ΕΛΛΑΔΑ

Αθηνών – Λαμίας: Τέλος οι παράδρομοι – Έκλεισε και το «90» - Τι αναφέρει η «Νέα Οδός»

Αθηνών – Λαμίας: Τέλος οι παράδρομοι – Έκλεισε και το «90» - Τι αναφέρει η «Νέα Οδός»

Αντιδράσεις από τις τοπικές κοινωνίες – «Προέχει η ασφάλεια των οδηγών», διαμηνύει η εταιρεία που εκμεταλλεύεται τον αυτοκινητόδρομο

Οριστικό τέλος στις παράνομες συνδέσεις της εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας έβαλε η «Νέα Οδός», με στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας των οδηγών που κινούνται στον αυτοκινητόδρομο.

Συνεργεία της Νέας Οδού επανατοποθέτησαν τα στηθαία στο 90ό χλμ. της εθνικής οδού Αθηνών - Λαμίας, αποκλείοντας έτσι την είσοδο και έξοδο στον παράδρομο.

Τις εξελίξεις δρομολόγησε η έναρξη λειτουργίας του ΣΕΑ Αταλάντης στο 140ο χλμ της Αθηνών - Λαμίας. Έτσι οι αυτοκινητιστές θα μπορούν να εξυπηρετούνται στα εξής σημεία:

2

Το κλείσιμο των παράνομων συνδέσεων με την εθνική οδό προβλεπόταν από υπουργική απόφαση του 2001, κατόπιν προβλέφθηκε ως όρος στη σύμβαση παραχώρησης του άξονα Μεταμόρφωσης- Σκάρφειας προς τη Νέα Οδό (το 2007) και σχετική υποχρέωση επαναδιατυπώθηκε στον ν. 4313/2014, ο οποίος έδινε προθεσμία μέχρι τον Μάρτιο του 2015. Μάλιστα για το κλείσιμο της συγκεκριμένης παράνομης σύνδεσης είχε διατάξει και το Δ΄ τμήμα του ΣτΕ (αποφάσεις 1086 και 1087/2008).

Οι αντιδράσεις

Στις 6/8/2018, ο Δήμος Ορχομενού κοινοποίησε στη Νέα Οδό την υπ‘ αριθμ. 124/2018 απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου που αφορά αίτημα προς το Υπουργείο Μεταφορών και τη Νέα Οδό σχετικά με τη διέλευση των μόνιμων κατοίκων Τ.Κ του Δήμου Ορχομενού, στο ύψος του 90ου χλμ. της ΝΕΟ Αθηνών – Λαμίας και μετά τον Αύγουστο του 2018.

Ειδικότερα, το δημοτικό συμβούλιο αποφάσισε ομόφωνα:

1. Να απαιτήσει να μην κλείσει η πρόσβαση στο 90ο χλμ. της εθνικής Οδού στον παράδρομο, για την ελεύθερη διέλευση των πολιτών, μέχρι την κατασκευή ολοκληρωμένου παράπλευρου δικτύου.

2. Να πραγματοποιηθεί συνάντηση με το υπουργείο Μεταφορών και τη Νέα Οδό στην οποία θα προσκληθούν να παρευρεθούν η Αντιπεριφερειάρχης Π.Ε. Βοιωτίας και οι Βουλευτές του νομού.

3. Την ειρηνική διαμαρτυρία στο ύψος των παραδρόμων.

Σύμφωνα με τα πρακτικά της συνεδρίασης, ως κύρια επιχειρήματα υπέρ των ανωτέρω προβλήθηκαν:
- «η μη ύπαρξη παραδρόμου από το 92 έως το 102 χλμ. (διασταύρωση Ακραιφνίου) ,όπως θα όφειλε το Υπουργείο Μεταφορών βάση και της εθνικής αλλά και της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας, γεννάει ένα τεράστιο ζήτημα ιδιαιτέρως για τους κατοίκους του Κάστρου , Κόκκινου , Ακραιφνίου, αν αναλογιστείτε, ότι υπάρχουν άνθρωποι που εργάζονται προς τη Θήβα και θέλουν 8 € καθημερινά για διέλευση τους , δηλαδή 180 -200 € για διόδια το μήνα»
- «χωρίς να έχουν τη παραμικρή ευθύνη- δεν έχουν άλλη διέλευση και καλούνται πλέον να πληρώσουν το «μάρμαρο» και για μια απόσταση 38χλμ θα πληρώνουν 7,70€ καθημερινά σε διόδια, πράγμα το οποίο αποτελεί κατάφορη αδικία που δεν πρέπει να εφαρμοστεί και να παραμείνει ανοιχτός ο παράδρομος στο ύψος του 90ουχλμ μέχρι να υλοποιηθεί η παράπλευρη διέλευση».

