρηνικές τορπίλες και άλλα στοιχεία πληροφοριών. Η αιτία της βύθισης του K-129 δεν έγινε ποτέ γνωστή.

USS Scorpion

Το USS Scorpion, ένα υποβρύχιο πυρηνικής επίθεσης, κατηγορίας Skipjack με πλήρωμα 99 ατόμων, εξαφανίστηκε στον Ατλαντικό ενώ επέστρεφε από μια περιπολία στη Μεσόγειο.

Ξεκίνησε την πορεία του το 1959, αλλά λόγω της φήμης του για μηχανικά προβλήματα, έλαβε μια βιαστική επιδιόρθωση το 1967 και ξεκίνησε για μια περιπολία στην Μεσόγειο στις 15 Φεβρουαρίου 1968.

Πριν επιστρέψει το Scorpion είχε διαταγές να παρακολουθήσει τη σοβιετική ναυτική δραστηριότητα στα Κανάρια Νησιά. Στις 21 Μαΐου, ανέφερε ότι ήταν περίπου 50 μίλια νότια των Αζορών και αναμενόταν να επιστρέψει στο Νόρφολκ στις 27 Μαΐου.

Το υποβρύχιο δεν έφτασε ποτέ. Ξεκίνησε μια μαζική προσπάθεια αναζήτησης με δεκάδες πλοία, υποβρύχια και αεροσκάφη και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού, αλλά στις 5 Ιουνίου, το Scorpion και το πλήρωμά του κηρύχθηκαν «εξαφανισμένοι».

Η έρευνα συνεχίστηκε και στις 29 Οκτωβρίου, το ναυάγιο βρέθηκε περίπου 400 μίλια νοτιοδυτικά των Αζορών 10.000 πόδια κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας.

Το υποβρύχιο είχε χωριστεί σε τρία κομμάτια και είχε ανεπανόρθωτες καταστροφές σε όλα τα τμήματά του.

Το Πολεμικό Ναυτικό δεν ανακάλυψε ποτέ τι προκάλεσε την βύθιση του Scorpion. Το άθικτο τόξο σήμαινε ότι οι τορπίλες του δεν είχαν εκραγεί, αλλά πολλές πόρτες του υποβρυχίου ήταν ανοιχτές και οι μπαταρίες στις τορπίλες Mark 37 του Scorpion, έγινε γνωστό αργότερα, ότι είχαν ελαττώματα.

Υπάρχουν διάφορες πιθανές θεωρίες που εξηγούν την καταστροφή του υποβρυχίου. Ωστόσο η έλλειψη οριστικής απάντησης οδήγησε επίσης σε θεωρίες συνωμοσίας, συμπεριλαμβανομένου του ότι το Σοβιετικό Ναυτικό βύθισε το υποβρύχιο σε αντίποινα για την απώλεια του Κ-129.

Το χρονικό της τραγωδίας του βαθυσκάφους Titan

Ακολουθεί το χρονικό της μοιραίας αποστολής στο ναυάγιο του Τιτανικού, που διοργανώθηκε από την OceanGate Expeditions:

Παρασκευή

Η αποστολή αναχωρεί από τη Νέα Γη του Καναδά.

Σάββατο

Το βράδυ του Σαββάτου ο Βρετανός δισεκατομμυριούχος και λάτρης της περιπέτειας Χάμις Χάρντινγκ, ένας από τους πέντε επιβαίνοντες στο μοιραίο βαθυσκάφος, γράφει σε ανάρτησή του στο Facebook: «Λόγω του χειρότερου χειμώνα εδώ και 40 χρόνια στη Νέα Γη, αυτή η αποστολή θα είναι πιθανότατα η πρώτη και μοναδική επανδρωμένη στο ναυάγιο του Τιτανικού το 2023. Μόλις άνοιξε παράθυρο ευνοϊκών καιρικών συνθηκών και θα επιχειρήσουμε την κατάδυση αύριο». Ήταν η τελευταία του ανάρτηση στο Facebook.

