ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Νέο σοκ από ESM: Ξεπερνούν τα 8 δισ. ευρώ τα χρέη του Δημοσίου προς ιδιώτες – Σαφές μήνυμα Ρέγκλινγκ

Νέο σοκ από ESM: Ξεπερνούν τα 8 δισ. ευρώ τα χρέη του Δημοσίου προς ιδιώτες – Σαφές μήνυμα Ρέγκλινγκ

Ένα ακόμη ηχηρό χαστούκι δίνει στην κυβέρνηση ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας, όπως αποκαλύπτει η έκθεση των δανειστών που συντάχθηκε με αφορμή τη σημερινή συνεδρίαση του ESM για την αποδέσμευση της δόσης των 1,7 δισ. ευρώ προς την Ελλάδα – Η διευκρίνιση του ΥΠΟΙΚ και το μήνυμα του Κλάους Ρέγκλινγκ.

Συγκεκριμένα, βάσει της έκθεσης, οι συνολικές οφειλές του Δημοσίου προς τους ιδιώτες στα τέλη Σεπτεμβρίου ανέρχονται στα 8,045 δισ. ευρώ, αν και οι συσσωρευμένες ληξιπρόθεσμες οφειλές του δημοσίου μειώθηκαν κατά 1,55 δισ. ευρώ.

Για την ακρίβεια, οι οφειλές του Δημοσίου προκύπτoυν από:

1. Τις ληξιπρόθεσμες οφειλές φορέων της γενικής κυβέρνησης οι οποίες στο τέλος Σεπτεμβρίου ανέρχονταν στα 3,615 δισ. ευρώ από 3,907 δισ. ευρώ τον Αύγουστο και 5,039 δισ. ευρώ τον Ιούνιο.

2. Τις επιστροφές φόρου που δεν έχουν ακόμη καταβληθεί στους δικαιούχους και οι οποίες αυξήθηκαν τον Σεπτέμβριο έναντι του Αυγούστου, από τα 1,341 δισ. ευρώ, στα 1,439 δισ. ευρώ.

3. Τις επιστροφές φόρου οι οποίες βρίσκονται υπό επεξεργασία. Αυτό το κονδύλι, το εκτιμούν στα 1,4521 δισ. ευρώ έναντι 1,439 δισ. ευρώ που ήταν τον Ιούνιο αλλά και στο τέλος Αυγούστου.

Και 4. Τις συντάξεις στους νέους συνταξιούχους που δεν έχουν ακόμη καταβληθεί και οι οποίες υπολογίζονται στα 1,412 δισ. ευρώ.

Το υπουργείο Οικονομικών, ωστόσο, έσπευσε να δώσει διευκρινίσεις για τα στοιχεία και το ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου προς τους ιδιώτες.

«Στα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών για το ύψος των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα περιλαμβάνονται, κατά πάγια τακτική, μόνο εκκαθαρισμένες ληξιπρόθεσμες οφειλές» διευκρινίζουν χαρακτηριστικά αρμόδιες πηγές του ΥΠΟΙΚ.

Έτσι εξηγείται, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, η διαφορά που παρουσιάζεται μεταξύ των στοιχείων του υπουργείου και της Κομισιόν, η οποία περιλαμβάνει και αυτές που δεν έχουν εκκαθαριστεί. «Πρόκειται κυρίως για μη επεξεργασμένα αιτήματα συντάξεων, κυρίως εφάπαξ καθώς και μη επεξεργασμένα αιτήματα επιστροφών φόρων», σημειώνουν, καταλήγοντας:

«Έτσι ενώ τα τελευταία στοιχεία του Αυγούστου του Δελτίου για την πορεία των μεγεθών της Γενικής Κυβέρνησης καταγράφουν σύνολο ληξιπρόθεσμων οφειλών ύψους 4,9 δισ. ευρώ, αυτά της Κομισιόν δείχνουν 8,045 δισ. ευρώ αφού σ΄ αυτά περιλαμβάνονται και μη εκκαθαρισμένες οφειλές».

Στο μεταξύ, την πεποίθηση πως «αν εφαρμοστεί με αποφασιστικότητα το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα, η εμπιστοσύνη των επενδυτών στην Ελλάδα θα ανακτηθεί», εξέφρασε ο διευθύνων σύμβουλος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) Κλάους Ρέγκλινγκ σε αποκλειστικές δηλώσεις του προς το ΑΠΕ-MΠΕ.

Ο Κλάους Ρέγκλινγκ σημειώνει ότι καλό θα ήταν η Ελλάδα να βγει για δανεισμό στις διεθνείς αγορές πριν τη λήξη του προγράμματος, δηλαδή εντός του 2017. Θεωρεί, δε, ότι ο στόχος αυτός είναι πραγματοποιήσιμος.