Η απάντηση της «Νέας Οδού»

Αρχικά θα πρέπει να τονίσουμε ότι οι κλειστοί αυτοκινητόδρομοι όπως ο Α.Θ.Ε., εκ φύσεως έχουν προορισμό να εξυπηρετούν υπεραστικές μετακινήσεις και όχι ενδοδημοτικές ή τοπικού χαρακτήρα.

Πέρα όμως αυτού, η πραγματικότητα σε κάθε περίπτωση, είναι διαφορετική από αυτή που προβλήθηκε στο δημοτικό συμβούλιο, καθώς με μια απλή αναζήτηση στους χάρτες της Google διαπιστώνει κανείς ότι και εναλλακτική διαδρομή υπάρχει και πιο σύντομη (χιλιομετρικά) είναι.

Ειδικότερα, οι δύο εναλλακτικές διαδρομές που προτείνονται από την εφαρμογή google maps για τις μετακινήσεις μεταξύ Ορχομενού και Θήβας είναι:

- Μέσω επαρχιακής οδού Λιβαδειάς – Κάστρου και αυτοκινητοδρόμου ΠΑΘΕ συνολικού μήκους 44χλμ και εκτιμώμενης διάρκειας 34 λεπτών (χωρίς να υπολογίζεται η καθυστέρηση της παράκαμψης των διοδίων μέσω του «90».

Diadromi Meso PATHE

- Μέσω Επαρχιακής Οδού Λιβαδειάς – Κάστρου – Αλιάρτου – Θήβας, συνολικού μήκους 41 χλμ και εκτιμώμενης διάρκειας 42 λεπτών.

Enallaktiki Diadromi

Γίνεται λοιπόν απολύτως σαφές ότι και εναλλακτική διαδρομή υπάρχει και χιλιομετρικά εγγύτερη είναι και η χρήση του αυτοκινητοδρόμου δεν είναι υποχρεωτική για τις τοπικές μετακινήσεις. Η επιλογή της μιας ή της άλλης εναλλακτικής, έγκειται καθαρά στην ελεύθερη βούληση του κάθε οδηγού.

Στην περίπτωση δε που κάποιος επιλέξει την άνεση, την ταχύτητα και τις προσφερόμενες υπηρεσίες οδικής ασφάλειας και εξυπηρέτησης ενός κλειστού αυτοκινητοδρόμου, αυτό δεν μπορεί να γίνεται χωρίς αντίτιμο και σίγουρα δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να γίνεται με κίνδυνο της οδικής ασφάλειας των χρηστών του αυτοκινητοδρόμου. Επιπλέον, ακόμη και οι όποιες αιτιάσεις για παρουσία βαρέων οχημάτων στο παράπλευρο δίκτυο, εξαλείφθηκαν πλήρως με την πρόσφατη απαγόρευση κυκλοφορίας τους που νομοθέτησε το Υπουργείο Υποδομών.

Τέλος, το συγκεκριμένο άνοιγμα αποτέλεσε για χρόνια «σημείο διαφυγής» προς αποφυγή πληρωμής των διοδίων τελών του μετωπικού σταθμού της Θήβας, όχι μόνο για τους μόνιμους κατοίκους, αλλά για κάθε ενδιαφερόμενο και κυρίως για επαγγελματικά οχήματα όπως φορτηγά και λεωφορεία γνώριζαν και το δρομολόγιό τους επέτρεπε να το πράττουν. Πρακτικά αυτό σήμαινε πως οχήματα τα οποία διένυαν σχεδόν το σύνολο των χιλιομέτρων της ζώνης χρέωσης του εν λόγω σταθμού, το έπρατταν με μηδενική οικονομική συμβολή, απολαμβάνοντας ωστόσο το σύνολο των υπηρεσιών οδικής ασφάλειας (καθημερινός καθαρισμός του δρόμου, αποχιονισμός τη χειμερινή περίοδο, οδοφωτισμός, δωρεάν οδική βοήθεια σε ακινητοποιημένα οχήματα, τετραψήφιος αριθμός έκτακτης ανάγκης, 24ωρα Περίπολα Οδικής Ασφάλειας, SOS τηλέφωνα καθ’ όλο το μήκος του αυτοκινητοδρόμου κ.α), καθώς και των υπηρεσιών εξυπηρέτησης όπως χώρους προσωρινής στάθμευσης με WC, προκαλώντας ταυτόχρονα τη συνήθη αλλά και μη (σε περίπτωση συμβάντος), φθορά της υποδομής και έχοντας τα ίδια δικαιώματα και την ίδια προτεραιότητα, με όλους τους υπόλοιπους οδηγούς που πλήρωναν κανονικά τα διόδια τέλη.

