Μια βόλτα στη Βαρβάκειο αγορά και μια συζήτηση με τον πιο «παλιό» κρεοπώλη
Οι κρεοπώλες περιμένουν τους πελάτες τους...
Πηγή: Newsbomb.gr / Νίκος Χριστοφάκης
ΕΛΛΑΔΑ

Μια βόλτα στη Βαρβάκειο αγορά και μια συζήτηση με τον πιο «παλιό» κρεοπώλη

Ο Δημήτρης Αλούπης είναι ο πιο «παλιός» κρεοπώλης της Βαρβακείου… Ο «Τζίμης» που δίνει εκλεκτά κρέατα από το 1981 μιλά στο Newsbomb.gr για τις παλιές εποχές της αγοράς αλλά και γι’ αυτές που έρχονται

Φωτογραφίες-Βίντεο: Νίκος Χριστοφάκης

Από το 1981 είναι εκεί κάθε πρωί. Στην συμβολή των οδών Σοφοκλέους και Αιόλου στην πιο μικρή πύλη της Βαρβακείου ο Δημήτρης Αλούπης γνωστός και ως «Τζίμης» είναι το δεύτερο κρεοπωλείο όπως μπαίνει κανείς μέσα. Ο πιο παλιός κρεοπώλης της Βαρβακείου αυτή την στιγμή μιλά στο Newsbomb.gr για την συνεχή παρουσία του, για αυτά που έχουν αλλάξει τα τελευταία 41 χρόνια στην αγορά, για τις συνήθειες των καταναλωτών αλλά και για τις επιπτώσεις που έχει η συρρίκνωση του ελληνικού πρωτογενή τομέα στην αγορά κρέατος και στην ελληνική οικονομία.

Χωρίς να θέλει να γίνει μάντης κακών, αλλά με την εμπειρία του προβλέπει πως οι τιμές στα κρέατα θα αυξηθούν και άλλο το επόμενο διάστημα.

Ο Δημήτρης Αλούπης γνωστός και ως «Τζίμης» είναι ο παλιότερος κρεοπώλης της Βαρβακείου αγοράςNewsbomb.gr / Νίκος Χριστοφάκης

Είσαι στο πεζοδρόμιο εδώ 4 δεκαετίες, πόσο έχει αλλάξει ο κόσμος;

«Πάρα πολύ έχει αλλάξει ο κόσμος όλα αυτά τα χρόνια. Κάποτε η αγορά πλημμύριζε από κόσμο ο οποίος ψώνιζε πάρα πολλά πράγματα. Έφευγε γεμάτος σακούλες. Τότε το κρέας δεν υπήρχε και παντού. Λίγα ήταν τα μαγαζιά που το πουλούσαν. Τα σουπερ-μάρκετ δεν πουλούσαν κρέας. Πριν 40 χρόνια λοιπόν όλοι άνθρωποι κατέβαιναν στην αγορά ψώνιζαν την μπακαλική τους, τα ψάρια τους και το κρέας τους. Δηλαδή ψώνιζαν για το σπίτι τους τα πάντα από την αγορά. Τώρα αυτό δεν υπάρχει. Πιο πολύ ανεβαίνει ο κόσμος στην αγορά για τα ψάρια πλέον παρά για το κρέας».

Έχεις κρατήσει πελάτες που έρχονται από την ημέρα που άνοιξες;

«Ναι, υπάρχει κόσμος που έρχεται. Δεν είναι πολλοί άνθρωποι. Αλλά με το πέρασμα των χρόνων έχουμε γίνει πλέον φίλοι. Δεν είναι υπερβολή αυτό που λέω».

Ο Τζίμης είναι κάθε μέρα στο πόστο του από το 1981Newsbomb.gr / Νίκος Χριστοφάκης

Έρχονται εδώ 41 χρόνια επειδή τους δίνεις εκλεκτά προϊόντα;

«Σε όλους δίνω εκλεκτά και ποιοτικά προϊόντα. Όσο κλισέ και να ακούγεται εγώ δεν κοιτάω το κέρδος αλλά να είναι ευχαριστημένος ο κόσμος που έρχεται εδώ και να έρθει ξανά και ξανά. Κοιτάω τον πελάτη να τον έχω κοντά μου».

