ΥΓΕΙΑ

Η έκθεση ενός παιδιού στο διαδίκτυο μπορεί να οδηγήσει σε λανθασμένα πρότυπα

Η έκθεση ενός παιδιού στο διαδίκτυο μπορεί να οδηγήσει σε λανθασμένα πρότυπα

Για το πολύπλευρο και πολυσύνθετο ζήτημα της ψυχικής ισορροπίας των παιδιών, που απασχολεί πλέον μεγάλη μερίδα του πληθυσμού, μίλησε στο Newsbomb.gr, η Ψυχολόγος, Ψυχοθεραπεύτρια και Ομαδική Αναλύτρια, Ήρα Σαρακήνου.

Η ίδια, αναφερόμενη στον ρόλο της οικογένειας, που αποτελεί θεμελιώδες «κύτταρο» της κοινωνικής ζωής και αλληλεπίδρασης, δεν παρέλειψε να τονίσει πως οι γονείς είναι εκείνοι οι οποίοι θα διαμορφώσουν την ταυτότητα του παιδιού, μιας και μέσω της επίδρασής τους ένα παιδί θα «οδηγηθεί» σε υγιείς ή επικίνδυνες συμπεριφορές, που θα επιδράσουν με θετικό ή αρνητικό τρόπο στην προσωπικότητα του.

Μάλιστα, για τον ρόλο-«κλειδί» του διαδικτύου στη ζωή των παιδιών, έκανε λόγο η κυρία Σαρακήνου, τονίζοντας πως η ανεξέλεγκτη έκθεση ενός παιδιού στον ψηφιακό «κόσμο» μπορεί να συμβάλλει στην εξοικείωσή του με λανθασμένες συμπεριφορές και πρότυπα.

Σχετικά με το πώς ορίζεται η ψυχική ισορροπία των παιδιών, η ίδια εξηγεί ότι όπως ένας ενήλικας, έτσι και ένα παιδί έχει ψυχική ισορροπία όταν μπορεί και «απολαμβάνει» τη ζωή. Πώς το καταφέρνει αυτό; Με το να ανταποκρίνεται επιτυχώς στις απαιτήσεις της, καθώς και να μπορεί να λειτουργήσει με ψυχική υγεία, ακόμη και σε πολύ στρεσσογόνες συνθήκες, με έντονη ψυχολογική πίεση. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την κυρία Σαρακήνου, ένα ισορροπημένο παιδί αισθάνεται αυτοπεποίθηση, έχει αυτοεκτίμηση, έχει κοινωνικό εαυτό και μπορεί να εξελίσσεται σαν προσωπικότητα, ικανοποιώντας τόσο τους στόχους και τις επιθυμίες του, όσο και έχοντας την ικανότητα να διαχειριστεί αποτελεσματικά το άγχος του, ακόμη και σε πιο δύσκολες συναισθηματικά συνθήκες.

Καταλυτικό ρόλο φυσικά, στην ανατροφή ενός ψυχικά υγιούς παιδιού παίζει η οικογένεια, που αποτελεί -όπως αναφέρει η ψυχολόγος- τον θεμελιώδη «πυρήνα», το αρχικό «κύτταρο» της κοινωνικής ζωής και αλληλεπίδρασης. Και όλα αυτά, διότι είναι η πρώτη πηγή ενημέρωσης, το πρωταρχικό μοντέλο ζωής που θα του παρέχει την ασφάλεια, τη γνώση, την εμπειρία και τις συναναστροφές με τον κόσμο.

«Οι γονείς είναι οι πρώτοι φυσικοί δάσκαλοι, που θα βοηθήσουν το παιδί να επικοινωνήσει, να μάθει και να διαμορφώσει τις δικές του προσωπικές και πολιτισμικές αξίες. Με τη βοήθεια των γονιών, το παιδί θα διαμορφώσει την ταυτότητα του, ενώ όπως είναι επόμενο, η επίδραση της οικογένειας είναι σημαντική, διότι μέσω αυτής ένα παιδί θα υιοθετήσει υγιείς ή επικίνδυνες συμπεριφορές που θα επιδράσουν με θετικό ή αρνητικό τρόπο στην προσωπικότητα του».

