ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Πασχαλίδης & Θηβαίος στο Newsbomb.gr για το «Εμπάργκο» και τον Θάνο Μικρούτσικο

Ο Μίλτος Πασχαλίδης και ο Χρήστος Θηβαίος
Χρήστος Θηβαίος και Μίλτος Πασχαλίδης
Christmas Theater

Ο Μίλτος Πασχαλίδης και ο Χρήστος Θηβαίος μιλούν στο Newsbomb.gr για το «Εμπάργκο» και τον Θάνο Μικρούτσικο λίγο πριν ανέβουν στη σκηνή του Christmas Theater στις 23 Δεκεμβρίου.

O Μίλτος Πασχαλίδης και ο Χρήστος Θηβαίος δύο από τους σπουδαίους μαθητές, φίλους και ερμηνευτές του Θάνου Μικρούτσικου, μιλούν στο Newsbomb.gr με αφορμή τη μοναδική παράσταση-αφέρωμα στον συνθέτη, που θα πραγματοποιηθεί στο Christmas Theater, την Πέμπτη 23 Δεκεμβρίου.

Το πρώτο μέρος της παράστασης θα είναι αφιερωμένο στο «Εμπάργκο» το εμβληματικό άλμπουμ του Μικρούτσικου που επανεκτέλεσαν οι δύο ερμηνευτές, ενώ στο δεύτερο μέρος θα ακουστούν τα πιο γνωστά και αγαπημένα τραγούδια του σπουδαίου συνθέτη από τους: Μίλτο Πασχαλίδη, Χρήστο Θηβαίο, Γιάννη Κότσιρα, Ρίτα Αντωνοπούλου,
Κώστα Θωμαΐδη και Μανώλη Μητσιά.

Η επανεκτέλεση και επανακυλφορία του «Εμπάργκο»

Μίλτος Πασχαλίδης: «Είχα ζητήσει στον Θάνο να κάνω το έργο σε ανύποπτο χρόνο, προτού αρρωστήσει και μου είχε δώσει την άδεια λέγοντάς μου "κάνε ό,τι γουστάρεις σου έχω εμπιστοσύνη, φτιάξε το όπως νομίζεις". Αλλά δεν φανταζόμουν ότι ο Θάνος θα λείπει. Οπότε ήταν μια δική μου ιδέα, από εμένα ξεκίνησε αυτό. Οι παρτιτούρες υπήρχαν γιατί τις είχαν διορθώσει με τον Θύμιο Παπαδόπουλο. Οπότε είχαμε τις πρωτότυπες, τις δικές του και δεν κάναμε μεγάλες παρεμβάσεις.

Από εκεί και πέρα η διάθεσή μου εμένα ήταν να προσεγγίσουμε μουσικά το άλμπουμ πολύ κοντά στον Θάνο, αλλά με άλλο ερμηνευτικό τρόπο. Δηλαδή δεν ήθελα να πατήσουμε πάνω στις φωνές που το είχαν πει αρχικά, με προεξάρχουσα τη Μαρία Δημητριάδη, τον Μητσιά, τον Καράλη, τον Μπονάτσο και τον ίδιο τον Θάνο. Με τον Χρήστο το αντιμετωπίσαμε σαν ένα έργο δύο τραγουδοποιών. Δηλαδή σαν να είναι δικά μας τραγούδια, σαν να τα είχαμε φτιάξει εμείς. Αυτή ήταν ιδέα, όχι να προσπαθήσουμε να ανασυνθέσουμε ένα έργο μετά από 40 χρόνια, αλλά πώς θα το λέγαμε σήμερα εμείς.

Όσον αφορά το Spleen ο λόγος που δεν βρισκόταν στον αρχικό δίσκο του '80 αφορά καθαρά την τεχνολογία τότε, δηλαδή δεν χώραγε στο βινύλιο που είχε περιορισμένη χωρητικότητα. Κάποια στιγμή το επανεκτέλεσε ο Θάνος, το είπε, αλλά έξω από τον κύκλο.

Τώρα εμείς το εντάξαμε στον κύκλο "Εμπάργκο". Γιατί το Εμπάργκο δεν ήταν απλά ένας δίσκος, ήταν μια ποιητική συλλογή του Άλκη Αλκαίου που είχε μέσα και άλλα ποιήματα τα οποία δεν τα έχει μελοποιήσει ο Θάνος. Δηλαδή ήταν μια ποιητική συλλογή με 20 ποιήματα από τα οποία 13-14 είχε μελοποιήσει ο Θάνος. Όμως μέσα σε αυτή τη συλλογή είναι και το Κιφ που μελοποίησε αργότερα ο Μάριος Τόκας. Εμείς λοιπόν κάναμε το "Εμπάργκο" με τα τραγούδια που ήταν στον δίσκο, συν το Spleen που δεν χώρεσε τότε».

