ΕΚΚΛΗΣΙΑ

Υποψήφιος για την Μητρόπολη Θεσσαλονίκης ο Βεροίας Παντελεήμων

Υποψήφιος για την Μητρόπολη Θεσσαλονίκης ο Βεροίας Παντελεήμων

Με επιστολή του, ο μητροπολίτης Βεροίας, Παντελεήμων, ανακοίνωσε εμμέσως την υποψηφιότητά του

Τον πλέον ηχηρό και επίσημο τρόπο επέλεξε για να εκδηλώσει ανοιχτά την υποψηφιότητα του για τον θρόνο της Μητρόπολης Θεσσαλονίκης, ο μητροπολίτης Βεροίας Παντελεήμων.

Μέσω μιας τρισέλιδης επιστολής προς τους εκλέκτορες, τα μέλη της Συνόδου της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, ο 78χρονος ιεράρχης πιστώνει στον εαυτό του τα σημαντικότερα ιστορικά γεγονότα που συνέβησαν στην πόλη της Θεσσαλονίκης όσο εκείνος υπηρετούσε εκεί όπως για παράδειγμα την διαχείριση των καταστροφών του μεγάλου σεισμού, την επιστροφή του ιερού λειψάνου του Οσίου Δαβίδ αλλά και αυτήν του λειψάνου του Μυροβλήτη Πολιούχου της.

Ξεκινώντας με μια παλαιότερη προτροπή του νυν Αρχιεπισκόπου που ως μητροπολίτης Θηβών του είχε προτείνει να διεκδικήσει τον θρόνο της Θεσσαλονίκης, ο επί δυο δεκαετίες τώρα μητροπολίτης Βεροίας ξετυλίγει το σκεπτικό του, σύμφωνα με το οποίο η υποψηφιότητά του είναι η πλέον ενδεδειγμένη.

Μάλιστα είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρον το γεγονός πως ο μητροπολίτης Παντελεήμων παρουσιάζει την υποψηφιότητα του ως αποτέλεσμα υπακοής στην προτροπή του τότε Θηβών Ιερωνύμου.

«Ηχεί ακόμη εις τα ώτα μου, η φωνή του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου μας κ. Ιερωνύμου, ως Μητροπολίτου τότε Θηβών να μου λέγει μετά την κοίμηση του αειμνήστου Γέροντός μου , Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης Παντελεήμονος Χρυσοφάκη, επιτακτικώς και επι λέξει ΄΄Γιατί δεν κατεβαίνεις για την Θεσσαλονίκη;΄΄» γράφει ο μητροπολίτης Παντελεήμων υποστηρίζοντας πως τότε, το «νεαρόν της ηλικίας» αλλά και η «μικρή αρχιερατική εμπειρία» του, δεν του επέτρεψαν ούτε καν να το σκεφθεί.

Το 2003, οπότε εξελίχθηκαν τα γεγονότα που περιγράφει ο κ. Παντελεήμων, ο ίδιος ήταν 58 ετών και ήδη 9 χρόνια μητροπολίτης Βεροίας.

Σήμερα 20 χρόνια μετά, στα 78 του, ο μητροπολίτης σημειώνει προς τους εκλέκτορες πως επανέρχεται «με άλλη εμπειρία και ετοιμότητα, για να κάνω υπακοή και να προσφέρω θυσιαστικώς τον εαυτόν μου…» αφήνοντας εμμέσως πλην σαφώς να εννοηθεί, μέσω της χρήσης της λέξης «υπακοή» πως εκείνος στον οποίο υπακούει είναι ο τότε Θηβών Ιερώνυμος… ο σημερινός Αρχιεπίσκοπος.

