Έντομα στο πιάτο μας; Απόφαση σταθμός της Ε.Ε - Δείτε το Infographic του Νewsbomb.gr

Έντομα στο πιάτο μας; Απόφαση σταθμός της Ε.Ε -  Δείτε το Infographic του Νewsbomb.gr

Σε μία απόφαση ορόσημο η Ευρωπαϊκή Ένωση έδωσε πριν από λίγες ημέρες το «πράσινο φως» για την κατανάλωση…εντόμων, ανοίγοντας το δρόμο όχι μόνο για νέες γαστριμαργικές εμπειρίες αλλά και για την διασφάλιση της επισιτιστικής επάρκειας στο μέλλον.

Tα έντομα αποτελούν μια πηγή πρωτεΐνης πιο φιλική προς το περιβάλλον, διευκολύνουν τη μετάβαση σε πιο υγιεινές δίαιτες και θα μπορούσαν να λύσουν το διατροφικό πρόβλημα εκατομμυρίων ανθρώπων ανά τον πλανήτη.

Στο πλαίσιο αυτό, στις 3 Μαϊου, η Μόνιμη Επιτροπή Φυτών, Ζώων, Τροφών και Ζωοτροφών (scoPAFF) η οποία απαρτίζεται από εκπροσώπους των 27 κρατών-μελών της Ε.Ε εξέδωσε ευνοΐκή γνωμάτευση για να κυκλοφορήσουν στην αγορά της ΕΕ τα αποξηραμένα κίτρινα σκουλήκια ως...νέο τρόφιμο.

Το πρωτοφανές αυτό γαστριμαργικό προϊόν για τις συνήθειες των Ευρωπαίων (προνύμφες του σκαθαριού Tenebrio molitor) μπορεί να χρησιμοποιηθεί αυτούσιο, αποξηραμένο, στη μορφή σνακ ή ακόμα και ως συστατικό, σε διάφορα τρόφιμα, όπως για την παρασκευή μπισκότων!

Γαστριμαργικό φεστιβάλ στην Αμβέρσα προσφέρει τη νέα...λιχουδιάΑ.Ρ

Μετά την έγκριση από τα κράτη-μέλη, τις ερχόμενες εβδομάδες αναμένεται να εκδοθεί και ο σχετικός κανονισμός που θα εγκρίνει και επίσημα αυτό το έντομο ως τρόφιμο.

Το συγκεκριμένο είδος εντόμου , σύμφωνα με τους ειδικούς, αποτελείται κυρίως από πρωτεΐνες, λίπη και ίνες, ειναι απολυτα κατάλληλο προς βρώση από τους ανθρώπους, κυρίως σε αποξηραμένη μορφή και λέγεται...ότι έχει γεύση φιστικιού.

Στοίχημα για τους εκτροφείς εντόμων -που έχουν μπει εδώ και καιρό στην παραγωγή τους- είναι να αναπτύξουν προϊόντα κατάλληλα για τον καταναλωτή. Για παράδειγμα, στο άμεσο μέλλον μπορεί να δούμε στα σούπερ-μάρκετ αλεύρι, ζυμαρικά ακόμη και... μπριζόλες από έντομα!

Όπως γράφει χαρακτηριστικά το Bloomberg στο σχετικό άρθρο «τα βατραχοπόδαρα τυλιγμένα σε αλεύρι σκουληκιού θα μπορούσε να είναι η επόμενη γαστρονομική απόλαυση για την ευρωπαϊκή υψηλή γαστρονομία».

Καλλιέργεια εντόμων, μία επικερδής και φιλική προς το περιβάλλον βιομηχανία

Η αγορά βρώσιμων εντόμων αναμένεται να φθάσει τα 4,6 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2027, σύμφωνα με έκθεση, που δημοσιεύτηκε φέτος. «Εναπόκειται στους καταναλωτές να αποφασίσουν εάν θέλουν να τρώνε έντομα ή όχι», αναφέρει η Ε.Ε. «Η χρήση εντόμων ως εναλλακτική πηγής πρωτεΐνης δεν είναι κάτι καινούργιο», προσθέτει.

Το «Novel Food» οπως αναφέρεται, ορίζεται ως τροφή που δεν είχε καταναλωθεί από τους ανθρώπους στην Ε.Ε πριν από τις 15 Μαΐου 1997, όταν τέθηκε σε ισχύ ο πρώτος κανονισμός για τα νέα τρόφιμα. Χαρακτηριστικό ειναι το γεγονός οτι προς το παρόν στο....μενού της Ε.Ε δεν υπάρχουν ούτε μία, ούτε δύο, αλλά 11 ακόμα αιτήσεις για έντομα, που θα περάσουν απο τη σχετική αξιολόγηση ασφάλειας.

Η...υγιεινή λύση στο επιτιστικό πρόβλημα του πλανήτη

Τα… αντιαισθητικά -στη Δύση- σκαθάρια, οι ακρίδες και τα μυρμήγκια είναι η λύση που προτείνει εδώ και καιρό ο ΟΗΕ στο επισιτιστικό πρόβλημα που θα αντιμετωπίσει το δίχως άλλο η ανθρωπότητα στο άμεσο μέλλον.

Την ώρα που ο πληθυσμός της Γης αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο -μέχρι το 2050 οι κάτοικοι του παγκόσμιου χωριού αναμένεται να ξεπεράσουν τα 9,7 δισεκατομμύρια- είναι σχεδόν βέβαιο ότι μέσα στις επόμενες δεκαετίες το πρόβλημα σίτισης θα γίνει ακόμη πιο επιτακτικό.

«Eκτροφείο εντόμων» στην ΤαϊλάνδηΑ.Ρ

Μέσα στο πλαίσιο αυτό, οι επιστήμονες τονίζουν τα τελευταία χρόνια τα οφέλη των βρώσιμων εντόμων τόσο στο περιβάλλον, όσο και στη δημιουργία χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας, αλλά και στην υγιεινή σίτιση εκατομμυρίων ανθρώπων που λιμοκτονούν στον αναπτυσσόμενο κόσμο.

Δύο δισεκατομμύρια άνθρωποι καταναλώνουν είδη την εναλλακτική πηγή πρωτεϊνης

Ήδη 2 δισεκατομμύρια άνθρωποι στον πλανήτη, κατά κύριο λόγο στην Ασία, την Αφρική και τη Λατινική Αμερική, τα χρησιμοποιούν καθημερινά στην κουζίνα τους και πλέον το «ταμπού» έχει αρχίσει να σπάει στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ.

Τα έντομα υπάρχουν παντού, εκτρέφονται εύκολα, με μικρό κόστος και ελάχιστο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αποτελούν άριστη πηγή πρωτεΐνης και «σε καιρούς πολέμου οι άνθρωποι επέζησαν τρώγοντας τα», όπως τονίζει η διάσημη ηθοποιός Αντζελίνα Τζολί που έχει ήδη μυηθεί στην κατανάλωσή τους και τα προτείνει ανεπιφύλακτα.

Σε σούπερ μάρκετ της Ελβετίας, πωλούνται ήδη μπιφτέκια από κρέας εντόμων, δεκάδες «εντομοφαγικά» εστιατόρια ανοίγουν το ένα μετά το άλλο στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, ενώ η ίδια η Ε.Ε. «τρέχει» πολλά ακόμη προγράμματα για τη μελέτη του θέματος.