Χρήστος Θηβαίος: «Πρόκειται για έναν δίσκο που βγήκε το 1982 και οφείλω να ομολογήσω ότι μπήκα στη διαδικασία να μελετήσω ολόκληρο το έργο το φθινόπωρο του 2000, όταν με είχε καλέσει ο Θάνος Μικρούτσικος να μελετήσω το έργο του (πάνω από 100 τραγούδια, που γνώριζα τα περισσότερα), για την παράσταση που κάναμε στο Μέγαρο Μουσικής όπου στο πρώτο μέρος τραγουδούσα εγώ και στο δεύτερο η Χάρις Αλεξίου.

Εκείνο τον καιρό λοιπόν μελέτησα με πολλή προσοχή το έργο του και κατάλαβα ότι το "Εμπάργκο" ήταν ένα ολοκληρωμένο έργο, πολύ πρωτοποριακό που συμμετείχαν τραγούδια πολύ διαφορετικής φόρμας, όπως από τη μια το "Ερωτικό" από την άλλη η "Γαμμαγραφία" ή η "Πρωινή ή Βραδινή Σερενάτα" και το "Ταπεινό Ρέκβιεμ Για Το Μέλλον". Εντυπωσιάστηκα από αυτή την πρωτοπορία και τη διαφοροποίηση στη σύνθεση. Δηλαδή η ποίηση του Άλκη Αλκαίου η οποία ήταν τότε και παραμένει, μελλοντική, μιλώντας για ένα εμπάργκο που μπορεί να ερμηνευθεί με πολλούς τρόπους, όπως για παράδειγμα υγειονομικό. Και από τον άλλη πλευρά ο Θάνος Μικρούτσικος, μέγας γνώστης και συνθέτης και της κλασικής μουσικής ο οποίος χρησιμοποίησε φόρμα σύγχρονης κλασικής μουσικής για να υποστηρίξει μια δική του μορφή του ελληνικού τραγουδιού, σε μια χώρα όπου το τραγούδι είναι πολύ βαθιά ριζωμένο μέσα μας.

Οπότε όλα αυτά πυροδότησαν εκ νέου το ενδιαφέρον μου για το ολοκληρωμένο έργο και σιγά σιγά το μελετούσα και με τον Θάνο για να επαναηχογραφήσουμε την "Πρωινή ή Βραδινή Σερενάτα" και για κάποια άλλα τραγούδια για ζωντανές εμφανίσεις. Όλα αυτά λοιπόν κυλούσαν έτσι ώσπου κάποια στιγμή ο «αδερφός» μου, συνάδελφος και τραγουδοποιός Μίλτος Πασχαλίδης με πήρε τηλέφωνο και μου πρότεινε: "θέλεις να ηχογραφήσουμε οι δυο μας το Εμπάργκο;".

Συγκινήθηκα, ενθουσιάστηκα και κάτω από την μπαγκέτα του προεξάρχοντος Θύμιου Παπαδόπουλου, βρεθήκαμε όλοι μαζί, ακούσαμε τις ενορχηστρώσεις οι οποίες είναι κατά γράμμα ό,τι είχε γράψει στις παρτιτούρες ο Θάνος Μικρούτσικος και τελικά πήγαμε στο στούντιο για να ακούσουμε τις ορχήστρες και να συντελεστεί και μουσικά το έργο. Όπως έπαιζαν τα παιδιά, μπήκαμε στο στούντιο με τον Μίλτο και μέσα σε μια τραγουδήσαμε τον δίσκο. Αυτό όμως ήταν δοκιμαστικό. Κάποια στιγμή όταν τελείωσαν οι ορχήστρες, μας φώναξε ο Θύμιος Παπαδόπουλος στο στούντιο και μας είπε ότι ήταν όλα και αν θέλαμε να τραγουδήσουμε και πάλι. Ήταν ενθουσιαστικό το γεγονός ότι είχαμε τραγουδήσει τόσο καλά και το πόσο είχαμε μελετήσει το έργο εγώ και ο Μίλτος. Έτσι μπήκαμε και πάλι να τραγουδήσουμε αλλά για δικούς μας λόγους, ψυχαγωγικούς.

