ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καλάθι του νοικοκυριού: Οι αλλαγές και η νέα σήμανση από 1η Δεκεμβρίου

Καλάθι του νοικοκυριού: Οι αλλαγές και η νέα σήμανση από 1η Δεκεμβρίου
Επάρκεια προϊόντων που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «το καλάθι του νοικοκυριού»
Pixabay

Δημοσιεύθηκαν σε ΦΕΚ οι αλλαγές για την καλύτερη σήμανση των προϊόντων στο «καλάθι του νοικοκυριού»

Χρονικό περιθώριο έως την 1η Δεκεμβρίου έχουν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ να αναρτήσουν την νέα σήμανση στα προϊόντα του «καλαθιού του νοικοκυριού» με σκοπό να διευκολύνονται οι καταναλωτές στις αγορές τους.

Αυτό προβλέπει σύμφωνα με την απόφαση του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης με την οποία τροποποιείται η απόφαση 108669/31-10-2022, για το «καλάθι του νοικοκυριού».

Στην απόφαση περιλαμβάνεται, εκτός από τη διευθέτηση του ειδικού σήματος και τη διασφάλιση της επάρκειας των προϊόντων του καλαθιού, και μία τροποποίηση-διευκρίνιση στη λίστα με τις 51 κατηγορίες προϊόντων που αφορά σε δύο κατηγορίες προϊόντων (στις θέσεις 27 και 28). Στον πίνακα που περιλαμβάνεται στη νέα απόφαση γίνεται αναφορά για «κρέμα βρεφικής ηλικίας» και «γάλα βρεφικής ηλικίας» ενώ στον πίνακα της πρώτης απόφασης - στις ίδιες θέσεις - υπήρχαν οι κατηγορίες «φόρμουλα μωρών (παιδικές τροφές)» και «γάλα βρεφικής ηλικίας (παιδικές τροφές)».

Σχετικά με τη χρήση του σήματος της πρωτοβουλίας «το καλάθι του νοικοκυριού» προβλέπονται τα εξής:

  • Η ενημέρωση του καταναλωτικού κοινού για τα προϊόντα που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «το καλάθι του νοικοκυριού» γίνεται υποχρεωτικά μέσω ειδικού σήματος που τοποθετείται επί των προϊόντων ή στο φυσικό ή στον ηλεκτρονικό χώρο πώλησής τους ή σε κάθε μέσο με το οποίο τα προϊόντα διαφημίζονται στον καταναλωτή. Επιπρόσθετα στην είσοδο κάθε καταστήματος αναρτάται ευκρινής λίστα / κατάλογος των προϊόντων που συνθέτουν το καλάθι του νοικοκυριού καθώς και οι τιμές στις οποίες προσφέρονται τα προϊόντα.
  • Το ειδικό σήμα τοποθετείται υποχρεωτικά δίπλα στην ένδειξη τιμής αγοράς κάθε προϊόντος που έχει ενταχθεί στο «καλάθι του νοικοκυριού» στο ράφι σε διακριτό καρτελάκι. Το καρτελάκι έχει σχήμα τετράγωνο ή ορθογώνιο, με διαστάσεις τουλάχιστον ίσες με 8 εκατοστά x 8 εκατοστά, ή έχει σχήμα κυκλικό, με διάμετρο τουλάχιστον ίση με 8 εκατοστά, επί του οποίου έχει τυπωθεί το ειδικό (έγχρωμο) σήμα.
  • Η υποχρέωση εφαρμογής των ως άνω διαστάσεων του ειδικού σήματος εκκινεί από την 1η Δεκεμβρίου 2022.
  • Οι επιχειρήσεις που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «το καλάθι του νοικοκυριού» μπορούν να αποκτούν πρόσβαση στο ειδικό σήμα αποστέλλοντας σχετικό αίτημα στην ηλεκτρονική διεύθυνση gen-sec@ mindev.gov.gr.
  • Απαγορεύεται η χρήση του ειδικού σήματος από επιχειρήσεις που δεν συμμετέχουν στο «καλάθι του νοικοκυριού». Στις επιχειρήσεις που παραβιάζουν την ως άνω απαγόρευση επιβάλλονται διοικητικές κυρώσεις.
  • Απαγορεύεται η χρήση του ειδικού σήματος σε προϊόντα που δεν συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «το καλάθι του νοικοκυριού» και δεν έχουν δηλωθεί με τον κατάλογο καταναλωτικών προϊόντων που κάθε επιχείρηση έχει αποστείλει στο υπουργείο Ανάπτυξης. Στις επιχειρήσεις που παραβιάζουν την ως άνω απαγόρευση επιβάλλονται διοικητικές κυρώσεις.

Επάρκεια προϊόντων που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία «το καλάθι του νοικοκυριού»

Οι υπόχρεοι διασφαλίζουν ότι τα προϊόντα που δηλώνονται στον κατάλογο καταναλωτικών προϊόντων («καλάθι του νοικοκυριού») που αποστέλλεται στο υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων βρίσκονται στα καταστήματά τους σε επάρκεια και διατίθενται απρόσκοπτα στο καταναλωτικό κοινό.