Κυριακή

  • 11:00 (ώρα Ελλάδος): Το βαθυσκάφος Titan αναμενόταν να ξεκινήσει την κατάδυσή του, σύμφωνα με ανάρτηση του Χάρντινγκ στο Instagram. Καθυστέρησε, όμως, σύμφωνα με την αμερικανική Ακτοφυλακή.
  • 15:00 (ώρα Ελλάδος): Το βαθυσκάφος Titan ξεκινά την κατάδυσή του στο ναυάγιο του Τιτανικού, σε βάθος 3.810 μέτρων στον βόρειο Ατλαντικό. Αναμενόταν να φθάσει εκεί σε περίπου 2 ώρες, αναφέρει η αμερικανική Ακτοφυλακή.
  • 16:45 (ώρα Ελλάδος): Χάνεται η επικοινωνία μεταξύ του βαθυσκάφους Titan και του πλοίου που το μετέφερε στην περιοχή.
  • 22:00 (ώρα Ελλάδος): Το βαθυσκάφος θα έπρεπε να έχει αναδυθεί στην επιφάνεια, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό. Αλλά κάτι τέτοιο δεν συνέβη.
  • 23:40 (ώρα Ελλάδος): Η Ακτοφυλακή των ΗΠΑ ενημερώνεται από το καναδικό ερευνητικό πλοίο Polar Prince για την εξαφάνιση βαθυσκάφους με πέντε επιβαίνοντες, το οποίο κατευθυνόταν στην περιοχή του ναυαγίου του Τιτανικού, περίπου 900 ναυτικά μίλια ανατολικά του Κέιπ Κοντ των ΗΠΑ.

Δευτέρα

Αμερικανικά και καναδικά πλοία και αεροσκάφη σπεύδουν στην περιοχή, ρίχνουν σημαδούρες με σόναρ εμβέλειας σχεδόν 4 χιλιομέτρων, σύμφωνα με τον υποναύαρχο της αμερικανικής ακτοφυλακής Τζον Μόγκερ. Επισημαίνει πως είναι εξαιρετικά δύσκολη η διεξαγωγή έρευνας στην περιοχή, ενώ ζητείται συνδρομή εμπορικών πλοίων στην επιχείρηση.

Τρίτη

Το πρωί, η οικογένεια του πακιστανικής καταγωγής επιχειρηματία Σαχζάντα Νταγούντ επιβεβαιώνει ότι ο 48χρονος και ο 19χρονος γιος του, Σουλεϊμάν, βρίσκονται μέσα στο βαθυσκάφος Titan. Ζητά από τον κόσμο να προσευχηθεί για την ασφάλειά τους.

17:50 (ώρα Ελλάδος): Η Γαλλία ανακοινώνει ότι θα συνδράμει στις έρευνες, στέλνοντας το πλοίο Atalante με ένα ρομποτικό βαθυσκάφος που διαχειρίζεται το ωκεανογραφικό ινστιτούτο IFREMER.

Στη διάρκεια της ημέρας, καναδικό αεροσκάφος Lockheed P-3 Orion, το οποίο διαθέτει εξοπλισμό για τον εντοπισμό υποβρυχίων, ανιχνεύει ηχητικά σήματα επί αρκετές ώρες. Η αμερικανική Ακτοφυλακή δεν διευκρινίζει το χρονικό διάστημα.

Το αμερικανικό δίκτυο CNN και το περιοδικό Rolling Stone αναφέρουν ότι καναδικό αεροσκάφος ανίχνευσε ήχους χτυπήματος ανά διαστήματα 30 λεπτών. Το Rolling Stone μεταδίδει ότι σόναρ κατέγραψε περισσότερους τέτοιους ήχους 4 ώρες αργότερα. Το CNN αναφέρει επίσης μεταγενέστερους ήχους, αλλά δεν τους περιγράφει με τον ίδιον τρόπο.

Η Τζάνικε Μίκελσεν, φίλη του Χάρντινγκ, δηλώνει: «Όπως είναι τα πράγματα τώρα, θα ήταν θαύμα αν ανασύρονταν ζωντανοί».

Τετάρτη

Στη διάρκεια της ημέρας, η Ακτοφυλακή και το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ, η Ακτοφυλακή του Καναδά και η εταιρία OceanGate Expeditions συγκροτούν κοινό κέντρο ελέγχου για τη διαχείριση της έρευνας.

