Μάστιγα τα τροχαία στη χώρα - Ποιοι παράγοντες αυξάνουν την γενοκτονία στην άσφαλτο
Οι Έλληνες οδηγοί έχουν συμπεριφορές στον δρόμο που αποτελούν όχι μόνο παραβίαση αλλά και «απόπειρα θανάτου»
Πηγή: Pixabay
ΕΛΛΑΔΑ

Μάστιγα τα τροχαία - Ποιοι παράγοντες αυξάνουν την γενοκτονία στην άσφαλτο - Ειδικοί εξηγούν

Η διεπιστημονική ομάδα του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» μιλώντας στο Newsbomb.gr αναφέρθηκε στην έξαρση τροχαίων ατυχημάτων που σημειώνεται στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια

Το τροχαίο δυστύχημα που έλαβε χώρα τα ξημερώματα της Τετάρτης στη Βούλα και στοίχισε τη ζωή σε δύο νεαρά άτομα, επιβεβαιώνει τα θλιβερά στατιστικά που θέλουν τα τροχαία την πρώτη αιτία θανάτου σε νέους στη χώρα μας.

Δύο νεκροί – μία νεαρή κοπέλα και ένα αγόρι ηλικίας 19 ετών– είναι ο τραγικός απολογισμός του τροχαίου πριν από λίγα 24ωρα. Το πρόσφατο αυτό περιστατικό είναι το πιο πρόσφατο σε μια μακάβρια λίστα που αριθμεί κάθε χρόνο περίπου 650 νεκρούς από τροχαία. Αν σε αυτούς προσθέσει κανείς τους περίπου 700 μόνιμα τραυματίες που αφήνουν πίσω τους οι σφοδρές συγκρούσεις μεταξύ των οχημάτων και οι παρασύρσεις και τους 1.500 ελαφρά τραυματισμένους, μπορεί εύκολα να αντιληφθεί το μέγεθος του προβλήματος στην Ελλάδα.

Ποιοι παράγοντες ευθύνονται για τα τροχαία ατυχήματα

Η διεπιστημονική ομάδα του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» μιλώντας στο Newsbomb.gr αναφέρθηκε στην έξαρση τροχαίων ατυχημάτων που σημειώνεται στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια.

Η κακή ψυχολογική κατάσταση, το ανθρώπινο λάθος, το κινητό τηλέφωνο αλλά και η απόσπαση της προσοχής ευθύνονται για σχεδόν το 90% των σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων, που συχνά αποβαίνουν και θανατηφόρα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η νεότερης γενιά οδηγοί, είναι πιο επιρρεπείς σε άλλες δραστηριότητες, που τους κάνουν να μην κοιτάζουν πια τον δρόμο.

«Τα περισσότερα θύματα τροχαίων ανήκουν στην ηλικιακή ομάδα 25-49 ετών (37%) με το 72% από αυτούς να είναι οδηγοί. Υπάρχει όμως και ένα σημαντικό ποσοστό πεζών που χάνουν τη ζωή τους σε τροχαίο δυστύχημα το οποίο ανέρχεται στο 15,2% εκ των οποίων το 44% ήταν άτομα ηλικίας μεγαλύτερης των 65 ετών», ανέφερε η διεπιστημονική ομάδα του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» στο Newsbomb.gr.

H κυριότερη αιτία τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα είναι τα ανθρώπινα λάθη που σχετίζονται με ταχύτητα καθώς επίσης με την έλλειψη εξοικείωσης με το αυτοκίνητο που οδηγεί ο οδηγός, καθώς και με την άγνοια των συνθηκών του δρόμου.

«Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι αποκλειστικά υπεύθυνος ή συνυπεύθυνος στο 95% των περιπτώσεων τροχαίων συμβάντων. H υπερβολική ταχύτητα αποτελεί την υπ’ αριθμόν ένα αιτία πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων, με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ να ακολουθεί», εξήγησε η διεπιστημονική ομάδα του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς».