Με την ολοκλήρωση της περίφραξης, δίνεται ένα τέλος και σε αυτή τη στρεβλή πρακτική, που επικράτησε για χρόνια, θέτοντας σε κίνδυνο ζωές, με τους χρήστες να υπόκεινται στην ίδια χρέωση, χωρίς διακρίσεις, ανάλογα πάντα με το σύνολο της απόστασης που διανύουν.
Σε κάθε περίπτωση με αίσθημα Κοινωνικής Ευθύνης, η Νέα Οδός αποδέχθηκε την πρόταση του Δήμου Ορχομενού για παροχή καρτών ελεύθερης διέλευσης από τα μετωπικά διόδια Θήβας των μόνιμων κατοίκων των Τ.Κ. Κάστρου, Κοκκίνου και Ακραιφνίου, στα οποία εντοπίζεται το μεγαλύτερο πρόβλημα προσβασιμότητας με τη Θήβα, μέχρι την εξεύρεση οριστικής λύσης για τις τοπικές μετακινήσεις τους.

Τι ισχύει τελικά με τους παραδρόμους – Η «Νέα Οδός» απαντά

Πολύς λόγος γίνεται για το παράπλευρο δίκτυο. Σε αυτό το σημείο να ξεκαθαρίσουμε το εξής. Στον αυτοκινητόδρομο Π.Α.Θ.Ε από ΑΚ Μεταμόρφωσης Αττικής έως και τη Σκάρφεια Φθιώτιδας τα όρια του έργου παραχώρησης, που ταυτίζονται με το τεχνικό αντικείμενο άρα και η υποχρέωση κατασκευής του παραχωρησιούχου, περιορίζονται μέχρι τη στάθμη της παράπλευρης οδού / πεζοδρομίου ή του φυσικού εδάφους αν δεν υπάρχει στάθμη παράπλευρης οδού / πεζοδρόμου, περιλαμβανομένων των πρανών μέχρι και την περίφραξη που προβλέπεται στο άρθρο 34.4 της ΕΣΥ.

Επομένης η κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση του συνόλου του παράπλευρου δικτύου είναι ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΗ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑ του ΔΗΜΟΣΙΟΥ.

Οι δε αιτιάσεις περί δήθεν ευρωπαϊκής νομοθεσίας που επιβάλλει την ύπαρξη, παράπλευρου δικτύου παράλληλα με τον αυτοκινητόδρομο, είναι παντελώς αβάσιμες. Το μόνο που επιβάλλεται από την Ευρωπαϊκή νομοθεσία είναι η υποχρεωτικότητα ύπαρξης ΔΩΡΕΑΝ (ελεύθερης διοδίων) εναλλακτικής διαδρομής για κάθε πιθανή ανάγκη μετακίνησης κάτι που υφίσταται μέσω της Επαρχιακής Οδού Λιβαδειάς – Κάστρου – Αλιάρτου – Θήβας. Ανάλογη απόσταση μεταξύ του αυτοκινητοδρόμου και του παράπλευρου δικτύου, υπάρχει και βορειότερα στη Φθιώτιδα όπου το εναλλακτικό δίκτυο δε βρίσκεται σε απόλυτη παραλληλία με τον αυτοκινητόδρομο, όπως για παράδειγμα στην περιοχή του Αγίου Κωνσταντίνου και Καμένων Βούρλων, στη Λαμία, τη Στυλίδα κ.ο.κ.

Η αναγκαιότητα για την οδική ασφάλεια

Σύμφωνα με την «Νέα Οδό»:

Πέρα και πάνω από τη νομοθεσία, η ολοκλήρωση της συνεχούς περίφραξης κάθε κλειστού αυτοκινητοδρόμου επιβάλλεται κυρίως από την ανάγκη επίτευξης και παροχής του μέγιστου δυνατού επιπέδου οδικής ασφάλειας στους διερχόμενους οδηγούς.

