Αντιμέτωπο με μια «τραγωδία» το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα

Newsroom Newsroom

Αντιμέτωπο με μια «τραγωδία» το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα

Αντιμέτωπο με μια «τραγωδία» είναι το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα εξαιτίας της «βίαιης» πολιτικής των μνημονίων, που έχει επιδεινώσει σε μεγάλο βαθμό την κακή εικόνα που ήδη είχε η Παιδεία, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση για την Εκπαίδευση 2015 του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ.

«Η Ελλάδα είναι πρωταθλήτρια στην υποχρηματοδότηση και στις ανισότητες, ουραγός στην καινοτομία και στα εκπαιδευτικά αποτελέσματα στην ΕΕ», αναφέρει η έκθεση με τίτλο «Η ταυτότητα της ελληνικής Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από το 2002 έως το 2014».

Όπως τονίζεται στα συμπεράσματα της έρευνας που παρουσιάστηκε σήμερα από τον Νίκο Παϊζη, μαθηματικό-ερευνητή, επιστημονικό σύμβουλο του ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ, παρουσία του υπουργού Παιδείας Νίκου Φίλη, στο αμφιθέατρο της ΓΣΕΕ, «η εικόνα της ελληνικής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε σύγκριση με το ευρωπαϊκό γίγνεσθαι προκαλεί βαθύτατη ανησυχία για το μέλλον των νεότερων γενιών και για το ίδιο το μέλλον της Ελλάδας».

Σύμφωνα με την έκθεση, είναι οδυνηρές οι επιπτώσεις της υποχρηματοδότησης στην εκπαίδευση, με το πρόβλημα να εστιάζεται κυρίως στην προσχολική εκπαίδευση, οι υποδομές της οποίας δεν καλύπτουν το σύνολο των αναγκών των νηπίων. Επίσης, στο σύνολο των σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παρουσιάζονται σοβαρότατα προβλήματα και ελλείψεις, τόσο σε κτίρια όσο και σε χώρους εστίασης, εργαστηριακές υποδομές, χώρους πολλαπλών δραστηριοτήτων, αλλά και σε κατάλληλο διαδακτικό εξοπλισμό. Ακόμη ένα ιδιαίτερο εύρημα που καταδεικνύει η έκθεση, είναι το γεγονός ότι η Ελλάδα, παρότι δεν παρουσιάζει ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά σχολικής διαρροής, εμφανίζει ραγδαία αύξηση του αριθμού των NEETs δηλαδή των νέων ανθρώπων έξω από την εκπαίδευση, την εργασία και την κατάρτιση.

Σοκάρουν οι προτάσεις για την Παιδεία

Η ασφυκτική πολιτική της λιτότητας στο χώρο της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης έχει επίσης -αναφέρει η έκθεση του ΚΑΝΕΠ- προκαλέσει την έξαρση των εκπαιδευτικών/κοινωνικών ανισοτήτων. Η Ελλάδα σημειώνει το μεγαλύτερο εύρος ανισοκατανομής πόρων ανάμεσα σε προνομιούχα (κοινωνικο-οικονομικά και πολιτιστικά) και μη-προνομιούχα σχολεία. Επίσης, είναι μεταξύ των ευρωπαίων πρωταθλητών της ανεργίας των νέων με πτυχίο.

Η υποχρηματοδότηση μαζί με «τα αναποτελεσματικά προγράμματα σπουδών, όπως αναφέρεται στα συμπεράσματα, οδηγεί την Ελλάδα σε χαμηλές επιδόσεις στα παραγόμενα εκπαιδευτικά αποτελέσματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι μαθητές των ελληνικών σχολείων καταλαμβάνουν τις τελευταίες θέσεις στην επίδοση στα βασικά γνωστικά αντικείμενα (μαθηματικά, γλώσσα, φυσικές επιστήμες). Εξάλλου, στους επτά διαθέσιμους στόχους που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να διαπιστωθεί η πρόοδος εκσυγχρονισμού των εκπαιδευτικών συστημάτων, η Ελλάδα δεν βρίσκεται σε κανέναν από αυτούς μέσα στην πρώτη σε επίδοση πεντάδα χωρών.

«Βρισκόμαστε προ των πυλών μιας πανεθνικής εκπαιδευτικής τραγωδίας χωρίς ιστορικό προηγούμενο τις τελευταίες δεκαετίες» κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου οι ερευνητές του ΚΑΝΕΠ της ΓΣΕΕ στα συμπεράσματα της έκθεσης και υπογραμμίζουν ότι το ζήτημα είναι βαθύτατα πολιτικό.

