ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανοίγει ο δρόμος για συμψηφισμό οφειλών με το Δημόσιο

Ανοίγει ο δρόμος για συμψηφισμό οφειλών με το Δημόσιο

«Πράσινο φως» για την έναρξη των συμψηφισμών οφειλών των φορολογουμένων με το Ελληνικό Δημόσιο άναψε εγκύκλιος του υπουργείου Οικονομικών.

Στην εγκύκλιο, που απέστειλε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Παντελής Οικονόμου προς όλες τις εφορίες της χώρας, δίνονται αναλυτικές οδηγίες για τη διαδικασία συμψηφισμού των οφειλών.

Η διαδικασία για τον συμψηφισμό οφειλών

Όπως αναφέρει η εγκύκλιος, εφόσον ένας οφειλέτης επιθυμεί υποβολή χρεωστικής δήλωσης με ταυτόχρονο συμψηφισμό απαιτήσεών του κατά του δημοσίου, η δήλωση υποβάλλεται σε έντυπη μορφή στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. Στη συνέχεια, η διαδικασία έχει ως εξής:

- Η υποβολή της φορολογικής δήλωσης συνοδεύεται με δήλωση συμψηφισμού. Ο φορολογούμενος προσκομίζει βεβαίωση του αρμοδίου δημόσιου φορέα, με την οποία αποδεικνύεται η απαίτησή του κατά του Δημοσίου.

- Η Δ.Ο.Υ. ελέγχει αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις για την αποδοχή του συμψηφισμού, αφού λάβει υπ' όψιν τις βεβαιωμένες οφειλές του φορολογούμενου.

-Η απόφαση για την αποδοχή ή μη του συμψηφισμού λαμβάνεται από τον προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ.

-Εάν το αίτημα καλύπτει το σύνολο του οφειλόμενου φόρου, η δήλωση γίνεται αποδεκτή και παραλαμβάνεται χωρίς την καταβολή του οφειλόμενου ποσού. Εάν ο συμψηφισμός αφορά μέρος του οφειλόμενου ποσού, η δήλωση παραλαμβάνεται εφόσον ο οφειλέτης καταβάλλει το υπόλοιπο του οφειλόμενου ποσού.

- Εάν η λήψη της απόφασης δεν είναι τεχνικά δυνατή κατά την προσκόμιση στην εφορία της δήλωσης απόδοσης του φόρου ή της δήλωσης, ο οφειλέτης θα ενημερώνεται για το χρόνο λήψης της απόδοσης. Γι αυτό, οι οφειλέτες θα πρέπει να προσέρχονται στην εφορία λίγες μέρες πριν την καταληκτική ημερομηνία υποβολής της δήλωσης.

- Εάν ο οφειλέτης δεν ενημερωθεί έγκαιρα, δεν απαλλάσσεται από την υποχρέωση υποβολής της δήλωσης και καταβολής του φόρου μέσα στις νόμιμες προθεσμίες.

Ποια χρέη μπορούν να συμψηφιστούν

Η εγκύκλιος προβλέπει ότι θα συμψηφίζονται τα χρέη που είναι βεβαιωμένα στο στενό δημόσιο τομέα με απαιτήσεις του οφειλέτη που προέρχονται επίσης από το στενό δημόσιο τομέα (π.χ. υπουργείο, 401 - Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο Αθηνών, 424 - Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο Θεσ/νίκης κ.λπ.).

Δηλαδή, δεν θα συμψηφίζονται απαιτήσεις κατά του Δημοσίου με βεβαιωμένες οφειλές υπέρ τρίτων, όπως ΝΑΤ, ΝΠΔΔ, Τράπεζας κλπ.

Επίσης, δεν δύναται να συμψηφιστούν οφειλές προς το Δημόσιο με απαιτήσεις του οφειλέτη κατά των ΟΤΑ, ΝΔΔΔ, ΟΠΑΔ, Δημοσίων Επιχειρήσεων, Νοσοκομείων που έχουν μορφή Ν.Π.Δ.Δ. κ.λπ.

Δικαίωμα πρότασης του συμψηφισμού έχει μόνον ο οφειλέτης της κύριας απαίτησης κι όχι τρίτο πρόσωπο. Βέβαια, μπορούν να συμψηφιστούν οφειλές βεβαιωμένες σε άλλο πρόσωπο, ωστόσο θα πρέπει ο δικαιούχος να είναι καθολικός ή ειδικός διάδοχος.

Η χρηματική απαίτηση κατά του Δημοσίου πρέπει να είναι βεβαία και εκκαθαρισμένη.

Σε συμψηφισμό υπόκεινται οι βεβαιωμένες οφειλές (ληξιπρόθεσμες ή μη), οι βεβαιωμένες οφειλές που τελούν σε δικαστική ή διοικητική αναστολή και οι οφειλές που καταβάλλονται τμηματικά.

Συμψηφισμός διενεργείται και για περιπτώσεις που ο δικαιούχος απαλλάσσεται από την προσκόμιση αποδεικτικού ενημερότητας ή ο τίτλος επιστροφής του έχει ποσό μικρότερο των 1.500 ευρώ για την είσπραξη του οποίου δεν απαιτείται αποδεικτικό ενημερότητας.

Μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας συμψηφισμού και τη λογιστική τακτοποίηση αυτού οι συγκεκριμένες οφειλές που έχουν αποσβεσθεί με τη δήλωση συμψηφισμού δεν αναζητούνται από το Δημόσιο και δεν λαμβάνονται υπόψη από τη Δ.Ο.Υ για έκδοση ειδοποιήσεων, χορήγηση Αποδεικτικού Φορολογικής Ενημερότητας, λήψη μέτρων κ.λπ.