Η εν λόγω απευθείας πρόσβαση με το παράπλευρο δίκτυο και τις παρακείμενες επιχειρήσεις, γινόταν επί χρόνια χωρίς να υπάρχει η απαραίτητη λωρίδα επιβράδυνσης (για την ομαλή έξοδο από τον αυτοκινητόδρομο) και αντιστοίχως επιτάχυνσης (για την επανείσοδο σε αυτόν), με προφανή επικινδυνότητα τόσο για το εισερχόμενο / εξερχόμενο όχημα, όσο και για τα ταυτοχρόνως διερχόμενα, επικινδυνότητα που επιτείνεται αν αναλογιστεί κανείς πως στο συγκεκριμένο σημείο - μετά και την παράδοση του νέου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου στην περιοχή της λίμνης Υλίκης, με τη νέα βελτιωμένη χάραξη και την εξάλειψη των επικίνδυνων στροφών – οι ταχύτητες που αναπτύσσονται από τα διερχόμενα οχήματα ξεπερνούν στις περισσότερες περιπτώσεις τα 100 χλμ. / ώρα.

Την παραπάνω επικινδυνότητα, έχει εντοπίσει και η τροχαία αυτοκινητοδρόμων, η οποία εδώ και χρόνια, σε κάθε μεγάλη εκδρομική έξοδο και επιστροφή, ζητά με επιστολές της από τη Νέα Οδό, την τοποθέτηση εκτάκτως σχετικής προσωρινής σήμανσης, όπου μεταξύ άλλων με κώνους και πλαστικές μπαριέρες τύπου «New Jersey» στοιβαζόμενες (νερομπαριέρες), δημιουργούνται υποτυπώδεις λωρίδες επιτάχυνσης και επιβράδυνσης στο σημείο του ανοίγματος (καταλαμβάνοντας όμως το σύνολο της Λ.Ε.Α), προκειμένου - στο μέτρο του δυνατού - να μειωθούν οι πιθανότητες ατυχήματος από το γεγονός ότι υπάρχει μη προβλεπόμενη είσοδος - έξοδος στον αυτοκινητόδρομο. Η παραπάνω πρακτική ακολουθείται μετά από οδηγίες της τροχαίας και σε καμία περίπτωση δεν λύνει το πρόβλημα οδικής ασφάλειας που δημιουργεί η ύπαρξη της μη προβλεπόμενης σύνδεσης στο σημείο, αλλά αποτελεί απλά μια εμβαλωματική λύση ανάγκης που μετριάζει το πρόβλημα αλλά δεν το θεραπεύει.

Περαιτέρω, σε μέρες με αυξημένη κυκλοφορία, είναι δύσκολο κανείς να αναγνωρίσει ακόμα και τα όρια μεταξύ της παράπλευρης οδού και των χώρων στάθμευσης των παρακείμενων επιχειρήσεων, καθώς το πλήθος των οχημάτων σε συνδυασμό με την απουσία οριοθέτησης, σήμανσης και διαγράμμισης του χώρου στάθμευσης, οδηγεί στο να υπάρχουν σταθμευμένα οχήματα ακόμα και καταμεσής της κατ’ ευφημισμόν πλέον (σε αυτές τις περιπτώσεις) παράπλευρης οδού, καταργώντας στην πράξη κάθε έννοια συνέχειας αυτής.

Ολοκληρώνοντας το κεφάλαιο οδική ασφάλεια, ένας επιπλέον λόγος που επιβάλει τον αποκλεισμό της εν λόγω σύνδεσης είναι η ανεξέλεγκτη είσοδος ζώων από το συγκεκριμένο σημείο, φαινόμενο σχετικά συχνό καθώς πέρα από τις προαναφερθείσες επιχειρήσεις εστίασης που είθισται να προσελκύουν στον περιβάλλοντα χώρο τους αδέσποτα, η υπόλοιπη περιοχή περιλαμβάνει αμιγώς καλλιεργήσιμες εκτάσεις εκατέρωθεν, με τον αγροτικό χαρακτήρα να ενισχύει την ύπαρξη ζώων και τα καταγεγραμμένα από την εταιρία μας συμβάντα με αδέσποτα ζώα μέσα στον αυτοκινητόδρομο σε ετήσια βάση να ξεπερνούν τα 10 ανά ρεύμα σε μια ακτίνα 2 χλμ. από το συγκεκριμένο σημείο.

Διαβάστε επίσης:

Ραγδαίες εξελίξεις: Τέλος η Τουρκία για τις ΗΠΑ – Πώς θα το «εκμεταλλευτεί» η Ελλάδα