09:00 (ώρα Ελλάδος): Η αμερικανική Ακτοφυλακή ανακοινώνει ότι καναδικό αεροσκάφος P-3 ανίχνευσε υποβρύχιους θορύβους. Γνωστοποιεί ότι τηλεχειριζόμενα ρομποτικά σκάφη κατευθύνονται στη συγκεκριμένη περιοχή και ότι ειδικοί του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ αναλύουν τα ηχητικά σήματα που καταγράφηκαν.

Το απόγευμα φθάνει στην περιοχή των ερευνών το γαλλικό ερευνητικό πλοίο Atalante που μεταφέρει το ρομποτικό βαθυσκάφος φθάνει στην περιοχή των ερευνών.

Πέμπτη

  • 13:00 (ώρα Ελλάδος): Το διαθέσιμο οξυγόνο στο βαθυσκάφος εξαντλείται, σύμφωνα με την εκτίμηση της αμερικανικής ακτοφυλακής. Από τη στιγμή που το Titan σφραγίστηκε για να ξεκινήσει την αποστολή του, το οξυγόνο θα επαρκούσε για 96 ώρες, σύμφωνα με τις προδιαγραφές του. Ωστόσο αυτό εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, όπως τυχόν απώλεια ενέργειας στα παγωμένα βάθη του ωκεανού.
  • 21:00 (ώρα Ελλάδος): Επιβεβαιώνεται ότι τα συντρίμμια που βρέθηκαν κοντά στο ναυάγιο του Τιτανικού ανήκουν στο βαθυσκάφος Titan.
  • 22:00 (ώρα Ελλάδος): Τα συντρίμμια υποδηλώνουν καταστροφική αποσυμπίεση που οδήγησε στη διάλυση του βαθυσκάφους, ανακοινώνει η Ακτοφυλακή. Δεν υπάρχουν επιζώντες.

Ο χάρτης του CNN με το σημείο εκκίνησης του βαθυσκάφους, το σημείο όπου βρίσκεται το ναυάγιο του Τιτανικού και το πού εντοπίστηκαν συντρίμμια στα ανοικτά της Βοστώνης, είναι κατατοπιστικός.

«Πιστεύουμε ότι ο Διευθύνων Σύμβουλος Stockton Rush, ο Shahzada Dawood και ο γιος του Suleman Dawood, ο Hamish Harding και ο Paul-Henri Nargeolet, έχουν δυστυχώς χαθεί. Αυτοί οι άνδρες ήταν πραγματικοί εξερευνητές που μοιράζονταν ένα ξεχωριστό πνεύμα περιπέτειας και ένα βαθύ πάθος για την εξερεύνηση και την προστασία των ωκεανών του κόσμου. Οι καρδιές μας είναι με αυτές τις πέντε ψυχές και κάθε μέλος των οικογενειών τους κατά τη διάρκεια αυτής της τραγικής στιγμής. Θρηνούμε για την απώλεια της ζωής και της χαράς που πρόσφεραν σε όλους όσους γνώριζαν», αναφέρεται στην ανακοίνωση της Oceangate.

Οι πέντε νεκροί επιβάτες

Ο Στόκτον Ρας ίδρυσε την OceanGate Inc το 2009 για να παρέχει επανδρωμένα βαθυσκάφη για υποθαλάσσιους ερευνητές και εξερευνητές. Είναι ο πιλότος του σκάφους και είχε εμπειρία στην αεροδιαστημική και την τεχνολογία.

Σε μια συνέντευξη του στο CBS πέρυσι, υπερασπίστηκε την ασφάλεια του υποβρυχίου του, αλλά είπε ότι τίποτα δεν είναι χωρίς κίνδυνο. «Αυτό για το οποίο ανησυχώ περισσότερο είναι πράγματα που θα με εμποδίσουν να βγω στην επιφάνεια - προεξοχές, δίχτυα ψαριών, κίνδυνος εμπλοκής», είπε.

