ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η συμμόρφωση στα πρόστιμα για αισχροκέρδεια είναι πολύ υψηλή

Η συμμόρφωση στα πρόστιμα για αισχροκέρδεια είναι πολύ υψηλή

Ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος τονίζει ότι η συμμόρφωση των εταιρειών στα πρόστιμα είναι πολύ υψηλή

Για τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν από την Επιτροπή Ανταγωνισμού σε δύο πολυεθνικές εταιρείες, για αθέμιτη κερδοφορία, μίλησε στο Πρώτο Πρόγραμμα ο Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή. «Επειδή δεν είναι τα πρώτα πρόστιμα που έχουμε βάλει, έχουμε ξαναβάλει και στο παρελθόν, όπου μπήκαν πρόστιμα, επειδή ήταν και υψηλά και επειδή έγινε και η κατονομασία της επιχείρησης, η συμμόρφωση υπήρξε πολύ υψηλή», επεσήμανε σχετικά με το πώς αντανακλάται στην καθημερινότητα των πολιτών ο έλεγχος στις τιμές και η επιβολή προστίμων σε εταιρείες όπου διαπιστώνονται παραβάσεις.

«Ενδεικτικά, το καλοκαίρι που βάλαμε 2,5 εκατομμύρια ευρώ για παραπλανητικές εκπτώσεις, όλες οι αλυσίδες οι οποίες δέχτηκαν τα πρόστιμα, στη συνέχεια συνετίστηκαν μέχρι κεραίας με τη νομοθεσία», υπογράμμισε ο κ. Αναγνωστόπουλος.

Όπως ανέφερε, στο παρελθόν πολλά από τα πρόστιμα τα οποία ανακοινώνονταν με βαρύγδουπους τίτλους στα μέσα, τελικά «έπεφταν» στα δικαστήρια χρόνια μετά. Αυτό όμως δεν ισχύει πλέον σήμερα, διαβεβαίωσε ο κ. Αναγνωστόπουλος. «Τα περισσότερα από αυτά πληρώνονται, έχουν ήδη εισπραχθεί. Δεν είναι ότι θα πληρωθούν. Έχουν ήδη εισπραχθεί, είναι στα ταμεία του κράτους. Γιατί ακριβώς και η νομοθεσία έχει αλλάξει και ο τρόπος με τον οποίο χειρίζεται υπηρεσίες είναι πολύ πιο ασφαλείς στην επιβολή των προστίμων και επιτέλους, ειδικά στο κομμάτι της καταπολέμησης της αισχροκέρδειας, η αντιμετώπιση γίνεται με μαθηματικούς τύπους, δεν γίνεται με θεωρητικές εκφράσεις ή με διακριτική ευχέρεια στους ελεγκτές, αλλά γίνεται με μαθηματικό τρόπο, ο οποίος είναι απολύτως μη αμφισβητήσιμος» συμπλήρωσε ο κ. Αναγνωστόπουλος.

Τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν αυτές τις ημέρες, είναι πράγματι βαριά, σημείωσε, ενώ αφορούν στη λειτουργία των επιχειρήσεων το τελευταίο χρονικό διάστημα, δηλαδή ουσιαστικά, από το καλοκαίρι που ήταν πρακτικά η περίοδος ελέγχου και τον Σεπτέμβριο.

«Είναι άσχημο να βλέπουμε ότι πράγματι, παρότι υπάρχουν πάρα πολύ καιρό αυτές οι διατάξεις για την αντιμετώπιση της αισχροκέρδειας, ενεργές σε προϊόντα τα οποία είναι πολύ βασικά, ακόμα εντοπίζουμε παραβάσεις. Σε ό,τι αφορά το μέγεθος ενδεχομένως του προστίμου να πούμε μόνο, ότι το αυτό είναι το μέγιστο δυνατό που επιτρέπει ο νόμος, αλλά ο νόμος δεν επιτρέπει μόνο χρηματικό πρόστιμο, επιτρέπει και ένα άλλο πρόστιμο, το οποίο είναι πιο σημαντικό σε αυτές τις περιπτώσεις, την κατονομασία των επιχειρήσεων», προσέθεσε ο κ. Αναγνωστόπουλος.

«Αυτό απαντά στο ερώτημα μήπως αργήσαμε και πώς προστατεύεται τελικά ο καταναλωτής από τον κατασταλτικό έλεγχο. Πράγματι ο κατασταλτικός έλεγχος, δηλαδή, όταν έχει γίνει η παράβαση, δεν προστατεύει τον καταναλωτή, ο οποίος ήδη έχει πληρώσει κάτι περισσότερο από αυτό που θα έπρεπε να πληρώσει αν οι τιμές ήταν εκεί που έπρεπε να είναι σύμφωνα με το νόμο. Ωστόσο, αυτού του είδους η κατονομασία των επιχειρήσεων επιτρέπει ακριβώς αυτό, να καταλάβουμε και εμείς και οι καταναλωτές ότι είναι πολύ σημαντικό να κοιτούμε τις τιμές, να κάνουμε έρευνα αγοράς και να προσπαθούμε να προφυλάσσουμε το εισόδημά μας», είπε καταλήγοντας ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή.