ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το επικαιροποιηµένο Σύµφωνο Σταθερότητας της Ελλάδας αναμένουν οι Βρυξέλλες

Το επικαιροποιηµένο Σύµφωνο Σταθερότητας της Ελλάδας αναμένουν οι Βρυξέλλες
INTIME

Το οικονοµικό επιτελείο θα καταθέσει στο τέλος του µήνα το επικαιροποιηµένο Σύµφωνο Σταθερότητας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το οποίο θα καλύπτει την περίοδο 2023-2026. 

Αυτό θα περιλαµβάνει µόνο το βασικό σενάριο, δηλαδή τις προβλέψεις για την εξέλιξη του ΑΕΠ, του χρέους και του πρωτογενούς αποτελέσµατος στον προϋπολογισµό, χωρίς να υπάρξει κανένα µέτρο δηµοσιονοµικής πολιτικής. Στην επόµενη κυβέρνηση θα πέσει εποµένως ο κλήρος για τη διαπραγµάτευση σε ευρωπαϊκό επίπεδο προκειµένου να οριστικοποιηθούν οι δηµοσιονοµικοί στόχοι των επόµενων ετών.

Η διαπραγµάτευση –η οποία θα φτάσει σε επίπεδο αρχηγών κρατών– δεν αναµένεται να ολοκληρωθεί πριν από το τέλος του χρόνου. Ετσι, το πιθανότερο είναι ότι το προσχέδιο θα συνταχθεί µε βάση τις σηµερινές παραδοχές, ενώ στη συνέχεια θα γίνουν οι απαιτούµενες προσαρµογές στο πλαίσιο κατάρτισης του τελικού σχεδίου του προϋπολογισµού τον Νοέµβριο.

Το δεδοµένο είναι ότι το 2024 δεν θα υπάρχει ρήτρα διαφυγής, άρα οι χώρες-µέλη της ΕΕ θα πρέπει να εφαρµόσουν τους κανόνες του Συµφώνου Σταθερότητας.

Η Ελλάδα θα πρέπει να παραγάγει υψηλότερα πρωτογενή πλεονάσµατα το 2024 συγκριτικά µε το 2023 (εφόσον φυσικά η φετινή χρονιά κλείσει µε πρωτογενές πλεόνασµα στην περιοχή του 0,8%), τα οποία µε βάση τα σηµερινά δεδοµένα εκτιµάται ότι θα πρέπει να φτάσουν στην περιοχή του 2%-2,5%. Ωστόσο, µε την αναθεώρηση του Συµφώνου Σταθερότητας σε ευρωπαϊκό επίπεδο θα µπουν και άλλοι παράγοντες στην εξίσωση.

Στόχος είναι η συνεχής αποκλιµάκωση της αναλογίας του χρέους ως προς το ΑΕΠ. Μέχρι και φέτος, η Ελλάδα θα έχει να επιδείξει πολύ καλές επιδοτήσεις, καθώς εκτός από τη συγκράτηση του χρέους σε επίπεδο γενικής κυβέρνησης στην περιοχή των 355-357 δισ. ευρώ, έχει βοηθήσει πολύ η αύξηση του ονοµαστικού ΑΕΠ (πάνω από 14% το 2022, λόγω πληθωρισµού 9,6% και πραγµατικής ανάπτυξης 5,9%) στην περιοχή των 208 δισ. ευρώ.

Εκτός από την παραγωγή των πρωτογενών πλεονασµάτων και την αποκλιµάκωση της αναλογίας του χρέους ως προς το ΑΕΠ, η Ελλάδα –όπως και οι υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης– είναι πιθανό να αντιµετωπίσει δεσµεύσεις και όσον αφορά τον ρυθµό αύξησης των δηµοσίων δαπανών (η ρήτρα των καθαρών δαπανών υπάρχει στην κοινοτική νοµοθεσία από το 2011, αλλά είναι πιθανό ότι θα ενεργοποιηθεί στην πράξη από το επόµενο έτος στο πλαίσιο της αναθεώρησης του Συµφώνου Σταθερότητας).

Το τελικό περιεχόµενο των δηµοσιονοµικών στόχων που θα πρέπει να εκπληρώσει η Ελλάδα θα εξαρτηθεί σε µεγάλο βαθµό και από τις απευθείας διαπραγµατεύσεις που θα κάνει η χώρα µε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.