Αν τα αποθέματα προϊόντος που συμμετέχει στο «καλάθι του νοικοκυριού» εξαντληθούν σε ένα ή περισσότερα καταστήματα, οι υπόχρεοι, αντικαθιστούν προσωρινά το προϊόν που εξαντλήθηκε με αντίστοιχο προϊόν που διατίθεται στην ίδια ή χαμηλότερη τιμή και στην ίδια ή μεγαλύτερη ποσότητα. Αν δεν υπάρχει τέτοιο προϊόν στο κατάστημα, οι υπόχρεοι μεριμνούν για την τροφοδοσία του καταστήματος στο οποίο εξαντλήθηκε το προϊόν εντός 2 ημερών με επαρκή ποσότητα του προϊόντος που εξαντλήθηκε ή ενημερώνουν το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων και την ψηφιακή πλατφόρμα e-katanalotis για την οριστική αντικατάσταση του προϊόντος στο σύνολο των καταστημάτων τους. Το νέο προϊόν θα πρέπει επίσης να βρίσκεται σε επάρκεια. Η οριστική αντικατάσταση προϊόντος επιτρέπεται για μία μόνο φορά μέχρι την νέα τακτική υποβολή καταλόγου προϊόντων.

Οι παραπάνω παράγραφοι δεν εφαρμόζονται για προϊόντα που διατηρούνται υποχρεωτικά εντός ψυγείου ή κατάψυξης.

Κυρώσεις

Στις επιχειρήσεις που παραβαίνουν τις υποχρεώσεις τους επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ύψους 2.000 ευρώ ανά κατάστημα στο οποίο συντελείται η παράβαση.

Η Wolt Market στο «Καλάθι του Νοικοκυριού»

H Wolt Market αποφάσισε να συμμετέχει εθελοντικά στην κυβερνητική πρωτοβουλία για το «Καλάθι του Νοικοκυριού» συμβάλλοντας στην καταπολέμηση του κύματος ανατιμήσεων στην ευρύτερη αγορά και στην συγκράτηση του πληθωρισμού, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση.

Το «Καλάθι του Νοικοκυριού» της Wolt Market θα αριθμεί 57 προϊόντα, τα οποία θα είναι στην συντριπτική τους πλειονότητα επώνυμα προϊόντα.

Κεντρικός στόχος της Wolt Market είναι «να συμβάλλει στην προσπάθεια συγκράτησης τιμών και να διασφαλίσει ότι οι πιο αδύναμοι συμπολίτες μας θα μπορούν να αγοράζουν τα βασικά καταναλωτικά προϊόντα σε χαμηλές τιμές». Οι πελάτες της Wolt Market θα μπορούν να τα προμηθεύονται όλες τις ημέρες της εβδομάδας, από τις 08:00 έως τις 00:00, εντός περίπου 30 λεπτών στην πόρτα τους. «Στόχος μας είναι η Wolt Market να είναι ο εβδομαδιαίος προορισμός αγορών, για όλα όσα χρειάζονται οι Έλληνες καταναλωτές» επισημαίνεται στην ίδια ανακοίνωση.

Σημειώνεται ότι ήδη από την 1 η Οκτωβρίου 2022, η εταιρεία προχώρησε σε μειώσεις τιμών σε βασικά καταναλωτικά αγαθά. Αυτή η ενέργεια αφορούσε σε 1.500 κωδικούς προϊόντων όπως γαλακτοκομικά, ζυμαρικά, φρούτα, λαχανικά, απορρυπαντικά, καθώς κι άλλες κατηγορίες προϊόντων, σε όλα τα καταστήματα Wolt Market σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα.

«Είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που συμμετέχουμε σε αυτή την σημαντική πρωτοβουλία και προσδοκούμε να συνεισφέρουμε στην προσπάθεια που καταβάλει το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων για την συγκράτηση των τιμών. Σε μια ιδιαίτερα απαιτητική περίοδο, στεκόμαστε στο πλευρό του Έλληνα καταναλωτή προσφέροντας προσιτές τιμές σε βασικά αγαθά πρώτης ανάγκης» δήλωσε χαρακτηριστικά ο Αθανάσιος Μπιλάλης, γενικός διευθυντής της Wolt Market για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα.

Διαβάστε επίσης:

Σούπερ μάρκετ: «Ναι μεν, αλλά» για το «καλάθι του νοικοκυριού» - Τι λένε οι καταναλωτές

Καλάθι του νοικοκυριού:Έρευνα ΙΕΛΚΑ - Πόσο το εμπιστεύονται οι πολίτες

Καλάθι του νοικοκυριού: Πώς κύλισαν οι πρώτες δέκα μέρες λειτουργίας