ΕΛΛΑΔΑ

Άνοιγμα σχολείων: «Δεν πρέπει να ανοίξουν», λένε οι ειδικοί - Τα 4 σενάρια για τη λειτουργία τους

Άνοιγμα σχολείων: «Δεν πρέπει να ανοίξουν», λένε οι ειδικοί - Τα 4 σενάρια για τη λειτουργία τους
Φωτογραφία αρχείου - Intime

Στην «σκιά» της Όμικρον και των «μαύρων» ρεκόρ η συζήτηση γύρω από το άνοιγμα των σχολείων στις 10 Ιανουαρίου ανοίγει, με τους γονείς, την εκπαιδευτική κοινότητα και τους επιστήμονες να τονίζουν πως η επαναλειτουργία τους σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα θα οδηγήσει σε νέες τρικυμίες τη χώρα.

Παιδικοί και βρεφονηπιακοί σταθμοί λειτουργούν κανονικά από σήμερα και στο «τραπέζι» της επιστημόνων της επιτροπής του υπ. Υγείας βρίσκεται το άνοιγμα των εκπαιδευτικών βαθμίδων. Η κυβέρνηση επιμένει ότι η επιστροφή στις αίθουσες θα γίνει κανονικά σε αυτή την ημερομηνία, όμως, οι αντιδράσεις ως προς αυτό είναι ιδιαίτερα έντονες από γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς όσο κι από την επιστημονική κοινότητα.

Ο Νίκος Καπραβέλος, Διευθυντής στη Β' ΜΕΘ του νοσοκομείου Παπανικολάου που εδώ και δύο χρόνια παρακολουθεί από την πρώτη γραμμή τον «πόλεμο» στις ΜΕΘ, όπου καταλήγουν καθημερινά χιλιάδες συμπολίτες μας είναι κατηγορηματικός ως προς το άνοιγμά τους. «Τα σχολεία δεν πρέπει να ανοίξουν. Να δοθεί μία μικρή παράταση για να δούμε τι επιπτώσεις έχει στη νοσηρότητα η έκρηξη κρουσμάτων. Δεν αντέχει άλλο το σύστημα υγείας στην Ελλάδα», λέει, δίνοντας παράλληλα την εικόνα που επικρατεί τώρα στα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης. «Το Σαββατοκύριακο διασωληνώσαμε δύο εκτός ΜΕΘ. Μεγάλη πίεση, αφόρητη, δυσβάσταχτη πίεση στις ΜΕΘ. Ακόμα δεν έχουμε δει τις επιπτώσεις της Όμικρον στα νοσοκομεία. Δεν έχουμε δει τη νοσηρότητα αυτής της έκρηξης των κρουσμάτων, αλλά κινδυνεύουν οι υποδομές του κράτους και του συστήματος υγείας», είπε.

Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και ο Γρηγόρης Γεροτζιάφας, καθηγητής Αιματολογίας στο Πανεπιστήμιο της Σορβόννης, ο οποίος προειδοποίησε πως με το άνοιγμα των σχολείων οι σχολικές μονάδες θα γίνουν αναμεταδότες του ιού κι αν δεν υπάρχουν δομές πρωτοβάθμιας περίθαλψης αυτό θα οδηγήσει σε βαριές νοσηλείες. «Ιδιαίτερα στη Γαλλία υπάρχει πρόβλημα με το διδακτικό προσωπικό, το οποίο είναι ελλιπές λόγω πολιτικών λιτότητας, κι αν νοσήσουν θα ελαττωθούν σημαντικά», πρόσθεσε.

Την εκτίμηση ότι πρέπει τα σχολεία να παραμείνουν κλειστά μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων και να επιβληθούν νέα μέτρα για να ελεγχθεί η διασπορά του κορονοϊού εξέφρασε ο ερευνητής, Γιώργος Παυλάκης. Ειδικότερα, αναφορικά με την λειτουργία των σχολείων τάχθηκε κατά του ανοίγματός τους στις 10 Ιανουαρίου λέγοντας πως «με τόσο ιό στον αέρα και τόσα κρούσματα, δεν μπορούν να λειτουργήσουν τα σχολεία, από τα οποία εξαρτάται η λειτουργία της κοινωνίας. Δεν χρειάζεται να κρίνουμε άρον – άρον, υπό χειρότερες συνθήκες, όπως έγινε την Πρωτοχρονιά».