Στην προσπάθεια του να στηρίξει με τον πλέον ισχυρό τρόπο την υποψηφιότητά του, ο μητροπολίτης Βεροίας εμφανίζει εαυτόν ως τον άνθρωπο που βίωσε «αυτό που δεν επέτυχαν αυτοκράτορες και αρχιερείς» αφού σύμφωνα με τον ίδιο εκείνος ήταν αυτός που φρόντισε να επιστρέψει το ιερό λείψανο του αγίου Δημητρίου στη Θεσσαλονίκη.

«Αμέσως μετά την επιστροφή μου από αυτήν την εκκλησιαστική αποστολή» γράφει ο μητροπολίτης, εννοώντας τον επαναπατρισμό του λειψάνου του Οσίου Δαβίδ του εν Θεσσαλονίκη το οποίο όπως αναφέρει στην επιστολή ο ίδιος επίσης επανέφερε στην Θεσσαλονίκη, «έγινε γνωστή η είδηση ότι ευρέθησαν τα ιερά λείψανα του Αγίου Δημητρίου του Μυροβλήτου στο San Lorenzo in Campo της Ιταλίας».

Και συνεχίζει: «Κατά τις ολιγοήμερες διακοπές προς ανάπαυση από τη μεγάλη κόπωση της διακονίας εν μέσω του σεισμού, επεσκέφθην πάλι την Ιταλία και εντόπισα το San Lorenzo in Campo. Εκεί ο άγιος Θεός με ελέησε να βιώσω αυτό το οποίο δεν επέτυχαν αυτοκράτορες και αρχιερείς, να εύρω και να προσκυνήσω πρώτος τα μυρόβλητα λείψανα του Αγίου Δημητρίου και μάλιστα να μου προσφερθεί από τον εφημέριον Don Araldo το πρώτο μικρό τεμάχιο του λειψάνου του Αγίου ως προσωπική ευλογία το οποίο και μετέφερα στη Θεσσαλονίκη».

Συνεχίζοντας την αφήγηση του για την συμβολή του στον επαναπατρισμό του ιερού λειψάνου στην πόλη, ο κ. Παντελεήμων σημειώνει: «Ο αείμνηστος γέροντας μου με παρεκάλεσε μετά δακρύων να επιστρέψω στο San Lorenzo με δική του επιστολή και να εκπροσωπήσω τη δοκιμαζόμενη τότε από το σεισμό εκκλησία της Θεσσαλονίκης, διεκδικώντας την επιστροφή των ιερών λειψάνων του πολιούχου μας».

Μετά τους σεισμούς, τον επαναπατρισμό του ιερού λειψάνου του Οσίου Δαβίδ αλλά και αυτού του Αγίου Δημητρίου, ο μητροπολίτης Παντελεήμων απαριθμεί μια σειρά από αλλαγές που συνέβησαν στη Μητρόπολη και τον ναό του Αγίου Δημητρίου, όπως η κατασκευή της λειψανοθήκης, η εύρεση κι άλλων λειψάνων κ.α τα οποία αναφέρει ως «έργα εκείνης της εποχής».

Στη λογική αυτή αναφέρεται και ο οργανισμός της χριστιανικής καταφυγής που λειτουργεί στην πόλη από τον οποίο μάλιστα προήλθαν όπως ο ίδιος αναφέρει 7 αρχιερείς.

Ουσιαστικά δηλαδή αυτό που λέει στην επιστολή του προς του αρχιερείς της Εκκλησίας της Ελλάδος ο μητροπολίτης Βεροίας ή αφήνει να δημιουργηθεί η αίσθηση, είναι πως όλα όσα συνέβησαν στην Μητρόπολη Θεσσαλονίκης επί αρχιερατείας Παντελέημονα Χρυσοφάκη, ήταν ουσιαστικά δικά του έργα.

