Δημογραφική κρίση

Εάν η Ελλάδα θέλει να διασφαλίσει το μέλλον της, η στήριξη της οικογένειας πρέπει να αποτελέσει απόλυτη προτεραιότητα

Δημογραφική κρίση
3'

Η υπογεννητικότητα και η γήρανση του πληθυσμού αποτελούν δύο από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η Ελλάδα τις επόμενες δεκαετίες. Με τις προβλέψεις να δείχνουν ότι μέχρι το 2050 ο πληθυσμός μπορεί να μειωθεί κάτω από τα 8 εκατομμύρια, το δημογραφικό πρόβλημα δεν είναι απλώς μια στατιστική ανησυχία, αλλά ένας άμεσος κίνδυνος για την οικονομία, το ασφαλιστικό σύστημα και τη συνοχή της κοινωνίας.

Η κυβέρνηση έχει ήδη ανακοινώσει μια σειρά νέων μέτρων, στοχεύοντας στην ενίσχυση των νέων οικογενειών και τη στήριξη της μητρότητας. Στο τραπέζι βρίσκονται προτάσεις όπως η αύξηση του επιδόματος μητρότητας, η παροχή επιδοτήσεων στέγης για νέες οικογένειες και η επέκταση της γονικής άδειας. Ωστόσο, παρά τις κυβερνητικές προσπάθειες, γίνεται ολοένα και πιο σαφές ότι η λύση στο δημογραφικό πρόβλημα δεν μπορεί να έρθει αποκλειστικά μέσα από κρατικές παρεμβάσεις.

Σε αυτό το πλαίσιο, ξεχωρίζει η πρωτοβουλία του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, και συγκεκριμένα του κ. Χατζηθεοδωσίου, το οποίο ανακοίνωσε ότι θα προσφέρει 5.000 ευρώ σε κάθε εργαζόμενο του που αποκτά παιδί, και μάλιστα από το πρώτο παιδί. Πρόκειται για μια πρωτοποριακή κίνηση, που αναγνωρίζει ότι η στήριξη των νέων γονέων δεν είναι μόνο υπόθεση του κράτους, αλλά και του επιχειρηματικού κόσμου, που μπορεί να διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο στη δημιουργία ενός φιλικού περιβάλλοντος για τις οικογένειες.

Πέρα από τα οικονομικά κίνητρα το Επιμελητήριο δεν σταματά εκεί. Ανακοίνωσε επίσης:
• Ομαδικό πρόγραμμα ασφάλισης υγείας για τους εργαζόμενους.
• Κάλυψη των μεταπτυχιακών σπουδών των παιδιών τους, δίνοντας έμφαση στη μακροπρόθεσμη επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό.
• Δωροεπιταγές Χριστουγέννων και Πάσχα που φτάνουν σχεδόν το ύψος δύο μισθών.

Αυτά τα μέτρα έρχονται να προστεθούν σε έναν ευρύτερο διάλογο για το πώς η ιδιωτική πρωτοβουλία μπορεί να συμβάλει στην αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος. Σε μια εποχή που οι νέοι διστάζουν να κάνουν οικογένεια λόγω οικονομικής ανασφάλειας, τέτοιες πρωτοβουλίες μπορούν να λειτουργήσουν παραδειγματικά, προτρέποντας και άλλες επιχειρήσεις και φορείς να ακολουθήσουν παρόμοιες πρακτικές.

Γιατί η Ελλάδα καθυστερεί στη στήριξη των οικογενειών;

Παράλληλα, δημιουργείται το εύλογο ερώτημα: γιατί η στήριξη των νέων οικογενειών στη χώρα μας είναι τόσο ελλιπής; Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει καταστήσει σαφές ότι το δημογραφικό ζήτημα είναι στρατηγικής σημασίας, όμως η Ελλάδα παραμένει πίσω στη δημιουργία ουσιαστικών κινήτρων.

Ενδεικτικά, ενώ πολλές ευρωπαϊκές χώρες παρέχουν αφορολόγητο αγροτικό πετρέλαιο στους αγρότες, η ελληνική κυβέρνηση συνεχίζει να το αρνείται, την ίδια στιγμή που εφοπλιστές απολαμβάνουν φορολογικά προνόμια, τα οποία η ΕΕ πλέον ζητά να περιοριστούν. Αυτή η αντίφαση δεν περνά απαρατήρητη και προκαλεί έντονες συζητήσεις για το πού και πώς κατανέμονται οι φορολογικές ελαφρύνσεις.

Η στήριξη των οικογενειών δεν είναι πολυτέλεια, αλλά αναγκαιότητα

Εάν η Ελλάδα θέλει να διασφαλίσει το μέλλον της, η στήριξη της οικογένειας πρέπει να αποτελέσει απόλυτη προτεραιότητα. Αυτό δεν μπορεί να γίνει με αποσπασματικά μέτρα, αλλά με ολοκληρωμένες πολιτικές που θα καλύπτουν από τη γονική άδεια και τις επιδοτήσεις στέγης μέχρι την πρόσβαση σε ποιοτική εκπαίδευση και υγειονομική περίθαλψη.

Η πρωτοβουλία του κ. Χατζηθεοδωσίου δείχνει ότι η λύση στο δημογραφικό δεν είναι μόνο υπόθεση της πολιτείας, αλλά και των επιχειρήσεων και των θεσμών. Εάν περισσότερες επιχειρήσεις ακολουθήσουν αυτό το παράδειγμα, η Ελλάδα μπορεί να δημιουργήσει ένα περιβάλλον που ενθαρρύνει τη δημιουργία οικογενειών, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την κοινωνική και οικονομική της σταθερότητα.

Γιατί η πραγματική ανάπτυξη δεν μετριέται μόνο σε δείκτες και νούμερα, αλλά και σε νέες ζωές που μπορούν να γεννηθούν και να μεγαλώσουν με ασφάλεια και προοπτικές.

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή