ΕΛΛΑΔΑ

Πτώση Canadair σε Κάρυστο: «Ο χειριστής δεν έβλεπε πίσω από τον καπνό»

Κάρυστος, πιλότοι, Canadair

Οι ειδικοί ψάχνουν τα ακριβή αίτια της τραγωδίας με το Canadair στην Κάρυστο, την ώρα που οι οικογένειες, οι φίλοι και όλοι αφήνουν μηνύματα για τον άδικο χαμό των δύο πιλότων

Πενθεί η χώρα για τον άδικο θάνατο των δύο πιλότων μας, του Σμηναγού Χρήστου Μουλά και του Ανθυποσμηναγού, Περικλή Στεφανίδη, που έπεσαν στο καθήκον κατά τη διάρκεια επιχείρησης του Canadair στη φωτιά στην Κάρυστο.

Τώρα οι ειδικοί ψάχνουν τα ακριβή αίτια της τραγωδίας με το Canadair στην Κάρυστο, την ώρα που οι οικογένειες, οι φίλοι και όλοι αφήνουν μηνύματα για τον άδικο χαμό των δύο πιλότων.

Ο ταξίαρχος εν αποστρατεία, Μάμας Κρασσάς, ο γιος του οποίου ήταν ο κυβερνήτης του δεύτερου αεροσκάφους που επιχειρούσε στο σημείο, μίλησε στο Open - κάνοντας τη δική του εκτίμηση για το πώς συνέβη η μοιραία συντριβή του Canadair ενώ αναφέρει πως και ο γιος του του είπε πως δεν έβλεπε λόγω των καπνών τα δέντρα στο σημείο.

Όπως ανέφερε ο κ. Κρασσάς που χειριζόταν τρεις δεκαετίες Canadair: «Οι χειριστές προσπάθησαν να κατέβουν χαμηλά για να είναι αποτελεσματικοί στη φωτιά, να την σβήσουν. Πάντα κατεβαίνουν με αντίθετη ροή ανέμων για να υπάρχει στήριξη στο αεροπλάνο. Οι καπνοί από τη φωτιά πήγαιναν προς το μέρος τους με αποτέλεσμα να μην μπορούν να δουν πίσω από τη φωτιά τα δέντρα. Στην απαγκίστρωση, στη δεξιά στροφή βρήκε το ακρυπτερύγιο του δεξιού φτερού του αεροσκάφους στα δέντρα, αποκολλήθηκε ο πλωτήρας και από ότι φαίνεται χτύπησε τα πηδάλια του αεροσκάφους και τα κατέστρεψε. Δεν θα μπορούσε να γίνει τίποτα (για να σωθούν). Είναι ανεξέλεγκτο το αεροπλάνο, κάνει ό,τι θέλει αυτό, δεν υπακούει στις εντολές του χειριστή καθώς δεν υπάρχουν πηδάλια για να το οδηγήσεις. Εάν έφευγε μόνο αυτό το κομμάτι (που φαίνεται στο βίντεο) το αεροπλάνο μπορεί να πετάξει κανονικά, δεν υπάρχει πρόβλημα πλην όμως το γεγονός πως φαίνεται ότι όπως αποκολλήθηκε από το φτερό χτύπησε πίσω στην άκρη του φτερού που είναι τα πηδάλια του αεροσκάφους και τα κατέστρεψε. Αυτό είναι δική μου προσωπική εκτίμηση».

Όπως επισημαίνει: «O χειριστής κατά πάσα πιθανότητα δεν είδε τι υπήρχε πίσω από τον καπνό. Αυτό μου το επιβεβαίωσε και ο γιος μου, ο οποίος μου είπε ότι ‘’ούτε εγώ καθώς έπεφτα είδα το δέντρο πίσω από την φωτιά’’. Είχαν σβήσει μισό βουνό, όπως μου είπε ο γιος μου που κινδύνευε να πάει σε ένα χωριό και τους έστειλαν εκεί. Αυτή ήταν η τελευταία ρίψη και θα έφευγαν μετά για επιστροφή».