Οφείλω να ομολογήσω ότι όλες οι ερμηνείες είναι live, δηλαδή ό,τι τραγουδάμε κατά μόνας εγώ και ο Μίλτος το κάνουμε κοιτώντας ο ένας τον άλλον στα μάτια μέσα από το τζάμι. Και ότι τραγουδάμε μαζί, είμαστε και οι δύο πίσω από το μικρόφωνο. Κάτι το οποίο μας συγκινεί ακόμα και είμαστε περήφανοι για το αποτέλεσμα.

Έχοντας μελετήσει βαθιά τις πρώτες συγκλονιστικές ερμηνείες της Μαρίας Δημητριάδη, του Κώστα Καράλη, του Βλάση Μπονάτσου, του Μανώλη Μητσιά, εμείς προσπαθήσαμε να δώσουμε μια φρεσκάδα σε αυτό το έργο, να φωτίσουμε και κάποια πράγματα που δεν είχαν μπει στην πρώτη έκδοση και πραγματικά αισθανόμαστε περήφανοι για αυτό, έχοντας επανεκδώσει έναν δίσκο με απόλυτη φρεσκάδα αλλά και βαθιά ριζωμένο στην πρώτη έκδοση».

Το «Εμπάργκο» 40 χρόνια μετά, παραμένει διαχρονικό και επίκαιρο

Μίλτος Πασχαλίδης: Η μουσική του Θάνου πριν από 40 χρόνια ήταν τρομακτικά μπροστά από την εποχή. Δηλαδή αν ακούσεις την πρώτη ηχογράφηση σού μοιάζει σαν ένα πάρα πολύ σύγχρονο έργο. Αν εξαιρέσουμε τον ήχο που είναι ήχος του '80, μουσικά είναι ένα πολύ προχωρημένο έργο. Και στιχουργικά ο Αλκαίος γράφει ένα πανανθρώπινο και διαχρονικό κείμενο. Παίρνω έναν τυχαίο στίχο "ξερνάνε θάνατο τα ωραία φουγάρα κι εγώ θρηνώ από τώρα τη γενιά μου", είναι ένας στίχος που από τη Βιομηχανική Επανάσταση και μετά είναι σύγχρονος σε όλες τις εποχές. Επίσης, συμπωματικά διάγουμε ένα ιδιότυπο εμπάργκο. Πέρα από την καραντίνα που ήμασταν μέσα και το lockdown, κάθε εβδομάδα αυτό δεν συζητάνε; Ποιοι θα κλειστούν μέσα, ποιοι θα βγουν έξω, κλπ.

Είναι τρομακτικό και δυσοίωνο ότι το "Εμπάργκο" είναι ένα έργο το οποίο παραμένει σύγχρονο. Δηλαδή εγώ θα ήθελα να το έχει ξεπεράσει η εποχή. Δυστυχώς δεν το έχει ξεπεράσει».

Χρήστος Θηβαίος: «Μόλις τα παιδιά μας και οι φίλους τους, εκεί γύρω στην εφηβεία και κοντά στα 20, άκουσαν αυτόν το δίσκο, μας είπαν "τι ωραία και τι περίεργα τραγούδια". Όπως καταλαβαίνετε ήταν ένα τρομερό έναυσμα για εμάς να μπορούν δηλαδή να εισπράξουν και τα νέα παιδιά αυτά τα "τραγούδια" και μας άρεσε που είχαμε αυτή τη θετική και ενθουσιώδη αντιμετώπιση.

Πιστεύω ότι και μουσικά αλλά και ποιητικά αυτό το έργο περικλείει πολλά σύγχρονα θέματα και μηνύματα και αυτό ήταν όλο. Μιλάει και για τη σύγχρονη εποχή, για τις εντάσεις, για το ενεργειακό, για όλο αυτό το κλίμα του περιορισμού αλλά και για το πώς μπορεί ο καθένας από εμάς να διατηρήσει την ανάσα του και τις αντοχές του».

Το «Εμπάργκο» κι άλλες ιστορίες την Πέμπτη 23 Δεκεμβρίου στο Christmas Theater

Μίλτος Πασχαλίδης: «Στο πρώτο μέρος της παράστασης θα παίξουμε το "Εμπάργκο" όπως θα ήθελε ο Θάνος. Θα παίξουμε ολόκληρο το έργο σαν αυστηρή θεατρική μορφή 50 λεπτών χωρίς διάλειμμα και στο δεύτερο μέρος θα παίξουμε μεγάλα και γνωστά τραγούδια του Μικρούτσικου με τη συμμετοχή του Γιάννη Κότσιρα, της Ρίτας Αντωνοπούλου, του Κώστα Θωμαΐδη και του Μανώλη Μητσιά. Δηλαδή το δεύτερο μέρος θα είναι μια γιορτή όπως τις έφτιαχνε ο Θάνος».