O Στόκτον ΡαςΑΡ

Οι φίλοι του τον περιγράφουν ως «πραγματικό πρωτοπόρο» και «ριψοκίνδυνο» καθώς έγινε ο νεότερος πιλότος τζετ στον κόσμο σε ηλικία 19 ετών το 1981 και πετούσε εμπορικά αεροσκάφη στο κολέγιο, σύμφωνα με το βιογραφικό της εταιρείας του.

Ο Χάμις Χάρντινγκ ζούσε στο Ντουμπάι των ΗΑΕ. Ήταν ένας δισεκατομμυριούχος «τυχοδιώκτης» που κατείχε τρία ρεκόρ Γκίνες, συμπεριλαμβανομένης της μεγαλύτερης διάρκειας σε πλήρες βάθος ωκεανού με πλήρωμα πλοίου.

O XάρντινγκΑΡ

Τον Μάρτιο του 2021, μαζί με τον εξερευνητή των ωκεανών Βίκτορ Βέσκοβο βούτηξαν στο χαμηλότερο βάθος της τάφρου των Μαριανών. Τον Ιούνιο του 2022, πήγε στο διάστημα με τον πύραυλο New Shepard της Blue Origin. Σε μια ανάρτηση στο Facebook το Σάββατο, δήλωνε «περήφανος» που ήταν μέρος της αποστολής του Τιτάνα στον Τιτανικό.

Ο Σαχζάντα και ο Σουλεϊμαν Νταούντ, πατέρας και γιος, ανήκαν σε μία από τις πιο εξέχουσες οικογένειες του Πακιστάν. Η εταιρεία τους, Dawood Hercules Corp, με έδρα το Καράτσι, ασχολείται με τη γεωργία, τα πετροχημικά και τις τηλεπικοινωνιακές υποδομές.

Οι Νταούντ

Ο Σαχζάντα ήταν επίσης μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ινστιτούτου SETI που εδρεύει στην Καλιφόρνια, το οποίο αναζητά εξωγήινη νοημοσύνη, και μέλος του παγκόσμιου συμβουλευτικού συμβουλίου στο Prince's Trust International, που ιδρύθηκε από τον Βασιλιά Κάρολο Γ' για την αντιμετώπιση της ανεργίας των νέων.

Ο Πολ-Ανρί Ναρζολέ ήταν ένας πρώην αξιωματικός του γαλλικού ναυτικού που θεωρείτο ειδικός στο ναυάγιο του Τιτανικού, έχοντας κάνει πολλά ταξίδια στα συντρίμμια του εδώ και αρκετές δεκαετίες.

O Πιέρ-Ανρί Ναρζολέ

Ήταν ο διευθυντής υποβρύχιας έρευνας στην E/M Group και την RMS Titanic Inc, είχε ολοκληρώσει 37 καταδύσεις στο ναυάγιο και είχε επιβλέψει την ανάκτηση 5.000 αντικειμένων, σύμφωνα με το εταιρικό προφίλ του.

Συμμετείχε στην πρώτη αποστολή ανάκτησης στον Τιτανικό το 1987 ενώ βρισκόταν στο Γαλλικό Ινστιτούτο Έρευνας και Εκμετάλλευσης της Θάλασσας και ήταν αρχηγός της αποστολής στην πιο προηγμένη τεχνολογικά κατάδυση στο ναυάγιο το 2010, χρησιμοποιώντας σόναρ υψηλής ανάλυσης και τρισδιάστατη οπτική απεικόνιση.

Υποβρύχιο Titan: Δεν προσέκρουσε στο ναυάγιο του Τιτανικού – Αναζητούν τα αίτια

«Το σκάφος φαίνεται πως δεν έχει προσκρούσει στον Τιτανικό δεδομένου πως στο σημείο που βρέθηκαν τα συντρίμμια δεν υπάρχουν συντρίμμια του ναυαγίου. Το σκάφος έχει βρεθεί στα 600 πόδια - περίπου 183 μέτρα από το ναυάγιο του Τιτανικού», αναφέρθηκε χαρακτηριστικά στην ενημέρωση της ακτοφυλακής των ΗΠΑ για το υποβρύχιο.