Η μάστιγα των τροχαίων και τη συμπεριφορά των Ελλήνων οδηγών

Όσον αφορά τους Έλληνες οδηγούς και τη συμμόρφωση με τον ΚΟΚ η διεπιστημονική ομάδα ανέφερε: «Τους Έλληνες οδηγούς τους διακρίνει μια επιθετικότητα που σε συνδυασμό με την ελλιπή αστυνόμευση, καταλήγουμε στη συχνή μη τήρηση των κανόνων σε βάρος της Οδικής Ασφάλειας. Αν δούμε τους ελέγχους της τροχαίας, εδώ καταδεικνύεται και το μέγεθος του προβλήματος, γιατί το 1/4 των οδηγών είναι παραβατικοί. Είχαμε κάποιους ελέγχους στις αρχές Δεκεμβρίου 2023. Βεβαιώθηκαν περίπου 5.000 παραβάσεις την ημέρα. Είχαμε 328 συλλήψεις και 4.500 παραβάσεις, όπου ελέγχθηκαν 21.000 άνθρωποι και 16.000 οχήματα. Τα νούμερα είναι σοκαριστικά. Η τροχαία χρειάζεται ενίσχυση και μέσω της διεύρυνσης των ηλεκτρονικών μέσων, όπως είναι τα ραντάρ και οι κάμερες».

«Όμως χρειάζεται να λάβουμε υπόψη ότι η Οδική Ασφάλεια είναι ένα ζήτημα πολυπαραγοντικό. Οι παράγοντες που επηρεάζουν το επίπεδό της έχουν να κάνουν πέρα από την πολιτική βούληση και την αστυνόμευση με την καλλιέργεια παιδείας, μιας κουλτούρας Οδικής Ασφάλειας γενικότερα», συμπλήρωσε.

«Η αλλαγή κουλτούρας πολύ συχνά συνδέεται με το ζήτημα της τροποποίησης της συμπεριφοράς και της αλλαγής της ακατάλληλης οδικής συμπεριφοράς με ασφαλέστερη και πολιτισμένη συμπεριφορά. Η τροποποίηση αυτή ενδεχομένως να απαιτεί μεγάλη προσπάθεια μιας και τα εγκατεστημένα πρότυπα οδικής μας συμπεριφοράς είναι προϊόν μιας μακροχρόνιας πορείας εμπειριών μάθησης. Για παράδειγμα, είναι δυνατόν οι μαθησιακές διαδικασίες να επισυμβαίνουν μέσω παρατήρησης και μίμησης έτσι ώστε ήδη από την παιδική ηλικία να υπάρχει σημαντική επίδραση στα παιδιά από την οδική συμπεριφορά των γονέων. Μάλιστα ένα από τα δημοφιλή σποτ του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (ΙΟΑΣ) «Πάνος Μυλωνάς» πραγματεύεται ακριβώς το εν λόγω ζήτημα», τόνισε.

«Καθοριστικός είναι ο ρόλος της ενημέρωσης για την πρόληψη και οι εκπαιδευτικές δράσεις. H συμβολή του Ινστιτούτου είναι σημαντική όσον αφορά στην προώθηση της εκπαίδευσης στην Οδική Ασφάλεια και τη Βιώσιμη Κινητικότητα στη χώρα μας, καθώς μόνο στα τελευταία χρόνια έχουν εκπαιδευτεί μέσω των προγραμμάτων μας περισσότεροι από 300.000 μαθητές μέσα σε σχολικές τάξεις και 7.500 εκπαιδευτικοί. Έχουμε αναπτύξει εκπαιδευτικά προγράμματα για όλες τις ηλικίες, επιστημονικά τεκμηριωμένα, που συνδυάζουν τη θεωρητική με τη βιωματική προσέγγιση και ανταποκρίνονται αφενός μεν στις ανάγκες των μαθητών ως χρήστες του οδικού δικτύου και αφετέρου στα παιδαγωγικά πλαίσια που θέτει το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων καθώς τα προγράμματα του Ινστιτούτου που απευθύνονται σε μαθητές έχουν την έγκριση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων», πρόσθεσε.

«Επίσης, πολλοί περισσότεροι πολίτες έχουν εκτεθεί κατά καιρούς στα κοινωνικά μηνύματα του Ινστιτούτου είτε μέσα από καμπάνιες στα ΜΜΕ είτε μέσα από ανοιχτές δράσεις που διοργανώνονται σε Δήμους και ΟΤΑ. Οι καμπάνιες μας έχουν σκοπό να ενημερώσουν το κοινό για νέους ή λιγότερο γνωστούς κανόνες, να ευαισθητοποιήσουν σχετικά με διάφορα προβλήματα ή να πείσουν τον πληθυσμό να απέχει από επικίνδυνες συμπεριφορές και να υιοθετήσει άλλες, ασφαλείς, όταν κινείται στο δρόμο», ανέφερε.