Η ίδια συνεχίζει, επισημαίνοντας πως μία υποστηρικτική οικογένεια αν μη τι άλλο, θα βοηθήσει το παιδί να μεταβεί ομαλά στην ωρίμανση και να προλάβει όποιες ψυχικές ανισορροπίες. Επομένως, η αμοιβαιότητα και η καλή επικοινωνία μεταξύ των γονέων, αλλά και η προσωπική σχέση του παιδιού με τον κάθε γονιό ξεχωριστά συμβάλλει σε μεγάλο βαθμό στην ψυχική ισορροπία του παιδιού.

Σημαντικός είναι και ο ρόλος της φιλίας στην ψυχική ισορροπία των παιδιών, μιας και τα παιδιά μέσα από τις σχέσεις τους με άλλα παιδιά επικοινωνούν, εκφράζονται συναισθηματικά, διασκεδάζουν, έρχονται σε σύγκρουση, μαθαίνουν να πειθαρχούν, αλλά και να συνυπάρχουν σε μία ομάδα, να συνεργάζονται και να αγαπούν. «Η φιλία λοιπόν, χαρακτηρίζεται από ενθουσιασμό, αγάπη, νοιάξιμο και κάπως έτσι καλλιεργείται η ενσυναίσθηση», αναφέρει η κυρία Σαρακήνου.

Όσον αφορά στο διαδίκτυο και την εισβολή του στη ζωή και την καθημερινότητα των παιδιών, όπως όλοι γνωρίζουμε, τα γνωστικά, ψυχοσυναισθηματικά, συμπεριφορικά αλλά και συνολικά οφέλη του διαδικτύου στην ανάπτυξη και εξέλιξη ενός παιδιού είναι πολλά και σίγουρα αποτελούν τα «εχέγγυα» για όσο το δυνατόν καλύτερες σχολικές επιδόσεις.

Ωστόσο, η κυρία Σαρακήνου δεν παρέλειψε να τονίσει πως η υπερβολή στον χρόνο έκθεσης στο διαδίκτυο και η συνεχής ενασχόληση ενός παιδιού με τον ψηφιακό «κόσμο», μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα τη συναισθηματική αποστασιοποίησή του από την οικογένεια, την κοινωνική απομόνωσή του από τους φίλους του, ενώ στη συνέχεια, είναι πολύ πιθανό να «οδηγήσει» το παιδί σε συμπτώματα άγχους και κατάθλιψης.

«Μία ακόμη αρνητική επίδραση στις μικρές ηλικίες είναι ότι τα παιδιά βλέπουν και ακούνε πράγματα στο διαδίκτυο, όπως για παράδειγμα ειδήσεις, που μπορούν να τους προκαλέσουν φόβο και ανησυχία. Μάλιστα, αναλόγως με την ηλικία στην οποία βρίσκονται, μπορούν να τα επηρεάσουν καθοριστικά, δημιουργώντας τους φοβίες», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Ενώ επεσήμανε πως «Η έκθεση ενός παιδιού -ιδίως σε μικρή ηλικία- σε παιχνίδια-gaming που προάγουν τη βία, καθώς το παιδί συμμετέχει μέσω προσομοίωσης με όπλα και άλλα μέσα εξόντωσης, έχει ως αποτέλεσμα την εξοικείωσή του με βίαιες εικόνες και συμπεριφορές, τη διαμόρφωση ενός πιο σκληρού χαρακτήρα και ενδεχομένως την εξοικείωσή του με λανθασμένες συμπεριφορές και πρότυπα».

Δεν υπάρχει αμφιβολία, πως η συνεχής έκθεση στο διαδίκτυο μπορεί να διαταράξει και τη σωματική υγεία ενός παιδιού με αυξομειώσεις βάρους, μυοσκελετικά προβλήματα, θέματα όρασης καθώς και να το αποσπάσει από σωματικές δραστηριότητες και χόμπι πολύ πιο ωφέλιμα για εκείνο και την ηλικία του.

Γι’ αυτόν τον λόγο, όπως εξηγεί η ψυχολόγος, θα πρέπει από μικρή ηλικία οι γονείς να βάζουν όρια που θα τηρούνται μέσα στην οικογένεια. Φυσικά, δεν πρόκειται για υπερβολικά όρια, που θα καταπιέζουν τα παιδιά ή θα τα απομονώνουν από τους φίλους τους, αλλά για «κόκκινες γραμμές» που θα τα «οδηγούν» προς τη σωστή κατεύθυνση, ώστε να παραμείνουν ψυχικά ισορροπημένα.

Δείτε ΕΔΩ ολόκληρο το αφιέρωμα για την ψυχική ισορροπία των παιδιών