ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στη Βουλή οι Συμβάσεις Παραχώρησης για τους οδικούς άξονες

Στη Βουλή οι Συμβάσεις Παραχώρησης για τους οδικούς άξονες

Eντός της ημέρας, κατατίθενται στη Βουλή, προκειμένου να κυρωθούν με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, οι αναθεωρημένες συμβάσεις για την κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση των τεσσάρων μεγάλων οδικών αξόνων που κατασκευάζονται με συμβάσεις παραχώρησης, όπως δήλωσε ο υπουργός Υποδομών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.

Σύμφωνα με τον κ. Χρυσοχοΐδη, οι αναθεωρημένες συμβάσεις των έργων, τα οποία έχουν παγώσει από το 2010, λόγω έλλειψης χρηματοδότησης, έχουν ήδη εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και αναμένεται να κυρωθούν από τη Βουλή έως τις 10 Δεκεμβρίου, το αργότερο.

«Η επίδραση στο ΑΕΠ της επανεκκίνησης των έργων στους τέσσερις οδικούς άξονες θα είναι 1,2% στην τριετία έως το 2015», ανέφερε ο υπουργός Υποδομών, ενώ πρόσθεσε ότι περισσότερες από 20.000 θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν στα εργοτάξια τους επόμενους οκτώ μήνες.

Περίπου 35 ελληνικές και ξένες τράπεζες θα συμμετάσχουν στη χρηματοδότηση των έργων με το ποσό των 1,6 δισ. ευρώ, έναντι αρχικής πρόβλεψης 3,3 δισ. ευρώ, ενώ η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων θα συνεισφέρει, με τη μορφή δανείου στο ελληνικό δημόσιο, επιπλέον 650 εκατ. ευρώ για το τμήμα Πάτρα - Αθήνα - Θεσσαλονίκη.

Τα έργα οδηγήθηκαν σε τελματώδη κατάσταση από το 2010, σε μεγάλο βαθμό λόγω της σημαντικής μείωσης των προβλέψεων που αφορούσαν στα έσοδα από τα διόδια τα οποία αποτελούσαν και βασικό χρηματοδοτικό εργαλείο. Τα εκτιμώμενα έσοδα από τις αρχικές συμβάσεις του 2007 ήταν ύψους 37,7 δισ. ευρώ έως το 2037.

Η σημαντική μείωση, ωστόσο, της κυκλοφορίας στους οδικούς άξονες που προέκυψε με την οικονομική κρίση, εκτιμάται ότι θα μειώσει τα έσοδα από τα διόδια κατά 23,2 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε μείωση 62%. Η απόκλιση αυτή στα μελλοντικά έσοδα από τα διόδια οδήγησε και στην αναστολή του δανεισμού από τις 43 τράπεζες, που αρχικά είχαν συμφωνήσει να χρηματοδοτήσουν τα έργα.

pathe

Το ελληνικό δημόσιο, προκειμένου να μην καταγγελθούν οι συμβάσεις -κάτι που, αν συνέβαινε, θα κόστιζε περίπου 2 δισ. ευρώ σε αποζημιώσεις- αποφάσισε, μετά από πολύμηνες διαπραγματεύσεις, να αναλάβει την κάλυψη μέρους του χρηματοδοτικού κενού από τη μείωση της κυκλοφορίας και την αναστολή κατ' επέκταση του τραπεζικού δανεισμού.

Τον περασμένο Απρίλιο, το ελληνικό δημόσιο συμφώνησε με τις εταιρείες που κατασκευάζουν τα έργα να καταβάλλει σε αποζημιώσεις το ποσό των 350 εκατ. ευρώ, αντί του ποσού των 719 εκατ. ευρώ που ζητούσαν οι κατασκευαστές.

Επιπλέον, το δημόσιο θα καταβάλλει άλλα 163 εκατ. ευρώ στις κοινοπραξίες που έχουν αναλάβει τη συντήρηση και λειτουργία των οδικών αξόνων. Τα ποσά αυτά προκύπτουν από καθυστερήσεις στην κατασκευή με υπαιτιότητα του δημοσίου, αλλά και από εξελίξεις που αφορούν σε απώλειες εσόδων για τους παραχωρησιούχους και προβλέπονταν στις αρχικές συμβάσεις.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή συμφώνησε, επίσης, να συνδράμει με το ποσό των 861 εκατ. ευρώ -πόροι που θα προέλθουν από το ΕΣΠΑ- και οι οποίοι αντιστοιχούν στα έσοδα από τα διόδια που εισέπραξαν οι παραχωρησιούχοι στους τέσσερις αυτοκινητόδρομους την περίοδο 2008 - 2012.

Από το επόμενο ΕΣΠΑ (2013 - 2020) θα εκταμιευθούν άλλα 383 εκατ. ευρώ, που θα διοχετευθούν στους παραχωρησιούχους και τα οποία αφορούν περίπου στο 50% των εσόδων που θα προκύψουν από τα διόδια την περίοδο 2013 - 2015.

Το Δημόσιο, επίσης, ανέλαβε τη δέσμευση να παραχωρήσει κατά την περίοδο λειτουργίας των έργων μέρος των καθαρών εσόδων που επρόκειτο να εισπράξει. Αυτό θα συμβεί εφόσον τα καθαρά έσοδα των έργων δεν επαρκούν για την κάλυψη των δαπανών λειτουργίας και εξυπηρέτησης των δανείων που έχουν πάρει και θα πάρουν μελλοντικά από τράπεζες οι εταιρείες παραχώρησης.