Στα μαγαζιά έξω, ο κόσμος πλέον τρώει... «άχυρο». Είναι κάτι που το έχεις παρατηρήσει;

«Ελάχιστα είναι τα μαγαζιά που έχουν πολύ καλό κρέας πλέον. Παλιά οι ιδιοκτήτες από ταβέρνες ή από ψητοπωλεία έφθαναν στην αγορά και αναζητούσαν το καλύτερο κρέας για το μαγαζί τους. Πλέον δεν ισχύει αυτό. Άλλαξε η αγορά και «παίζουν» οι μεγάλοι παίκτες, οι αλυσίδες και ψωνίζουν κρέατα από αμφιβόλου ποιότητας πηγές. Δεν προσέχουν πλέον τον πελάτη. Παλιά εμείς είχαμε πελάτες τους ιδιοκτήτες εστιατορίων, τους μάγειρες και όσους ασχολούνταν με την εστίαση. Τώρα δεν υπάρχει αυτό. Υπάρχει ένα τηλέφωνο, στείλε μου αυτό, αυτό και αυτό. Εγώ «κρατάω» ακόμη γιατί έχω άλλη λογική, κοιτάω να έχω διαπροσωπική σχέση με τους πελάτες μου και να τους δίνω ό,τι καλύτερο μπορώ».

Δουλεύοντας και ταυτόχρονα μιλώντας στο Newsbomb.grNewsbomb.gr / Νίκος Χριστοφάκης

Μία ακόμη πληγή αποτελεί και η συρρίκνωση της κτηνοτροφίας;

«Όχι μόνο η κτηνοτροφία αλλά όλος ο ελληνικός πρωτογενής τομέας ισοπεδώθηκε. Αυτό είχε και έχει ακόμη τρομερές συνέπειες στην αγορά και κατ’ επέκταση στην εθνική οικονομία. Και ενώ συνέβη αυτό, σταδιακά άλλαξε ο κόσμος και τις διατροφικές του συνήθειες πηγαίνοντας πιο πολύ στο κρέας με αποτέλεσμα να φθάνουν «καραβάνια» εισαγόμενα τα οποία φυσικά και δεν έχουν την ίδια ποιότητα με τα ελληνικά».

Προβλέπεις αύξηση των τιμών το επόμενο διάστημα;

«Θεωρώ πως οι καταστάσεις είναι ακόμη πολύ ρευστές. Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει προκαλέσει ντόμινο ανατιμήσεων και στον πρωτογενή τομέα. Σε αυτή την εξίσωση βάλτε τις μεταφορές και την ενέργεια. Εκτιμώ πως αν η κατάσταση αυτή συνεχιστεί θα αυξηθούν και οι τιμές στα κρέατα».

Η εικόνα της ΒαρβακείουNewsbomb.gr / Νίκος Χριστοφάκης

Τέλος, γιατί να έρθει ο κόσμος στη Βαρβάκειο;

«Να έρθει, να κάνει την έρευνα του και να βρει αυτό που τον ικανοποιεί σε ποιότητα και σε εξυπηρέτηση. Να προσπαθήσει να εφοδιάσει το σπίτι του με το καλύτερο δυνατό. Θέλει ψάξιμο η αγορά, αλλά σίγουρα θα βρεθεί αυτό που αναζητά ο καθένας».

Η ιστορία της Βαρβακείου – Πως προέκυψε το όνομα της

Με αφορμή την συνέντευξη του Δημήτρη Αλούπη του παλιότερου κρεοπώλη της Βαρβακείου σας παραθέτουμε ιστορικά στοιχεία που αφορούν την «γέννηση» της αγοράς.

Οι βιτρίνες είναι πάντα ελκυστικέςNewsbomb.gr / Νίκος Χριστοφάκης

Ειδικότερα Η κεντρική αγορά της Αθήνας πήρε το όνομά της από τον εθνικό ευεργέτη και επικηρυγμένο από τους Οθωμανούς, Ιωάννη Βαρβάκη από τα Ψαρά. Στη διαθήκη του ο Βαρβάκης άφησε το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας του, που βρισκόταν σε ρωσική τράπεζα, στο ελληνικό Δημόσιο. Επιθυμούσε με βάση αυτήν την ίδρυση Λυκείου η ανέγερση του οποίου, πράγμαται, ολοκληρώθηκε με επιτυχία το 1859. Η Αγορά γειτνίαζε με το Λύκειο. Έτσι ονομάστηκε και αυτή «Βαρβάκειος».

Για να ολοκληρωθεί, ωστόσο, η Αγορά πέρασε από δυσκολίες. Ενώ ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1878, ολοκληρώθηκε με καθυστέρηση το 1886. Στο ενδιάμεσο μεσολάβησε μια πυρκαγιά στις 8 και 9 Αυγούστου του 1884. Έκτοτε λειτουργεί αδιάκοπα.

Δείτε και αυτά από το Weekend Edition:

Ο κόσμος των μπαχαρικών - Πώς αλλάζουν το φαγητό και τη ζωή μας

Λαχαναγορά Ρέντη: Οι ιστορίες των ανθρώπων μεταξύ Πειραιώς και Κηφισού

Τα γκράφιτι που είναι κρυμμένα στις μικρές γειτονιές

Δείτε όλο το Weekend Edition εδώ