Ο ταξίαρχος εα τονίζει πως «όσο παλιό και αν είναι ένα αεροπλάνο, όταν είναι ελεγμένο, όταν είναι συντηρημένο, πετάει και αποδίδει όπως ακριβώς όταν είναι καινούριο. Το πρόβλημα τους είναι πως κατά τη χρήση τους παρουσιάζει συχνά βλάβες, όπως ένα αυτοκίνητο».

«Πάμε για τελευταίο εφοδιασμό και φεύγουμε» - Τα τελευταία λόγια των πιλότων

Τα τελευταία λόγια των πιλότων πριν τη μοιραία συντριβή του Canadair στην Κάρυστο αποκαλύπτει στο OPEN TV ο πυροσβέστης που μίλησε τελευταίος μαζί τους.

«Είχαμε επικοινωνία μαζί τους. Δεν μας ανέφεραν κανένα πρόβλημα στο αεροσκάφος. Μας είπαν "είμαστε έτοιμοι να επιχειρήσουμε. Πάμε για τελευταίο εφοδιασμό και φεύγουμε". Λίγα λεπτά αφού μιλήσαμε, μάθαμε από τον ασύρματο ότι το αεροσκάφος έπεσε». Αυτά ήταν τα λόγια που είπε στο OPEN ο πυροσβέστης, ο τελευταίος άνθρωπος δηλαδή που επικοινώνησε με τους ήρωες πιλότους μας, τον Σμηναγό Χρήστο Μουλά και τον Ανθυποσμηναγό, Περικλή Στεφανίδη, πριν τη συντριβή του Canadair και τον θάνατό τους που βύθισε τη χώρα στο πένθος.

Από το πρωί της Τετάρτης πραγματοποιείται αυτοψία στο σημείο της πτώσης από την 31η Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων και τα κλιμάκια θα μείνουν για αρκετές ημέρες στην περιοχή μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία και διευκρινιστούν τα ακριβή αίτια.

Πενθεί η Ελλάδα για τον θάνατο των δύο πιλότων μας

Πενθεί όλη η Ελλάδα για τα δύο παλικάρια που χάθηκαν εν ώρα καθήκοντος παλεύοντας με τις φλόγες στην Κάρυστο.

Ο 34χρονος σμηναγός Χρήστος Μουλάς και ο 27χρονος ανθυποσμηναγός Περικλής Στεφανίδης, χειριστές της 355 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών της 112 Πτέρυγας Μάχης, χωρίς δεύτερη σκέψη όρμηξαν κυριολεκτικά στις φλόγες και θυσίασαν τις ζωές τους στον βωμό του καθήκοντος.

Ποιοι είναι οι δύο ήρωες πιλότοι που έπεσαν στο καθήκον

Ο Σμηναγός Χρήστος Μουλάς είχε καταγωγή από τον Αποκόρωνα Χανίων, όπου δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά οι γονείς τους και έζησε εκεί τα παιδικά και εφηβικά του χρόνια, πριν παρουσιασθεί στη Σχολή Ικάρων. Ο 34χρονος ήταν παντρεμένος και σε λίγους μήνες θα γινόταν πατέρας καθώς η σύζυγός του είναι έγκυος 3 μηνών.

Ο 27χρονος ανθυποσμηναγός Περικλής Στεφανίδης με καταγωγή από το Κιλκίς, μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη όπου τελείωσε το Γυμνάσιο και το Λύκειο στην Ξηροκρήνη. Πέρασε στη Σχολή Ικάρων και μετά την αποφοίτηση υπηρέτησε στα πυροσβεστικά αεροσκάφη.

Τα σενάρια της συντριβής

Αναπάντητα γιατί πλανώνται για τα αίτια της συντριβής του Καναντέρ και πλέον όλες οι έρευνες στρέφονται στο να δοθούν απαντήσεις, πώς δύο νέοι άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε κλάσματα δευτερολέπτων σε μία πτήση που έκαναν σχεδόν καθημερινά το τελευταίο διάστημα, εξαιτίας των επικίνδυνων πυρκαγιών που μαίνονται σε πολλές περιοχές της χώρας.

Στα γιατί της τραγωδίας καλούνται πλέον να απαντήσουν οι εμπειρογνώμονες της Πολεμικής Αεροπορίας, δικαιώνοντας τους δύο ηρωικούς χειριστές.

