ΕΛΛΑΔΑ

Σπουδές: Οι παράγοντες που πρέπει να προσέχουμε πριν επιλέξουμε το μέλλον μας

Σπουδές: Οι παράγοντες που πρέπει να προσέχουμε πριν επιλέξουμε το μέλλον μας

Πολλοί είναι εκείνοι που θεωρούν πολύ δύσκολη την επιλογή που καλούνται να κάνουν οι νέοι μόλις ολοκληρώσουν την υποχρεωτική εκπαίδευση, δηλαδή στα 18 τους χρόνια. Τότε είναι που θα πρέπει να επιλέξουν με τι θα ασχοληθούν στο μέλλον, ποιο επάγγελμα θέλουν να ακολουθήσουν, ποια καριέρα να χτίσουν. Για κάποιους, πρόκειται για εύκολη υπόθεση, για «μονόδρομο»: Έχουν από μικρά παιδιά ένα όνειρο και αυτή είναι η ώρα να το ακολουθήσουν. Για τους περισσότερους όμως, δεν ισχύει αυτό και έτσι, την ώρα που τελειώνουν το σχολείο και πρέπει να αποφασίσουν ποιον δρόμο θα ακολουθήσουν, βρίσκονται αντιμέτωποι με έναν τεράστιο αριθμό επιλογών, χωρίς να ξέρουν ποιο είναι το καλύτερο γι’ αυτούς.

Εκείνη ακριβώς τη στιγμή, είναι σημαντικό, κάθε νέος και νέα, να μπορέσει να σκεφτεί όσο πιο διεξοδικά μπορεί τρία συγκεκριμένα ενδεχόμενα. Τρεις άξονες γύρω από τους οποίους θα προκύψει η απάντηση στα ερωτήματά του. Μια «απάντηση» που θα έρθει, ως εκ τούτου, αβίαστα, ως φυσική επιλογή, θα σβήσει τις αμφιβολίες και θα δώσει το έναυσμα για τη μετέπειτα πορεία στη ζωή, για το επόμενο σημαντικό βήμα που δεν είναι άλλο από τις σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Οι κλήσεις, τα ταλέντα, η προσωπικότητα

Δεν μπορεί κάποιος να ξεκινήσει αυτοβούλως μία καριέρα πάνω σε ένα αντικείμενο που δεν εμπίπτει στα ενδιαφέροντά του. Συμβαίνει, πράγματι, κάτι που πιστεύουμε αρχικά πως δεν μας αφορά, στη συνέχεια να κερδίζει την προσοχή μας και να εξελίσσεται σε πάθος. Ο καλύτερος δρόμος όμως για να ακολουθήσουμε είναι εξετάζοντας το ποιοι είμαστε, τι μας αρέσει να κάνουμε, με τι θέλουμε να ασχολούμαστε – και αντιθέτως, τι είναι αυτό που δεν μας συγκινεί καθόλου. Αν μέχρι τώρα δεν είχαμε την ευκαιρία να ανακαλύψουμε κλίσεις και ταλέντα, δεξιότητες και ενδιαφέροντα, αυτή είναι η στιγμή να το κάνουμε. Χρειάζεται χρόνο, στην περίπτωση που δεν είμαστε ήδη συνειδητοποιημένοι, χρειάζεται ηρεμία και ψυχραιμία. Είναι σημαντικό να «ακούσουμε» τη δική μας φωνή, που δείχνει έναν δρόμο, ανεπηρέαστοι από άλλες απόψεις, ιδίως όταν αυτές επιχειρούν να επιβληθούν «με το ζόρι». Καμία κοινωνική συνθήκη, κανένα απωθημένο των γονιών ίσως, δεν πρέπει να επηρεάζει τη λήψη αυτής της απόφασης από έναν νέο άνθρωπο, ο οποίος θα κληθεί στη συνέχεια να ζήσει με την επιλογή του.