«Όταν έκλεισαν τα σχολεία, τα κρούσματα στα παιδιά σχολικής ηλικίας μειώθηκαν στο μισό σε σχέση με τα κρούσματα που είχαμε από την αρχή της σχολικής χρονιάς. Να παρθούν τέτοια μέτρα, που να ανακοπούν τα κρούσματα. Αν μείνουν κλειστά τα σχολεία, θα κρατήσουν τα κρούσματα στα παιδιά στο μισό ή στο ένα τρίτο σε σχέση με τα κρούσματα με ανοιχτά σχολεία» επισήμανε ο Γιώργος Παυλάκης.

Αγανακτισμένοι οι γονείς

Παρά την δραματική αύξηση των κρουσμάτων της μετάλλαξης όμικρον η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επιμένει ότι τα σχολεία θα ανοίξουν «κανονικά» στις 10 Ιανουαρίου, χωρίς ωστόσο να διευκρινίζεται από κανέναν τι σημαίνει η έκφραση «θα ανοίξουν κανονικά». Ο υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης, επεσήμανε χθες πως το άνοιγμα θα γίνει στις 10 Ιανουαρίου και αν αυτό απαιτείται, τότε θα υπάρξουν αλλαγές στα πρωτόκολλα.

Όλα αυτά, βέβαια, δεν φαίνονται να πείθουν κυρίως τους γονείς που ανησυχούν ιδιαίτερα λόγω της τεράστιας αύξησης των κρουσμάτων το τελευταίο διάστημα. «Πώς θα στείλουμε τα παιδιά μας στο σχολείο με 50.000 κρούσματα την ημέρα;», είναι η εύλογη απορία των περισσότερων. Δεν είναι λίγοι κι αυτοί που κάνουν τον παραλληλισμό με τα δυο προηγούμενα χρόνια, όπου με 1.000 και 2.000 κρούσματα την ημέρα τα σχολεία παρέμεναν κλειστά και είχε εφαρμοστεί η τηλεκπαίδευση, σε αντίθεση με την τωρινή κατάσταση.

Μέσα σε όλο αυτό το κλίμα που έχει δημιουργηθεί, υπάρχουν πολύ έντονες αντιδράσεις και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το Twitter «βράζει» για το θέμα σχολεία, με μηνύματα όπως αυτά που ακολουθούν…

Ανοίγουν σήμερα τα φροντιστήρια - Αντιδράσεις από την ΟΙΕΛΕ

Σήμερα ανοίγουν και πάλι τα φροντιστήρια, τα Κέντρα Ξένων Γλωσσών και τα Κέντρα Εργοθεραπείας και Λογοθεραπείας, τα οποία αναμένουν πιθανές αλλαγές στα υγειονομικά πρωτόκολλα, με την ΟΙΕΛΕ να αντιδρά και να κάνει λόγο για «υγειονομική βόμβα».

Η ανησυχία για την επέλαση της μετάλλαξης Όμικρον εντείνεται για τους εργαζόμενους εκπαιδευτικούς των φροντιστηρίων καθώς την ίδια ώρα οι ειδικοί ζητούν την παράταση του ανοίγματος των σχολείων για μια εβδομάδα μετά τις 10 Ιανουαρίου, δηλαδή την ημερομηνία που ανοίγουν βάσει προγραμματισμού.

Όπως αναφέρει η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος (ΟΙΕΛΕ) σε ανακοίνωση της: «Καμιά οδηγία, καμιά πρόνοια, χιλιάδες εκπαιδευτικοί και μαθητές κυριολεκτικά ξεχασμένοι από το Υπουργείο Παιδείας και την κυβέρνηση. Αν συνυπολογίσει κανείς στους χώρους αυτούς και τα περιβόητα Κέντρα Μελέτης που λειτουργούν χωρίς θεσμικό πλαίσιο και δεν υπάγονται σε κανέναν εποπτικό φορέα, γίνεται φανερό ότι πρόκειται για μια υγειονομική βόμβα εκατοντάδων χιλιάδων διδασκόντων και διδασκόμενων που μπορεί να μεταδώσουν αστραπιαία τον ιό στην κοινότητα».