Στο συγκλονιστικό βίντεο που κατέγραψε τη μοιραία πτώση, παγώνοντας όλη την Ελλάδα το Canadair CL-215 πραγματοποίησε ρίψη νερού πάνω από μια εστία φωτιάς. Αμέσως μετά δείχνει να παίρνει ύψος αλλά όχι τόσο ώστε αρχικά να αποφύγει την κορυφή ενός δένδρου πάνω στην οποία «βρίσκει» ο πλωτήρας του δεξιού φτερού και ξεκολλάει. Την επόμενη στιγμή το αεροσκάφος παίρνει μεγάλη κλίση δεξιά και χάνεται μέσα σε μια χαράδρα όπου και συντρίβεται.



Σε μία πρώτη αποτίμηση ειδικοί επιχειρούν να αναλύσουν τα αίτια της συντριβής.

Όπως αποκάλυψε, λίγο πριν γίνει γνωστή η είδηση του θανάτου των δύο Ικάρων, ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης, αεροναυπηγός και εκδότης του περιοδικού ΠΤΗΣΗ, τα συγκεκριμένα αεροπλάνα (CL-215) δεν έχουν σύστημα εκτίναξης ή διαφυγής και ότι η καλύτερη ελπίδα που έχουν οι χειριστές σε περίπτωση που συμβεί κάτι, είναι να επιχειρήσουν αναγκαστική προσγείωση έστω και σε ανώμαλο έδαφος, όπως συνέβη το 2015 στη Λακωνία και το 2016 στα Δερβενοχώρια.

«Από κει και ύστερα δεν υπήρχε ούτε χρόνος αλλά κυρίως ούτε χώρος ελιγμών (…) Και αμέσως μετά τη ρίψη, επειδή το αεροπλάνο ελαφρώνει, εκτινάσσεται στον αέρα και λαμβάνεται κι αυτό υπόψη για το πώς μπορεί να ακολουθήσει μετά η τροχιά του ιπτάμενου μέσου» τόνισε.

Ανάλογη και η εκτίμηση του Παντελή Φραγκούλη, πιλότου και εμπειρογνώμονα αεροπορικών ατυχημάτων: «Δεν είχαν κανένα περιθώριο ζωής οι πιλότοι μετά την αποκόλληση του πλωτήρα από το αεροσκάφος».

«Το αεροσκάφος πέταξε πάρα πολύ χαμηλά προκειμένου να στοχεύσει ακριβώς στη φωτιά. Το δεξί φτερό προσέκρουσε πάνω σε δέντρα, αποκολλήθηκε ο πλωτήρας, μειώθηκε πάρα πολύ η ταχύτητα του αεροπλάνου γιατί ήταν πάνω σε στροφή. Δεν είχε την ταχύτητα να σηκωθεί. Από την στιγμή που χτύπησε ήταν σε στροφή και δεν υπήρχε κανένα περιθώριο σωτηρίας του αεροσκάφους και του πληρώματος».

Ο δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, που είναι και έμπειρος κυβερνήτης της Πολιτικής Αεροπορίας αναλύοντας στον ANT1 το βίντεο της συντριβής σημείωσε πως «είναι από τις συνηθισμένες πολύ χαμηλού ύψους πτήσεις των πυροσβεστικών αεροσκαφών στα 30-40 πόδια με 10- 15 μέτρα. Βλέπουμε ότι το ανάγλυφο είναι πάρα πολύ επικίνδυνο και η ρίψη του νερού εξαιρετικά στοχευμένη. Αφού ρίξει το νερό, βλέπουμε ότι όλο το δεξί φτερό περνά μέσα από δέντρα μεσαίας ανάπτυξης. Ο πλωτήρας αποκόπτεται δημιουργώντας αεροδυναμική διαταραχή προφανώς πρέπει να υπάρξει κάποιο πρόβλημα σε επίπεδο πηδαλίων κλίσης».

«Η κλίση φτάνει να υπερβαίνει τις 90 μοίρες. Το αεροσκάφος μπαίνει σε διαδικασία απώλειας στήριξης, όταν πλέον μπει σ’ αυτή την κατάσταση χρειάζεται 500 με 1000 πόδια για να ανακτήσει κανείς τον έλεγχο», είπε χαρακτηριστικά.

Σχετικές ειδήσεις