Χρήστος Θηβαίος: «Το πρώτο μέρος κάτω πάντα από τις οδηγίες του Θάνου θα έχει ένα πιο θεατρικό και ακροαματικό χαρακτήρα, παρουσιάζοντας το έργο από την αρχή μέχρι το τέλος με τη σειρά των τραγουδιών όπως την έχει επιλέξει ο Θάνος για τον δίσκο αλλά και την παράσταση. Το δεύτερο μέρος θα έχει ένα πιο εξωστρεφή χαρακτήρα και τα περισσότερα γνωστά τραγούδια του Θάνου που έχει αγαπήσει ο κόσμος. Θα υποδεχτούμε τον Γιάννη Κότσιρα, τη Ρίτα Αντωνοπούλου, τον Κώστα Θωμαΐδη και τον Μανώλη Μητσιά.

Νιώθουμε ότι ο Θάνος είναι πάντα καθισμένος στο πιάνο και πάντα είναι απλωμένος μέσα μας, μας διδάσκει εφηβεία και γνώση για να συνεχίσουμε να δημιουργούμε».

Θάνος Μικρούτσικος
Ο Θάνος Μικρούτσικος με ορισμένους από τους τραγουδιστές που θα βρεθούν στη σκηνή του Christmas Theater

Ο Θάνος Μικρούτσικος

Μίλτος Πασχαλίδης: «Δεν ξέρω ποια ιστορία να πρωτοπώ για τον Μικρούτσικο. Ήταν τόσο επιδραστική η σχέση μας με τον Θάνο που πιστεύω ότι χωρίς εκείνον θα ήμουν άλλος. Σίγουρα όλοι μας αλλάζουμε με κάποιο τρόπο, αλλά νομίζω ότι θα ήμουν καθοριστικά άλλος στην εργασία αν δεν γνώριζα τον Θάνο. Με τον Θάνο συνεργαστήκαμε πρώτη φορά το 2007, εγώ ήδη είχα κάνει 12 χρόνια δισκογραφία, ήμουν ήδη επαγγελματίας 15 χρόνια και όμως μου έμαθε την δουλειά από την αρχή. Νομίζω ότι σαν μουσικός και τραγουδοποιός είμαι τελείως διαφορετικός από τότε που γνώρισα τον Θάνο. Και του το χρωστάω ολόκληρο αυτό. Επίσης είμαι και τελείως διαφορετικός ως άνθρωπος.

Πρέπει να σου πω επίσης ότι εγώ τον Μικρούτσικο τον συμβουλεύομαι κάθε εβδομάδα. Κάθε εβδομάδα θα τον έπαιρνα τηλέφωνο, τώρα κάθομαι και σκέφτομαι στα ερωτήματά μου πώς θα απαντούσε. Και οκτώ στις δέκα φορές ξέρω. Όμως είναι και αυτές οι δύο στις δέκα, οι άτιμες, που δεν θα μάθω ποτέ...».

Χρήστος Θηβαίος: «Ο Θάνος είναι πάρα πολλά, είναι η ζωή μου. Θα πω κάτι πολύ σημαντικό που έλεγε, το οποίο έχει να κάνει και με τη νέα γενιά. Να έχεις στο μυαλό σου να δημιουργείς, να μπορείς να ονειρεύεσαι,, γιατί αυτό σημαίνει το χόρεψε πάνω στο φτερό του καρχαρία. Να κατακτάς το αδύνατο. Και μια κουβέντα που συνήθιζε πολύ συχνά να λέει: ίσως κάποτε φτάσει η μέρα που ο ποιητής θα μάθει να ψαρεύει και ο ψαράς θα γράφει ποιήματα».

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.

Διαβάστε επίσης:

Netflix: Όλες οι νέες σειρές και ταινίες που κάνουν ποδαρικό τον Ιανουάριο

Ο νέος Spider-Man απόλυτος κυρίαρχος και στο ελληνικό box office


Netflix: Δείτε το πρώτο teaser τρέιλερ του «The Witcher: Blood Origin»