Η επιστολή κλείνει με υπενθύμιση προς τους Μητροπολίτες πως από τις αρχές του εικοστού αιώνα (1912) η θέση του μητροπολίτη Θεσσαλονίκης , «πλην της περιόδου της δικτατορίας, επληρούτο πάντοτε εκ μεταθέσεως» κάτι το οποίο ο ίδιος θεωρεί πλέον… παράδοση. «Καλούμεθα λοιπόν , κι εμείς να συνεχίσουμε αυτήν την παράδοση ψηφίζοντας το μεταθετό προκειμένου η Μητρόπολη Θεσσαλονίκης να διοικηθεί καταλλήλως» γράφει με νόημα, και καταλήγει: «Όπως βλέπετε είναι τόσοι πολλοί οι λόγοι αλλά και ακόμη περισσότεροι αυτοί που θα μπορούσα με συγκίνηση να σας αναφέρω, οι οποίοι με οδηγούν στην απόφαση αυτή. Γι’ αυτό ζητώ ταπεινά την ευχή Σας, τη συμπαράσταση Σας, την υπερψήφιση του μεταθετού και την ψήφο σας».

Αξίζει να σημειωθεί πως η επιστολή του μητροπολίτη Βεροίας, «σπάει» με την σύνταξη και την διανομή της δυο σημαντικά για την εκκλησιαστική πραγματικότητα «ταμπού». Το πρώτο είναι, πως για πρώτη φορά ένας μητροπολίτης των Νέων Χωρών καλεί σε μαζική «ανταρσία» τους Ιεράρχες, κόντρα στην εκπεφρασμένη βούληση του Οικουμενικού Πατριάρχη κατά της μεταθέσεως ιεραρχών εντός των Μητροπόλεων της Πράξης του 1928.

Το δεύτερο είναι πως για πρώτη φορά, επίσης, Μητροπολίτης που επιθυμεί τη μετάθεση του από την Μητρόπολη στην οποία υπηρετεί σε άλλη, να το εκφράζει με τόσο επίσημο τρόπο και μάλιστα γραπτώς. Η λογική πάνω στην οποία στηρίζεται αυτή η στάση είναι πολύ απλή και όπως οι ίδιοι οι αρχιερείς την περιγράφουν: «Εάν ένας Μητροπολίτης εκλεγεί δια μεταθέσεως, έχει καλώς. Αν δεν εκλεγεί, πως θα γυρίσει στη Μητρόπολη του και πως θα απευθυνθεί στα πνευματικά παιδιά τα οποία επιχείρησε να εγκαταλείψει για κάπου καλύτερα;». Για την ιστορία να σημειωθεί πως ο Μητροπολίτης Βεροίας κάνει στην συγκεκριμένη επιστολή καμία αναφορά στην πόλη την οποία υπηρετεί τις τελευταίες δυο δεκαετίες. Η μόνη φορά στην οποία έχει χρησιμοποιηθεί η λέξη «Βέροια» στην επιστολή, είναι εκεί που αναφέρεται ο τίτλος του υποψήφιου προς μετάθεση αρχιερέα.

Η εκλογή του νέου Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης εις διαδοχή του παραιτηθέντα μητροπολίτη Ανθίμου, θα πραγματοποιηθεί από την Ι.Σ.Ι. την πρώτη εβδομάδα του Οκτωβρίου. Καλά πληροφορημένες πηγές του ΕΚΚΛΗΣΙΑ ONLINE σημειώνουν πως δεν αποκλείεται για τους δικούς του λόγους μέρος της Ιεραρχίας να επιλέξει την μετάθεση ως τρόπο πλήρωσης της Μητρόπολης, όμως θεωρείται εξαιρετικά δύσκολο έως απίθανο να εκλέξει νέο μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κάποιον από τους εν ενεργεία επαρχιούχους μητροπολίτες.

Όσο για την «παράδοση» την οποία αναφέρει ο μητροπολίτης Βεροίας… αυτή φαίνεται πως θα «σπάσει» από το παλιρροϊκό κύμα της νέας πραγματικότητας που σε μεγάλο βαθμό έχει ήδη διαμορφωθεί εντός του Σώματος των Ιεραρχών.

Πηγή: ekklisiaonline.gr