Στην ανακοίνωσή της, προσθέτει, επίσης, ότι: «Καλούμε άμεσα την πολιτεία να αναλάβει τις ευθύνες της και να πάρει μέτρα. Σε πολλούς από τους χώρους αυτούς, όπως έχουμε επισημάνει κατ’ επανάληψη, οι αίθουσες είναι μικρές, οι αναλογίες τ.μ. ανά εκπαιδευόμενο που τίθενται από το θεσμικό πλαίσιο δεν τηρούνται και υπάρχει συχνά το φαινόμενο των αδήλωτων τάξεων-εκπαιδευτικών-μαθητών που συνωστίζονται σε χώρους χωρίς καμιά διασφάλιση υγιεινής και ασφάλειας.

Απαιτούμε δωρεάν μοριακά τεστ για όλους τους εκπαιδευτικούς και μαθητές, ώστε να διευκολυνθεί η ακριβής ιχνηλάτηση των κρουσμάτων. Ζητάμε την αναστολή του ανοίγματος των εκπαιδευτικών μονάδων μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας».

Τα 4 σενάρια που εξετάζει το υπουργείο Παιδείας για το άνοιγμα των σχολείων

Στο υπουργείο Παιδείας αφήνουν να εννοηθεί ότι θα αλλάξουν τα περίφημα υγειονομικά πρωτόκολλα και όλα θα πάνε μια χαρά. Η πρόταση που συζητούν είναι να μειωθεί το ποσοστό των μαθητών που απαιτείται να βρεθούν θετικοί στον κορονοϊό, προκειμένου να κλείσει ένα τμήμα και από 50% συν 1 να γίνει 30% συν 1. Το συγκεκριμένο μέτρο είναι αμφίβολο αν μπορεί να θέσει ανάχωμα στην έξαρση της πανδημίας ενώ είναι μαθηματικά βέβαιο ότι θα οδηγήσει στο κλείσιμο πολλών σχολείων σε χρόνο dt. Θα ανοίξουν δηλαδή τα σχολεία στις 10 Ιανουαρίου για να κλείσουν σε μια εβδομάδα;

Το σχέδιο της κυβέρνησης για αύξηση των self test, που αντί για δύο φορές την εβδομάδα να γίνονται σε καθημερινή βάση και όχι μόνο για τους μη εμβολιασμένους μαθητές όπως ισχύει σήμερα, αλλά για ολόκληρη την εκπαιδευτική κοινότητα, είναι εξίσου αστείο και επικίνδυνο. Άπαντες γνωρίζουν ότι η αξιοπιστία των self test είναι απολύτως αμφισβητούμενη, όπως αμφισβητούμενο είναι το αν γονείς και μαθητές προβαίνουν στην διαδικασία ή απλώς δηλώνουν το «αρνητικό» αποτέλεσμα στο edupass.gov.gr.

Η άλλη σκέψη του υπουργείου Παιδείας προκειμένου όλα τα παιδιά να βρεθούν στο σχολικό περιβάλλον με την μέγιστη δυνατή ασφάλεια κάνοντας μαζικά rapid test λίγο πριν μεταβούν στις σχολικές μονάδες.

Η τελευταία πρόταση που εξετάζεται είναι το αποκορύφωμα της έννοιας «βλέποντας και κάνοντας». Να ανοίξουν δηλαδή οι σχολικές μονάδες «κανονικά» στις 10 Ιανουαρίου και ανάλογα με τον αριθμό των κρουσμάτων που θα καταγραφούν, αν χρειαστεί να κλείσουν. Ο… ορισμός της υπευθυνότητας δηλαδή και της απόλυτης προετοιμασίας.

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.

Διαβάστε επίσης:

Πανδημία: Οι πρώτες αποφάσεις του έτους, ο γρίφος με τα σχολεία και οι εμβολιασμοί στους άνω των 50

ΟΠΕΚΕΠΕ: Γιγάντια πληρωμή - ρεκόρ 1,1 δισ. ευρώ σε 1,7 εκατ. δικαιούχους (πίνακες με ποσά)

Άνοιγμα σχολείων: Μιας εμμονής μύρια κακά έπονται – Τα σενάρια του υπουργείου Παιδείας