Η έκθεση μελετά τα βασικά μεγέθη της ελληνικής πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης με συγκριτική αποτύπωση όλων των διαθέσιμων οικονομικών και μη-οικονομικών μεγεθών της για την περίοδο 2002-2014 και τη θέση της στο ευρωπαϊκό και διεθνές πλαίσιο αναφοράς.

Φίλης: Ανάγκη να υπάρξει συνεννόηση

Την ανάγκη να υπάρξει συνεννόηση ανάμεσα σε όλες τις πολιτικές δυνάμεις, τους εκπαιδευτικούς και την κοινωνία, για να αλλάξει προς το καλύτερο η Παιδεία στη χώρα, υπογράμμισε ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Νίκος Φίλης, μετά την παρουσίαση των συμπερασμάτων της ετήσιας έκθεσης του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ (ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ) για τα βασικά μεγέθη της εκπαιδευσης.

«Με συνείδηση ότι όλοι ξεκινάμε από διαφορετικές ιδεολογικές αφετηρίες για ένα πρόβλημα που κατ' εξοχήν διαθλάται από ιδεολογικές αντιλήψεις ή και προκαταλήψεις, το θέμα της Παιδείας, αλλά με συνείδηση ότι πρέπει να βρούμε κοινούς τόπους για ένα κοινό καλό, έχει σημασία να υπάρξει συνεννόηση σε βάθος χρόνου και να βγάλουμε, ει δυνατόν, το θέμα της εκπαίδευσης έξω από το θέμα της αντιπολιτευτικής αντιπαράθεσης», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Φίλης.

Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και η τοποθέτηση του τομεάρχη Παιδείας της ΝΔ Θεόδωρου Φορτσάκη. «Προσχωρώ απόλυτα σε αυτή την προσέγγιση, ότι τα σχολεία πρέπει να μείνουν μακριά από χρησιμοθηρικούς σκοπούς», είπε και προσέθεσε ότι θα πρέπει «να βγουν οι σχολικοί καβγάδες» από τα ζητήματα της Παιδείας. «Γιατί εάν δεν το κάνουμε αυτό δεν θα κατορθώσουμε να συμφωνήσουμε σε ένα πλαίσιο. Και οι διαφορετικές ιδεολογικές αφετηρίες δεν δικαιολογούν σήμερα το να μην μπορέσουμε να βρούμε ένα σταθερό πλαίσιο συνεννόησης που θα μείνει σταθερό για πολλά χρόνια», επισήμανε ο κ. Φορτσάκης.

Κορονοϊός Γαλλία: ΣΟΚ! 471 θάνατοι σε ένα 24ωρο - Έφτασαν τους 4.503 οι νεκροί

21:00

Αποκλειστικό: Αναστολή συμβάσεων σε δύο εκπομπές -πρώτης γραμμής- του ΣΚΑΪ (photos)

20:57

Κορονοϊός: Με απόφαση του ΥΠΟΙΚ αμετάβλητος ο ΕΝΦΙΑ και το 2020

20:56

Δημοσκόπηση - Κορονοϊός: Οι Έλληνες εμπιστεύονται Τσιόδρα και κυβέρνηση;

20:53

Μία σπουδαία κίνηση από το συγκρότημα ΜΕΛΙSSES!

20:52

Πώς είναι σήμερα ο Σταμάτης Γαρδέλης;

20:46

Κορονοϊός Γερμανία: Περισσότεροι από 2.300 γιατροί και νοσηλευτές έχουν μολυνθεί

20:43

Κορονοϊός: Τα καλά νέα της ημέρας - Ανακάλυψαν ουσία που φέρεται να καταπολεμά τον ιό

20:37

Κορονοϊός: Η χλωροκίνη στα νοσοκομεία αναφοράς του ΕΣΥ – Ξεκινά η δωρεάν διάθεση

20:31

Καρλίτος και Λιζέτ: Δεν φαντάζεσαι πώς είναι σήμερα τα παιδιά της τηλεοπτικής Σφετερίστριας (video)

20:30

Κορονοϊός Βέλγιο: Συγκίνηση για 90χρονη που αρνήθηκε αναπνευστήρα - «Κρατήστε τον για νεότερους»

20:29

Κορονοϊός Τουρκία: Στους 356 οι θάνατοι - Στα 18.135 τα κρούσματα

20:28
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
DPG NETWORK
ened ΜΕΛΟΣ ΕΝΕΔ Monetized by DPG Digital Media ©2010-2020 Newsbomb.gr - All rights reserved