Παράνομη στάθμευση και υπερβολική ταχύτητα είναι οι πιο συχνές παραβάσεις.

«Σύμφωνα με τη Στατιστική Επετηρίδα της Ελληνικής Αστυνομίας για το έτος 2022 (πιο πρόσφατη), οι συχνότερες παραβάσεις ήταν οι παράνομες σταθμεύσεις και αμέσως επόμενη η υπερβολική ταχύτητα», ανέφερε η διεπιστημονική ομάδα του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς».

Έρευνα: Ποια είναι τα πιο συχνά λάθη των οδηγών

Οι ερευνητές του Πολυτεχνείου της Βιρτζίνια (Virginia Tech), με επικεφαλής τον διευθυντή του Ινστιτούτου Μεταφορών Τομ Ντίνγκους, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών των ΗΠΑ (PNAS), χρησιμοποίησαν κάμερες τοποθετημένες στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου για να παρακολουθούν τις συνήθειες των οδηγών και μετά έκαναν σύγκριση με τα στατιστικά στοιχεία για τα τροχαία.

Οι επιστήμονες υπολόγισαν ότι, σε πάνω από τις μισές διαδρομές με το αυτοκίνητό του, ένας οδηγός ασχολείται παράλληλα με κάτι άλλο, εκτός από το να οδηγεί, οπότε υπερδιπλασιάζεται ο κίνδυνος ατυχήματος.

Σημαντικόςπαράγοντας κινδύνου είναι η ταραγμένη συναισθηματική κατάσταση του οδηγού, αν είναι π.χ. θυμωμένος, λυπημένος, κλαίει, βρίσκεται σε υπερδιέγερση κ.ά. Μια τέτοια ψυχική κατάσταση αυξάνει κατά 9,8 φορές τον κίνδυνο τροχαίου. Εξάλλου, η οδήγηση με ταχύτητα πάνω από το εκάστοτε όριο αυξάνει κατά 13 φορές τον κίνδυνο.

Τα ανθρώπινα λάθη συχνά σχετίζονται με φρενάρισμα σε λάθος σημείο και σε λάθος χρόνο, καθώς επίσης με την έλλειψη εξοικείωσης με το αυτοκίνητο που οδηγεί ο οδηγός, καθώς και με την άγνοια των συνθηκών του δρόμου.

Από την άλλη, λάθη όπως το να «κολλάει» κανείς πίσω από άλλο αυτοκίνητο, να μασουλάει κάτι, να μιλάει με το παιδί του ή σε άλλον συνεπιβάτη στο πίσω κάθισμα, να «χορεύει» στο ρυθμό της μουσικής που ακούει ή (για τις γυναίκες οδηγούς) να βάζει μέικ-απ, στην πράξη αυξάνουν πολύ λίγο τον κίνδυνο τροχαίου.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, η νεότερη γενιά οδηγών, ιδίως οι νεότεροι σε ηλικία, είναι πιο επιρρεπείς σε άλλες δραστηριότητες, που τους κάνουν να μην κοιτάζουν πια τον δρόμο. Ο Ντίνγκους επεσήμανε ότι αν αυτή η τάση συνεχισθεί, χωρίς να ληφθούν μέτρα (που θα περιορίζουν την απόσπαση της προσοχής από κινητά τηλέφωνα κλπ.), τότε η επόμενη και η μεθεπόμενη γενιά οδηγών θα κινδυνεύουν ακόμη περισσότερο να πέσουν θύματα τροχαίου. Πρωτίστως όμως, οι ίδιοι οι οδηγοί πρέπει να αντιληφθούν τον κίνδυνο και να αυτοπειθαρχηθούν, συνειδητοποιώντας ότι η οδήγηση απαιτεί συγκέντρωση.

Διαβάστε επίσης

Κίνδυνος-θάνατος για τους οδηγούς της Αττικής: Σε άθλια κατάσταση πολλά στηθαία ασφαλείας

Ομόνοια: Τροχαίο με μοτοσικλέτα - Δύο σοβαρά τραυματίες

Παραλιακή και Βουλιαγμένης: Σοκαριστικό τροχαίο με δύο νεκρούς και δύο τραυματίες

Δείτε όλο το Weekend Edition εδώ