Το πλήρες κείμενο των απαντήσεων που έδωσε ο Κλάους Ρέγκλινγκ στα τρία ερωτήματα που του υπέβαλε το ΑΠΕ-ΜΠΕ είναι το εξής:

ΑΠΕ-ΜΠΕ: Λίγο μετά την έγκριση από τον ESM της εκταμίευσης των 2,8 δισ. ευρώ προς την Ελλάδα, δηλώσατε ότι «αν η ελληνική κυβέρνηση συνεχίσει να εφαρμόζει τις μεταρρυθμίσεις που έχουν συμφωνηθεί στο πρόγραμμα του ESM, η μεγέθυνση της ελληνικής οικονομίας θα επιταχυνθεί την επόμενη χρονιά και τότε η κυβέρνηση θα είναι σε θέση να εκδώσει ξανά ομόλογα». Θα θέλατε να μας εξηγήσετε γιατί είναι αναγκαίο για την Ελλάδα να προσπαθήσει να βγει στις αγορές πριν το τέλος του προγράμματος, δηλαδή πριν το δεύτερο εξάμηνο του 2018;

Κλάους Ρέγκλινγκ: Η Ελλάδα από το 2010 και μετά δεν έχει βγει πολύ στις αγορές. Επομένως θα ήταν καλό η κυβέρνηση να αρχίσει να συνδέεται σταδιακά με τους επενδυτές πριν το τέλος του προγράμματος του ESM το 2018, όταν τα δάνεια του ESM δεν θα είναι πλέον διαθέσιμα. Αν η ελληνική κυβέρνηση εφαρμόσει με αποφασιστικό τρόπο τη μεταρρυθμιστική ατζέντα που έχει συμφωνηθεί στο πρόγραμμα του ESΜ, η εμπιστοσύνη των επενδυτών στην Ελλάδα θα ανακτηθεί. Αυτό συνέβη στα μέσα του 2014, όταν η τότε ελληνική κυβέρνηση μπόρεσε να εκδώσει με επιτυχία ένα τριετές και ένα πενταετές ομόλογο.

ΑΠΕ-ΜΠΕ: Θεωρείτε λοιπόν ότι εντός του 2017 θα ήταν λογικό για την Ελλάδα να αρχίσει να εκδίδει ξανά ομόλογα. Πότε ακριβώς θα μπορούσε να γίνει αυτό και με ποιά ωρίμανση ομολόγων;

Κλάους Ρέγκλινγκ: Η ακριβής χρονική στιγμή έκδοσης ομολόγων, κατά τη διάρκεια του 2017, καθώς και οι ωριμάνσεις των ομολόγων είναι κάτι που θα αποφασιστεί από το ελληνικό Γραφείο Διαχείρισης Δημόσιου Χρέους στην Αθήνα.

ΑΠΕ-ΜΠΕ: Στο τέλος του προγράμματος του ESM, η Ελλάδα θα πρέπει να χρηματοδοτείται πλήρως από τις αγορές; Πιστεύετε ότι αυτό είναι ρεαλιστικό;

Κλάους Ρέγκλινγκ: Στόχος όλων των προγραμμάτων είναι οι δανειζόμενες χώρες να μπορέσουν να χρηματοδοτηθούν πλήρως ξανά από τις αγορές. Αυτό λειτούργησε καλά με την Ιρλανδία, την Πορτογαλία και την Κύπρο. Αυτές οι χώρες επέστρεψαν στις αγορές, αρκετά πριν το τέλος των αντίστοιχων προγραμμάτων τους. Είμαι πεπεισμένος ότι αυτό είναι ρεαλιστικό και για την Ελλάδα, εφόσον η κυβέρνηση δείξει ισχυρή ιδιοκτησία στην εφαρμογή του μεταρρυθμιστικού προγράμματος που συμφωνήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος του ESM. H κυβέρνηση θα βοηθηθεί από το γεγονός ότι στο τέλος του προγράμματος, το 2018, περίπου τα δύο τρίτα του ελληνικού δημόσιου χρέους θα διακρατείται από τα Ταμεία διάσωσης του ESM και του EFSF. Αυτό σημαίνει ότι οι πολύ ευνοϊκοί όροι δανεισμού μας θα ισχύσουν για το συντριπτικό μέρος του ελληνικού δημόσιου χρέους για μεγάλο χρονικό διάστημα, λόγω των πολύ χαμηλών επιτοκίων και των πολύ μεγάλων λήξεων των δανείων μας προς την Ελλάδα…

Σχετικές ειδήσεις