Θα χρειαστεί χρόνος για να καθοριστεί ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα γεγονότων στην «απίστευτα περίπλοκη» υπόθεση της καταστροφικής αποτυχίας του υποβρυχίου Τιτάν, δήλωσε στους δημοσιογράφους ο αντιναύαρχος της ακτοφυλακής των ΗΠΑ Τζον Μάουγκερ. Οι αξιωματούχοι ταξινομούν ένα «απίστευτα πολύπλοκο περιβάλλον λειτουργίας στον πυθμένα της θάλασσας, πάνω από 2 μίλια κάτω από την επιφάνεια», είπε ο Μάουγκερ στη συνέντευξη Τύπου στη Βοστώνη.

Επίσης, πρόσθεσε ότι τα τηλεχειριζόμενα οχήματα που ερευνούν το πάτωμα είναι «πολύ ικανά» και θα αποκαλύψουν περισσότερες πληροφορίες. Ο Μάουγκερ εξήγησε ότι η Ακτοφυλακή θα έχει περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το τι πήγε στραβά με το υποβρύχιο και την αξιολόγησή τους για την απόκριση έκτακτης ανάγκης, όταν ολοκληρωθεί η έρευνα.

Υποβρύχιο Titan: Σχεδόν αδύνατο να βρεθούν οι σοροί των πέντε επιβατών

Το βαθυσκάφος θεωρείται ότι έχει διαλυθεί, ενώ οι πέντε επιβάτες ανακοινώθηκαν ως νεκροί από τις Αρχές και έχουν ήδη ενημερωθεί οι οικογένειές τους. Οι συγγενείς των θυμάτων, ωστόσο, δεν είναι βέβαιο πως θα μπορέσουν να παραλάβουν τις σορούς τους.

Η έρευνα θα συνεχιστεί, «αλλά οι προοπτικές είναι ασαφείς δεδομένου του δύσκολου περιβάλλοντος», είπε χαρακτηριστικά ο αντιναύαρχος της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ, Τζον Μάουγκερ.

«Πρόκειται για ένα απίστευτα αδυσώπητο περιβάλλον εκεί κάτω στον πυθμένα της θάλασσας», είπε ο αξιωματούχος στους δημοσιογράφους κατά τη διάρκεια της επίσημης ενημέρωσης. «Και τα συντρίμμια συνάδουν με μια καταστροφική κατάρρευση του σκάφους, και έτσι θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε και θα συνεχίσουμε να ερευνούμε την περιοχή εκεί κάτω, αλλά δεν έχω απάντηση για προοπτικές αυτή τη στιγμή», πρόσθεσε.

Υποβρύχιο Titan: Αποσύρονται τις επόμενες ώρες πλοία και ιατρικό προσωπικό

Οι αρχές θα αρχίσουν να αποστρατεύουν το ιατρικό προσωπικό και τα εννέα πλοία που συμμετέχουν στην έρευνα για το υποβρύχιο Titan κατά τη διάρκεια των επόμενων 24 ωρών, δήλωσε την Πέμπτη ο Αντιναύαρχος της ακτοφυλακής των ΗΠΑ Τζον Μάουγκερ.

Οι απομακρυσμένες επιχειρήσεις θα συνεχιστούν στον βυθό της θάλασσας για απροσδιόριστο χρονικό διάστημα, πρόσθεσε.

Ο Μάουγκερ είπε ότι είναι «πολύ νωρίς» για να συζητηθεί εάν θα υπάρξει έρευνα, η οποία, όπως είπε, θα ήταν μια απόφαση που θα ληφθεί εκτός των προσπαθειών έρευνας που ήταν επικεφαλής.

Διαβάστε επίσης

Υποβρύχιο Titan: Πέντε νεκροί από την καταστροφική «σύνθλιψη» - Το χρονικό της τραγωδίας

Υποβρύχιο Titan: «Ζωντανοί το ένα δευτερολέπτο, νεκροί το επόμενο» - Οι τελευταίες στιγμές των «5»

Υποβρύχιο Titan: Ειδικοί συνθέτουν το «παζλ» της τραγωδίας - To Πολεμικό Ναυτικό «άκουσε» την έκρηξη

Δείτε όλο το Weekend Edition εδώ