Η γνώση του κόσμου και ειδικά της εργασίας

Δεύτερο σημαντικό ενδεχόμενο που οφείλει να εξετάσει κάθε νέος στην προσπάθειά του να επιλέξει σπουδές, είναι η πραγματικότητα του κόσμου, στον οποίο θα κληθεί στο μέλλον να ενταχθεί ως εργαζόμενος και επαγγελματίας. Τα προσωπικά ενδιαφέροντα βεβαίως έχουν κύριο ρόλο σε αυτή την επιλογή, από εκεί και πέρα όμως, η ανταπόκριση που έχει η επιλογή στην πραγματική αγορά εργασίας είναι μεγάλο ζητούμενο, από το οποίο εξαρτάται εν πολλοίς η μετέπειτα επιτυχία των ίδιων των σπουδών.

Καθώς ένας νέος είναι ιδιαίτερα δύσκολο να μπορεί να έχει σφαιρική αντίληψη τέτοιων ζητημάτων από μόνος του, η συζήτηση με ειδικούς μπορεί να αποδειχθεί πολύτιμη σε αυτό το στάδιο. Μπορεί, φυσικά, ο οποιοσδήποτε να ενημερωθεί για τις συνθήκες στην αγορά εργασίας, για τις ισχύουσες προβλέψεις για το μέλλον και για το τι συμβαίνει αυτή τη στιγμή διεθνώς όσον αφορά στην Εκπαίδευση και τη σχέση της με την επαγγελματική αποκατάσταση, όμως ένας ειδικός μπορεί να δώσει λύσεις, απαντήσεις, αλλά και προτάσεις που ένα νέο άτομο είναι πιο δύσκολο να εντοπίσει από μόνο του. Σήμερα, αρκετά ιδρύματα και οργανισμοί τριτοβάθμιας εκπαίδευσης προσφέρουν αυτή τη δυνατότητα «επαγγελματικού προσανατολισμού», που βοηθά τον υποψήφιο σπουδαστή να ενημερωθεί για το κατά πόσο αυτό που τον ενδιαφέρει έχει ανταπόκριση στον σημερινό ή αυριανό κόσμο της εργασίας, αλλά και να του δώσει πιθανές λύσεις και παραλλαγές που ο ίδιος δεν είχε σκεφτεί από μόνος του.

Ο συνδυασμός των παραπάνω παραγόντων

Από τη μία τα προσωπικά ενδιαφέροντα, από την άλλη η ανταπόκριση που έχουν αυτά στην αγορά εργασίας, είναι οι δύο παράγοντες ο συνδυασμός των οποίων είναι κρίσιμης σημασίας για την τελική επιλογή του υποψηφίου. Διότι, ναι μεν η αυτογνωσία για τα ενδιαφέροντα, τις προτιμήσεις, τις κλίσεις, τα ταλέντα,τις επιδόσεις, τις ικανότητες, τις δεξιότητες, τη θέληση, τις αξίες του καθενός είναι σπουδαίος λόγος επιλογής επαγγέλματος, όμως η ανταπόκριση που αυτό, ως τελική επιλογή, θα έχει στην αγορά εργασίας, είναι εξίσου κρίσιμη.

Είναι συχνό το φαινόμενο επιλογής επαγγέλματος επειδή «αυτό μου αρέσει να κάνω» ή, από την άλλη, «θα βρω σίγουρα απασχόληση». Η ικανοποίηση όμως μόνο της μίας από τις δύο αυτές συνθήκες μπορεί να οδηγήσει σε καταστάσεις που τελικά, δεν ικανοποιούν τον υποψήφιο σπουδαστή. Για τον λόγο αυτό, ο συνδυασμός μιας επιλογής που ανταποκρίνεται στις κλίσεις και τα ενδιαφέροντα και παράλληλα έχει επίσης ανταπόκριση στην αγορά εργασίας, είναι η ιδανικότερη απάντηση στο ερώτημα «ποιο επάγγελμα να ακολουθήσω;».

Δείτε εδώ το αφιέρωμα του Newsbomb.gr στην Εκπαίδευση